Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Dějepis Ročník : 9.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IDEOLOGIE A STÁT III. FAŠISMUS A KOMUNISMUS.
Advertisements

Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Mgr. Lenka Zedníková 20. století
Světová hospodářská krize
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Nacismus v Německu.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006.
Adolf Hitler * 20. dubna 1889 – Braunau am Inn Socialistický politik
Totalitní ideologie 20.století
Nacismus.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 9.
Kdo mohl být nepřítelem nacistů? Proti komu mohli nacisté vystupovat?
Adolf Hitler Způsobil smrt milionů.
Vznik a vzestup totalitního Německa
Nacismus.
příprava na 2. světovou válku
Nacistické Německo II. Petr Machala.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Nástup nacismu v NĚMECKU
Totalitní režimy.
Nástup fašismu.
Jak se podařilo Adolfu Hitlerovi dostat k moci?
Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2.
Socialismus Průmyslová revoluce a převratné změny ve společnosti
Světová hospodářská krize
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 9.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 9.
VY_32_INOVACE_2D.9.15 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 9.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2.
Totalitní ideologie Test. Totalitní ideologie Test.
30. léta v ČSR Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Nástup A. Hitlera k moci Německo jako fašistická diktatura
ZLOČINY PROTI LIDSKOSTI
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Nacismus.
VY_32_INOVACE_2D.9.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Počátky fašismu v ČSR.
Fašismus Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_3D.9.06
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Nacismus Michal Kolář.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
FAŠISMUS.
NSDAP Hitlerova nacistická strana (nacionalismus + socialismus)
HOLOKAUST. Holocaust patřil k nejhrůznějším obdobím v dějinách Jednalo se o systematickou likvidaci 6 milionů židů v průběhu druhé světové války Antisemitismus.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.2.8 Pronásledování Židů. Holocaust a jiné pojmy Název sady:
Nástup nacismu v Německu Název sady materiálů: Dějepis pro 9. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_9_2814_Nástup_nacismu_v_Německu Autor: Mgr. Kočíř.
Nacismus Nástup nacismu v Německu následky světové hospodářské krize – 1932 na 6 mil nezaměstnaných, výroba snížena o 41 % → situace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Fašismus - opakování Název sady: Moderní dějiny 1914.
NÁSTUP FAŠISMU V NĚMECKU Německo a hospodářská krize nadvýroba => krize Německo 2. nejvíce postižená země krizí (prům.výroba pokles o 41%) krize průmyslu.
VY_32_INOVACE_Lul_II_01 Úvod do problematiky holocaustu Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.2.6 Situace v Německu v předvečer nástupu nacistů k moci.
Nacismus.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Nacismus NACISMUS V NĚMECKU árijec = příslušník „vyšší rasy“ (Němci)
VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost VZDĚLÁVACÍ OBOR: Dějepis
Komunismus a fašismus.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost 6. -9
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost 6. -9
Základní škola Čelákovice
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jana Krchňáčková 6. Totalitní režimy
Nacismus v Německu uč
KOMUNISMUS levicový extremismus Rusko (SSSR) communis (lat. společný)
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Nástup Hitlera k moci 1932 – NSDAP nejsilnější strana v Německu
Transkript prezentace:

Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Dějepis Ročník : 9. Téma : Nacismus Autor : Mgr. Monika Konečná

víra v nadřazenost svého národa sionismus Opakujeme. Připoj k pojmu krátkou definici nebo představitele. fašismus nenávist vůči Židům víra v nadřazenost svého národa sionismus židovské nacionalistické hnutí rasismus cílený růst vojenské moci leninismus vlastenectví šovinismus nenávist k lidem určité rasy antisemitismus Benito Mussolini nacionalismus Lenin militarismus

1919 Adolf Hitler (1889 – 1945) zakládá NSDAP Nástup nacismu k moci 1919 Adolf Hitler (1889 – 1945) zakládá NSDAP (Nacionálně socialistickou německou stranu dělnickou) 1923 nezdařený pokus o puč v Mnichově – Hitler uvězněn (ve vězení sepsal nový program strany „Mein Kampf“ = Můj boj) Které z následujících pojmů souvisí s nacistickou ideologií Podtrhni. hákový kříž, pacifismus, antisemitismus, demokracie, beztřídní společnost, Árijská rasa, holocaust, komunismus, hajlování, nadčlověk 1)

Svastika (hákový kříž) náboženský symbol (hinduismus, buddhismus…) Nacistické symboly !!!Dnes je jejich užívání v mnoha zemích trestné!!! Svastika (hákový kříž) náboženský symbol (hinduismus, buddhismus…) nacisty prezentován jako starý árijský symbol 3) Svastika na budově v Soulu.

Původně chápán jako symbol štěstí, dekorativní prvek, sluneční kotouč. 4) Vázy - vykopávky Trója. Původně chápán jako symbol štěstí, dekorativní prvek, sluneční kotouč. 5) 6) Hakaristi - znak finského válečného letectva v letech 1918-1945. Přání se svastikou.

3) Nacistický pozdrav – „Sieg Heil“ („Vítězství zdar“) 2) Nacistická hymna 3) Nacistický pozdrav – „Sieg Heil“ („Vítězství zdar“) 4) Hajlování – vztyčení pravice do úrovně ramen + pozdrav „Heil Hitler“ („Sláva Hitlerovi“) Hajlování má své kořeny v římském pozdravu „Ave Imperator“, „Ave Caesar“. Nacisté chtěli používáním těchto symbolů navázat na odkaz římského impéria. sleduj video 8) 7)

5) Orlice – symbol suverenity 9) 6) Nacistická vlajka 10)

Hospodářská krize v Německu - do roku 1932 se snížila průmyslová výroba o 41 % - 6 miliónů nezaměstnaných - hyperinflace – peníze velmi rychle ztrácely hodnotu situace využívá Hitler – sociálně demagogické rysy programu 2) 1 dolar odpovídal 12 bilionům marek. Lidé chodili nakupovat s koši plných peněz, někteří dokonce penězi topili.

- volby 1932 – NSDAP získává 37% hlasů (nejsilnější strana) 30 léta - volby 1932 – NSDAP získává 37% hlasů (nejsilnější strana) leden 1933 – prezident Hindenburg jmenuje Hitlera říšským kancléřem – během půl roku Hitler vybuduje totalitní diktaturu 11)

Chronologicky seřaď události z dějin Německa. vytvoření Trojspolku, Hitler kancléřem, těžké mírové podmínky, hospodářská krize, koncentrační tábory, obrovská nezaměstnanost, vznik německého císařství, vzestup nacistů

Znaky nacistické ideologie Rasismus – nadřazenost germánské (árijské) rasy - právo podrobit si méněcenné rasy - teorie o německém nadčlověku „Co dnes před sebou zříme z lidské kultury, z výtvorů umění, vědy a techniky je téměř výlučně tvořivým dílem árijců. Právě tato skutečnost dovoluje závěr, nikterak bezdůvodný, že árijec je jediným zakladatelem vyššího lidství vůbec a že tedy představuje pratyp toho, co nazýváme slovem člověk“ 12)

13) V Německu byly zřízeny domovy Lebensborn („Pramen života“). Jejich cílem bylo zvýšení počtu árijských dětí. Toho mělo být dosaženo prostřednictvím anonymních porodů a následného nabídnutí dětí k adopci. Tyto děti měli zalidnit prostor vyprázdněný po vyhlazení či odsunu původního obyvatelstva.

2) Antisemitismus – nenávist vůči Židům Holocaust – hromadné vyvražďování Židů 4) Antislavismus – nenávist vůči Slovanům 5) Šovinismus – víra v nadřazenost vlastního národa 6) Nacionalismus – zájmy národa jsou nadřazeny zájmům jednotlivce 7) Militarismus Vůdcovský princip (německý vůdce = Fürer) 13) 9) Systém státem řízeného hospodářství 10) Odstranění demokracie, jedna politická strana (NSDAP) 11) Cenzura, propaganda Žlutá Davidova hvězda.

- uzákonily antisemitismus, zbavily Židy lidských práv Norimberské zákony (1935) - uzákonily antisemitismus, zbavily Židy lidských práv - Židé byli zbaveni německého občanství - zákaz uzavírat smíšená manželství - trestán pohlavní styk mezi Árijci a Židy („hanobení rasy“) - povinné označení Davidovou hvězdou na veřejnosti - zakázáno studovat na VŠ, vykonávat některá povolání - omezení pohybu, zákaz návštěv veřejných institucí… 14) 15) Omezení nákupní zóny pro Židy. Lavička s nápisem jen pro Židy.

německá mládež židovská mládež 16)

Ozbrojené složky nacistů SA – úderné, útočné oddíly - v čele Ernst Röhm - založeny Hitlerem ve 20. letech (měly bránit sály při veřejných schůzích NSDAP Hesla SA "Teror musí být zlomen zase jen terorem." "Veškerá opozice musí být zadupána do země." 18)

SS – ochranné oddíly - v čele Heinrich Himmler - původně osobní Hitlerova stráž, později převzala moc nad bezpečnostním aparátem, pověřována zvláštními úkoly, vyhlazovací politika 20) 19)

SD - zpravodajská služba NSDAP - v čele Reinhard Heyndrich GESTAPO – tajná policie - pronásledování odpůrců režimu - v čele Hermann Göring 21)

Noc dlouhých nožů (30. červen 1934) na příkaz Hitlera byl zlikvidován velitelský sbor SA, včetně Ernsta Röhma Mezi vedením armády (Reichswehr) a SA byly spory o pravomoci - Hitler věděl, že bude potřebovat armádu k rozpoutání války- SA obětoval. 22)

Křišťálová noc (listopad 1938) 23) vyvrcholení antisemitismu pogromy – rasové nepokoje proti Židům, pálení synagog rabování obchodů, vraždy 20 000 Židů odvlečeno do koncentračních táborů arizace – zabavování židovského majetku „Paradox byl také v tom, že poničený majetek, ač třeba pojištěný, museli Židé na vlastní náhrady uvést do původního stavu a ještě za to zaplatit pokutu..“

24)

Použité zdroje: Literatura: Obrázky: KUKLÍK, Jan – KOCIAN, Jiří. Lidé v dějinách: období 1918-1989. 1. vydání. Praha: Fortuna, 1998. 32 s. ISBN 80-7168-514-3. MANDELOVÁ, Helena – KUNSTOVÁ, Eliška – PAŘÍZKOVÁ, Ilona. Dějiny 20. století. 1. vydání. Liberec: Dialog, 2004. 180 s. ISBN 80-86-761-23-1. Obrázky: 1) URL:<http://www.dailycomedy.com/images/jokes/b/adolf-hitler.jpg>[cit. 1. června 2010] 2) URL:<http://www.ucebnice-dejepisu.ic.cz/img/o/180px-Inflation-1933.jpg > [cit. 1. června 2010] 3) URL:<http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Swastika-seoel_(xndr).jpg> [cit. 1. června 2010] 4) URL: <http://zelee.info/images/ilustrations/svastika-troja.png>[cit. 1. června 2010] 5) URL: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Finland_roundel_WW2_border.svg>[cit. 1. června 2010] 6) URL:<http://www.rozhlas.cz/_obrazek/00495088.png> [cit. 1. června 2010] 7) URL:<http://media.rozhlas.cz/_obrazek/hitler-v-automobilu-zdravi-hajlujici-dav-v-hamburku-v-srpnu-1934--1-130x91p0--522469.jpeg>[cit. 1. června 2010] 8) URL:<http://rimsky-pozdrav.navajo.cz/rimsky-pozdrav.jpg> [cit. 1. června 2010] 9) URL:<http://www.blisty.cz/files/2004/11/17/orlice.gif> [cit. 1. června 2010] 10) URL:<http://treti-rise.navajo.cz/treti-rise-10.png> [cit. 1. června 2010] 11) URL:<http://ivarfjeld.files.wordpress.com/2009/06/1195_hitler_und_hindenburg.jpeg> [cit. 1. června 2010] 12) URL:<http://2.bp.blogspot.com/_8FqOXgD74BA/S_vVGQdLlpI/AAAAAAAAARg/raK8Qfg0zZM/s1600/adolf-hitler.jpg> [cit. 1. června 2010] 13) URL:<http://www.statemaster.com/encyclopedia/Lebensborn> [cit. 1. června 2010] 14) URL:<http://www.neztratitviru.net/foto/nakupni_doba.jpg> [cit. 1. června 2010] 15) URL:<http://www.neztratitviru.net/foto/lavicka_pro_Zidy.jpg> [cit. 1. června 2010]

Pozn: černý text = zápis do sešitu 16) URL:<http://4.bp.blogspot.com/_QLBkztu_YX8/S-q4-dHinmI/AAAAAAAACcc/4KI--D80d18/s1600/Wehrmacht+Kuratorium+9.JPG> [cit. 1. června 2010] 17) URL:<http://reichstag-ohen.navajo.cz/reichstag-ohen.jpg> [cit. 1. června 2010] 18) URL:<http://www.druhasvetovavalka.nazory.cz/images/72106-sturmabteilungsa.jpg> [cit. 1. června 2010] 19) URL:<http://kampocesku.cz/gallery/2010_05/15_cepice-SS.jpg> [cit. 1. června 2010] 20) URL:<http://ufoto.blog.sk/images/2/2/2269005fb9eafd6698eb6244c36f06e6> [cit. 1. června 2010] 21) URL:<> [cit. 1. června 2010] 22) URL:<http://dutron.files.wordpress.com/2008/11/enrst-rohm.jpg> [cit. 1. června 2010] 23) URL:<http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4f/Hořící_synagoga_v_Opavě.jpg> [cit. 1. června 2010] 24) URL:<http://www.praha.eu/public/fb/a2/62/128433_4_kristalova_noc_mapa.jpg> [cit. 1. června 2010] Pozn: černý text = zápis do sešitu