Zdravotní účinky obtěžování hlukem v životním prostředí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZVÝŠENA HLADINA CHOLESTEROLU
Advertisements

Vliv hluku na lidské zdraví
Větrné elektrárny a vliv na zdraví
Doping- metody, omezení, negativní účinky a budoucnost
Na Bělidle 7, Moravská Ostrava,
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Transparentní akustická ochrana SGG Stadip Silence
CIVILIZAČNÍ NEMOCI NA PŘELOMU TISÍCILETÍ
Obecná charakteristika krve jako tekuté tkáně. Funkce krve.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Negativní vliv hluku na sluchový systém a na tělesné a duševní zdraví
VLIV HLUKU NA ZDRAVÍ Tomáš Baďura ARI.
NRL pro měření a posuzování hluku v komunálním prostředí
Hluk a jeho působení na zdraví
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_2
Sluchové ústrojí, rovnovážné ústrojí
Audiologická problematika senia
Návykové látky, závislosti
Nikotinismus Tomáš Spurný 9.Třída.
Helena Illnerová Fyziologický ústav AV ČR, v. v. i.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Akustika 4 (Hlasitost).
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
Zařazení prací podle rozhodujících faktorů
ZDRAVOTNÍ POŠKOZENÍ Z HLUKU
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: Inovace školství Šablona – název: I. Čtenářská a informační gramotnost.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ – UCHO (sluchový orgán)
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:6. ročník – Člověk a zdraví – Výchova ke zdraví – Civilizační choroby autor VM:Ing.
VY_32_INOVACE_9C2 CIVILIZAČNÍ CHOROBY
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
Centrální nervový systém
Zvládnu i náročné životní situace I.
CIVILIZAČNÍ CHOROBY VY_32_INOVACE_ 19 Civilizační choroby.
ATEROSKLERÓZA A INFARKT MYOKARDU. ONEMOCNÉNÍ CÉV Dělení podle patogeneze - Degenerativní - Zánětlivé - Mechanické - Funkční Dělení podle patogeneze -
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_474.
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. B ENEŠE 456 OKRES K ARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Základní škola a Mateřská škola Vraclav, okres Ústí nad Orlicí Vraclav 52, e:mail: Tel.: www: zsvraclav.cz Č íslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
Hlasitost zvuku, hluk a ochrana před ním
Hluk a jeho vliv na sluch
POSUZOVÁNÍ ZDRAVOTNÍ ZPŮSOBILOSTI K PRÁCI V RIZIKU VIBRACÍ
Úvod do biomedicínské informatiky
MIKROKLIMA TERMOREGULAČNÍ MECHANISMY. ZEVNÍ PODMÍNKY TEPLOTA VZDUCHU VLHKOST VZDUCHU PROUDĚNÍ VZDUCHU.
Smyslové vnímání Sluch
VY_32_INOVACE_Luk_III_06 Drogy - účinky Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Návykové látky, závislosti. VY_32_INOVACE _25_NÁVYKOVÉ LÁTKY, ZÁVISLOSTI_PŘÍRODOPIS_HLAVOVÁ Anotace Výukový materiál prostřednictvím ICT napomáhá k inovaci.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_334_Vlivy prostředí na zdraví člověka Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Doplňky stravy pro seniory - ano či ne? Mgr. Šárka Novotná.
SLUCH, ROVNOVÁHA smysly. Anotace Určeno pro žáky 8. ročníku ZŠ Prezentace seznamuje s jedním smyslem z celku smyslová soustava.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Sluch.
Chyby ve výživě I. Dagmar Šťastná. Nesprávné stravovací návyky a civilizační choroby Nedostatečný příjem pokrmů vede k pocitu hladu, k podráždění, podvýživě.
Mgr. Aleš Peřina, Ph. D.. Fyziologie slyšení Fyzikální podstata hluku Zvuk mechanické kmitání pružného prostředí Hz (Hertz): počet kmitů za sekundu Frekvenční.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
Hlukové mapy Historie, výpočty a vizualizace Petr Duda.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Civilizační choroby VY_32_INOVACE_06_36.
Ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_ALKOHOL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Sluchový Analyzátor.
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
Stres a jeho zvládání.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Transkript prezentace:

Zdravotní účinky obtěžování hlukem v životním prostředí Státní zdravotní ústav Odborná skupina pro hluk v životním prostředí Hluk je nechtěný zvuk

Biologická úloha sluchu prvotně a především varovný systém bezpečnostní informace 24 h vždy funkční hlavní komunikační prostředek-ovlivnění psychiky Hluk je nechtěný zvuk

Hluk je nechtěný zvuk účinek stoupá s : intensitou náhlostí délkou vlny Hluk je nechtěný zvuk

Negativní účinky hluku specifické: na sluchový orgán poškození: bubínku a převodních kůstek od 130dB(A) od 85dB(A) po mnoha letech vnitřního ucha -buňky v hlemýždi, nervových drah v mozku nespecifické: celkové Hluk je nechtěný zvuk

Negativní účinky hluku nespecifické: na celý organismus: -rušením funkčního stavu -spánku -odpočinku -komunikace řečí -výkonu Hluk je nechtěný zvuk

Negativní účinky hluku rušení stavu fysiologické funkce stimulací retikulárního systému : Fysiolog. výkon hluk Hluk je nechtěný zvuk

Vliv hluku na zdraví Akutní účinky:stres-obrana zvýšení krevního tlaku zrychlení tepu stažení periferních cév zvýšení hladiny adrenalinu ztráty magnesia vliv na psychiku-únava,deprese, rozmrzelost,agresivita,neochota snížení výkonnosti,paměti, pozornosti Hluk je nechtěný zvuk

Vliv hluku na zdraví Chronické účinky:choroby „civilizační“ fixování akutních účinků vznik hypertenze,cholesterol poškození srdce, infarkt snížení imunitních schopností pocit únavnosti, nespavost výskyt civil.chorob je úměrný hlučnosti životního prostředí-zdravotní monitoring Hluk je nechtěný zvuk

Monitoring vlivu hluku na zdraví Již 20 let v 21 městech ČR Měření hluku na 42 místech 5x ročně-z toho průměr za rok 4x proveden zdravotní průzkum dotazníky- vždy více než 10000 respondentů, naposledy 2002 Vždy zjištěno zvýšení výskytu civilizačních chorob v závislosti na hlučnosti – z toho odhad rizika Hluk je nechtěný zvuk

Odhad rizika poškození zdraví hlukem LAeq % LAeq % LAeq % noc risk noc risk noc risk -----------------------------------------------__ <40 - 50-52 4,0 62-64 8,3 40-42 0,4 52-54 4,7 64-66 9,1 42-44 1,1 54-56 5,4 66-68 9,8 44-46 1,8 56-58 6,2 68-70 10,5 46-48 2,5 58-60 6,9 70-72 11,2 48-50 3,3 60-62 7,6 Hluk je nechtěný zvuk