Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Vhodnými otázkami se pokoušíme přivést studenty k odhalování struktury sportovní výkonnosti sportovců i aktivně nesportujících osob. Tento zdroj využívá jen z části odborné tělovýchovné terminologie, většinou se spokojuje jen se srozumitelnými pojmy používanými ve školách i na sportovištích. Obraz 3 Jsou uvedeny 4 nejdůležitější strukturální oblasti, jejichž vysoký stupeň zvládnutí je předpokladem kvalitního sportovního výkonu. Obraz 4 Úroveň pohybových schopností je základní podmínkou kvalitního sportovního výkonu, přičemž výsadní postavení zaujímá síla (svalová kontrakce umožňuje pohyb segmentů lidského těla a v konečném důsledku pohyb člověka jako takový). Obraz 5 Uvedené časování akcelerace je jen velmi hrubé. Obraz 6 Jde o sportovní dovednosti a jejich zdokonalování. Obraz 7 Sportovní taktika souvisí s bližším poznáním dané sportovní disciplíny. Závodník skvěle vybavený fyzicky i technicky může prohrát jen volbou špatné taktiky boje či naopak. Obraz 8 Psychické vlastnosti sportovců často rozhodují v důležitých fázích soutěží o konečném vítězi. Tyto vlastnosti se někdy označují jako morálněvolní vlastnosti. Obraz 9 Uvědomění si uvedených poznatků může pomoci mladým sportovcům a stejně tak studentům školy podávat lepší sportovní výsledky. Tím si upevní své sportovní sebevědomí a ujistí se ve smysluplnosti sportovní přípravy. Obraz 10 Studenti se mají pokusit ve dvou uvedených sportovních disciplínách pojmenovat jejich nejdůležitější složky výkonnosti (Diskobolos, socha Myrona – 6. století p.n.l., Dřevěnice – nejmasovější turnaj v odbíjené u nás).
pohybové schopnosti technická vyspělost taktické dispozice psychická odolnost Podíl těchto složek na sportovním výkonu je různý s ohledem na druh sportu.
síla rychlost vytrvalost obratnost V tréninkové praxi se často uvedené pohybové schopnosti kombinují: síla s rychlosti – výbušná síla, s vytrvalosti – silová vytrvalost atp.
Sílu, rychlost, vytrvalost i obratnost má smysl rozvíjet celé období života až po věk vrcholné výkonnosti. Existují však období větší akcelerace: síla - období adolescence rychlost - před pubertou vytrvalost - období dospělosti obratnost - průběžně
úroveň zvládnutí pohybové činnosti, které sportovní disciplínu tvoří (kopací technika u kopané, podání v tenisu, otáčka při hodu diskem, znak v plavání, překonání překážek, způsob běhu, …) zvládnutí techniky sportovní disciplíny tvoří obvykle nejobjemnější součást sportovní přípravy zvolená technika musí odpovídat pohybovým schopnostem sportovce optimální technika se mění s růstem sportovce v průběhu života
způsob realizace sportovního výkonu (rozestavení hráčů ve hrách, osobní nebo zónová obrana v košíkové, volba tempa ve vytrvalostním běhu, …) taktiku určuje trenér po dohodě se svěřencem může se měnit dle vývoje soutěže musí odpovídat možnostem sportovce
schopnost sportovce vyrovnat se s aktuálními stavy v průběhu soutěže (negativní změny ve vývoji závodu, nepřízeň publika, povětrnostní vlivy, výkon rozhodčího, očekávání vítězství rodiči, diváky, médií nebo naopak skepse …) bojovnost, volní úsilí víra v konečný úspěch umění zvrátit nepříznivý průběh závodu bojovat do posledního metru, sekundy, míče, hvizdu rozhodčího vyrovnat se s cizím prostředím, diváky, kteří fandí třeba soupeři
Při plnění praktických disciplín v TVZ uplatňujete všechny složky sportovní výkonnosti pro co nejlepší výsledek, který je dán známkou nebo jinou hodnotící charakteristikou. Jejich důležitost je různá s ohledem na disciplínu, kterou vykonáváte. Kombinace všech strukturálních složek sportovní výkonnosti tvoří konečný sportovní výkon
DISKOBOLOSDŘEVĚNICE Foto - Foto -
ZDROJE CITACÍ ČELIKOVSKÝ, DrSc., a kol., Prof. PhDr., Stanislav. Antropomotorika. Praha: SPN, 1979