Dopravní charakteristiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení motorových vozidel
Advertisements

Zvýšení efektivnosti železniční dopravy: nižší náklady pro zhuštění a zkvalitnění příměstské a regionální dopravy v Jihomoravském kraji Harald Buschbacher.
Indikátory, jejich plnění a vykazování Denisa Kleinová 25. září 2013.
Návrh parkování Návrh zastávek MHD.
MHD Žďár nad Sázavou nezávislé internetové stránky
Rekonstrukce severních mostů
nerovnoměrného pohybu tělesa
Doprava. Doprava Témata prezentace Dopravní muzeum Dresden DVB dopravní podnik Letiště Drážďany Stavba mostu Waldschlösschenbrücke Turistická atrakce.
 Městská hromadná doprava ve Žďáru nad Sázavou zabezpečuje přepravní potřeby na území města čtrnácti autobusovými linkami (1A-1D, 2A, 2B, 3A-3C, 4A-4C,
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Prezentace společnosti B&C Dopravní systémy s.r.o. Společnost se zabývá aplikováním sofistikovaných metod využitelných pro poznávání, řízení a regulaci.
Marketingový výzkum v dopravě Autobusová linka Praha - Brno
PROVOZNÍ INTERVALY.
ZKOUŠKY BRZDY.
Vysoká škola báňská-Technická univerzita Ostrava Nabízí kurzy se zaměřením na stavbu automobilů Popularizace technických oborů u žáků ZŠ – EkoCar CZ.1.07/1.1.07/
Fakulta stavební Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava 17. listopadu 15, Ostrava – Poruba.
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Železniční spojení Praha – Kladno s odbočkou na Letiště Václava Havla
Grafikon vlakové dopravy
REGIONÁLNÍ ANALÝZA DOPRAVA
Optimalizace tramvajové dopravy s cílem redukce dopravních výkonů metodou preference nízkého počtu frekventovaných linek (Jeden z původních návrhů, nyní.
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v.
Rozvoj ITS pro řízení dopravy v intravilánu
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 4/14.
Rozdíly v pravidlech silničního provozu
Dosazování číselných hodnot do vzorců
Charakteristické znaky MHD
Směrový a výškový návrh trasy komunikace
s dopravní infrastrukturou
12. ROVNOMĚRNĚ ZPOMALENÝ PŘÍMOČARÝ POHYB
Historie MHD I N S T I T U T D O P R A V Y
Tramtrain Vozidlo pro kombinaci městskou a příměstskou dopravy při využití vozidel uzpůsobených pro jízdu na železničních i městských kolejových tratích.
DOPRAVNÍ PRŮZKUMY.
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
Teorie dopravního proudu
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
Praha – Ostrava Mohou zde vlaky vydělávat? PETR GOČ.
Výkony silniční hromadné osobní dopravy
(světelného signalizačního zařízení) VÝPOČTY PEVNÝCH SIGNÁLNÍCH PLÁNŮ
Provozní a přepravní ukazatele městské dopravy
Organizátor REgionální DOpravy V Královéhradeckém a Pardubickém kraji
Teorie neřízených křižovatek
Zpracování záznamů GPS dispečerských vozů DPO Vedoucí projektu : doc. Ing. Petr Rapant, CSc. Zpracovává : Radim Balon, G363 Vysoká škola báňská – Technická.
Plánování a organizace veřejné dopravy
Dopravní prostředky MHD
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
Navrhování dopravní obsluhy ve městě
Dopravní prostředky MHD
Tramvajová vozidla.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Technologie dopravní obsluhy veřejnou hromadnou.
Zatraktivnění MHD ve Žďáru nad Sázavou konference Integrované dopravní systémy května 2016.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní proud Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Základní výpočty v silniční nákladní dopravě - 1 Předmět: Technologie silniční nákladní.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Simulační modely dopravního proudu Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D. Dopravní systémy.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Provozní a technické prostředky silniční a.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pohyb jednotlivého vozidla a brzdění Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit,
Prázdniny nehod (- 423, tj. - 3,2%) 140 osob usmrceno (- 30, tj. -17,6%) 598 osob těžce zraněno (- 48, tj. – 7,4%) osob zraněno lehce.
Anotace: Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních.
Sdružení dopravních podniků ČR odborná skupina TRAMVAJE
Dopravní charakteristiky
Charakteristiky dopravního proudu Předmět: Teorie dopravy Ing
Vzorový příklad výpočtu křižovatky se SSZ
Základní výpočty v silniční nákladní dopravě II Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Brzdění ve svahu Jízda směrovým obloukem Předmět: Ing
MHD a její základní znaky
Lanové dráhy visuté pozemní.
Transkript prezentace:

Dopravní charakteristiky I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; 708 00 Ostrava – Poruba tel.: 59 699 1283; 5210 http://www.id.vsb.cz Úvodní list Dopravní charakteristiky Předmět: Městská a regionální hromadná doprava Připravil: Ing. Vladislav Křivda, Ph.D. ...\E:\Přednášky-TVMHD\dopravni-charakteristiky.ppt

1 Kapacita vozidel 1.1 Obsaditelnost vozidla [místo] Normální (normovaná) obsaditelnost: - 0,2 až 0,25 m2 k stání (tj. 5-4 osoby na 1 m2) - 0,315 m2 k sedění Maximální obsaditelnost: - 0,125 m2 k stání (tj. 8 osoby na 1 m2) - 0,315 m2 k sedění

1.2 Přepravní kapacita Ot [místo/h] K - kapacita vozidla daná normální obsaditelností vozidla [místo] - součinitel využití kapacity (ve špičce = 1,0; v sedle < 0,8) [-] i - linkový interval dopravy [min]

Závislost přepravní kapacity na obsaditelnost vozidel Ot,max - maximální přepravní kapacita [místo/h] Kmax - maximální obsaditelnost vozidla [místo] i - interval dopravy

Závislost přepravní kapacity na intervalu dopravy Ot,max - maximální přepravní kapacita [místo/h] K - obsaditelnost vozidla [místo] iz - minimální zastávkový interval dopravy [min]

2 Oběžná doba a rychlost v hromadné osobní dopravě 2.1 Technická rychlost Vt Vt = 20 ÷ 30 km/h 2.2 Doba jízdy na lince tj lz - provozní délka linky [km] Vt - technická rychlost linky [km/h]

 2.3 Doba spoje ts tj doba jízdy na lince [min] nz počet mezilehlých zastávek na lince [-] tz doba zastávky (střední hodnota na lince) [s] lz provozní délka linky [km] Vt technická rychlost linky [km/h]

2.4 Cestovní rychlost Vc l - ujetá vzdálenost mezi dvěma místy na lince [km] tc - cestovní doba [min] lz - provozní délka linky [km] ts - doba spoje na lince o provozní délce lz [min] tz - doba zastávky [min]

2.5 Doba linky tl - ze vztahu:  - ze vztahu: (při tz=0)

ts - doba spoje [min] tk - doba zdržení na konečné zastávce (obratová doba) [min] lz - provozní délka linky [km] Vt - technická rychlost na lince [km/h] nz - počet mezilehlých zastávek jednoho spoje [-] tz - doba zastávky [s] Vc - cestovní rychlost na lince [km/h]

2.6 Oběžná doba to Druhy linek Radiálně-okružní systém Diagonální systém Tangenciální (polookružní) systém

Oběžná doba okružní linky t´o: Oběžná doba radiální, diagonální, tangenciální linky to: - vozidlo vykonává 2 protisměrné spoje nestejné délky: 1tl - doba linky v jednom přepravním směru [min] 2tl - doba linky v druhém (opačném) přepravním směru [min] - vozidlo vykonává 2 protisměrné spoje stejné délky: tl - doba linky [min]

… pak oběžná doba linky to: lz - provozní délka linky [km] Vt - technická rychlost na lince [km/h] nz - počet mezilehlých zastávek jednoho spoje [-] tz - doba zastávky [s] tk - doba zdržení na 1 konečné zastávce (obratová doba) [min]

2.7 Oběžná rychlost Vo 1lz - provozní délka linky v jednom přepravním směru [km] 2lz - provozní délka linky v druhém (opačném) přepravním směru [km] 1tl - doba linky v jednom přepravním směru [min] 2tl - doba linky v druhém (opačném) přepravním směru [min] Je-li dráha protisměrných spojů při jednom cyklickém oběhu a jejich doba linky je stejná, pak: lz - provozní délka linky [km] to - oběžná doba linky [min] tl - doba linky [min]

2.8 Počet spojů jednoho vozidla ns tpr - (celková) doba provozu (1 vozidla) na lince [h] tl - doba linky [min]

2.9 Počet oběhů no tpr - doba provozu na lince [h] to - oběžná doba linky [min]

3 Doba zastávky tz v hromadné osobní dopravě

Doba zastávky tz je pak: t1 - doba, která odpovídá reakci řidiče rozhodujícího se pro vjezd do zastávky [s] t2 - doba potřebná na zastavení vozidla během změny rychlosti z Vj > 0 na Vj = 0 [s] t3 - doba stání na zastávce [s] t4 - doba potřebná na opuštění prostoru zastávky [s] t5 - doba potřebná na dosažení rychlosti Vj’ od okamžiku opuštění zastávky [s]

. a - zrychlení [m/s2] – mezní hodnota amax = 1,8 m/s2 b - brzdné zpomalení [m/s2] – mezní hodnota bmax = 2,5 m/s2 Vj - rychlost jízdy vozidla v okamžiku začátku brzdění [km/h] Vj’ - rychlost jízdy vozidla ve směru k další zastávce [km/h] tnz - část doby stání na zastávce nezávislá na počtu cestujících [s] 1tc - průměrná doba nástupu a výstupu 1 cestujícího [s/osoba] onv - počet nastupujících a vystupujících cestujících na zastávce [osoba]

Vzdálenost vozidla při minimálním bezzastávkovém intervalu 4 Interval dopravy Teoretický minimální bezzastávkový interval ij: Lv - délka vozidla [m] vb - rychlost v okamžiku brzdění [m/s] kb - bezpečnostní koeficient (cca 2) b - bezpečně dosažitelné zpomalení [m/s2] Vzdálenost vozidla při minimálním bezzastávkovém intervalu

. Linkový interval dopravy i: tl - doba linky [min] 1Nl - počet vozidel (souprav) zařazených v provozu na lince v 1 směru [-] Rozložení vozidel v oběžné době na lince (vytvoření linkového intervalu dopravy) V pravidelné hromadné osobní dopravě, kde jeden cyklický oběh vozidla zahrnuje dva protisměrné spoje (po stejné dopravní cestě) na lince, je linkový interval dopravy pak: to - oběžná doba linky [min]

. Platí: K - kapacita vozidla daná normální obsaditelností [místo = osoba]  - součinitel využití kapacity [-]; ve špičce  = 1, v sedle  < 0,8 Oh,max - maximální intenzita přepravního proudu zjištěná na lince [osoba/h] Následný (průměrný) interval: Nh - intenzita dopravního proudu [1/h] – tj. počet vozidel za hodinu

. Minimální zastávkový interval iz:

. t1 - doba potřebná na ujetí vzdálenosti, která odpovídá reakci řidiče a technickým vlastnostem brzd od okamžiku vzniku potřeby brzdění po začátek brzdění [s] t2 - doba potřebná na zastavení vozidla během změny rychlosti z Vj > 0 na Vj = 0 [s] t3 - doba stání na zastávce – otevření a zavření dveří, signalizace, nástup a výstup cestujících, reakce řidiče, jiné zdržení před odjezdem ze zastávky [s] t4 - doba potřebná na opuštění prostoru zastávky [s]

. Lv - délka vozidla nebo soupravy vozidel [m] a - zrychlení [m/s2] – mezní hodnota amax = 1,8 m/s2 b - brzdné zpomalení [m/s2] – mezní hodnota bmax = 2,5 m/s2 Vj - rychlost jízdy vozidla v okamžiku začátku brzdění [km/h] Vj’ - rychlost jízdy vozidla ve směru k další zastávce [km/h] Vjz - rychlost jízdy vozidla v okamžiku opuštění zastávky [km/h]

Ing. Vladislav Křivda, Ph.D. Kontakt Závěrečný list Ing. Vladislav Křivda, Ph.D. Institut dopravy, Fakulta strojní, VŠB – TU Ostrava 17. listopadu 15; 708 00 Ostrava – Poruba kancelář: A-736 telefon: 59 732 5210 e-mail: vladislav.krivda@vsb.cz http://www.id.vsb.cz/krivda http://www.id.vsb.cz http://www.id.vsb.cz/lsd