DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Politické rozdělení světa
Součástí státního území
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
ZPŮSOB VLÁDY Politická moc ve státě je uplatňována způsobem demokratickým nebo totalitním.
Vznik státních útvarů V.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZSV Vznik a podstata státu.
STÁTNÍ ÚZEMÍ je prostor, který je tvořen pevninským územím, geologickým podkladem, teritoriálními vodami, vzdušným prostorem i územími velvyslanectví,
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Zeměpis Ročník : 8.
Státy a jejich seskupení
politické formy států a příklady
Politická geografie III
Základní typy monarchií
STÁTY A JEJICH SESKUPENÍ
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
POLITICKÁ MAPA EVROPY.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
VY_32_INOVACE_02_SVP_067_Zrn Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová.
Členění států A/ podle územního uspořádání B/ podle státního zřízení C/ podle způsobů řízení jejich hospodářství D/ podle míry samostatnosti.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
POLITICKÁ MAPA EVROPY.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
STÁTNÍ ZŘÍZENÍ (FORMY VLÁDY)
PEVNINY A OCEÁNY.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Poloha, rozloha, lidnatost
Politické systémy světa
Demokracie x totalita 20. ledna 2006 Politická geografie IV.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
POLOHA, ROZLOHA A LIDNATOST
REGIONY EVROPY
S TÁT, STÁTNÍ ZŘÍZENÍ Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ – Územní uspořádání a státní zřízení Název sady: Zeměpis 7. ročník.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Diana Jančářová NÁZEV:Poloha a územní rozloha států TÉMATICKÝ CELEK:Společenské.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Zeměpis – 8.ročník VY_32_INOVACE_
TYPY STÁTŮ A FORMY VLÁDY
Právní základy státu.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Základní škola Městec Králové
POLOHA, ROZLOHA A LIDNATOST
Státní zřízení ve světě
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_30_ZEMĚPIS
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Státy světa podle správního členění TÉMATICKÝ.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČESKÁ REPUBLIKA Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Státy světa Formy vlády a uspořádání států Proměna politické mapy
Státní moc výkonná zákonodárná soudní hlava státu vláda parlament
STÁTNÍ ÚZEMÍ je prostor, který je tvořen pevninským územím, geologickým podkladem, teritoriálními vodami, vzdušným prostorem i územími velvyslanectví,
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektu EU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školy MASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín Předmět Hospodářský zeměpis Tematický okruh Geopolitika a sociální a kulturní problémy lidstva Téma Rozdělení států dnešního světa Označení DUMU VY_32_INOVACE_842 Jméno autora Ing. Kateřina Vasilová Datum vytvoření 20.9. 2013 Anotace Základní přehled o státech dnešního světa z pohledu několika kritérií, lze využít jako osnovu pro výklad učitele a základní strukturu zápisu žáků do sešitu. Následuje pracovní list pro procvičení.

Rozdělení států dnešního světa

Obecné znaky státu Území vymezené hranicemi - Velikost území, popř. tvar území - Poloha území - Správní uspořádání Forma vlády Systém vlády Způsob organizace ekonomiky

a) Státy podle rozlohy Největší státy světa Rusko (17,1 mil. km2) Kanada (10 mil. km2) Čína (9,6 mil. km2) USA (9,4 mil. km2) Brazílie (8,5 mil.km2) Mini státy – Vatikán, Monako, San Marino, Andorra, Lichtenštejnsko,…)

b) Státy podle počtu obyvatel (doplňující údaj pro velikost území) Čína Indie USA Indonésie Brazílie

Obr. č. 1 – Vývoj počtu obyvatel v regionech

c) Státy podle přístupu k moři vnitrozemské přímořské ostrovní (varianta přímořského státu)

d) Státy podle formy vlády republika – hlavou státu prezident parlamentní – prezidenta volí parlament, jeho pravomoci jsou omezené ve prospěch parlamentu a vlády (většina států Evropy) prezidentská – prezidenta volí občané, prezident si vytváří svůj vládní tým v jehož čele stojí, parlament plní funkce v oblasti legislativy – schvalování zákonů – USA + přechodný typ (parlamenstko-prezidentská) pravomoce prezidenta jsou posíleny - je nezávislý, vláda je závislá na důvěře parlamentu, včele vlády stojí premiér) – Francie, Polsko

II. monarchie – hlavou státu je panovník monarchie parlamentní (konstituční) úloha panovníka je většinou reprezentativní - království – VB (Alžběta II),Norsko (Harald V.) Dánsko (Margaret II), Švédsko (Gustav 16) Španělsko (Chuan Karlos) - císařství – Japonsko (Akihito) - knížectví – Andorra, Monaco (Albert II) - velkovévodství - Lucembursko – (Henri) absolutní monarchie – neomezená moc panovníka – Saudská Arábie, Omán

Obr. č. 2 – Formy vlády

Státy podle způsobu vlády - režimy 1. režim demokratický – státní moc je odvozena od lidu, který má možnost zúčastnit se politického rozhodování formou voleb nebo referenda pluralitní systém – více politických stran ve státě je vymezena dělba moci zákonodárná, výkonná, soudní občanská práva a svobody zajišťuje ústava 2. režim totalitní, autokratický, diktátorský na konci 20. století – fašistické a komunistické diktatury, vojenské diktatury (Barma, Súdán)

Státy podle územní organizace 1. unitární – jednotné státy jedno území, jeden stát, jedna ústava 2. státy složené – federativní, spolkové jednotlivé země, státy mají vlastní mocenské orgány, vlastní ústavu, různou autonomii (svobodu v rozhodování) spolkové země (Německo - 16) státy (USA - 50, Austrálie 6 států+2 teritoria) provincie (Kanada - 12) kantony (Švýcarsko)

g) Státy podle způsobu organizace ekonomiky 1. Tržní hospodářství - Řídí se poptávkou a nabídkou, role státu je minimální 2. Centrálně řízené hospodářství Ekonomika je řízena z centra na základě stanovených plánů bez ohledu na potřeby společnosti Např. Čína, Kuba

Použitá literatura Skokan L. a kol.: Hospodářský zeměpis 1 pro obchodní akademie a obchodní školy, 2. přepracované vydání, Fortun Praha 1994, IBSN 80-7168-188-1, s. 10-13 Obrázky a grafy: Obr. č. 1 - Hanus M., Šídlo L.: Školní atlas dnešního světa, 1. vyd. TERRA, Praha 2011, ISBN 978-80-902282-6-9, s. 31 Obr. č. 2 - Hanus M., Šídlo L.: Školní atlas dnešního světa, 1. vyd. TERRA, Praha 2011, ISBN 978-80-902282-6-9, s. 97