Radiální pístové hydromotory a hydrogenerátory

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zelená energie Proudění v lopatkových mřížích
Advertisements

Mechanika tuhého tělesa
Jednoduché stroje Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Tepelné motory Jan Nguyen 2.D Telskol.
Parní stroj Info.
Čerpadla Zubové čerpadlo Rotační zubové čerpadlo
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Zážehový motor 1,4 l / 92 kW TSI
Konstrukce, princip funkce a základní charakteristiky hydromotorů
Otázka č.17 a) Klikové mechanismy.
Strojírenství Stavba a provoz strojů Mechanické převody (ST43_002)
Dvojosý stav napjatosti
ZÁŽEHOVÝ MOTOR.
Vznětový motor Zbyněk Plch, Tercie, 2008.
Spalovací motor zážehový
Hydraulická zařízení (Učebnice strana 102 – 104)
Strojírenství Stavba a provoz strojů Brzdy ST27 Ing. Michal Jelínek.
Tekutinové mechanismy
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
JEDNODUCHÉ STROJE.
PRINCIP, ÚČEL, ROZDĚLENÍ A POUŽITÍ
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Strojírenství Stavba a provoz strojů Tekutinové mechanizmy (ST42)
Tato prezentace byla vytvořena
Něco o jednoduchých strojích
Hydraulická zařízení Z Pascalova zákona plyne: zatlačíme-li na kapalinu v uzavřené nádobě v jednom místě, vyvoláme stejné zvětšení tlaku ve všech místech.
Krokový motor.
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Řešení kuželočelní převodovky
Třecí kotoučové spojky a hydrodynamické měniče
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Tato prezentace byla vytvořena
STROJÍRENSTVÍ Technologie Montáž strojů a potrubí (ST8) Převodovky
Automatické převodovky
Mechanické převodovky
Kloubové mechanismy Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Převody s ozubenými koly kuželovými a šroubovými Planetový převod
Servopohony. Servopohon Co je to servopohon ? *jsou to motory, u kterých lze nastavit přesnou polohu osy, a to pomocí zpětné vazby nebo koncového spínače.
AUTOMATIZAČNÍ TECHNIKA Hydraulické řízení. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Spalovací Motory Benzínové
ČÁSTI JEŘÁBŮ.
Konstrukce zážehových a vznětových motorů Konstrukce zážehových a vznětových motorů OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
F5200 Fyzika kolem osobního automobilu 6. Kinematika a dynamika pístového motoru. Harmonická analýza zrychlení pístů, vyvážení víceválcového pístového.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Mechanické převody. Seznámení studentů se základními stavebními prvky strojů a strojního zařízení. Úvod do problematiky mechanických spojů.
Stroje a zařízení – části a mechanismy strojů
VY_32_INOVACE_AUT2_19 Retardéry. Účelem retardéru je vozidlo zpomalit, nikoliv však zastavit. Retardér nelze použít ani jako brzdu parkovací. Používají.
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada21 AnotaceCharakteristika,
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 31 Anotace.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru Strojírenství Vzdělávací.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 31 Anotace.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
KATEDRA FYZIKY, CHEMIE A ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ PEDAGOGICKÁ FAKULTA MU PŘEDMĚT: UOPK 8009 Části strojů 2 VYUČUJÍCÍ: Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová VYPRACOVAL:
KATEDRA FYZIKY, CHEMIE A ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ PEDAGOGICKÁ FAKULTA MU PŘEDMĚT: UOPK 8009 Části strojů 2 VYUČUJÍCÍ: Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová VYPRACOVAL:
ESZS Přednáška č.12.
Hřídele VY_32_INOVACE_31_ 621
Pístové spalovací motory
Klikový mechanismus Ing. Bc. Petra Řezáčová
Elektrické točivé stroje
Elektrické točivé stroje
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164
E1 Přednáška č.7.
Transkript prezentace:

Radiální pístové hydromotory a hydrogenerátory

Radiální pístový hydrogenerátor

Radiální pístové hydrogenerátory byly kdysi nejrozšířenějšími pístovými hydrogenerátory, neboť umožňovaly pracovat s nejvyššími pracovními tlaky. Po částečném opadnutí zájmu o tyto hydrogenerátory objevují se v posledních letech podstatně zmodernizované konstrukce. Radiální pístové hydrogenerátory mají písty uspořádány kolmo k ose otáčení nebo nakloněné o úhel větší než 45°. Jsou již díky používanému hnacímu médiu dokonale mazány. Jsou používány dvě základní koncepce s písty vedenými ve statoru s písty vedenými v rotoru

S písty v rotoru S písty v rotoru s křivkovou oběžnou dráhou S písty ve statoru

Radiální pístový hydromotor

Stejně jako radiální hydrogenerátory jsou i radiální pístové hydromotory dvou základních konstrukcí, a to s písty vedenými ve statoru a s písty vedenými v rotoru. Radiální hydromotory dosáhly dnes podstatně většího rozšíření než radiální hydrogenerátory. Téměř výhradně jsou konstruovány pro nízké až střední otáčky a při možnosti jejich práce při tlacích až 40 MPa zajišťují vysoký kroutící moment, který je s výhodou využíván k přímému pohonu stroje bez vložené mechanické převodovky. Oba uvedené typy radiálních hydromotorů se s výhodou používají tam, kde je lze vestavět přímo do hnaného zařízení a ve výbušném prostředí. Nejznámější aplikace tohoto druhu jsou pohony navíjecích bubnů jeřábů a pohony pojezdových kol mobilních strojů. Pro dosažení zvlášť velkých točivých momentů se pomaluběžbé hydromotory kombinují s planetovým převodem, navíc často i s brzdou, která zajišťuje klidovou polohu hydromotoru. Tyto HM jsou kvalitně mazány již hnacím médiem. Radiální hydromotory se vyrábějí pro jmenovité tlaky až 32 MPa, maximální tlaky do 40 MPa, otáčky od 0,1 do 10 1/s. Jejich záběrový (startovací) moment je 90 až 98 % momentu maximálního.

Radiální pístový hydromotor s písty vedenými ve statoru Síla z pístů od tlaku kapaliny se přenáší na výstředník vytvořený na výstupním hřídeli hydromotoru. Přenos síly od pístu ke středu excentru je zajištěn prostřednictvím ojnice, tyto pohony pístů se liší podle výrobce. Počet pístů bývá 5 až 7, pro zvýšení kroutícího momentu mohou být písty uspořádány ve dvou řadách, vzájemně pootočených o polovinu rozteče pístů. Rozvod je válcovým nebo plochým šoupátkem. Protože geometrický objem je tvořen zdvihem pístů sledujících kruhovou dráhu, nazývají se hydromotory tohoto typu jednokřivkové.

Příklady hydromotorů, červená barva značí kapalinu pod tlakem, modrá značí odváděnou kapalinu

Příklady řešení pohonu pístu: a) s kulovým čepem v pístu, výrobce Staffa, b) naklápěním vedení pístu, výrobce Pleiger, c) rovněž naklápěním vedení pístu, zde ale výrobcem Calzoni, d) prostřednictvím vícebokého hranolu, zde od Düsterloh

Radiální pístový hydromotor s písty vedenými v rotoru Tyto radiální pístové hydromotory mají křivkovou dráhu pro písty, která umožňuje několika násobný zdvih každého pístu během jedné otáčky, proto se hydromotory tohoto typu nazývají též vícekřivkové. Rozvod kapaliny k vnitřní straně pístu je opět válcovým nebo plochým šoupátkem. Síla tlakové kapaliny, působící na píst se přenáší na oběžnou dráhu prostřednictvím kladky. Rozkladem této síly vzniká normálová složka, která se zachytí povrchem oběžné dráhy a složka tečná, která na odpovídajícím poloměru k ose hydromotoru vytváří dílčí točivý moment. Součet těchto dílčích točivých momentů dává výsledný moment motoru. Moderní konstrukce mají sudý počet pístů, radiální síly jsou tedy vyrovnány. Vhodnou volbou tvaru oběžné dráhy lze dosáhnout dokonalé rovnoměrnosti otáčení. Tento hydromotor jsem si vybral pro ročníkový projekt.

Znázornění kladky Schéma hydromotoru

Červená barva znázorňuje kapalinu pod tlakem a modrá odváděnou kapalinu

Princip funkce Tyto radiální pístové hydromotory mají křivkovou dráhu pro písty, která umožňuje několika násobný zdvih každého pístu během jedné otáčky. Kapalina je vedena pod tlakem (1) rozvodovým ústrojím (2) a vtokovým ventilem (3) vtéká do prostoru pod pístem (5), tento píst (4) se vlivem tlaku kapaliny posouvá. Síla tlakové kapaliny, působící na píst se přenáší na oběžnou dráhu (8) prostřednictvím kladky (obr. na str.10) (7) (píst sjíždí po křivce směrem dolů). Rozkladem této síly vzniká normálová složka, která se zachytí povrchem oběžné dráhy a složka tečná, která na odpovídajícím poloměru k ose hydromotoru vytváří dílčí točivý moment. Součet těchto dílčích točivých momentů dává výsledný moment motoru. Jak rotor dále pokračuje v pohybu, píst je stlačován křivkou na oběžné dráze opačným směrem (po křivce směrem nahoru) a vytlačuje tak kapalinu přes odtokový ventil rozvodovým ústrojím ven. Takto se děje u každého pístu během každé otáčky.

Červená – přívod (kapalina pod tlakem), modrá - odvod

Nastavení objemu motoru Některé tyto motory s písty vedenými v rotoru umožňují výměnou rozvodového ústrojí měnit jejich objem. Docílí se to tím, že se mění počet vtokových ventilů na rozvodu. Snížením počtu vtokových ventilů se tak objem sníží. Výsledkem jsou potom vyšší otáčky rotoru a menší kroutící moment. U mého návrhu motoru jsem zvolil klasický počet vtokových ventilů 1:1- pro 8 pístů 6 ventilů na rozvodu (6 proto, že to je počet zdvihů, křivek pro 8 pístů) s tím, že rozvod je vyměnitelný.

Na obrázku vlevo je ve vtokovém ústrojí pro 10 pístů 8 vtokových ventilů, vpravo pak je počet těchto vtokových ventilů snížen o polovinu – 1:2, díky tomu otáčky vzrostou na 200% a kroutící moment klesne o polovinu (červená barva značí přívod, vtokové ventily a modrá barva odvod, odtokové ventily)

Použití radiálního pístového hydromotoru s písty vedenými v rotoru

Chemický průmysl Výroba plastů Drcení papíru Výroba cukru

Vrtné plošiny – díky možnosti pracovat ve výbušném prostředí V důlním průmyslu a při manipulaci s těžkým materiálem Navíjecí buben jeřábu