Diagnostika
Hodnotíme: Závažnost, dlouhodobé přetrvávání Poruchy chování ve vztahu k rodině Poruchy chování vázané na činnost v partě Poruchy chování ve škole: ve vztahu k učiteli, ke spolužákům, nerespektování norem školy Poruchy agresivní a neagresivní
Lež Pravá lež (úmysl a vědomí nepravdivosti) Bájivá lež Patologická lhavost (jeden ze symptomů disociální poruchy osobnosti) Podvádění Sociálně nepřijatelná obranná reakce Zkratková reakce Zafixovaný způsob jednání
Záškoláctví, útěky, toulání Záškoláctví, školní fóbie Útěky z domova reaktivní, impulzivní Chronické útěky Toulání Hledání příčiny, které neagresivní PCH vyvolaly: konflikty ve škole, v rodině, s vrstevníky, obrana před ponižujícími pocity, strach
Krádeže: Krade pro sebe Krade pro druhé Krade, aby demonstrovalo svoje kompetence (konformita k vrstevnickým skupinám) Krade s partou, pro partu Vandalismus Šikana Vágnerová Marie: Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Karolinum 2005