Výbuch, detonace, deflagrace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kyslík Mgr. Helena Roubalová
Advertisements

Změny skupenství látek - vypařování, var a kondenzace
Vlastnosti oxidů. Vlastnosti oxidů CO2 OXID UHLIČITÝ plynná, nedýchatelná látka Obrázek č.1 plynná, nedýchatelná látka ( má větší hustotu než vzduch)
Var Do kádinky s vodou umístíme teploměr. Vodu budeme zahřívat.
BACKDRAFT FLASHOVER ROLLOVER
Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
Dynamika požáru mjr. Ing. Pavel Bér vedoucí pracoviště IZS a služeb
VY_52_INOVACE_02/1/18_Chemie
Přednášející: Ing. Miroslav JANÍČEK
Tato prezentace byla vytvořena
OXIDY Ch_092_Oxidy_Oxidy
Nasycené uhlovodíky Martina Kubáčková.
Teorie hašení – Hasební látky
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Vyučující: Ing. Petra Jeřábková
ZÁSTUPCI OXIDŮ.
Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová
Fosfor. Poloha v periodické tabulce V.A skupina (skupina dusíku)
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Ethery obecný vzorec R1-O-R2.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Chemické látky a jejích vlastnosti.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
IV. S K U P I N A.  Císař Sicilský Germány Snadno Pobil  Co Si, Gertrůdo, Snědla: Plumbum?  Cudná Simona Gertrudu Snadno Pobuřovala.
SKUPENSKÉ STAVY HMOTY Teze přednášky.
VY_52_INOVACE_02/1/34_Chemie
Oxidy CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_2306_CH8 Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou Mgr. Eva Živná, 2011.
PROPAN - BUTAN CH3 – CH2 – CH3 CH3 – CH2 – CH2 – CH3.
Skupenské změny.
LÁTKY A TĚLESA Chemie 8. ročník.
05 Vlastnosti a změny látek, voda a vzduch
Vlastnosti látek Opakovací otázky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_62.
Ch_093_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kyslík
Oxidy, které ovlivňují životní prostředí. Co známe z kapitoly Názvosloví organických sloučenin 1 Úkol 1: Doplň text: Oxidy jsou ……….. sloučeniny kyslíku.
Vzduch Otázky na opakování VY_32_INOVACE_G3 - 12
Zástupci prvků skupin RZ
Alkyny.
Speciální základní škola a mateřská škola Litomyšl,
Speciální základní škola a mateřská škola Litomyšl,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_73.
Alkany.
Oxidy.
Oxidy 1 Oxidy, které ovlivňují životní prostředí Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vypařování a kapalnění
Ch_027_Alkany Ch_027_Uhlovodíky_Alkany Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
NEBEZPEČNÉ LÁTKY NÁZEV OPORY – POŽÁRNĚ TECHNICKÉ PARAMETRY HOŘLAVÉ A VÝBUŠNÉ LÁTKY JOSEF NAVRÁTIL Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Ch_020_Hoření Ch_020_Chemické reakce_Hoření Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Voda a vzduch 2. VZDUCH RZ Důležitý k dýchání Důležitý k dýchání Směs: Směs: Kyslík 21 % Kyslík 21 % Dusík 78 % Dusík 78 % Ostatní plyny 1.
Oheň. Plamen - světelné efekty doprovázející hoření Svítivý plamen - tvoří se při nedostatečném přívodu kyslíku a nedochází k úplnému spálení látek v.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_02_Tělesa a látky- vlastnosti látek Autor Jitka.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o uhlíku a jeho oxidech. Klíčová slova:
ARENY. DEFINICE * Areny jsou uhlovodíky, které obsahují v molekule alespoň jedno benzenové jádro. * Starší název aromatické uhlovodíky.
Areny.
Zástupci prvků skupin RZ
PROJEKT:. Nové kompetence lektorů dalšího vzdělávání
Vlastnosti plynů VY_32_INOVACE_36_Vlastnosti_plynu
Test – (řešení) 1) Vodní pára je v tomto stroji pracovní látka.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
Důlní požáry a chemismus výbušniny
PLYNY- TECHNICKÉ PLYNY
Areny.
Test – (řešení) 1) Vodní pára je v tomto stroji pracovní látka.
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
Alkeny Alkadieny Alkyny. Alkeny Alkadieny Alkyny.
CHEMIE - Kyslík Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Název školy
Významné oxidy Oxid uhličitý CO2 nedýchatelný bezbarvý plyn
Transkript prezentace:

Výbuch, detonace, deflagrace hoření formou výbuchu výbuch podle principu • •  fyzikální vlastnosti =   chemické vlastnosti = - rychlá jakákoliv přeměna doprovázena uvolněním velkého množství E fyzikálním (tlakový hrnec, parní kotel – fyzikální veličiny) chemického (náhlé vzplanutí plynů v celém prostoru ) barva, lesk, hustota, teplota tání, vodivost hořlavost, výbušnost, schopnost rozkládat jiné látky, schopnost přijímat a odevzdávat e -

- bezbarvý, bez zápachu, není jedovatý, rozsah škod je závislý: ohrožení lidí a zařízení je závislé: CO CO2 - objemu výbušné směsi - obsahu E výbušné směsi - koncentračních poměrech - homogenitě směsi - prostoru - výbuchovém tlaku (1MPa) - výbuchové teplotě (1700°C) - toxicitě kouřových plynů (CO) - bezbarvý, bez zápachu, jedovatý (váže se na hemoglobin), vzniká nedokonalým spalováním - bezbarvý, bez zápachu, není jedovatý, vzniká dokonalým spalováním (a při dýchání) uchovává se v ocelových lahvích s černým pruhem použití: náplň sněhových has. přístrojů, výr. sody, cukru, syc. nápojů

nejvyšší přírůstek tlaku výbuch je doprovázen vyšší tlak půs. kratší dobu nižší tlak půs. delší dobu brizance zvukovými efekty světelnými tlakovýmy -> tříštivé účinky (okna) -> posuvné účinky (zborcení nosných konstrukci - větší škody) nejvyšší přírůstek tlaku 𝑑𝑝 𝑑𝜏 𝑚𝑎𝑥. slouží pro výpočet konstrukce pojistných prvků

z hlediska rychlosti ch. přeměny probíhá ch. výbuch: • ! explozivní hoření (deflagrace) šíření v m/s (nepřevyšuje rychlost zvuku) p roste 8-10 násobek původního- všemi směry detonace šíření větší než 1000 m/s (převyšuje rychlost zvuku) p 2x hodnoty explozivního hoření- má směrové účinky explozivního hoření může přejít do detonace u směsí vzduchu s - plynem - párami - prachem podmíněno turbulencí směsi

směsi hořlavých plynů s kyslíkem uvnitř zařízení v potrubí s výbušným plynem k tomu může dojít, je-li poměr:  náchylné plyny obsahující: - - 𝑑é𝑙𝑘𝑎 𝑝𝑜𝑡𝑟𝑢𝑏í 𝑝𝑟ů𝑚ě𝑟 𝑝𝑜𝑡𝑟𝑢𝑏í >10 vodík acetylén směsi hořlavých plynů s kyslíkem HC≡CH