DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Průmysl.
Advertisements

ÚZEMNÍ ROZLOŽENÍ OBYVATELSTVA PRO VÝUKU ZEMĚPISU NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH
VY_52_INOVACE_ZE.8.67 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ STÁTY SEVERU A JIHU.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SVĚTOVÁ EKONOMIKA.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Světové hospodářství Quinta, první ročník.
Průmysl.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín GEOGRAFIE SÍDEL – MĚSTSKÉ OSÍDLENÍ.
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.8.69 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Zeměpis cestovního ruchu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_114.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
USA – hospodářský obr.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Chemický průmysl.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Makroekonomie a hospodářství
Světové hospodářství • propojení národních ekonomik prostřednictvím mezinárodních integrací • předpoklady rozvoje: světové ekonomické integrace světové.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Název Průmysl – funkce a rozdělení Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
HOSPODÁŘSTVÍ A DOPRAVA ASIE
Stupeň rozvoje států světa
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZPRACOVATELSKÝ PRŮMYSL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
EVROPA Martin VRZALA.
Průmysl – lokalizační faktory Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Průmysl Složka socioekonomické sféry – zabývá se produkcí výrobků
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
HOSPODÁŘSTVÍ. Velikost ekonomiky Poř.státmld. US$ PPP (2003) 1.USA Čína Japonsko Indie Německo Spojené království1.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Hospodářství - průmysl a zemědělství Soňa Medlová, 3.C
HOSPODÁŘSKÁ KLASIFIKACE KANADY
SEKTORY SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ
Hospodářství.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Eva Písková Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_29_Vývoj hospodářství ČR Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Světové hospodářství.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: Datum:
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Národní hospodářství Ročník / obor studia:I. –
Průmysl.
Světový průmysl sekundární sektor
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
EVROPA HOSPODÁŘSTVÍ VY_32_INOVACE_07-47 Ročník: VIII. ročník
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
zpracovaný v rámci projektu
Průmyslová výroba Z čeho je vyrobena učebnice, které suroviny potřebujeme, které obory průmyslu? Struktura průmyslu Průmysl se dělí na tři odvětví: 1.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Sféry obyvatelstva – hospodářská činnost
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektu EU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školy Předmět Tematický okruh Světová ekonomika – vývoj, rozmístění, tendence, primární sektor Téma Obecná charakteristika průmyslu Označení DUMU VY_32_INOVACE_816 Jméno autora Ing. Kateřina Vasilová Datum vytvoření 16. 2. 2013 Anotace Charakteristika světového průmyslu, základní znaky, rozmístění tendence, lze využít jako osnovu pro výklad učitele a základní strukturu zápisu žáků do sešitu. Následuje pracovní list pro procvičení.

Sekundární sektor = druhovýroba zpracovatelský průmysl nákladní doprava stavebnictví + těžební a úpravárenskou činnost v řadě zemí nelze obě činnosti oddělit, a proto často zařazujeme těžební průmysl do sekundárního sektoru

Obecná charakteristika průmyslu Zůstává klíčovým odvětvím – zaměstnává cca 25 % ek. aktivního obyvatelstva na celkovém objemu hmotné produkce má ¾ podíl Značné rozdíly: – téměř nedotčené oblasti (Jemen, Nepál) X vyspělé země = značná specializace a mnoho odvětví + spojeno s výzkumem a vědou == hi-tec - špičkové technologie (jaderný výzkum, elektronika, elektrotechnika, biochemie, měřící technika, kosmické a letecké strojírenství, …

Obr. č.1 – podíl průmyslu na HDP a zaměstnanosti

Charakteristické rysy Bodový charakter – v uzemním rozložení je základní jednotkou je bod na mapě - průmyslový podnik (u zemědělství je základní jednotkou plocha) Koncentrace do středisek – průmyslové uzly a oblasti – výhodné z pohledu N na dopravu, odbyt, na PS, … Průmyslová centra jsou základem základem celé struktury hospodářství ve státě – na ně jsou vázána např. výzkumná pracoviště, školství (VŠ) dopravní infrastruktura, bankovnictví, obchod,.. Průmysl je hlavním nositelem globalizace – propojení výrobní, finanční i prodejní struktury všech zemí + dopad na život obyvatelstva

Faktory ovlivňující rozmístění průmyslové výroby Socioekonomické trh (struktura trhu, umístění  faktor spotřeby) pracovní síla (množství a kvalifikace) doprava vojensko-strategická a bezpečnostní hlediska věda a výzkum jejich vliv stoupá Přírodní zdroje nerostných surovin a paliv (těžební průmysl) zdroje vody (chem. průmysl, hutnictví) klimatické poměry jejich vliv klesá

Vývoj průmyslu Nultá fáze = počátky industrializace - využívání energie vody a větru, tažných zvířat – prvopočátky rozvoje textilního a potravinářského průmyslu fáze – průmyslová revoluce = objev a rozvoj parního stroje – hlavně v oblastech těžby uhlí - následně rozvoj hutnictví,strojírenství a dopravy - hlavně železnice

Vývoj průmyslu 2. fáze - založena na rozvoji výbušného motoru (rozvoj dopravního strojírenství) a výrobě a využívání elektřiny + rozvíjejí se další odvětví průmyslu - - chemický, specializované strojírenství

Nové trendy v průmyslové výrobě Umístění průmyslových zón – přemístění těchto zón do okrajových částí a do zázemí měst Rozmístění zón u hlavních dopravních tahů - např. úprava rud přímo v místě naleziště zpracování dřeva v místě těžby Posílení významu přístavů - spojeno s úsporou nákladů na další přesuny dovážených surovin + budování následné infrastruktury (banky, pojišťovny, obchodní firmy)

Nové trendy v průmyslové výrobě Silné napojení na výzkum a vědu technologické parky – laboratoře, výzkumné a vývojové závody – např. „silikonové údolí“ u San Franciska v Kalifornii Postupné snižování zaměstnanosti - rozvoj automatizace a robotizace (dnes cca 20 – 25 %), ale vyšší nároky na vzdělanost

Nové trendy v průmyslové výrobě Přesun některých odvětví do rozvojových zemí – u fyzicky náročných oborů (levná PS a její dostatek) – metalurgie, strojírenství,.. - někdy nižší nároky státu na ochranu bezpečnosti práce a ochranu ŽP – např. Argentina, Mexico,.. Restrukturalizace průmyslu u transformujících se států - dříve relativně uzavřené světovému vývoji – zaostalost + nevhodná struktura – především těžké a zbrojní strojírenství, hutnictví, chemie - přechod na moderní + útlum některých odvětví snaha zachovat tradiční obory a značky (v ČR – Škoda, Pilsner Urquell, Moser,..)

Hlavní průmyslové oblasti světa Severoamerický region Kanada – oblast Velkých kanadských jezer USA – severovýchod – megalopole Boswash západní pobřeží oblast při Mexickém zálivu Evropa Německo – Porůří, Porýní Francie – okolí Paříže, sever Francie V. Británie – Anglie Itálie – sever (Janov, Turín, Miláno)

Východní Asie Japonsko, Jižní Korea, JV Čína asijští draci“ – Tchaj-wan, Hongkong, Singapur „asijští dráčci“ – Malajsie, Thajsko, Indonésie, Filipíny Rusko Moskva a okolí Petrohrad Povolží, Ural

Obr. č. 2 – Rozmístění průmyslu ve světě

Použitá literatura Bičík I.:Hospodářský zeměpis- Globální geografické aspekty světového hospodářství, 1. vyd. NČGS, Praha 2005, ISBN 80-8634-52-6, s. 44 - 47 Kašparovský K.: Zeměpis I. v kostce, 1. vyd. Fragment, Praha 2008, ISBN 978-80-253-0586-7, s. 122 -123 Obrázky a grafy: Obr. č. 1 - Hanus M., Šídlo L.: Školní atlas dnešního světa, 1. vyd. TERRA, Praha 2011, ISBN 978-80-902282-6-9, s. 50 Obr. č. 2 - Dnešní svět – časopis pro moderní výuku, č. 2, ročník 2012/2013, TERRA Praha 2012, ISSN 1801-4119, s. 5