Baroko v Čechách Sochařství 2. část
Baroko Baroko v Čechách Sochařství vrcholného období (konec 17. stol. – 20. léta 18. stol.) Stručné shrnutí předchozích témat: stabilizace politicko-náboženských poměrů a hospodářství v Čechách, upevnění moci Habsburků a vlivu katolické církve architektura a umění odrazem sebevědomí aristokracie a katolické církve a obrazem neměnnosti nastoleného stavu (panovnického absolutismu) po třicetileté válce konjunktura sochařství a dalších uměleckých oborů
Baroko Baroko v Čechách Sochařství vrcholného období Matyáš Bernard Braun (1684 – 1738) Charakteristika: největší osobnost českého barokního sochařství představitel radikálního baroka po vzoru Itala Berniniho Znaky radikálního baroka: výbušný pohyb hmoty umocňuje duševní drama postav (světců – viz. Sv. Juda Tadeáš), rozevlátá drapérie, neklidný obrys, hluboce rozbrázděný povrch, patetická gesta, rotující pohyb těla (šroubovice) Obr. 1 Sv. Juda Tadeáš, 1712.
Baroko Baroko v Čechách Sochařství vrcholného období Matyáš Bernard Braun (1684 – 1738) Život: rakouský řezbář a sochař převážně působící v Čechách studijní pobyt v Itálii --- seznámení s dílem Michelangela, Berniniho a benátských sochařů před r. 1710 založení vlastní dílny v Praze spolupráce s významnými architekty, např. M. Kaňkou, rakouským Fischerem z Erlachu stěžejní dílo vytvořeno pro hraběte Šporka v Kuksu Obr. 2 Zvěstování. Ukázka Braunovy řezbářské práce.
Baroko Baroko v Čechách Sochařství vrcholného období Matyáš Bernard Braun Dílo: Vidění sv. Luitgardy (1710) pro Karlův most příklad raného díla inspirovaného Viděním sv. Terezy od Berniniho v Římě Znaky: citově naléhavé dílo, výrazná modelace hmot, vroucná citovost, lyrický vztah světice a Krista Obr. 3 Vidění sv. Luitgardy – M. B. Braun. Obr. 4 Vidění sv. Terezy – G. L. Bernini.
Baroko Baroko v Čechách Sochařství vrcholného období Matyáš Bernard Braun Dílo: Soubor soch pro areál v Kuksu Kuks Ambiciozní projekt budov u Dvora Králové realizovaný hrabětem Šporkem jako dobové „zábavné lázeňské centrum“ aristokracie budované od konce 17. stol. Areál o několika částech: světský areál – zámek s vanovými lázněmi, správní budova, knihovna, divadlo, hostinec, závodiště, kuželník, střelnice, holubník duchovní areál – špitál, kostel a rodová hrobka Obr. 5 Pohled na špitál a kostel v Kuksu.
Baroko Baroko v Čechách Sochařství vrcholného období Matyáš Bernard Braun Soubor soch pro zámecký areál v Kuksu jedinečný soubor 56 alegorických soch Ctností, Neřestí a Náboženství umístěné před špitálem a kostelem Alegorie – obrazné pojmenování složitých abstraktních pojmů (zde vždy pomocí ženských figur) Obr. 6 Sochy Neřestí.
Baroko Baroko v Čechách Sochařství vrcholného období Matyáš Bernard Braun Soubor soch pro zámecký areál v Kuksu Sochy Neřestí: Pýcha, Lakomství, Smilstvo, Závist, Obžerství, Hněv, Lenost, Zoufalství, Lehkomyslnost, Pomluva, Lstivost. Obr. 7 Lstivost.
Baroko Baroko v Čechách Sochařství vrcholného období Matyáš Bernard Braun Soubor soch v zámeckém areálu v Kuksu Sochy Ctností: Víra, Naděje, Láska, Trpělivost, Moudrost, Statečnost, Cudnost, Píle, Štědrost, Upřímnost, Spravedlnost. 0br. 8 Láska a Naděje.
Baroko Baroko v Čechách Sochařství vrcholného období Matyáš Bernard Braun Soubor soch pro zámecký areál v Kuksu Betlém biblické postavy vytesané do rostlého pískovce v lese nedaleko Kuksu v současnosti silně poškozené erozí a vandaly Obr. 9 Příjezd Tří králů, Betlém u Kuksu.
Baroko Baroko v Čechách Sochařství Závěr: Barokní sochařství (a kultura všeobecně) proniká do Čech po třicetileté válce se zpožděním, ale rychle zdomácní i u širokých lidových vrstev --- typy a vzorce se udržují v lidovém umění do 19. století (selské baroko) Barokní architektura a sochařství vtiskly české krajině a urbanismu jasný obraz urbanismus – tvorba lidských sídlišť Obr. 10 Římov v jižních Čechách, křížová cesta.
Baroko Citování odborných informačních zdrojů Obr. 1 DVORSKÝ, Jiří. Dějiny českého výtvarného umění /II/2. Praha 1989: Academia, str. 492 Obr. 2 NOUZA, Karel. Baroko v Čechách. Praha 1981: Odeon, str. 153 Obr. 3 DVORSKÝ, Jiří. Dějiny českého výtvarného umění /II/2. Praha 1989: Academia, str. 490 Obr. 4 PIJOAN, José. Dějiny umění / 7. Praha 1981: Odeon, n.p., str. 40 Obr. 5 NOUZA, Karel. Baroko v Čechách. Praha 1981: Odeon, str. 143 Obr. 6 dtto str. 112 Obr. 7 DVORSKÝ, Jiří. Dějiny českého výtvarného umění /II/2. Praha 1989: Academia, str. 496 Obr. 8 HLADÍK, Tomáš. Ctnosti a Neřesti v Kuksu. Časopis Reflex, č. 12, roč. 2001, str. 77 Obr. 9 DVORSKÝ, Jiří. Dějiny českého výtvarného umění /II/2. Praha 1989: Academi, str, 500 Obr. 10 foto autor