Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/01.0040 Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HORMONÁLNÍ REGULACE ZÁTĚŽE
Advertisements

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Humorální regulace při stresu
Hvjkbhkj Název EMPL 02 Kyslík a oxidy Název sady EM BUL_CHE_16 Vzdělávací obor Chemie Vzdělávací oblast Člověk a příroda, Informační a komunikační technologie.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
VY_32_INOVACE_PSYPS14760ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Hvjkbhkj Název EMPL 01 Vodík a halogenidy Název sady EM BUL_CHE_15 Vzdělávací obor Chemie Vzdělávací oblast Člověk a příroda, Informační a komunikační.
STRES Je nespecifická reakce organismu na zátěžové vlivy
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Dřeň nadledvin - katecholaminy
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Stres → všeobecný adaptační syndrom
Obecná endokrinologie
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
P ŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Nadledvina - glandula suprarenalis
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Sportovní trénink jako proces bio-psychosociální adaptace
Hana Fialová Daniela Šlapáková Tereza Zemanová
P ŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském.
P ŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
PŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Regenerace ve sportu - stres
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
- Jejich funkce a regulace sekrece…
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Žlázy s vnitřní sekrecí
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Transkript prezentace:

Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová škola stavební, Havířov, příspěvková organizace PŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Název EMAdaptace na stres Název sady EM OKR_BIO_12 Vzdělávací obor Biologie Vzdělávací oblast Člověk a příroda, Informační a komunikační technologie Autor Mgr. Jiří Okrouhlý Ph.D. Ročník 1. Anotace Stres, stresor, stresová reakce, adrenalin, noradrenalin, adaptační syndrom

Adaptace na stres Mgr. Jiří Okrouhlý Ph.D.

STRES Je nespecifická reakce organismu na zátěžové vlivy a)mentální (např. strach, vztek), b)fyzikální (např. zima, horko), c)traumatické, d)vyčerpávající námaha, e)hypoglykémie, f)hypoxie, g)atd.

STRES Situace, které spouštějí fyzické a emoční reakce: STRESORY Fyzické a emoční reakce na tyto situace: STRESOVÁ REAKCE Reakce na stres zajišťuje udržení homeostázy za mimořádných podmínek Směřuje k přežití organismu

STRESORY STUDENTŮ NA STŘEDNÍ ŠKOLE Stresory spojené se studiem a pobytem (akademické stresory). Společenské a interpersonální stresory. Nedostatek času. Finanční problémy.

STRESORY V ZAMĚSTNÁNÍM Napjatý program a přesčasy. Starosti o pracovní výkonnost. Styk s nadřízenými, spolupracovníky a klienty (zákazníky, obchodními partnery atd.). Nízká úroveň pracovní satisfakce.

ADRENALIN A NORADRENALIN Zvyšují srdeční frekvenci a krevní tlak. Zvyšují plicní ventilaci. Játra uvolňují další sacharidy k zabezpečení zvýšené energetické potřeby. Uvolňují se endorfiny. Všechny tyto simultánní změny se nazývají reakce “bojuj nebo uteč” (fight- or-flight reaction).

CELKOVÝ ADAPTAČNÍ SYNDROM Celkové změny v organismu, které pomáhají vypořádat se se stresem. A) Pozitivní (eustres) – při sportu, zábavě, sexu. B) Negativní (distres) – snažíme se mu vyhnout.

POPLACHOVÁ FÁZE Fight-or-flight reaction: alarmuje a připravuje organismus na fyziologické děje. ADAPTAČNÍ FÁZE organismus se adaptuje na stresory. organismus upravuje poškození vzniklá během poplachové reakce.

FÁZE VYČERPÁNÍ Stres je příliš silný nebo trvá příliš dlouho nebo je sekrece kortizolu nějak narušená (poškození kůry nadledvin). Vyčerpání energetických rezerv. Vyčerpání dalších regulačních mechanismů. Za určitou dobu působení vyvolává stres hypotenzi, šok, srdeční selhání.

Opakování: 1.Popište funkci reakce „fight or flight? 2.Jak se projevuje fáze vyčerpání na organismu? 3.Definujte funkci hormonů adrenalin a noradrenalin? 4.Vysvětlete pojmy: homeostáza, hypoxie, hypoglykémie

Opakování + řešení 1.Popište funkci reakce „fight or flight? Reakce organismu na stres, stav povzbuzení organismu a jeho příprava na zvládnutí stresu. Reakce – uteč nebo bojuj. 2.Jak se projevuje fáze vyčerpání na organismu? poškození organismu, vyčerpání energie, hypotenze, šok, srdeční selhání a smrt 3.Definujte funkci hormonů adrenalin a noradrenalin? zvyšují srdeční frekvenci, krevní tlak, plicní ventilaci, uvolňují se endorfiny a energie 4.Vysvětlete pojmy: homeostáza = stálost vnitřního prostředí, hypoxie = nedostatek kyslíku, hypoglykémie = pokles glukózy v krvi

Děkuji za pozornost!!!

Referenční seznam 1.Stres. [cit ]. Dostupné z: 2.Stejskal, P. Stres a adaptace [cit ]. Dostupné z: ved-v-kinantropologii/studijni-materialy/ ved-v-kinantropologii/studijni-materialy/