GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_1 Datum vytvoření 27.12.2013 Druh učebního materiálu prezentace Ročník 4.ročník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Maria Curie-Skłodowska
Advertisements

4. RELATIVNOST SOUČASNOSTI
SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
Slavná jména fyziky Jméno: Elznic Jakub Třída: 9.C Datum odevzdání
7. SKLÁDÁNÍ RYCHLOSTÍ VE STR
Albert Einstein.
Byl nositel Nobelovy ceny
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_FYZ_RO_01 Digitální učební materiál Sada: Molekulová fyzika a termika.
Co to je STR? STR je fyzikální teorie publikovaná r Albertem Einsteinem Nahrazuje Newtonovy představy o prostoru a čase Nazývá se speciální, protože.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
10. LORENTZOVA TRANSFORMACE
Významné osobnosti fyziky a chemie
Významné osobnosti fyziky a chemie
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D3 – 18.
Speciální teorie relativity
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_10 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 4.ročník.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_663.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _607.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_12 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 3.ročník.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_11 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 3.ročník.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_7 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 2.ročník.
Významné osobnosti fyziky a chemie
Na konci jsou obrázky. ◊ Narodil se 22. února 1857 v Hamburku ◊ Zemřel 1. ledna 1894 v Bonnu ◊ Byl synem advokáta a senátora Gustava Ferdinanda Hertze.
Christian Andreas Doppler
Albert Einstein.
Albert Einstein Josef Hájek.
VY_32_INOVACE_20 - VÝZNAMNÍ FYZICI
KEE/SOES 6. přednáška Fotoelektrický jev
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_16 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 4.ročník.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_3 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 3.ročník.
Vesmír.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_19 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 3.ročník.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_20 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 4. ročník.
Antoine Henri Becquerel
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_5 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 4.ročník.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _601 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_6 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 1.ročník.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_14 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 3.ročník.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _604.
VNĚJŠÍ FOTOELEKTRICKÝ JEV
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_13 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 4. ročník.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_4 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 1.ročník.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _603.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_8 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 1.ročník.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _606.
Isaac Newton Britský fyzik, matematik astronom.
Enrico Fermi – 1942 Chikago, řetězová reakce, zaměření na energetiku
ALBERT EINSTEIN 1879 – 1955 *Ulm Otec- Hermann Einstein, obchodník
9. VZTAH MEZI ENERGIÍ A HMOTNOSTÍ
Úvod Co je to fyzika? Čím se tato věda zabývá?.
U3V – Obdržálek – 2013 Základní představy fyziky.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Mechanika IV Mgr. Antonín Procházka.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_05 Název materiáluFotoelektrický.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
MATFYZIN Samuel Brablenec.
Částicový charakter světla
Tepelný pohyb částic VY_32_INOVACE_11_212
Marie Curie Sklodowska
STR Mgr. Kamil Kučera.
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE
Michail Vasiljevič lomonosov
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_09
Transkript prezentace:

GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_1 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 4.ročník Anotace Albert Einstein Klíčová slova Teorie relativity Vzdělávací oblast Fyzika Očekávaný výstup Pochopení souvislostí mezi dílem a životní cestou Zdroje a citace Viz příloha

ALBERT EINSTEIN * ULM PRINCETON

Jeho otec byl spolumajitelem dílny na výrobu akumulátorů Nebyl v dětství „zázračným dítětem“ (podobně jako Newton) Ale v patnácti letech ovládal tak dokonale matematiku, že předčil svého profesora Své životní plány formuloval těmito slovy: „Pokud budu mít štěstí a složím zkoušky, zapíši se na technologický institut curyšské univerzity. Myslím, že se stanu profesorem těchto věd a budu se věnovat teoretickým výzkumům. Důvody, které mě přivedly k těmto plánům, jsou především moje náchylnost k abstraktnímu myšlení a k matematice a kromě toho i můj nedostatek fantazie a smyslu pro praktičnost. Tento výběr mi vnutil i můj vkus …“

1894 odjezd do Itálie 1895 neúspěšná zkouška na curyšskou Polytechniku nové zkoušky a studium na curyšské Polytechnice 1900 dostudoval a jako inženýr dva roky marně hledá pro svou kvalifikaci přiměřené zaměstnání Jeho spolužák mu pomohl získat místo referenta v patentovém úřadě v Bernu ( ) 1905 Albert Einstein publikoval studii „ O elektrodynamice pohybujících se těles“, v níž vyslovil své převratné názory o speciální teorii relativity Rok 1905 je klíčový Einstein silou svého ducha a soustředěním položil základy atomové fyzice, kvantové fyzice a teorii relativity

Práce z tohoto období : První práce dává vysvětlení fotoelektrického jevu a reálný obsah Planckově hypotéze světelných kvant (Richardson potvrdil Einsteinův vztah r. 1912) Druhá „O novém měření rozměrů molekul“ Třetí práce „O pohybu částic suspendovaných v nehybných kapalinách, který vyplývá z molekulárně-kinetické teorie tepla“ Podává matematickou teorii chaotických trhavých pohybů malých částeček vznášejících se v kapalině pod nárazy neuspořádaně se pohybujících molekul Čtvrtá - snad nejslavnější „ K elektrodynamice pohybujících se těles“ obsahovala základní postuláty speciální teorie relativity

Tato práce mu otevírá dveře curyšského institutu, kde předtím studoval. Získává místo mimořádného profesora V Curychu je až do března roku 1911, oženil se s Milevou Maricovou (kolegyní ze studií), stal se otcem dvou chlapců (1904,1910) Přijal nabídku pražské německé univerzity na místo řádného profesora a v letech působí v Praze Když později vzpomínal na toto období života, řekl: „Speciální teorie relativity vznikla v Krámské ulici 49 v Bernu. A počátky obecné teorie relativity rovněž v Bernu. Jasnější však se mi stala teprve v Praze a v Curychu. Do konce jsem ji dovedl až v Berlíně..“ Speciální teorie relativity je zobecněním klasické fyziky na pohyby těles a částic rychlostmi blízkými rychlosti světla Překlenula rozpor mezi Newtonovou a Maxwellovou fyzikou

Deset let hledal řešení pro nejasnosti kolem základů teorie elektromagnetického pole a objevil ho ve speciální teorii relativity, jejímž nejdůležitějším závěrem je vztah mezi energií a hmotností, jako E = mc 2 Světový význam získal Einstein pracemi v kvantové teorii světla, objasněním fotoelektrického efektu, teorií Brownova pohybu, speciální teorií relativity 1912 se Einstein vrátil do Curychu Koncem roku 1913 byl povolán do Berlína jako člen Pruské akademie věd s právem přednášet na univerzitě V roce 1916 dokončil práci na všeobecné teorii relativity, která představovala velký zvrat v klasické, newtonovské fyzice Je moderní teorií gravitace a uplatňuje se zejména u fyzikálních jevů v kosmu

V roce 1919 pozorováním sluneční zatmění v Brazílii a v Africe bylo odchylování světelného paprsku hvězd procházejícího v blízkosti Slunce potvrzeno Einstein se stává známým, cestuje po světě (Anglie, Francie, Indie, Čína, USA, Japonsko, Palestina) Předpověděl existenci gravitačních vln a gravitačních čoček 1921 Nobelova cena za práce pro rozvoj teoretické fyziky, zejména objev zákona fotoelektrického efektu 1933 Nástup Hitlera - opouští Německo. Cestuje do Anglie, pak do USA (Princeton) 1940 obrátil na tehdejšího amerického prezidenta Roosevelta dopisem, v němž varoval před atomovým nebezpečím, hrozícím z nacistického Německa. Kromě jiného napsal :

„ Pane, některé nedávné práce Fermiho a Szilardovy, které se mi dostaly do rukou v rukopise, mě přivádějí k domněnce, že prvek uran může být přeměněn v nový významný zdroj energie už v bezprostřední budoucnosti. Je možné, dokonce jisté, že může být zkonstruována extrémně silná bomba nového typu. Jediná puma tohoto typu přivezená v lodi a vybuchnuvší v přístavu jej může i s okolím zničit. Dověděl jsem se, že Německo skutečně zastavilo prodej uranu z Československých dolů, které zabralo, a existuje vážné nebezpečí, že se podobnou bombu pokoušejí vyrobit...„ Až do své smrti intenzívně bojoval proti válečnému využití atomové energie 1940 získává občanství USA 1946 účast na protestním úsilí amerických fyziků, kteří ztratily kontrolu nad zbraní, kterou sami vytvořili 1949 Zobecněná teorie gravitace 1952 Odmítá úřad prezidenta Izraele 18. dubna 1955 umírá

ČASOVÁ OSA

Codr M a kol.,: Přemožitelé času. 1.vyd. Praha: Mezinárodní organizace novinářů, 1989 Štoll I.,: Dějiny fyziky.dotisk 1.vyd. Praha: Prometheus, ISBN NEZNÁMÝ, Autor. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZNÁMÝ, Autor. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: