Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Advertisements

ENZYMY = biokatalyzátory.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Faktory ovlivňující rychlost chemické reakce
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_22.
ENZYMY – enzymová katalýza PaedDr. Vladimír Šmahaj
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_CHE_420.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Enzymy Charakteristika enzymů- fermentů
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Biochemické děje Předmět: Chemie.
FS kombinované Chemické reakce
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_CHE_406.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_CHE_408.
ŠablonaIII/2číslo materiálu392 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_CHE_403.
Reakční rychlost Rychlost chemické reakce
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_35.
Enzymy © Jan Novák 2007.
Metabolismus A. Navigace B. Terminologie E. Sacharidy I. Enzymy
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_10.
Chemický děj.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ59 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_362 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_221 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek PředmětChemie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Faktory ovlivňující reakční rychlost, teorie chemické kinetiky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_36.
Kinetika chemických reakcí
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_375 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ55 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_CHE_401.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_376 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ50 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_09.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_14.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_370 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Nutný úvod do histologie
ŠablonaIII/2číslo materiálu391 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_BIO_595.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_42.
Název šablony: Inovace v chemii52/CH12/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Přírodní látky Autor: Mgr.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_172.
PaedDr. Ivana Töpferová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_380 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_363 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Registrační číslo projektu:
ŠablonaIII/2číslo materiálu399 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Biokalyzátory chemických reakcí
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_CHE_418.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ44 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Lukáš Pánek, Jaroslav Solfronk
Digitální učební materiál
ŠablonaIII/2číslo materiálu397 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Průběh enzymové reakce
ŠablonaIII/2číslo materiálu394 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Enzymy © Jan Novák 2007.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Kinetika enzymových reakcí
Kinetika enzymových reakcí
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0996 Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_CHE_419 Jméno autora: Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník: 1. ročník Datum vytvoření: 16. 5. 2014

Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání Tematická oblast: Enzymy Předmět: Chemie Anotace: Prezentace je věnována úvodním informacím do studia enzymů. Studenti se seznámí se základním stavbou enzymů, dělením enzymů a jejich důležitostí pro náš život. Klíčová slova: Enzymy, katalyzovaná reakce, třídy enzymů. Druh učebního materiálu: Prezentace

ENZYMY

Základní charakteristiky bílkoviny, které katalyzují všechny reakce probíhající v ŽO jsou označovány jako biokatalyzátory bio = přírodní katalyzátor látky, které urychlují průběh reakce, aniž by se sami při reakci spotřebovávaly neboli vstupují do reakce a vystupují z ní v nezměněné podobě v ŽO jsou tyto katalyzátory nazývány enzymy Co je to katalyzátor ?

Jak pracují enzymy? většina reakcí probíhá v organismu velmi pomalu podmínky reakce: a) nekatalyzovaná molekuly se musí setkat dostatečně se přiblížit musí zaujmout správné postavení dojde-li ke spojení molekul, musí překonat počáteční rozdíly (energetický rozdíl) pokud jsou tyto podmínky splněny, vzniká chemická vazba rozdíl mezi energiemi je označován jako AKTIVAČNÍ ENERGIE (EA)

b) katalyzovaná katalyzátor umožní, aby reakce probíhala jinou cestou „cestou menšího odporu“ reakce probíhá za vzniku stejného počtu produktů

Specificita enzymové katalýzy působení je specifické: specificita substrátová enzymy mohou katalyzovat jen reakci s daným substrátem specificita účinku enzymy reagují za předem daných podmínek specificita polohová substrát musí mít určité uspořádání např. α-L-aminokyselina

Biomedicínský význam enzymů regulují rychlost fyziologických procesů pomáhají udržovat homeostázu např. cirhosu jater může způsobit nefunkční enzym, který má na starosti převádění toxického amoniaku na močovinu nebo poškození tkání (při infarktu, plicní embolii) jsou do krve uvolňovány enzymy, které se vyskytují jen ve specifické tkáni (tedy v plicích či v srdci)

Klasifikace enzymů základ názvu tvoří koncovka –áza (-ása) dnešní systém je postaven na 6 hlavních skupinách skupiny jsou dále děleny na 4-13 podtříd a podpodtříd každý enzym má své vlastní kódovací číslo EC (enzyme code) EC je složeno ze 4 čísel oddělených tečkou 1. zařazuje reakci podle typu do příslušné třídy 2. a 3. do podtřídy či podpodtřídy 4. označuje specifický enzym např. 2.7.1.1. 2. třída = transferáza 7. podtřída = přenos fosfátu podpodtřída = akceptor fosfátu je alkohol

Třídy enzymů 1. oxireduktázy 2. transferázy 3.hydrolázy 4. lyázy katalyzují redoxní děje (přenos elektronů) 2. transferázy zajišťují přenos celých skupin či zbytků aminoskupiny, fosfátové zbytky 3.hydrolázy akceptorem je voda (zapojuje se do reakce) 4. lyázy někdy též syntázy vznikají čí zanikají dvojné vazby 5. izomerázy přesun skupin atomů v rámci jedné molekuly 6. ligázy též syntetázy nutná přítomnost ATP (endergonický děj), slučování molekul

Závislost aktivity enzymů funkčnost enzymů je závislá na: a) teplotě většina enzymů v lidském těle je schopna pracovat do 50 °C s rostoucí teplotou zpočátku aktivita lineárně roste a po překročení přibližně 40°C začne pozvolně klesat při překroční přibližně 55°C dochází k denaturaci b) pH prostředí u živočichů je u většiny enzymů optimální pH okolo 7 jsou enzymy, které vyžadují nižší pH ( pepsin- žaludek, rozklad bílkovin) c) koncentrace enzymu x koncentrace substrátu

Stavba enzymu enzym má na svém povrchu AKTIVNÍ MÍSTO je to místo, do kterého zapadá substrát uplatňuje se princip zámku a klíče ALOSTERICKÉ MÍSTO u enzymů, které mohou měnit prostorové uspořádání navázáním molekuly na alosterické místo dojde k „deformaci“ původního enzymu a tím dochází ke změně specificity navázaná molekula může aktivovat nebo zablokovat (inhibovat) enzym obecně jsou tyto molekuly nazývány jako efetory

Inhibice v průběhu látkové přeměny může dojít k vyřazení (ovlivnění) fungování enzymů většina léků působí díky inhibici enzymu A) nespecifická inhibice snížení aktivity zvýšením teploty nebo změnou pH, působením těžkých kovů či org. rozpouštědel B) specifická inhibice zablokování určitého enzymu I.) reverzibilní- vratná změna enzymu II.) ireverzibilní – nevratná změna enzymu např. penicilin-váže se na buněčnou stěnu bakterie,která je tvořena z polysacharidového řetězce penicilin se naváže na enzym, který katalyzuje vznik buněčné stěny

Typy inhibice A) kompetitivní inhibitor má podobnou stavbu jako substrát soutěží o aktivní místo (inhibitor i substrát) zablokují enzym a je potřeba větší množství substrátu, aby inhibitor vytěsnil B) nekompetitivní inhibitor se substrátem nesoutěží dochází k pevnému ukotvení mimo aktivní centrum nedochází ke vzniku komplexu substrát-enzym C) alosterická inhibitor se naváže na alosterické centrum a tím změní tvar aktivního místa

Zdroje a literatura KOOLMAN, Jan; ROHM, Klaus- Heinrich. Barevný atlas biochemie. Praha: Grada, 2012, ISBN 978-80-247-2977-0. ŠVARC, Václav. Úvod od lékařské biochemie. Praha: Karolinum 2001. BENEŠOVÁ, Marika; SATRAPOVÁ, Hana. Odmaturuj z chemie. Brno: DIDAKTIS, 2002, ISBN 80-86285-56-1. MÁMY SEZNAM.CZ. Účinná regenerace jater [online]. [cit. 5.3.2014]. Dostupný na WWW: http://www.mamyseznam.cz/cz/zbozi/detail- inzeratu/11752-ucinna-regenerace-jater.html