Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: 17. 10. 2013 Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _03_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_31_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _04_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _05_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE _16_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Bohumil Hrabal životopis, charakteristika.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_09_CJL_NP2 Ročník:II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou B. Brechta…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Gramatika Vypravování
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVb Anotace: Seznámit žáky se základními pojmy a.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Bohumil Hrabal ( ) Jeden z nejvýznamnějších českých prozaiků 2. poloviny 20. století.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
BOHUMIL HRABAL VLADIMÍR PÁRAL Mgr. Michal Oblouk
BOHUMIL HRABAL Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_20_CJL_NP2 Ročník:II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
VY_32_INOVACE_31-08 Skupina 42 Jiří Kolář.
 Narodil se v Brně – Židenicích svobodné matce, která pracovala jako pomocná účetní v pivovaře, kde se seznámila a později i provdala za.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _13_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_734_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _09_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Bohumil Hrabal Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. Hanzlíka…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_OSVZ_ON Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.03 Název pro školu: EU ČJ 03 II Název materiálu: Jaroslav Hašek Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_O8_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _18_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_25_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_01_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _24_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Vytvořil: Radek Hybšman
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou F. Nepila Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí se.
VY_32_INOVACE_ČJM4_5260_ZEM
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _07_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Život a dílo VY_32_INOVACE_2A4 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Lenka Fibigerová.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_10_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ (OFICIÁLNÍ) Mgr. Lenka Tománková Český jazyk a literatura
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_20_CJ_NP1 Ročník: I. Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Pracovní list- literatura.
Bohumil Hrabal „Do blankytně modrounkého celofánu humoru lze zabalit ztrápené a krvavé součástky denních starostí.“
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková BOHUMIL HRABAL BOHUMIL HRABAL Brno Praha.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
Bohumil Hrabal Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL Tematický.
Bohumil Hrabal NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Český jazyk 9. ročník Česká próza 20. století.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Bohumil Hrabal (1914 – 1997). Bohumil Hrabal (1914 – 1997)
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Bohumil Hrabal.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK 1
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_09_Kocůrková
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _03_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace, Estetické vzdělávání Vzdělávací obor: Literatura Tematický okruh: Vývoj prózy od roku 1945 do současnosti Téma: Bohumil Hrabal Metodický list/anotace: Informace o autorovi a rozbor díla za použití interaktivní tabule

NEMANŽELSKÉ DÍTĚ FRANTIŠEK (FRANCIN) HRABAL BOHUMILA ADOPTOVAL ODSTĚHOVALI SE DO NYMBURKA FRANCIN PRACOVAL JAKO SPRÁVCE PIVOVARU PŘISTĚHOVAL SE ZA NIMI FRANCINŮV BRATR PEPIN PRÁVNICKOU FAKULTU DOKONČIL PO OSVOBOZENÍ ZA PROTEKTORÁTU PRACOVAL JAKO PÍSAŘ, ÚŘEDNÍK, SKLADNÍK, DĚLNÍK NA NÁDRAŽÍ, VÝPRAVČÍ NA ŽELEZNIČNÍ STANICI V KOSTOMLATECH

PO VÁLCE PRACOVAL JAKO POJIŠŤOVACÍ AGENT A OBCHODNÍ CESTUJÍCÍ 1949 – 1952 PRACUJE NA KLADNĚ, UTRPĚL TĚŽKÝ ÚRAZ HLAVY PO VYLÉČENÍ PRACUJE JAKO BALIČ PAPÍRU VE SBĚRNÝCH SUROVINÁCH, JAKO JEVIŠTNÍ TECHNIK V DOBĚ NORMALIZACE POBÝVÁ V CHATOVÉ OSADĚ KERSKO U PRAHY ZEMŘEL ZA NEVYJASNĚNÝCH OKOLNOSTÍ VYPADL Z OKNA: SEBEVRAŽDA NEŠŤASTNÁ NÁHODA

KLASIK I NOVÁTOR MODERNÍ ČESKÉ LITERATURY VYPRAVOVÁNÍ MÁ PODOBU PÁSMA HISTOREK, VEDLE SEBE ŘAZENÝCH OBRAZŮ ⇒ OBLIBA U FILMOVÝCH REŽISÉRŮ NĚKDY KOLÁŽ RŮZNÝCH VYPRAVĚČSKÝCH ROVIN V NEJVĚEDNĚJŠÍCH SITUACÍCH OBJEVUJE „ZÁZRAČNO“ HLEDÁ „PERLIČKU NA DNĚ“ SOUCÍTÍ S LIDSKÝMI OSUDY HRDINOVÉ JSOU ZÁROVEŇ AUTOROVI PARTNEŘI „Dovede milovat nejen své postavy, ale každou věc, nejnepatrnější událost, a dokáže mluvit ty nejhrubší věci jako skutečně milující, takže nejsou od něho vulgární ani sprosté.“

začíná psát poezii Bambino di Praga, Krásná Poldi dále prózy: Perlička na dně Pábitelé Taneční hodiny pro starší a pokročilé Ostře sledované vlaky Inzerát na dům, ve kterém už nechci bydlet Postřižiny Městečko, kde se zastavil čas Krasosmutnění Harlekýnovy miliony Slavnosti sněženek

Obsluhoval jsem anglického krále Příliš hlučná samota Něžný barbar Svatby v domě Listopadový uragán Domácí úkoly z pilnosti Život bez smokingu Kličky na kapesníku

PERLIČKY NA DNĚ 1965 OSTŘE SLEDOVANÉ VLAKY ZÍSKALY OSKARA SKŘIVÁNCI NA NITI 1969 POSTŘIŽINY 1980 SLAVNOSTI SNĚŽENEK 1983 NĚŽNÝ BARBAR 1989 PŘÍLIŠ HLUČNÁ SAMOTA 1994 OBSLUHOVAL JSEM ANGLICKÉHO KRÁLE 2006

oslava autorových šedesátin v Kersku byla rozehnaná policií po roce B.Hrabal přistoupil na rozhovor pro Tvorbu „ jen bych chtěl, aby všichni moji čtenáři věděli, že to myslím poctivě s nimi a socialismem“ ⇒ lidé to cítili jako zradu, pálili se jeho knihy, on však mohl publikovat

OSTŘE SLEDOVANÉ VLAKY hlavní hrdina Miloš Hrma – železniční elév přichází do železniční stanice Kostomlaty předtím byl v psychiatrické léčebně, kam se dostal po nedokončené sebevraždě, o kterou se pokusil, když selhal jako milenec výpravčí Hubička – je Milošovým protikladem, má úspěch u žen - je úředně vyšetřovaný, protože při noční službě orazítkoval pozadí telegrafistce Zdeničce přednosta – těšil se na povýšení, ale konflikt s Hubičkou mu ho zkomplikuje, je chovatelem holubů Viktoria Freie – záhadná přitažlivá žena, přináší nálož k provedení sabotáže - miluje se s Milošem, tím ho zbaví traumatu, on se zachová jako muž, ujme se likvidace vlaku, ale zahyne Miloš umírá společně s německým vojákem

OBSLUHOVAL JSEM ANGLICKÉHO KRÁLE vypravěč a hlavní hrdina je pikolík Jan Dítě, má svérázný pohled na svět jeho životní zkušenost je naivní, důvěřivý vztah k lidem na jeho uvažování se podílí i komplex z malého vzrůstu, touha po majetku, ten pro něj znamená společenskou prestiž v závěru románu se jeho uvažování proměňuje, nachází smysl života v prosté existenci, ve smíření se světem, se svou minulostí vyprávění založené na nespoutaném, nepřerušovaném mluvním proudu používá obecnou češtinu, slang, profesionalismy každá z pěti kapitol začíná: „Dávejte pozor, co válm teďka řeknu.“

RUKOVĚŤ PÁBITELSKÉHO UČNĚ „Jsem ctitel slunce v zahradních restauracích, piják luny zrcadlící se ve vlhké dlažbě, kráčím zpříma a rovně, zatímco moje manželka doma, ač střízlivá, dělá chybné výkony a vrávorá, humorný výklad herakleitovského panta rhei mi protéká hrdlem a každé pohostinství na světě je skupina jelenů do sebe zaháknutá parožím hovoru, velký nápis Memento mori číšící z věcí a lidských osudů, to je důvod k napití…“ (1)

„…čeho se ten voják chytil oběma rukama a ještě hlasitěji volal: „Mutti!! Mutti!!“ A já mu nasadil hlaveň pušky k oku a stiskl spoušť, tak divně jsem při tom ležel. A pak jsem slyšel, jak zmlkl, viděl jsem,, jak jeho nohy zvolna a tiše došly, zastavily se, ležel jsem na něm a slyšel, jak do vojáka vniká klid a ticho, jak se všechno zastavuje, jak stroje, když padla. A ze mne crčela krev a třísnil jsem vojákovi šaty, vytáhl jsem kapesník a snažil jsem se čistit tu krvavou skvrnu a oddychoval jsem a začal jsem se dusit, ale vší silou jsem se převalil a natáhl jsem ruku … Do poslední chvíle, než jsem začal ztrácet z dohledu sebe sama, držel jsem se s tím mrtvým za ruku, a pro jeho neslyšící uši jsem opakoval slova vlakvedoucího té rakety, která přivezla ty zbědované Němce od Drážďan: „Měli jste sedět doma, na prdeli…“ (2)

Zdroj klipartů: MS Office, Verze : HRABAL, Bohumil. Můj svět. Praha: Československý spisovatel, 1988 (1) HRABAL, Bohumil. Tři novely. Praha: Československý spisovatel, 1989, ISBN (2) SLANAŘ, Otakar a kol. OBSAHY A ROZBORY DĚL. TŘEBÍČ: Vyuka, 2011, ISBN SOUKAL, Josef a kol. Literatura pro 4. ročník středních škol. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 2005, ISBN