5.1 Objem tělesa Co to znamená?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Advertisements

34.1 Obecná pravidla pro mocniny s přirozeným mocnitelem
10.1 Vztahy o několik více, o několik méně
Objem a jeho měření.
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
Objem a jeho měření.
Měření objemu Autor: Lukáš Polák Pokračovat.
Jednotky objemu. Měření objemu kapalin.
70.1 Porovnávání desetinných čísel
Elektronická učebnice - I
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
6.1 Hmotnostní a objemový zlomek
Elektronická učebnice - I
65.1 Pamětné dělení se zbytkem
26.1 Zaokrouhlování čísel na desítky v oboru do 100
Fyzika Měření objemu a času.
Elektronická učebnice - I
25.1 Písemné odčítání dvojciferných čísel v oboru do 100
73.1 Zaokrouhlování desetinných čísel
44.1 Písemné násobení jednociferným činitelem
54.1 Pamětné násobení a dělení do
66.1 Písemné dělení dvojciferným dělitelem
Měření objemu pevného tělesa
Elektronická učebnice - II
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
Název materiálu: OBJEM – výklad učiva.
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličina O b j e m Creation IP&RK.
Měření objemu pevného tělesa
Téma: Fyzikální veličiny – objem Autorka: Marta Gulová Ostrava 2006.
MĚŘENÍ OBJEMU.
Měření objemu 6. ročník.
24.1 Písemné sčítání dvojciferných čísel v oboru do 100
55.1 Pamětné násobení a dělení (činitel x dělitel násobek čísla 10)
Objem LC.
Elektronická učebnice - I
31.1 Druhá a třetí mocnina Úkol:
Lukáš Nečas a Daniel Dostál
OBJEM a jeho měření.
29.1 Síť a povrch kolmého hranolu
MĚŘENÍ OBJEMU Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Měření objemu.
Elektronická učebnice - I
Ing. Radek Pavela Měření objemu.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_162_Objem tělesa AUTOR: Ing.Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM:
Měření fyzikálních veličin – Měření objemu
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Fyzika 6. ročník Objem Anotace
59.1 Objem jehlanu, kužele, koule
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Měření objemu Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_52
Objem tělesa Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_03 Měření objemu
Autor: Mgr. Marie Hartmannová Název : VY_32_INOVACE_7B27Fy6_Objem 1
Výpisky z fyziky − 6. ročník
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Měření objemu pevného tělesa
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_03_FYZIKA
MĚŘENÍ OBJEMU.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Anotace Litr Druhy a využití Co měříme v litrech
AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_42_OBJEM TEMA: FYZIKA
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Elektronická učebnice - I
Transkript prezentace:

5.1 Objem tělesa Co to znamená? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 5.1 Objem tělesa Na různých obalech od nápojů a jiných potravin je napsáno: 2,5 l 500 ml 100 ml a další 250 ml 750 ml 1 l Co to znamená? Je to údaj, který říká, kolik prostoru se do obalu vejde, jak velký prostor těleso zaujímá. Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku, nebo neštovice? Autor: Mgr. Hana Jirkovská

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 5.2 Co už umíme? V domácnosti se k měření objemu surovin používá odměrka nebo nádoby určitého objemu, např. čtvrtlitrový hrneček, desetilitrový kbelík, půllitr a jiné. Na velkém množství výrobků jsou údaje o objemu (potraviny, léky, čistící prostředky). Potřebujeme znát objem vody v bazénu, spotřebu vody při praní v pračce nebo mytí nádobí v myčce, objem nádrže v autě, motocyklu, objem vzduchu v místnosti … . Objem kapalin můžeme měřit odměrným válcem. V matematice umíme pracovat s jednotkami objemu, krychlovými a dutými. Vypočítat objem kvádru a krychle podle vzorců.

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 5.3 Nové pojmy objem – fyzikální veličina, značka V, základní jednotka m3 převody – 1 l = 1 dm3 1 ml = 1 cm3 popis odměrného válce – v jakých jednotkách měří, jeho rozsah, hodnota nejmenšího dílku, odchylka Správný postup při měření objemu: 1. Je třeba použít vhodnou odměrku, aby se do ní měřené těleso vešlo. 2. Odměrka musí stát na vodorovné podložce. 3. Po přelití kapaliny odstraníme bublinky u hladiny. 4. Na stupnici se díváme kolmo u hladiny kapaliny. 5. Zjištěný údaj správně zaokrouhlíme. objemová roztažnost – objem látek se při zahřívání a ochlazování mění

5.4 Výklad nového učiva Měření objemu kapaliny – postup: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 5.4 Výklad nového učiva Měření objemu kapaliny – postup: Měření objemu pevného tělesa: Popis odměrného válce těleso se nesmí ve vodě rozpouštět do odměrky nalijeme vodu a změříme její objem do vody ponoříme těleso změříme, kam hladina vody stoupla objem ponořeného tělesa V = V2 – V1 vybereme vhodný odměrný válec, aby těleso měří v mililitrech rozsah 0 – 500 ml nejmenší dílek 20 ml odchylka 10 ml volně prošlo a bylo zcela ponořené V1 = 150 ml V2 = 218 ml objem vody V = 280 ml V = 68 ml Skutečná hodnota objemu se může lišit o odchylku. Kolikrát čteme na stupnici, tolikrát musíme s odchylkou počítat.

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 5.5 Procvičení a příklady 1) Popiš tyto odměrky – jejich rozsahy, hodnoty nejmenších dílků a odchylky v ml. 2) Urči objemy kapalných těles v těchto odměrkách. Řešení: 1) 0 – 25 ml, 0,5 ml, 0,25 ml 0 – 10 ml, 0,2 ml, 0,1 ml 0 – 50 ml, 1 ml, 0,5 ml 2) 8,5 ml 5,8 ml 22 ml 3) Urči objem pevných těles, která byla ponořena do odměrek z předchozích úloh. Řešení: V1 = 19 – 8,5 = 10,5 ml V2 = 9,6 – 5,8 = 3,8 ml V3 = 41 – 22 = 19 ml 4) Převeď: 2 357 ml = l 2,357 14,76 m3 = l 14 760

5.6 Něco navíc pro šikovné 1) Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 5.6 Něco navíc pro šikovné 1) Jaká ztráta vody vzniká z netěsnícího kohoutku za den a za rok (365 dní), kape-li voda rychlostí 1 kapka za sekundu? Objem kapky vody je 0,05 ml. Řešení: Za den ……….. 0,05 . 60 . 60 . 24 = 4 320 ml = 4,32 l Za rok ………... 4, 32 . 365 = 1 576,8 l = 15,8 hl 2) Jaký byl objem vzducholodi Italia, na které podnikl její konstruktér a kapitán Umberto Nobile výzkumné výpravy do severních polárních oblastí? Odpověď: 19 000 m3 3) Akvárium má rozměry dna 90 cm a 35 cm. Má být naplněno pouze vodou do výšky 50 cm. Jaký je objem vody? Řešení: V = 90 . 35 . 50 V = 157 500 cm3 = 157,5 l

5.7 CLIL – The volume of a body Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Physics 5.7 CLIL – The volume of a body Vocabulary volume of a body - objem tělesa basking shark - žralok obrovský cubic metre - metr krychlový pool - nádrž dimensions - rozměry thick - tlustý aquarium - akvárium manta - rejnok (manta) kind of fish - druh ryby tuna fish - tuňák Okinawa Chursumi Aquarium (Japan) It has 77 aquariums with the whole capacity 10 000 cubic metre of water. The biggest pool is called Kuroshio. Its volume is 7 500 cubic metre, it means 75 % of the whole water capacity. Dimensions of this pool are 35 m, 27 m and 10 m. It is the second biggest aquarium of the world. There is more than 0,5 m thick glass wall between the visitors and the fish. There are mantas, basking sharks, big tuna fish and about 60 other kinds of fish in this aquarium.

5.8 Test znalostí 1. 3. 2. 4. Značka objemu je: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 5.8 Test znalostí Správné odpovědi: 1. 3. 2. 4. Značka objemu je: K měření objemu používáme: c) b) a) d O V m odměrku akvárium pravítko váhy Hlavní jednotkou objemu je: Objem 1 litr se nerovná: litr metr krychlový hektolitr metr 1 dm3 10 dm3 1000 ml 0,001 m3

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 5.9 Použité zdroje, citace Kolářová, Bohuněk: FYZIKA PRO 6. ROČNÍK ZŠ, Prometheus, 1998. Obrázky: Tesař, Jáchim: FYZIKA 1 PRO ZŠ, SPN, 2007, s. 25, 26, 28. Janovič, Kolářová: FYZIKA PRO 6.ROČNÍK ZŠ-A, SPN, 1989, s. 66. Kolářová, Bohuněk: FYZIKA PRO 6.ROČNÍK ZŠ, Prometheus, 1998, s. 96. Macháček: PRACOVNÍ SEŠIT K UČEBNICI FYZIKY 6., Prometheus, 1995, s. 13. Bohuněk: SBÍRKA ÚLOH Z FYZIKY 1. DÍL, SPN, 1992, s. 16, 18. http://www.monitor.cz/wbe3112-popis-specifikace.html http://lentilki.info/2011/11/obrazem-teleso-nacpane-do-nadoby-o-objemu-mensim-nez-je-objem-telesa/ http://katastrofy.info/vzducholod-italia.htm http://www.motorkari.cz/moto-uzivatel/?muid=57692 http://skupyakvarium.wz.cz/?page_id=2 http://prisoner.bloguje.cz/720104-zraloci-obrovsti-v-akvariu.php http://picasaweb.google.com/lh/photo/fVqwvD1FerSCdEqwPIPIqw http://ekonomika.idnes.cz/nemci-ztraceji-cenovy-naskok-ale-nakoupi-vic-kvalitnich-potravin-py7-/ekonomika.aspx?c=A111015_113542_ekonomika_vem http://www.onlineshop.cz/velke-elektrospotrebice/pece-o-pradlo/pracky-celni-plneni/801-1200-ot-do-45cm/pracka-whirlpool-awg-5104c-35351P.html http://vyuka.zsjarose.cz/index.php?action=lesson_detail&id=339 http://www.pivomil.cz/sudy/eshop/5-PIVNI-SKLO-pullitry/0/5/434-Pullitr-HAWORTH-0-5-l http://www.profimedia.cz/fotografie/potraviny-na-nakupni-kosik/0010315914/

5.10 Anotace Autor Mgr. Hana Jirkovská Období 07 – 12/2012 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 5.10 Anotace Autor Mgr. Hana Jirkovská Období 07 – 12/2012 Ročník 7. ročník Klíčová slova Objem, měření objemu kapalných a pevných těles, jednotky objemu, odměrný válec Anotace Prezentace popisující fyzikální veličinu objem, její jednotky a jejich převádění, postup měření pomocí odměrky.