Občanská výchova 7. ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracovala Ludmila Kebzová
Advertisements

Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
[Obr. 13, 14] Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Křesťanství Nejrozšířenější náboženství – 2 miliardy věřících
V současném světě – 2 názory na svět
Názor na svět: věřící, bez vyznání a ateisté
Hlavní světová náboženství a církve
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Islám Petr Machala.
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.8.62 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Světová náboženství.
Obyvatelstvo – struktura národnostní a náboženská
Vznik a vývoj náboženských představ
Náboženská literatura
Světová náboženství.
KŘESŤANSTVÍ.
Východní náboženství Petr Machala.
SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.6
Občanská výchova 9. ročník
Sociální patologie SCPT SCPA
Starověká Indie.
Arabská říše Islám.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Religionistika Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Islám Arabská říše.
RISK Náboženství.
Asie - obyvatelstvo. Asie - obyvatelstvo Světadíl s největším počtem obyvatel na světě (asi 4 mld. lidí) Světadíl s největším počtem obyvatel na světě.
Vypracoval: Jakub Moravec
Islám Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_3D.7.05
Mohamen Jasenovský Jaroslav.
Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
VY_32_INOVACE_3D.6.12 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:8. ročník - Člověk a společnost – Dějepis - Náboženství autor VM:Ondřej Vojáček.
Předmět: Občanská výchova Ročník: první Téma: Soudobý svět
Víra a náboženství Výchova k občanství – 6. ročník
Náboženství - úvod Petr Machala.
ARABOVÉ A jejich výboje.
Náboženství - islám Název školy
Bible = Písmo svaté, Boží slovo, Kniha knih
Opakování - náboženství
Arabská říše 7. ročník.
Islámské umění.
Geografie Věda, která zkoumá krajinnou sféru (od 6 – 70 km pod zemským povrchem – až po 30 km nad zemským povrchem) Jaký je svět kolem nás? Proč je plný.
Světová náboženství. Světové náboženství není založeno jen pro jeden národ, ale má své příznivce po celém světě.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Náboženství v Asii Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Islám. Monoteistické náboženství Druhé největší náboženství světa Založené na učení proroka Muhammada Stoupenci Islámu: muslimové Prameny islámu: Korán,
Význam bible OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L ) úkol: Vytvoř myšlenkovou mapu (co si vybavíš, když se řekne bible):
Islám Štěpán Křenovský, Jakub Šťastný, Antonín Krejča, Jan Danda, Matyáš Danda V2A 2015.
VY_32_INOVACE_8_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_2_NÁBOŽENSTVÍ A JINÉ SEKTY Dětský domov, Základní škola a Střední škola, Duchcov, příspěvková organizace Registrační.
Anotace: Prezentace pro 7. ročník. K výkladu o Arabské říši a základech islámského náboženství. Slouží též k zápisu do sešitu a procvičení nových pojmů.
Světová náboženství. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Židovství Judaismus. Toto náboženství pochází z Izraele Teologie judaismu slouží jako základ mnoha jiných náboženství včetně dvou nejrozšířenějších, křesťanství.
Digitální učební materiál
ZÁKLADNÍ POJMY ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_12
Judaismus (židovství)
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
SEKTA je náboženská skupina, která nějakým způsobem omezuje své členy.
DUM - Digitální Učební Materiál
Náboženství a fanatismus
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2-35_Starověká Indie Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
STŘETÁVÁNÍ KŘESŤANSTVÍ
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Téma (název prezentace)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Transkript prezentace:

Občanská výchova 7. ročník Náboženství Občanská výchova 7. ročník

Náboženství Chápeme jako vztah člověka k vyšší moci, která člověka přesahuje Náboženství může být: monoteistické (uznává jediného boha) polyteistické (uznává více bohů, každý z nich má na starost jinou oblast, bůh války, plodnosti apod.) panteistické (ztotožňuje boha a přírodu) ateismus (popírá existenci boha)

Křesťanství vzniklo v 1. století na území dnešního státu Izrael monoteistické náboženství vyznává jednoho Boha ve třech podobách Otec, Syn a Duch svatý (svatá Trojice) věří v posmrtný život základní knihou je bible (dvě části Starý a Nový zákon)

Judaismus monoteistické nábož. vzniklo ve 2. tisíciletí př. n . l. víra v jediného Boha – Jahle, jehož jméno se nesmí vyslovovat, proto židé vyslovují zkratky adonai nebo hašem přísné plnění a dodržování náboženských povinností hebrejská bible obsahuje Zákon, pět knih Mojžíšových (tóra) – mýty o stvoření světa, o potopě světa atd.

Islám jde o nejmladší velké monoteistické náboženství, které vziklo v roce 622 n. l. jeho zakladatelem byl prorok Muhammad (Mohamed) posvátná kniha islámu se nazývá korán (zachycuje zjevení proroka Muhammada, rozdělen do 114 kapitol súr) Muslimové – tak se označují stoupenci islámu věří v jediného Boha – Alláha Islám vyžaduje povinnost pětkrát denně vykonávat modlitbu, pronášenou čelem k Mekce

Buddhismus zakladatelem je Siddhárta Gautama nazývaný Buddha každý člověk se může sám, bez bohů oprostit od starostí i radostí každodenního života tak bude vyřazen z koloběhu převtělování a dosáhne stavu blaženosti, který se nazývá NIRVÁNA vzorem je Buddhův život, jedinec dosáhne vysvobození, jestliže se „zbaví strachu o život“

Hinduismus široký náb. proud vznikl v Indii v 1. tisíciletí př. n. l. je založen na učení o nerovnosti lidí před bohem, a o božském původu rozdělení společnosti na kasty vyžaduje přesné dodržování povinností a rituálů většina hinduistů věří v reinkarnaci

Další náboženské směry Ve 20. století vznikla řada nových náboženských hnutí Svědci Jehovovi vychází z bible, avšak křesťanské svátky a tradice odmítají jsou přesvědčeni, že žijeme v „posledních dnech“ a konec světa očekávají každým dnem cílem jejich života je žít tak, aby mohli být vyvolenými, kteří jediný budou vzkříšeni Jehovou

Další alternativní náboženství Mormoni církev vznikla v USA v 2. polovině 19. století Mormoni jsou neustále připraveni na soudný den v jejich rodinách jsou stále tak velké zásoby trvanlivých potravin, vody, a dalších věcí, aby dokázali přežít jsou velmi pracovití a část výděku odvádějí do společné pokladny, proto tato církev patří mezi nejbohatší na světě

Hnutí Hare Krišna - hinduisticky orientovaný směr, který jde cestou uctívání členové tohoto hnutí žijí velmi prostým životem, v souladu s přírodou jejich povinností je mnohokrát denně 1728krát předříkávat svoji mantru (svatá slova) vyžadují naprostou poslušnost, mnohdy odevzdání majetku, své členy izolují od jejich bývalého způsobu života, od známých, přátel i rodin

Sektářské rysy některých náboženských skupin bezvýhradná poslušnost potlačování svobodného myšlení a úsudku omezování svobody jedince upevňování strachu členů (nemohu odejít, budu sám) izolace od rodiny, přátel nezájem o vnější společnost pocit výlučnosti rozlišování „My“ a „oni“ Fanatismus – absolutní přesvědčení o principech vlastní víry

ZOPAKUJME SI Náboženská společnost – organizované seskupení lidí hlásících se k některému náboženství Mezi nejpočetnější náboženství patří Islám Křesťanství Buddhismus Hinduismus Zkoumáním a srovnáváním náb. směrů se zabývá religionistika

Použité zdroje: V. Dudák, Občanská nauka: SPN, Praha 2007, ISBN 80-7235-237-7

Konec prezentace Děkuji za pozornost Autorem materiálu je Mgr. Renata Jindráková, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz