Přizpůsobení rostlin a živočichů prostředí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Abiotické faktory prostředí
Advertisements

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Primární krycí pletiva
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Jak se rostliny přizpůsobily
Život na Zemi.
Abiotické podmínky prostředí
OBOJŽIVELNÍCI PŘÍRODOPIS 7. ROČNÍK.
Obecná biologie.
ORGÁNY ROSTLIN-KOŘEN A STONEK
Základní ekologické pojmy
ABIOTICKÉ FAKTORY 3. LEKCE.
EKOLOGIE.
Živá a neživá příroda 3. ročník
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
říše: Živočichové podříše: Prvoci
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o vodě AutorIng. Lenka Kalinová JazykČeština Očekávaný výstup Žák chápe důležitost vody pro.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Soustavy pletiv Pletiva – skupiny buněk stejného tvaru, funkce.
HISTOLOGIE = nauka o rostlinných pletivech HISTOLOGIE = nauka o rostlinných pletivech PLETIVO = soubor buněk stejného tvaru, stavby a funkce.
Rostliny.
Přechod rostlin na souš
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI607 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Složky krajiny a životní prostředí
Abiotické faktory prostředí
Abiotické faktory prostředí
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
FYZIOLOGIE ROSTLIN.
Ukázky borky.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
EKOLOGIE.
NázevVodní režim rostlin 2 Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast Botanika Anotace Prezentace způsobů výdeje vody rostlinou, doplněná fotografiemi.
Homeostáza a termoregulace
ROSTLINNÉ ORGÁNY I. KOŘEN Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Uspořádání rostlinného těla
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Působení ekologických faktorů
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
HYDROLOGIE A OCHRANA VODY
Potravní pyramida, potravní řetězec
Vzájemné vztahy organismů v přírodě
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Přizpůsobení živočichů prostředí
Abiotické faktory Výukový materiál EK
POPULACE Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Co jsme již poznali.
TĚLNÍ POKRYV OBRATLOVCŮ Přírodopis VIII.. Povrch těla  Ochrana před vnějším prostředím  Kůže:  pokožka  škára  Kožní útvary (deriváty):  šupiny.
Stonek Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_26_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_TE.
Základní škola Oskol, Kroměříž příspěvková organizace Přírodopis 7. ročník Autor: Ing. Eva Blešová Vytvořeno v rámci projektu „Škola hrou - počítače ve.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dvořáček Josef. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA -prezentace
3 Abiotické faktory prostředí světlo, teplota
BUŇKA – základ všech živých organismů
TERMOREGULACE ŽIVOČICHŮ A ČLOVĚKA
Abiotický faktor teplo
Působení ekologických faktorů
AUTOR: Mgr. Václava Horniková
Mgr. Natálie Čeplová Fyziologie rostlin.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Abiotický faktor světlo
Tělní tekutiny živočichů Cévní soustava Vylučovací soustava
Abiotický faktor voda.
Půdy.
Transkript prezentace:

Přizpůsobení rostlin a živočichů prostředí Populační ekologie Lenka Effenberková

Přizpůsobení se prostředí, ve kterém daný organismus žije, představuje „výhru“ pro přežití, ale také to daný organismus něco stojí (dlouhodobé evoluční změny, energetické nároky).

Faktory, kterým se organismy musí přizpůsobovat Abiotické Světlo/ radiace Teplo Voda Živiny/ potrava Klima … Biotické Konkurence Predace Mutualismy …

Způsoby ovlivňující přizpůsobení se Morfologický Fyziologický Etologický Prolínání těchto faktorů !!

Ovlivňuje stavbu těla organismu. Morfologický Ovlivňuje stavbu těla organismu. změna tvaru některých orgánů – ústní ústrojí, končetiny, trávicí trubice velikosti a barvy těla …

Ekologická pravidla u teplokrevných živočichů Allenovo pravidlo Teplokrevní živočichové mají v chladných oblastech kratší tělní přívěsky (uši, zobáky, ocasy a končetiny) než jejich příbuzné formy v teplých oblastech. Bergmanovo pravidlo Příbuzné formy teplokrevných živočichů jsou v chladnějších oblastech větší a hmotnější než v oblastech teplých. Glogerovo pravidlo V teplejších a vlhčích oblastech mají teplokrevní živočichové tmavší zbarvení než jejich příbuzné formy v chladnějších a sušších oblastech.

Přizpůsobení ústního ústrojí, tvaru těla Zobáky pěnkav (křivek), šatovníků … Cichlidy přizpůsobení třínásobné – vodní prostředí, potrava (ukusování ploutví, okus šupin …) a rozmnožování

Ovlivnění fyziologických dějů. termoregulace omezení životních funkcí – hibernace, estivace přizpůsobení se salinitě prostředí ...

Teplota u živočichů Homoiotermní (teplokrevní) stálá teplota těla Poikilotermní (studenokrevní) nestálá teplota těla, podle okolí Stenotermní – široký rozsah teplot Eurytermní – úzký rozsah teplot Snížení tepelných ztát, ochlazování: srst, peří, podkožní tuk (kytovci, prase divoké), příjem potravy – zahřátí metabolismem stažení cév – omezení přítoku krve k povrchu těla protiproudová výměna tepla (končetiny vodních ptáků) termoregulace ušními boltci, letovými blánami; estivace („letní spánek“) u plazů odpar z povrchu těla; pocení, zvýšené dýchání hledání skrýše, stavba hnízd, nor, vzájemné zahřívání jedinců, migrace …

„Teplota“ u rostlin Rostliny bez vnitřní regulace teploty. Teplota rostliny často podobná teplotě okolního prostředí. Eurytermní – široký rozsah teplot Stenotermní – úzký rozsah teplot Termofyty – vysoká teplota Psychrofyty – nízká teplota Kryofyty – na sněhu

„Teplota“ u rostlin Krycí trichomy – koniklec Tvorba „polštářovitých“ forem Tvorba „nemrznoucí směsi“ – nenasycené MK Přečkání nepříznivého období v dormantním stavu Transpirace – zvýšená = chlazení Rolování listů při vysoké teplotě

Voda u živočichů suchozemští živočichové méně vody něž vodní řídícím faktorem u suchozemských ž. vlhkost vzduchu, u vodních slanost vody Jak zabránit nedostatku vody v těle: Příjem vlhké potravy (hmyz) Tvorba zásob – zásobní látky a orgány (velbloud) Omezení vylučování, dýchání Redukce potních žláz Vytváření nepropustných obalů Anabióza – omezení životních funkcí (bahník) Dehydratace na nejnižší možnou míru (bahník) Úkryt v chladnějším a vlhčím prostředí (pouštní/ stepní hlodavci) Nadbytek vody/ vlhkosti patogenní houby, plísně, bakterie; podpora zbarvení (melamin) snížení rychlosti předení pavučin, zapřádání housenek

Voda u rostlin Homoiohydrické – obsah vody v těle < 70% hmoty těla → smrt Poikilohydrické – v desikovaném stavu vydrží i několik let - hydrofyta (vodní rostliny) - mezofyta (vlhké půdy) - hygrofyta (na mokřadech) - xerofyta (suché půdy) Ochrana před vyschnutím: Kutikula + vosková vrstva – ochrana proti ztrátám vody Průduchy – otevírání = ztráty vody / uzavření = voda v rostlině Zvětšení kořenového systému a růst do hlubších vrstev půdy Translokace asimilátů Zásoba – zásobní pletiva Časování vegetativních funkcí do příznivých (vlhkých) období Přečkání nepříznivého období v dormantním stavu (semeno, podzemní orgány – cibule, oddenky, hlízy), bezlistém stavu

Ovlivnění chování organismů (živočichů). Etologický Ovlivnění chování organismů (živočichů). vyhřívání na slunci úkryt před deštěm (v případě člověka použití deštníku) mechanismy orientace v prostoru vyhledávání a získávání potravy stavba hnízd ...

Literatura Losos, B. a kol. (1985): Ekologie živočichů, SPN, Praha, 1. vydání, 320 stran Slavíková, J. (1986): Eklogie rostlin, SPN, Praha, 1. vydání, 368 stran Papáček, M., M. Matěnová, J. Matěna, T. Soldán (1994): Zoologie, Scientia, Praha, 1. vydání, 286 stran Kubát, K. a kol. (2003): Botanika, Scientia, Praha, 2. vydání, 231 stran Rajchard J., Z. Balounová, D. Vysloužil (2002): Ekologie I., nakladatelství KOPP, České Budějovice, 1. vydání, 121 stran Rajchard J., Z. Balounová, P. Kindlmann (2002): Ekologie II., nakladatelství KOPP, České Budějovice, 1. vydání, 119 stran Storch, D., S. Mihulka (2000): Úvod do současné ekologie, Portál, Praha, 1. vydání, 156 stran http://www.gjs.cz/vedy-o-zemi/Ruda/Ekologie-3.pdf http://cs.wikipedia.org/wiki/Allenovo_pravidlo http://cs.wikipedia.org/wiki/Bergmannovo_pravidlo http://cs.wikipedia.org/wiki/Glogerovo_pravidlo http://www.kbi.zcu.cz/studium/ftp/ekos_ziv.htm