Zpracováno: 4. 6. 2013 Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Zpracováno: 4. 6. 2013 Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
DĚJINY UMĚNÍ ANTICKÉ ŘECKO
knósský palác jižní křídlo, kde se nacházel zřejmě i jeden ze dvou vstupů zničen zemětřesením a požáry zabíral asi 20 000 m² změť chodeb a složitost sídla vyvolaly pověst o labyrintu a Minotaurovi palác krétského krále Minóa
hlava posvátného býka posvátné krétské zvíře materiál – hadcový rhyolith používalo se jí při obřadech provádělo se polomytické skákání přes býka – útočícího býka chytil skokan za rohy a musel udělat nad jeho hřbetem přemet a doskočit na zem za jeho ocasem
Lví brána v Mykénách Mykény se staly takřka nedobytnou pevností na akropoli s kyklopskými hradbami Lví brána byla orientována k severozápadu nad branou stojí vytesaní lvi
maska Agamemnóna, „krále mužů“ během vykopávek v Mykénách byl objeven skutečný „zlatý poklad“ – čelenky, poháry, dýky, spony, pancíře a masky ze zlata tato byla pojmenována nálezcem – Heinrichem Schliemannem
pokladnice Athéňanů svatyně s řeckými poklady v Delfách tzv. megaron – síň se sloupovou předsíní – sloupy mají dórské hlavice a je na nich položen architráv a vlys a trojúhelníkový štít základ chrámu
Poseidonův chrám dórský sloh dórský sloup přísná a jednoduchá elegance
kúros z Anavysu koré z Akropole archaická doba dokonalé nahé tělo krásná tvář ověnčená kadeřemi ušlechtilý klid a tajuplný úsměv dosahují až dvoumetrové výšky
Ahéna před stélou reliéf nalezen v Athénách plastická dokonalost zřejmě votivní dar některého z vítězů v závodech
Poseidón, Apollón a Artemis shromáždění bohů, kteří sestoupili z Olympu východní část vnitřního vlysu Parthenónu
Chrám Athény Niky postaven na východ od Akropole iónské umění – volutová hlavice vítězné scény na reliéfu vlysu
náhrobní stéla loučení Orfea s Eurydikou když zemřela Eurydika, sestoupil Orfeus do podsvětí, okouzlil svým zpěvem a Háda a Kerbera a vydal se s milovanou ženou zpátky na svět protože se však po ní přes zákaz ohlédl, musel se s ní rozloučit navždy
Afrodita autor Práxitelés harmonické proporce – nové pojetí bohyně krásy sochař vytvořil dvě varianty – jednu oděnou a druhou nahou, obyvatelé dali přednost nahé dala vzniknout mnoha replikám
Parthenón nejvýznačnější řecký chrám architekti Iktinus a Kallikratos výzdoba sochař Feidas klasická architektura starověkého Řecka
Hlava rohovníka fragment sochy představující asi satyra z Élidy, vítěze v zápase autor vystihl charaktery modelů pomocí zevrubného studia fyziognomie a výrazu
Boj Řeků s Amazonkami fragment reliéfu mausóleia v Halikarnássu sochaři – Skopás, Leócharos, Timotheos, Bryaxis
Chrám Dia Olympského neboli Olympieion athénský chrám korintský sloup – hlavice zdobená rostlinnými motivy okázalá, elegantní a kolosální stavba helénského období
Divadlo v Epidauru nejkrásnější a nejlépe zachované řecké divadlo
zdroje PIJOAN, José. Dějiny umění / 2. Praha: Odeon, 1977. ISBN 09/03. 01-503-87. PROKOP, Vladimír. Kapitoly z dějin výtvarného umění pro výuku dějin umění na středních školách. Sokolov: O.K.-Soft, 2000.