Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová škola stavební, Havířov, příspěvková organizace PŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Název EMAdaptace na stres Název sady EM OKR_BIO_12 Vzdělávací obor Biologie Vzdělávací oblast Člověk a příroda, Informační a komunikační technologie Autor Mgr. Jiří Okrouhlý Ph.D. Ročník 1. Anotace Stres, stresor, stresová reakce, adrenalin, noradrenalin, adaptační syndrom
Adaptace na stres Mgr. Jiří Okrouhlý Ph.D.
STRES Je nespecifická reakce organismu na zátěžové vlivy a)mentální (např. strach, vztek), b)fyzikální (např. zima, horko), c)traumatické, d)vyčerpávající námaha, e)hypoglykémie, f)hypoxie, g)atd.
STRES Situace, které spouštějí fyzické a emoční reakce: STRESORY Fyzické a emoční reakce na tyto situace: STRESOVÁ REAKCE Reakce na stres zajišťuje udržení homeostázy za mimořádných podmínek Směřuje k přežití organismu
STRESORY STUDENTŮ NA STŘEDNÍ ŠKOLE Stresory spojené se studiem a pobytem (akademické stresory). Společenské a interpersonální stresory. Nedostatek času. Finanční problémy.
STRESORY V ZAMĚSTNÁNÍM Napjatý program a přesčasy. Starosti o pracovní výkonnost. Styk s nadřízenými, spolupracovníky a klienty (zákazníky, obchodními partnery atd.). Nízká úroveň pracovní satisfakce.
ADRENALIN A NORADRENALIN Zvyšují srdeční frekvenci a krevní tlak. Zvyšují plicní ventilaci. Játra uvolňují další sacharidy k zabezpečení zvýšené energetické potřeby. Uvolňují se endorfiny. Všechny tyto simultánní změny se nazývají reakce “bojuj nebo uteč” (fight- or-flight reaction).
CELKOVÝ ADAPTAČNÍ SYNDROM Celkové změny v organismu, které pomáhají vypořádat se se stresem. A) Pozitivní (eustres) – při sportu, zábavě, sexu. B) Negativní (distres) – snažíme se mu vyhnout.
POPLACHOVÁ FÁZE Fight-or-flight reaction: alarmuje a připravuje organismus na fyziologické děje. ADAPTAČNÍ FÁZE organismus se adaptuje na stresory. organismus upravuje poškození vzniklá během poplachové reakce.
FÁZE VYČERPÁNÍ Stres je příliš silný nebo trvá příliš dlouho nebo je sekrece kortizolu nějak narušená (poškození kůry nadledvin). Vyčerpání energetických rezerv. Vyčerpání dalších regulačních mechanismů. Za určitou dobu působení vyvolává stres hypotenzi, šok, srdeční selhání.
Opakování: 1.Popište funkci reakce „fight or flight? 2.Jak se projevuje fáze vyčerpání na organismu? 3.Definujte funkci hormonů adrenalin a noradrenalin? 4.Vysvětlete pojmy: homeostáza, hypoxie, hypoglykémie
Opakování + řešení 1.Popište funkci reakce „fight or flight? Reakce organismu na stres, stav povzbuzení organismu a jeho příprava na zvládnutí stresu. Reakce – uteč nebo bojuj. 2.Jak se projevuje fáze vyčerpání na organismu? poškození organismu, vyčerpání energie, hypotenze, šok, srdeční selhání a smrt 3.Definujte funkci hormonů adrenalin a noradrenalin? zvyšují srdeční frekvenci, krevní tlak, plicní ventilaci, uvolňují se endorfiny a energie 4.Vysvětlete pojmy: homeostáza = stálost vnitřního prostředí, hypoxie = nedostatek kyslíku, hypoglykémie = pokles glukózy v krvi
Děkuji za pozornost!!!
Referenční seznam 1.Stres. [cit ]. Dostupné z: 2.Stejskal, P. Stres a adaptace [cit ]. Dostupné z: ved-v-kinantropologii/studijni-materialy/ ved-v-kinantropologii/studijni-materialy/