Základy přírodních věd

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Opakování na test z přírodopisu
Advertisements

1.E Biologie.
Viry říše: nebuněční.
Přírodopis – 6. třída  Nejstarší organismy na Zemi  Jednobuněčné, viditelné pouze mikroskopem  Tvar buněk bakterií: › Kulovitý = koky › Tyčinkovitý.
Obecná biologie.
VIRY Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777
STRUKTURA BUŇKY.
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
EUKARYOTA.
Houby, viry, baktérie Pro 6. ročník Autor: Mgr. Pavlína Marková
Systém organismů.
Základy přírodních věd
VIRY.
Viry.
PŘÍRODOPIS Bakterie – 6. ročník..
Prvoci Jednobuněční živočichové Žijí ve vodním nebo vlhkém prostředí
Prvoci Přírodopis VY_32_INOVACE_166, 9. sada, Př3 ANOTACE
Mízní soustava odvod mízy zpět do krve části:
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: RISKUJ VY_inovace_32_PR6_20
ŽIVOČICHOVÉ.
Viry a bakterie Digitalizace výuky Příjemce
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál slouží k interaktivnímu opakování předchozího tematického.
BUŇKA PŘÍRODOPIS 6. TŘÍDA.
Zkoumání a ochrana přírody
Viry 1892 – Dimitrij Ivanovský – virus tabákové mozaiky
Srovnání prokaryotických a eukaryotických buněk
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.05 Anotace: Prezentace vysvětlí základní rozdíly mezi jednobuněčnými a mnohobuněčnými organismy, procvičuje a opakuje učivo. Vzdělávací.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA VIRY
B U Ň K A.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SINICE
Bakteriální nemoci člověka
Bakterie.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů
BIOLOGICKÉ VĚDY Podle zkoumaného organismu
Bakterie a sinice Přírodopis VY_32_INOVACE_164, 9. sada, Př3 ANOTACE
BAKTERIE.
Bakterie - nejstarší obyvatelé Země
Bakteriální nemoci člověka
Základní struktura živých organismů
BUŇKA.
BUNĚČNÁ STAVBA ŽIVÝCH ORGANISMŮ
Základní struktura živých organismů
Živočichové rybníka a jeho okolí
HOUBY Jsou EUKARYOTICKÉ organismy (mají obdobnou stavbu buňky jako rostliny a živočichové) Tělo má jednoduchou stavbu – STÉLKU – tvořenou propletenými.
Živá a neživá příroda III
Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy Jesenická 11, Plzeň Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_P6-001 Předmět PŘÍRODOPIS.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Viry VY_52_INOVACE_PR VYPRACOVALA: Mgr. Jana Víchová DATUM: září 2011 URČENO PRO: 6. ročník VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda - Přírodopis KLÍČOVÁ.
Rostlinná plasmatická blána mitochondrie cytoplasma ribozomy jádro vakuola chloroplasty buněčná stěna buňka.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Přírodopis.
Obecná charakteristika. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_7A_02_TEMA.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů.
VY_32_INOVACE_28_Prvoci – 1.část Šablona Identifikátor školy:
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Silvie Krupová NÁZEV:VY_32_INOVACE_01_Přírodopis 7. ročník TÉMA: opakování 6. ročníku I. ČÍSLO.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Nukleové kyseliny nukleosidy nukleotid nukleová báze fosfát
BAKTERIE = jednobuněčné organizmy - typy bakterií: - kulovité – koky
VY_52_INOVACE_01_Organizmy lidských sídel – učební text
Opakování učiva přírodopisu 6. třída
Živá a neživá příroda III
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Bakterie Nikola Klaclová.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Bi1BK_ZNP2 Živá a neživá příroda II Buněčná stavba živých organismů
2.1 Viry, bakterie Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku nebo neštovice?
BAKTERIE.
Transkript prezentace:

Základy přírodních věd Základní skupiny organismů Základy přírodních věd

Základní skupiny organismů Viry Bakterie Houby Lišejníky Rostliny Živočichové

Viry Virus = JED (latinsky) Nebuněčný organismus Živý \ neživý organismus Nemají vlastní metabolismus, zdroj energie Replikace – pouze v hostitelské buňce Obsahuje: DNA nebo RNA Bílkoviny – většinou obal Enzymy – infikování buněk

Viry Vnikne do hostitelské buňky nebo vstříkne do buňky svou gen. Informaci Buňka začne replikovat gen. Informaci viru, jeho proteiny, enzymy -> výroba nových virů Buňka zahyne a uvolní se z ní viry

Viry - člověk Nelze použít antibiotika Pouze antivirotika – blokování receptorů (virus nepronikne do buňky) - blokování syntézy DNA,RNA Očkování – imunizace organismu (zneškodněné viry, specifické proteiny)

Chřipka, rýma, zánět dýchacích cest, opary, bradavice, rak. děl Chřipka, rýma, zánět dýchacích cest, opary, bradavice, rak.děl. čípku, příušnice, vzteklina, neštovice, EB virus, klíšťová encefalitida, SARS, obrna, AIDS

Bakterie Jednobuněčné prokaryotní buňky Nejrozšířenější organismus na světě Osídlování všech prostředí (velmi nízké, vysoké teploty, vakuum,…) Význam - rozklad mrtvé organické hmoty -> koloběh živin - symbiotické vztahy s většinou organismů

Struktura prokaryotní buňky Bez jaderné membrány a jadérka Většinou pouze jeden bakteriální chromozom uspořádán do kruhu Plazmidy – samostatné části DNA (několik málo genů) Ribozomy – syntéza bílkovin Cytoplazma Buněčná stěna, brvy, bičíky,…

Bakteriální nemoci člověka Angína, zápal plic, tetanus, tyfus, mor, cholera, tuberkulóza, spála, salmonelóza, syfilis, kapavka, borelióza, lepra, …

Houby (fungi) Nemají chlorofil a vakuoly Zásobní látkou je glykogen a tuky Základní stavební látkou je chitin(polysacharid) – u rostlin celulóza Schopnost rodozměny – střídání pohlavního a nepohlavního (výtrusy) rozmnožování (+ vegetativní rozmnožování)

Houby Výživa hub: Plísně - většinou (saprofytické) rozkladači Objevil Penicilin 1928 Získal Nobelovu cenu 1945 Sir Alexander Fleming Výživa hub: (Sapriotická) – rozkladači Cizopasná, symbiotická (lišejníky) Plísně - většinou (saprofytické) rozkladači Prospěšné – výroba antibiotik, enzymů, využití v potravinářství, … Škodlivé – mykózy lidí, rozklad jídla, dřeva, produkce mykotoxinů, …

Lišejníky Podvojný organismus Pohlavní i nepohlavní rozmnožování Druh houby Řasa nebo sinice Lišejník Lišejníky Podvojný organismus Pohlavní i nepohlavní rozmnožování

Rostliny – (plantae) Jednoleté/dvouleté/vytrvalé Byliny (stéblo/lodyha/stvol) / dřeviny (keře/stromy)

Živočichové – (animalia) Jednobuněční (prvoci) bičíkovci, kořenonožci (měňavky), výtrusovci, obrvení (nálevníci - trepka) Mnohobuněční Žahavci (nezmar, medůzy) ploštěnci (tasemnice) hlísti (hádě octové, vlasovec) měkkýši (plži, hlavonožci) kroužkovci (pijavice, žížala) členovci (hmyz) ostnokožci (hvězdice) strunatci (obratlovci)

Živočichové Obratlovci Sliznatky Mihule Paryby Nozdratí Paprskoploutví Obojživelníci  Plazi  Ptáci  Savci