Sociální chování souvisí s ……………………………………………. - zahrnují více jedinců než rodičovský pár + mláďata), ………….. jedinci, vzácněji …………….. jedinci se mezi sebou.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přizpůsobení živočichů k prostředí
Advertisements

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.18 Anotace:
Simona Svačinová Komunikace zvířat.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Fyziologie a evoluce smyslových orgánů živočichů
Čím se lišíme od zvířat a v čem jsme stejný
Základní skupiny živočichů
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
ZOOLOGIE PARYBY.
Hlavní zdroj: Šelmy psovité Hlavní zdroj:
Predátoři.
Zoologická zahrada Východ ZOO.
Živočichové opakování Vypracovala: Mgr. Miloslava Tremlová.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Etologie K. Šejbová.
Instinkty Petr Krol.
Etologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi z oblasti etologie. Materiál.
Nauka o chování živočichů
Přírodopis pro žáky 8 . Ročníků
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Smyslové orgány.
Welfare koní inovativní postupy a technologie
Čidla receptory.
Živočichové našich polí Savci 4. ročník
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
ŽIVOČICHOVÉ.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Nervová soustava a smyslové orgány
domácí psi využívají lidi jako nástroje.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
SAVCI.
Teritorialita – ochrana zdrojů
LETOUNI Letouni tvoří početnou skupinu velmi zvláštních savců (asi 750 druhů) Mezi letouny patří kaloni a netopýři Největší zvláštností jsou přední končetiny.
Smyslové vnímání Čich, chuť, hmat, vnímání polohy hlavy
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ETOLOGIE a DOMESTIKACE
Smysly.
Podříše: Prvoci - KMENY: Nálevníci Výtrusovci Mnohobuněční – KMENY:
CHOVÁNÍ OBRATLOVCŮ.
- Hravost je jedním z důležitých předpokladů, jak se něčemu naučit - Zvídavému chování se odborně říká explorační – aktivní vyhledávání a zkoumání nových.
Matyáš Kvapil projekt: NETOPÝR
Etologie – zkoumá aktivitu zvířat v čase a prostoru
Smyslové vnímání Sluch
MECHANORECEPTORY 2. února 2013 VY_32_INOVACE_110202
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov Autor: Mgr. Jarmila Kolářová Název: VY_32_INOVACE_1A_04_Dělení živočichů Téma: Člověk a jeho svět Datum tvorby:
Reportáž z akce Smysly živočichů Kateřina Bílková | 5. A 1.
Koncept bazální stimulace
SAVCI ŠELMY KOČKOVITÉ.
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
LOUKA živočichové.
Fylogenese hlasu obratlovců
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Etologie.
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Sociální dovednosti učitele
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
ETOLOGIE 8. ročník.
Živočichové.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Etologie.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Sociální chování souvisí s ……………………………………………. - zahrnují více jedinců než rodičovský pár + mláďata), ………….. jedinci, vzácněji …………….. jedinci se mezi sebou ……………………., tvoří společnou …………………., umožněno …………………… životem jedinců ve skupinách (societách příbuzní nepříbuzní dorozumívají strategii chování úspěšnější přežití

typy societ: 1. náhodné seskupení několika jedinců (stádo sudokopytníků – mladých samců) 2. anonymní otevřená societa se zaměnitelnými jedinci (libovolně přichází a odchází) – hejna ptáků 3. neanonymní otevřená societa (jedinci se vzájemně ………., ale běžně dochází ……………………….) – hnízdní kolonie ptáků znají k výměně jedinců

4. anonymní uzavřená societa – velký počet jedinců, kteří se neznají, ale pachově k sobě patří (včelstva, mraveniště) 5. neanonymní uzavřená societa – jedinci se dobře znají, žijí společně, vzájemné vazby (stádo opic, šelem)

uspořádání jedinců v societě – podle ……………. (……………… uspořádání jedinců v societě – podle ……………. (………………..), soulad, soudržnost, omezení konfliktů, vyjadřování postavení (dominance/submisivita) dorozumívání – ……………………………….. dělba činnosti mezi jedinci různého pohlaví, stáří, zkušenosti altruistické chování – ……………………….. epimeletické chování – ……………………………….. členům hodností hierarchicky pach, zvuk, opticky, dotyk ve prospěch jiného jedince/jedinců pomoc ohroženým, nemocným

kaloní strom

Biokomunikace

…………………………… signálů, mezi jedinci …………………………. druhů informační signál ……………….. jiného jedince regulace vzdálenosti mezi jedinci (kladné – zmenšují vzdálenost, záporné – zvětšují) signály: svolávací, vábící, uvědomovací, varovací, zastrašovací, poplašné predispozice ke komunikaci - ………… vysílání a přijímaní stejných či různých ovlivní chování vrozená

orgány pro příjem signálů - chemoreceptory - čichové, chuťové – receptory pro chemické látky rozpustné ve vodě, vzduchu - zrakové receptory – pro optické signály - termoreceptory – vnímání tepla, chladu - elektroreceptory - receptory pro vnímání magnetického pole - mechanoreceptory – vjemy akustické, tlakové, dotykové, vibrační

chemická komunikace čichové, chuťové signály, kontaktní chemické signály – dotykem, jazykem pachové značky (moč, trus, sekret žláz) – teritorium k přenosu vnitrodruhových informací – feromony pohlavní feromony – k rozpoznávání pohlaví, navození sexuálního chování značkovací feromony – hojné u hmyzu, značka odradí další jedince (vrtule) agregační feromony – shromažďovací – masový nálet (kůrovci) poplašné feromony (včely)

většina zvířat – schopnost vidět zbarvení těla – poznávací znak optická komunikace většina zvířat – schopnost vidět zbarvení těla – poznávací znak postoj hlavy, ocasu, končetin, ježení srsti, … obličejová mimika u bezobratlých – světélkování, včelí tance http://www.youtube.com/watch?v=6rG5FmblYkI

http://www.novinky.cz/koktejl/246274-americke-pobrezi-trapi-rudy-priliv-v-noci-paradoxne-zari-modre.html

dotyková (taktilní) komunikace informace o postavení ve skupině (pozdrav, tlumení agresivity, uklidnění) mezidruhová komunikace (mšice - mravenci) kontaktní živočichové – vyhledávají dotyk (papoušci, netopýři, hroši) distanční živočichové – udržení individuální vzdálenosti, dotyk jen zvláštně (pěvci, šelmy, přežvýkavci)

akustická komunikace výstražná, varovná fce, uvědomovací informace – přivolání jedinců u bezobratlých – zvukotvorné orgány (nejrozmanitější u hmyzu) zvuky klepavé (údery části hmyzího těla na cizí objekt) stridulace (vzájemné tření stridulačních orgánů) zvuky způsobené chvěním pružných blan (na prvním zadečkovém článku) zvuky vznikající vibrací křídel (způsobují hrudní svaly) zvuky vycházející ze vzdušnic (bzučení)

akustická komunikace u obratlovců ryby – nízká tónová frekvence, tření zubů o sebe, rychlá vibrace svalů, nárazy svalů na plynový měchýř žáby – blanité rezonanční bubínky, rezonanční vaky na hrdle plazi – syčí, funí – vyražený vzduch z plic, tření šupin o sebe

ptáci – značně variabilní (volání, zpěv) zpěv – delší hlasový projev s opakujícími se frázemi a motivy (teritoriální, námluvy) syrinx (konec průdušnice) syčení, bučení, klepání zobáku savci – dorozumívání o odlišných kmitočtech (ultrazvuk, infrazvuk – nízké kmitočty)

Získané chování

získané během života jedince - učení vrozené chování ovlivněné učením a zráním první schopnost je vrozená – později se naučí danou schopnost (př. rozlišení - semena, kamínky – kuřata) začleňování naučených prvků (př. lov kořisti u šelem)

přivykání (habituace) nejjednodušší a nejčastější způsob učení učení neodpovídat (únava specifických receptorů) živočich si zvykne – odpověď na podnět nestojí za námahu (pavouk – dráždění pavučiny, ztráta plachosti zvířat) domestikace zvířat

vtisk (imprinting) ustálená odpověď na krátkodobý podnět z raného mládí (v senzitivní periodě) zvířata odchovaná uměle – ošetřovatel/rodič nedokážou se poté začlenit do jejich přirozeného prostředí zvědavost (zisk nových informací), pátrací chování (shromáždění informací z okolí), spánek (snížená aktivita, pohybový klid, doba, typická poloha)

zpřesňování a koordinace pohybů základní techniky (běhání, šplhání, létání) – dědičné – postupné zdokonalování napodobování dospělých

strukturní vnímání schopnost vnímat prostorový nebo časový úsek jako celek živočich pozná příslušníka vlastního druhu (kořist, predátora) pěvci – pamatují si druhově charakteristickou melodii

klasické podmiňování pravé učení základem pokusů I. P. Pavlova propojení mezi dvěma oblastmi mozkové kůry opakování podnětu - posilování operantní podmiňování živočich opakuje činnosti, které vedly k odměně (probíhání labyrintem, mačkání páčky,…)

objevitelské chování orientace zvířete v neznámém prostředí a v nových situacích nespecifický zájem o nové podněty – nebezpečí (predace) – zvyšuje pravděpodobnost učení zisk zkušeností – použití později v odlišné situaci havran – neznámý předmět, zájem lidoopů o narozené mládě

vhled nejsložitější typ učení (primáti, hlavně u člověka) živočich dokáže reagovat, i když nemá odpovídající instinkty a naučené chování vyřešení problému pochopením souvislostí (šimpanz – bedýnky) projev inteligence živočicha

tradice přenos naučeného chování z jedince na jedince, z generace na generaci ovlivněné chování celé skupiny převzetím od jiných jedinců podmínka – schopnost napodobovat, paměť, život v societě zabudování do vrozeného programu chování opice – omývání brambor

Využití etologických poznatků v praxi v ostatních oborech přírodních věd velkochovů (domácích, laboratorních zvířat) chov divokých zvířat v zoo studium vzácných a ohrožených druhů (programy záchrany) psychiatrie, psychologie (komunikace mláďat s rodiči)