jméno autoraMgr.Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyV/2 Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd předmětPřírodopis pořadové číslo DUM20
AnotacePrezentace slouží jako obrazová a textová podpora výuky tématu oběhová soustava AutorMgr. Eva Truxová Očekávaný výstupObjasní funkci oběhové soustavy a části Druh učebního materiáluprezentace Druh interaktivitykombinované Cílová skupinažák Stupeň a typ vzdělávánízákladní vzdělání – druhý stupeň Typická věková skupina let Oběhová soustava
Části oběhové soustavy 1. srdce 2. cévy a) krevní (tepny, žíly, vlásečnice) b) mízní 3. kapaliny – krev a míza
Funkce oběhové soustavy 1.Přepravní (transportní) 2.Termoregulační (udržování stálé tělesné teploty) 3.Ochranná
1. Přepravní funkce a)doprava a odvod látek (včetně kyslíku a oxidu uhličitého) b)doprava hormonů k buňkám
2. Udržování stálé tělesné teploty - rozvod tepla k chladnějším částem nebo jeho odstranění z těla
3.ochranná (imunitní) funkce - zneškodňování cizorodých látek a choroboplodných zárodků a jejich jedů
úkoly 1.Kam jsou odváděny odpadní látky rozpuštěné v krvi? 2. Kam se dostávají výživné látky vstřebané trávicí trubicí? Do krve a jsou rozváděny ke všem buňkám Krev je odvádí k orgánům,které je z těla vylučují – např. k ledvinám
Tělní tekutiny Tkáňový mok - tekutina, která obklopuje buňky -tvoří vnitřní prostředí organismu -vzniká z krevní plazmy -od krve je oddělen stěnami cév
Míza = lymfa nažloutlá kapalina pochází z tkáňového moku proudí v mízních cévách (mízní vlásečnice, míznice) míznice ústí do krčních žil Mízní uzliny míza se v nich zbavuje různých látek (působí jako filtry) krční uzliny podpažní uzliny tříselné uzliny