M ATEMATICKÉ MODELOVÁNÍ S TRAVOVÁNÍ V MENZE 4 - B ORY Autor: Bc. David Václav Obor : FST / KKS – Konstrukce výrobních strojů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Téma 5 Metody řešení desek, metoda sítí.
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Konvekce Konvekce 1.
Produkce odpadů 2002 – 2007 obce ORP Šumperk
2 3 Lokalita Pod Javornic kou silnicí 4 směr Solnice směr Javornice směr Vamberk CENTRUM 10min. směr Častolovice.
Nauka o podniku Seminář 6..
Zkoušení asfaltových směsí
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Spektra zatížení Milan Růžička 1 Dynamická pevnost a životnost
Spalovací motory – termodynamika objemového stroje
Téma 3 Metody řešení stěn, metoda sítí.
NAVRHOVÁNÍ HOSPODÁRNÝCH ŘEZNÝCH PODMÍNEK PŘI OBRÁBĚNÍ
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Tento soubor už se neudržuje.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
ZÁKLADNÍ TERMODYNAMICKÉ VELIČINY
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
7.3 Elektrostatické pole ve vakuu Potenciál, napětí, elektrický dipól
Elektrický obvod a jeho části
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Celá čísla Zapiš celá čísla, která jsou mezi: a) -8 a -5 d) -3 a 4
Lineární rovnice Běloun 91/1 a
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST I
Získávání informací Získání informací o reálném systému
Zábavná matematika.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Plošné konstrukce, nosné stěny
Geometrická posloupnost
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ROVNOMĚRNĚ ZRYCHLENÝ POHYB.
projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ

Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. Předpověď počasí na
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Posloupnosti, řady Posloupnost je každá funkce daná nějakým předpisem, jejímž definičním oborem je množina všech přirozených čísel n=1,2,3,… Zapisujeme.
Dosazování číselných hodnot do vzorců
předpověď počasí na 14. května 2009 OBLAČNOST 6.00.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Kinematika 3. RYCHLOST Mgr. Jana Oslancová VY_32_INOVACE_F1r0203.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
EDITOR BY: SPRESS 15. ledna ledna ledna 2015.
Tepelné vlastnosti dřeva
Vnějšího prostředí Marián Vávra Ekonomické modelování.
3. KINEMATIKA (hmotný bod, vztažná soustava, polohový vektor, trajektorie, rychlost, zrychlení, druhy pohybů těles, pohyby rovnoměrné a rovnoměrně proměnné,
Lineární rovnice – 1. část
Soutěž pro dvě družstva
Vypracovala: Bc. SLEZÁKOVÁ Gabriela Predmet: HE18 Diplomový seminár
OBSAH PŘEDMĚTU FYZIKA Mgr. J. Urzová.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Úkoly nejen pro holky.
VY_32_INOVACE_11-06 Mechanika II. Gravitační pole.
Elektrické pole Elektrický náboj, Elektrické pole
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Přednost početních operací
OBSAH PŘEDMĚTU FYZIKA 1 Mgr. J. Urzová.
TRUHLÁŘ I.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Vibroakustická diagnostika
Geodézie 3 (154GD3) Téma č. 4: Hydrostatická nivelace.
dynamika hmotného bodu, pohybová rovnice, d’Alembertův princip,
Kmitání antény s míčkem při konstantním zrychlení automobilu Autor: Bc. Michal Bouda Datum: Matematické modelování.
Dynamika bodu. dynamika hmotného bodu, pohybová rovnice,
Přípravný kurz Jan Zeman
Transkript prezentace:

M ATEMATICKÉ MODELOVÁNÍ S TRAVOVÁNÍ V MENZE 4 - B ORY Autor: Bc. David Václav Obor : FST / KKS – Konstrukce výrobních strojů

Ú VOD Práce se zabývá stravováním v menze: Hledisko teploty Hledisko optimalizace cesty strávníka 2/23

P OJMY Běžný strávník = strávník vybavující se k obědu podnosem (tácem), příborem, hlavním jídlem a pitím Sklenice = jedná se o sklenice z masivního skla s uchem s obsahem 0,4 l. Normovaná teplota = je teplota jídla (výdeje) daná českou hygienickou normou o provozu výdejen jídla a je rovna 63°C. 3/23

D EFINOVÁNÍ PROBLÉMU 1.) Byla teplota jídla v okamžiku výdeje 63°C ? 2.) Maximální možná rychlost v zatáčce? 3.) Maximální možné zrychlení na počátku cesty s ohledem na sklenici? 4.) Maximální zrychlení s ohledem vylití pití ? 4/23

Č ÁST 1 – T EPLOTA JÍDLA Problém = teplota jídla v okamžiku výdeje Zákon (zákonitost): Newtonův zákon ochlazování. Speciální případ energetické bilance (tepelné bilance). Slovní formulace: Okamžitá časová změna teploty je úměrná rozdílu teploty vně a uvnitř tělesa. Matematické vyjádření: 5/23

Č ÁST 1 – T EPLOTA JÍDLA Dáno: To = 53 °C… tep. v okamžiku usednutí R = 22 °C… teplota okolí ( menza ) t c = 2 min 24 sec … čas od výdeje k měření Řešení: Metodou integračního faktoru zjistíme funkci chladnutí : 6/23

Č ÁST 1 – T EPLOTA JÍDLA Koeficient k ovšem není znám Měření v t = 3 min; R = 22 °C č. měřeníPokrm∆T (3) [°C] 1Ryzoto5,9 2Rajská omáčka5,5 3Segedínský guláš 5,2 ∆T (3) = rozdíl teploty od 53 °C po t = 3min Ø = 47,47°C = T (t) 7/23

Č ÁST 1 – T EPLOTA JÍDLA Dosadíme: Známe tedy hodnotu koeficientu k a můžeme zpětně dosadit: 8/23

Č ÁST 1 – T EPLOTA JÍDLA T(t)=63°C; t = ? t c = 2 min 24 sec … čas od výdeje k měření 9/23

Č ÁST 2 – RYCHLOST V ZATÁČCE Problém = maximální rychlost v zatáčce tak, aby nedošlo k vylití pití Zákon (zákonitost): Statika tekutin - Eulerova rovnice statiky tekutin : Hmotnostní síla od zrychlení a povrchová síla od tlaku musejí být v rovnováze. Úpravou na tlakovou rovnici (neuvádím v prez.): 10

Č ÁST 2 – RYCHLOST V ZATÁČCE Řešení: Dáno : g = 9,81 - gravitační zrychlení R = 3 m- poloměr zatáčky L p = 15 mm- výška nezaplněná pi D = 65 mm - průměr sklenice 11

Č ÁST 2 – RYCHLOST V ZATÁČCE Dosadíme : Určíme konstantu : Rychlost kdy hladina dosáhne bodu B: 12

Č ÁST 2 – RYCHLOST V ZATÁČCE Rozměrová analýza: Dopočteme dosazením: 13

Č ÁST 3 – M AXIMÁLNÍ ZRYCHLENÍ NA POČÁTKU CESTY ( SKLENICE ) Problém : Zjistit maximální možné zrychlení ( zpomalení ) na počátku ( konci ) cesty s ohledem na sklenici. Zákon (zákonitost): Relativní pohyb hmotného bodu. 31 = Absolutní Unášivý Relativní Platí: 14

Č ÁST 3 – M AXIMÁLNÍ ZRYCHLENÍ NA POČÁTKU CESTY ( SKLENICE ) Řešení: Dáno: g = 9,81… gravitační zrychlení f = ?… součinitel tření ( sklenice – tác ) φ = 15° 15

Č ÁST 3 – M AXIMÁLNÍ ZRYCHLENÍ NA POČÁTKU CESTY ( SKLENICE ) Součet sil ve směrech: 16

Č ÁST 3 – M AXIMÁLNÍ ZRYCHLENÍ NA POČÁTKU CESTY ( SKLENICE ) Úpravou dostaneme : Podmínka, aby se sklenice nezačala pohybovat: Dosazením: 17

Č ÁST 4 – M AXIMÁLNÍ ZRYCHLENÍ NA POČÁTKU CESTY ( VYLITÍ ) Problém : Zjisti maximální možné zrychlení ( zpomalení ) na počátku ( konci ) cesty tak, aby nedošlo k vylití pití Zákon ( Zákonitost ): viz. část 2 Dáno: Sklenice je naplněna z 9/10 svého objemu (nejsme hamouni) Gravitační zrychlení g = 9,81 m/s 2 Rozměry sklenice L = 130 mm; D = 65 mm 18

Č ÁST 4 – M AXIMÁLNÍ ZRYCHLENÍ NA POČÁTKU CESTY ( VYLITÍ ) Řešení: 19

Č ÁST 4 – M AXIMÁLNÍ ZRYCHLENÍ NA POČÁTKU CESTY ( VYLITÍ ) Určení konstanty C: Tedy: 20

Č ÁST 4 – M AXIMÁLNÍ ZRYCHLENÍ NA POČÁTKU CESTY ( VYLITÍ ) Dosazením A; B : Dosazením: 21

Z ÁVĚR Shrnutí: Část 1 : čas potřebný k chůzi od výdeje ke stolu: t ch =2min 24 sec čas, před kterým mělo jídlo teplotu 63°C ( po usednutí ke stolu) t 63 =4min 16 sec Část 2: maximální možná rychlost strávníka v zatáčce v z = 3,68 m/s Část 3: maximální možné zrychlení na počátku cesty ( tak aby se sklenice nezačalapohybovat) a p = 2,62 m/s 2 Část 4 : maximální možné zrychlení na počátku cesty (tak aby se nevylilo pití) a v = 3,924 m/s 2 22

D ĚKUJI Z A V AŠI POZORNOST ! 23