MODELOVÁNÍ SOCIOEKONOMICKÉ VÁHY PROSTORU ČESKA A HODNOCENÍ JEJÍHO VÝVOJE PO ROCE 1989 Zbyněk Janoušek 2. ročník, BGEKA Sedlčánky 2007 Univerzita Karlova.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚZEMNÍ ROZLOŽENÍ OBYVATELSTVA PRO VÝUKU ZEMĚPISU NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH
Advertisements

Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Najdi na slepé mapě České republiky města podle zadání.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Vyhledávejte ve své příruční mapě.
SÍDLA V ČESKÉ REPUBLICE
ČR „SRDCE EVROPY“ Rozloha: km Počet obyvatel:10,3 mil.
Plzeňský kraj                  Plzeňská brána Lucie Valentová, 9.C.
Život nekončí základním vzděláním – „Jedeme dál“ (CZ /3. 1
Česká republika – poloha, hranice, základní údaje
Městská sídla, proces urbanizace, suburbanizace
Jaroslav Novotný 9.třída
Rozmístění obyvatelstva na Zemi
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuModerní škola Šablona III/2Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Česká republika Sídla Jan Dušek.
OBYVATELSTVO A SÍDLA ČR 8. ročník
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Obyvatelstvo ČR Podle posledních informací ČSÚ žije v ČR 10,5 mil. obyvatel. Počet obyvatel v posledních letech klesá, ve společností přibývá počet starších.
Lenka Chytková 9.D Ústecký kraj Ústí nad Labem České středohoří.
Povrch ČR.
PLZEŇSKÝ KRAJ ČESKÁ REPUBLIKA.
-Blansko Brno-město Brno-venkov Břeclav Hodonín Vyškov Znojmo
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Obyvatelstvo Česka 22. března Jací jsou Češi? pomůžou nám Bob a Dave pomůžou nám Bob a Dave pomůžou nám Bob a Dave pomůžou nám Bob a Dave.
Igor Dostal
Sídla ČR.
K současným trendům v rozvoji venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Terciální sektor Služby Zahraniční obchod Školství Doprava
Česká republika.
Členění území naší vlasti
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
DOPRAVA Nenahraditelná složka hospodářství každé země – brzdí nebo urychluje ekonomický rozvoj. Poloha uprostřed Evropy – ČR je křižovatkou transevropských.
Doprava a spoje Skončíme také tak? také tak? Pro automobilovou dopravu je důležité dobře zaparkovat.
Znak plzeňského kraje.
Autor: Mgr. Helena Nováková
Zlínský kraj.
Sídla -venkovská sídla a jejich funkce města – definice, funkce, urbanizace, suburbanizace, … struktura měst Andrea Pivná 4.Z.
SÍDELNÍ STRUKTURA ČESKÁ REPUBLIKA.
Česká republika.
VYSOČINA.
Martin VRZALA. * 1. Obyvatelstvo * 2. Hospodářství, těžba * 3. Průmysl * 4. Zemědělství * 5. Doprava * 6. Hlavní oblasti.
D OPRAVA Martin Horák, 3.C4. D OPRAVA Rozdělení: pozemní a) silniční+ MHD b) železniční letecká vodní potrubní a) ropovody b) plynovody.
Základní data Rozloha kraje –7 561 km² Srovnání krajů - ???
Olomoucký kraj.
Jihomoravský kraj.
Členění území naší vlasti
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Petra Hejlová ČísloVY_32_Inovace_3418 NázevMěsta ČR Téma hodinyMěsta ČR PředmětVlastivěda Ročník/y/4.A.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast fyzická geografie ČR Datum vytvoření21.9.
Doprava Č R. HISTORIE hlavní cesty v době římské 1. až 4. století Jantarová cesta.
Praha Martin Otýpka, Jiří Pres. Základní informace  Počet obyvatel: (2015)  Rozloha: 496km 2.
Moravskoslezský kraj. Základní údaje Krajské město: Ostrava Počet obyvatel: Rozloha: 5445 km 2.
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV Autor: Mgr. Pavla Zrzavecká Datum: Název: VY_32_INOVACE_14_ZEMĚPIS Téma: Jihomoravský kraj Ročník: 9.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Jan Staník NÁZEV:Jihomoravský kraj – obyvatelstvo a hospodářství.
Infrastruktura ve Středočeském kraji
Autor: Bc. Lucie Nechvátalová Vedoucí: Ing. Ondrej Stopka, PhD.
Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá
VY_52_INOVACE_40_Členění území ČR
Jak se jmenuje tato část České republiky ?
Olomoucký kraj. Olomoucký kraj Kde leží Česká republika v Evropě?
Moravskoslezský kraj Nová huť Ostrava. Moravskoslezský kraj Nová huť Ostrava.
VY_32_INOVACE_Vac_III_09 Sídla ČR
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Členění území naší vlasti
Sídla ČR.
POVRCH ČR ČR má pestré geologické složení, povrch tvoří převážně 2 celky: a) Česká vysočina (záp. část ČR) b) Západní Karpaty (při vých. hranici se Slovenskem)
Transkript prezentace:

MODELOVÁNÍ SOCIOEKONOMICKÉ VÁHY PROSTORU ČESKA A HODNOCENÍ JEJÍHO VÝVOJE PO ROCE 1989 Zbyněk Janoušek 2. ročník, BGEKA Sedlčánky 2007 Univerzita Karlova v Praze Přírodovědecká fakulta

Cíl práce  modelování socioekonomické váhy prostoru Česka v prostředí ArcGIS  složitý problém, mnoho různých možností – toto pouze jedna z nich  bližší seznámení s nástroji programu ArcMap a předvedení, jak může model vytvořený za pomoci GIS vypadat

Použitá data  digitální geografické databáze ArcČR 500 verze 2.0 – polygonová a bodová vrstva obcí a liniové vrstvy železnic a silnic  údaje o největších firmách z ročenky 100 nej... : (Největší a nejúspěšnější firmy v České republice)

Postup 1  hlavní ukazatele: počet obyvatel, hustota zalidnění, počet firem (patřících mezi 500 největších v Česku podle celkových výnosů), dopravní dostupnost, vzdálenost od významných center (dojížďka a vliv měst na své okolí)  1) použití buď celé výchozí vrstvy nebo její části (vybrané pomocí funkce Select By Attributes)  2) případné použití dalších funkcí (Straight Line u hodnocení dopravní dostupnosti a zázemí měst)  3) převedení hodnot do rastrové vrstvy (funkce Features To Raster)  4) reklasifikace (funkce Reclassify) – roztřídění kategorií většinou podle přirozených zlomů  Cílem bylo získat rastrové vrstvy reklasifikovaných hodnot dílčích ukazatelů socioekonomické váhy, z nichž byl na závěr vytvořen pomocí mapové algebry (funkce Raster Calculator) výsledný obraz exponovanosti oblastí Česka.

Postup 2 Příklady použití funkce Straight Line pro hodnocení dopravní dostupnosti území a zázemí měst (před reklasifikací).

Oblasti osídlení:  dominantní střediska osídlení: Praha, Brno a Ostrava  vysoká koncentrace: ostravská a severočeská pánevní oblast, stř. Morava  další krajská města  oblasti v blízkosti vodních toků a v nižších nadmořských výškách  nízká hustota osídlení v horských oblastech Čech a severní Moravy, dříve obydlených Němci

 nejvyšší hodnoty: velká města (ostravská aglomerace, urbanizovaný pás Podkrušnohoří)  jižní a západními Čechy x východní Morava a úvaly (Vysokou hustotu umožnily mimo jiné příznivé podmínky pro zemědělství.)

 suburbanizace- Praha, méně Brno, Ostrava a další x např. České Budějovice  vylidňování tzv. vnitřní periferie (zejména na hranici středních Čech s jižními a východními) stěhování do atraktivnějších oblastí vymírání (ve vnitrozemí Čech celkově starší obyvatelstvo) x růst v pohraničních oblastech

 dominance Prahy - jde o sídla firem (často působí i jinde)  některé firmy i v menších městech u Prahy ( i Brna, Ostravy)  v Ostravě více firem než v Brně - podniky těžkého průmyslu a navazujících aktivit, ale i obchodní společnosti podobně ve velkých městech severních Čech  poměrně rovnoměrné rozmístění na střední a východní Moravě

 nejvýraznější trend mezi 1994 a 2005: vyšší koncentrace největších firem do Prahy, na úkor většiny krajských měst největší úbytek v Hradci Králové, Ústí n. L. a Olomouci x Ostrava, Třinec, Jihlava

 hustá silniční a železniční síť x její zastaralost a malá rozvinutost sítě kapacitních komunikací dálnice D1 (páteř sítě) - ve špatném technickém stavu D5 a D8 (spoj s Německem) zůstávaly v roce 2001 stále nedokončeny  potřeba sítě tratí umožňující provoz vysokorychlostních vlaků Modernizace: nejdříve 1. železniční koridor propojující Vídeň, Prahu a Berlín. 2. koridor (Vídeň, Ostrava a Hornoslezská aglomerace) - tradiční dopravní potenciál moravských úvalů a nížin ve výstavbě jsou 3. koridor (Cheb – Mosty u Jablunkova) a 4. (Děčín – Horní Dvořiště).

maximum 109, minimum 6, průměr 35,2, směrodatná odchylka 17,3

ČECHY Exponovaná území  těžiště socioekonomického prostoru - Praha se zázemím (Pražská plošina, část Polabí)- soustředění populace, dopravní křižovatka, hospodářské středisko státu  2 pásy propojují centrální oblast s Německem v případě Ústí n. L. a Děčína pokračuje exponovaná oblast podél Labe do Drážďan x území mezi Plzní a Norimberkem periferní (přírodní podmínky, železná opona)  podkrušnohorský urbanizovaný pás (mezi Děčínem a Chebem) - velký počet lidí kvůli těžbě a těžkému průmyslu, po roce 1989 přeměna socioekonomické váhy spíše v problematické zatížení  Pojizeří - propojení Mladé Boleslavi a Liberce s centrální oblastí  okolí Českých Budějovic Periferní oblasti  Středočeská pahorkatina, Šumava, Český les, Rakovnická pahorkatina, ale také části SV Čech mimo Polabí a Pojizeří MORAVA A SLEZSKO Exponovaná území  hlavní osa - spojnice Brna, Olomouce a Ostravy; tranzitní charakter území  moravské úvaly a brány - vysoká hustota zalidnění, výhodné dopravní podmínky, propojení s dalšími centry (Zlín, Uherské Hradiště, Vsetín, Mohelnice)  Brněnsko a Ostravsko - podobná socioekonomická váha (, ale Ostravsko podobně severní Čechy)  centra mimo nížiny: Jihlava (podařilo se přilákat velké firmy), Havlíčkův Brod - dopravní uzel Periferní oblasti  Jeseníky, Českomoravská a Drahanská vrchovina, Znojemsko, Javorníky

Použité zdroje  100 nej... : (Největší a nejúspěšnější firmy v České republice). Top Press, Praha  100 nej... : (Největší a nejúspěšnější firmy v České republice). Top Press, Praha  ArcČR 500, digitální geografická databáze 1 : ARCDATA PRAHA, Praha 2003.

Děkuji za pozornost.