Výuková prezentace pro základní školy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Proudění vzduchu v atmosféře
Dominik Švarc Tomáš Bouchala
GIBONI.
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.18 Anotace:
Lesní obratlovci – savci
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_539_Př8     Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu                      
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Předmět a očekávaný výstup
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
ČLOVĚK ROZUMNÝ (HOMO SAPIENS)
Předmět a očekávaný výstup
PRIMÁTI - LIDOOPI Největší žijící opice.
Primáti = nehetnatci (Primates)
PRIMÁTI - OPICE Ploskochodci = těžiště těla je přesunuto na zadní končetiny. Lebka je oválnější než u jiných savců. Oči směřují dopředu = řídí se hlavně.
Primáti.
SAVCI Mammalia.
Primáti Martin Man Jan Dresler.
Primáti, chobotnatci Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Tropický deštný les SAVCI.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Tropický deštný les Obr. 1 – Rio Madre de Dios (Peru)
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
Nártoun filipínský.
Autor: Ondřej Šimeček Verze: 1.1.3
1. Přírodopis 7.ročník Plazi - ještěři.
Primáti Kristýna Semecká 8.B
Jsou opice skutečně našimi předky?
ČLOVĚK ZRUČNÝ (HOMO HABILIS)
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ČLOVĚK VZPŘÍMENÝ (HOMO ERECTUS)
Orangutani.
Řád: PRIMÁTI.
SAVCI.
Živočichové tropických deštných lesů (2)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem, zástupci a typickými.
PRIMÁTI OPICE.
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Poloopice Karolína Moravcová.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
PRIMÁTI OD ČEHO JE ODVOZEN NÁZEV SKUPINY PRIMÁTI? od slova primates = první mají nejdokonaleji vyvinutý mozek ze všech skupin živočichů jsou vývojově nejpokročilejší.
SAVCI 4 PRIMÁTI.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Poznávačka – Savci II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 7/14 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Šablona : V/2 Sada: 1/24 Ověření ve výuce: Třída: 7 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Irena Kotalíková Název:VY_32_INOVACE_239_Primáti Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Číslo.
Řád: Primáti. Dělíme je na: 1.) poloopice 2.) opice.
Projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Výukový materiál VY_52_INOVACE_26_Opakování primáti
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
SAVCI 4 PRIMÁTI.
Název projektu: Živá příroda ve škole
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
PRIMÁTI od slova primates = první mají nejdokonaleji vyvinutý mozek
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
zpracovaný v rámci projektu
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_20_PŘÍRODOPIS
Řád: Primáti.
SAVCI III 12. Řád: LICHOKOPYTNÍCI kůň Převalského.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Transkript prezentace:

Výuková prezentace pro základní školy Primáti Výuková prezentace pro základní školy Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

1. vyučovací hodina obecná charakteristika řádu primátů speciální přizpůsobení k pohybu způsob života Aktivita 1 – problematika ohrožení primátů

Charakteristika kolem 200 druhů živočichů rozličná velikost (maki trpasličí 35 g x gorily přes 200 kg) vývoj z druhohorních hmyzožravců většina přizpůsobena životu na stromech na končetinách vytvořeny nehty druhy všežravé (šimpanz), býložravé (gorila), hmyzožravé (komba)

dobrý zrak – oči směřující dopředu umožňují prostorové vidění dobře vyvinutý mozek dobrý zrak – oči směřující dopředu umožňují prostorové vidění horší čich – zkrácením obličej. části lebky dobrý hmat – polštářky na prstech Porovnání končetin primátů Obr. 1

Přizpůsobení k pohybu chápavá končetina – palec v opozici proti ostatním prstům – umožňuje pevné sevření úprava ramenního kloubu – široké rozpětí pohybu – potřeba na stromech někteří – dlouhé horní končetiny a ovíjivý ocas s hmatovou ploškou sloužící jako 5. končetina

Chápan středoamerický – ovíjivý ocas Obr. 2

Způsob života většinou to jsou denní živočichové žijí v různě početných skupinách složité sociální chování, rozdělení rolí ve skupině různé způsoby dorozumívání (hlasem, ocasem) používání nástrojů (kameny, větvičky) nízká plodící schopnost – obvykle 1 mládě → dlouhá mateřská péče, dlouhověkost

Aktivita 1 Ve dvojicích vymyslete důvody a argumenty, proč se domníváte, že je řada primátů ohrožena vyhubením. Vámi vymyšlené příčiny si zapište. Následně se ve dvojicích spojte do čtveřic a porovnejte a sjednoťte vaše názory na tuto problematiku. Tvořte dále dvojnásobné skupiny. Až budete jedna skupina, vyberte člověka, který přednese veškeré možné příčiny ohrožení primátů, na které jste společně přišli.

Ohrožení primátů řada primátů je dnes ohrožena vymřením důvody: kácení tropických lesů a pralesů, které jsou přirozeným prostředím mnoha druhů lovení a zabíjení za účelem trofeje, dekorace i pro maso odchyt mláďat a obchodování s nimi používání některých druhů k laboratorním pokusům

Lvíček zlatý – kriticky ohrožený Obr. 20 Lvíček zlatý – kriticky ohrožený druh, JV Brazílie, v přírodě cca 150 kusů Obr. 22 Obr. 21 Mangabej rudohlavý – kriticky ohrožený druh, Z Afrika Tamarín pinčí – ohrožený druh, Kolumbie

2. vyučovací hodina systém řádu primátů Aktivita 2 – odhalování hlavních znaků a odlišností poloopic taxonomická skupina poloopice – hlavní zástupci a jejich charakteristika taxonomická skupina vyšší primáti – rozdíly: širokonosí a úzkonosí primáti – hlavní zástupci a jejich charakteristika

Systém primátů Poloopice Vyšší primáti (opice) Lidoopi - širokonosí primáti (malpy, chápani, vřešťani) - úzkonosí primáti (kočkodani, paviáni, makakové) Lidoopi giboni, orangutani, šimpanzi, lidé

Aktivita 2 Prohlédněte si následující obrázky poloopic a ve dvojicích odvoďte z jejich vzhledu něco o způsobu jejich života. Najděte odlišnosti od obecné charakteristiky primátů, kterou jste se naučili minulou hodinu.

Poloopice Obr. 3 Lori – Indie, štíhlý, dlouhé končetiny s palcem proti ostatním prstům; pohyb pomalý, váhavý, na zemi se stává snadnou kořistí hadů; živí se hmyzem Outloň váhavý – JV Asie, pomalý pohyb, ale dobře šplhá i pozpátku; plody, pryskyřice i hmyz Obrázek dostupný na: http://www.zoopraha.cz/lexikon.php?i=39

rychlá, dobře skáče; plody Obr. 4 Komba ušatá – Afrika, rychlá, dobře skáče; plody Obr. 5 Maki trpasličí – Madagaskar, všežravý, často rodí dvojčata

Lemur vari – Madagaskar, rozvinutý sociální život; ořechy, semena Obr. 6 Lemur vari – Madagaskar, rozvinutý sociální život; ořechy, semena Obr. 7 Lemur kata – Madagaskar, býložravý, komunikace ocasem

Sifaka – Madagaskar, nejrozšířenější, největší z poloopic, pohyb snožnými skoky s trupem do směru skoku; živí se plody Obr. 9 Obr. 8 Ksukol – nejspecializovanější primát, silná redukce chrupu, hmyzožravý, drátovitý prst k vybírání larev z kmenů stromů, Madagaskar

tropy a subtropy JV Asie, Afriky, Madagaskar noční aktivita (ne lemurovití) dobře vyvinutý čich i sluch speciálně upravené oči pro lepší vidění v noci živí se hlavně hmyzem, pryskyřicemi, někteří i plody obývají lesní porosty, stromový život značení teritoria pachovými žlázami řada znaků podobná nižším savcům

Vyšší primáti tzv. OPICE – nejpočetnější skupina širokonosé – pralesní a lesostepní ekosystémy J a Střední Ameriky úzkonosé – trop. deštné pralesy, polopouště i lesy mírného pásu Afrika, J a JV Asie, (Evropa) denní aktivita nehty u některých přeměněny v drápky mimické svaly umožňují měnit výraz obličeje

Hlavní rozdíly širokonosé – široká nosní přepážka, nozdry směřují do stran, rozmanitá sociální organizace, všežraví úzkonosé – příbuznější lidoopům, úzká nosní přepážka, nozdry míří dopředu či dolů, na zadku tvrdé sedací hrboly, obvykle žijí ve velkých tlupách (paviáni, makakové), nebo v tzv. harémech (1 samec s více samicemi – kočkodani), tendence k redukci ocasu

Širokonosé opice Malpa kapucínská – značně inteligentní, používá Obr. 10 Malpa kapucínská – značně inteligentní, používá jednoduché nástroje (kameny rozbíjí ořechy) Chápan středoamerický – chybí palec – hákovité zavěšení ve větvích, ovíjivý ocas Obr. 11

– dorozumívání různými zvuky, speciální hlasový aparát Obr. 12 Vřešťan pláštíkový – dorozumívání různými zvuky, speciální hlasový aparát Obr. 13 Uakari šarlatolící – neobvyklý vzhled, žije v zaplavovaných pralesech Brazílie a Peru

Úzkonosé opice Kočkodan husarský – patří k nejrychlejším savcům, Obr. 14 Obr. 15 Kočkodan husarský – patří k nejrychlejším savcům, pohybuje se rychlostí až 60 km/h; kočkodani jsou nejpočetnější skupinou opic Makak magot – jediný evropský druh (Gibraltar)

paviáni – největší úzkonosé opice, obývají otevřené planiny Obr. 16 Pavián mandril paviáni – největší úzkonosé opice, obývají otevřené planiny Obr. 17 Gueréza pláštíková – pralesy Afriky, často je loví šimpanzi

Hulman posvátný – Indie; Obr. 18 Hulman posvátný – Indie; posvátná opice, je uctíván věřícími, živí se milodary Obr. 19 Kahau nosatý – Borneo, dobrý plavec

3. vyučovací hodina taxonomická skupina lidoopi – charakteristika skupiny charakteristika odlišných skupin: gibonovití, orangutanovití, šimpanzovití – hlavní zástupci Aktivita 3 – odhalování významu vzájemného probírání srsti u primátů

Lidoopi vysoce inteligentní, tvoří složité skupiny schopnost učení, komunikace, nástrojové chování dlouhé horní končetiny, zkrácená páteř, širší a kratší pánev → vzpřímenější tělesná pozice, schopnost pohybu po dvou končetinách, chybí ocas trop. deštné pralesy Afriky a JV Asie většina je ohrožena, někteří kriticky

Gibonovití skupina malých lidoopů z JV Asie stromový život, pohyb ručkováním – „létají“ žijí v párech, dorozumívání „zpěvem“ živí se plody a listy Obr. 24 Obr. 23 Siamang Gibon lar

Orangutanovití středně velcí stromoví primáti žijící pouze na Borneu a Sumatře (JV Asie) orangutan v malajštině – „lesní muž“ – spí i rozmnožují se ve větvích stromů samci a samice se vzhledem i velikostí odlišují mládě 1x za 6-7 let, kriticky ohroženi samotáři žijící v rozptýlených skupinách sběr zralého ovoce

Obr. 25 Obr. 26 Orangutan sumaterský Orangutan bornejský

Šimpanzovití afričtí lidoopi – 2 rozdílné rody lesní a lesostepní ekosystémy složitá sociální síť ve skupině – role, rituály, jedinci mají různé postavení výroba a používání nástrojů, schopnost učení, emoce šimpanz – malý, všežravý, samec a samice se neliší gorila – obrovská, býložravá, samec a samice se značně odlišují

Obr. 28 Šimpanz učenlivý Obr. 27 Šimpanz bonobo

Gorily jsou ohroženým druhem, žijí v nevelkých tlupách, vůdcem je starý stříbrohřbetý samec. Samci dosahují hmotnosti i 200 kg, samice jsou menší. Většinou pobývají na zemi, šplhají málo. Gorila nížinná Obr. 30 Obr. 29

Aktivita 3 Samostatně se zamyslete nad tím, proč si primáti často vzájemně probírají srst. Setkali jste se s tím někdy na vlastní oči např. v ZOO? Je to vybírání blech? → Uvažujte nahlas proč ANO/NE (nápověda – jak žijí, kde spí primáti v porovnání např. se psy?) Může mít tato činnost i další skrytý význam? → navrhujte, co dalšího může vzájemné probírání srsti primátům přinášet…

Vzájemné probírání srsti u primátů není vybírání blech, ale jedná se o velmi běžnou, ale významnou sociální aktivitu upevňující vztahy ve skupině. Primáti blechy nemají, protože nežijí v trvalých pelíšcích, kde se blechy rozmnožují. Primáti si ze srsti vybírají slané lupy, které mohou být pro ně i pochoutkou.

Zdroje fotografií a informační zdroje Obr. 1 http://www.emedicine.com/plastic/images/Large/1689SCIMMIE.JPG [cit.2007-14-11] Obr. 2 – 7, 11, 14 – 17, 20 – 24, 26 – 28, 30 http://www.biolib.cz/cz/galleryuser/dir188/?uid=1499 [cit.2008-03-01] Fotografie jsou použity se svolením autora Milana Kořínka. Obr. 10, 12, 18 http://www.naturfoto.cz/jan-sevcik.html [cit.2008-03-01] Fotografie jsou použity se svolením autora Jana Ševčíka. Obr. 8, 9, 19, 25 http://lemberk.vcm.cz [cit.2008-03-01] Fotografie jsou použity se svolením autora Vladimíra Lemberka. Fotografie z otevřených galerií: Obr. 29 http://pdphoto.org/PictureDetail.php?mat=pdef&pg=5738 [cit.2008-03-01] Obr. 13 http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Male_uakari.jpg [cit.2007-11-10] VANČATA, V.: Primatologie, Díl. 1 – Evoluce, ekologie a chování primátů – Prosimii a Platyrrhina. Praha: Nakladatelství PedF UK, 2003. VANČATA, V.: Primatologie, Díl. 2 – Catarrhina – opice a lidoopi. Praha: Nakladatelství PedF UK, 2003. BEAZLEY, M.: Království zvířat. Praha: Albatros, 1983. DOBRORUKA, L. J. a kol.: Přírodopis III. Praha: Scientia, 1999. HEJDA, T. a kol.: Přírodopis 8. Plzeň: Fraus, 2006