Název Préteritum pravidelných, smíšených a nepravidelných sloves

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
zpracovaný v rámci projektu
Advertisements

Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Jméno autora: Mgr. Jana Vrbová
Jméno autora: Mgr. Jana Vrbová Datum vytvoření:
MINULÉ ČASY SMÍŠENÝCH SLOVES
I.část (6) SLOVESA (VERBEN) minulé časy sloves
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
M I N U L Ý Č A S NEPRAVIDELNÁ SLOVESA.
Autor materiálu: Mgr. Dagmar Nogová Datum vytvoření: říjen 2012
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_NEMCINA2_05
Název Konjunktiv II (préterita) nepravidelných a modálních sloves
Věty časové Německý jazyk Mgr. Monika Bartíková
Název Zájmenná příslovce Předmět, ročník Německý jazyk, sexta
Název Zeměpisné názvy Předmět, ročník Německý jazyk, kvinta
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám Školní rok: 2011/2012 Ročník: Předmět: Téma: Anotace: Autor : Vzdělávací materiál je určen pro bezplatné.
Název Vedlejší věty účelové se spojkou „damit“ ; konstrukce „um – zu“
Digitální učební materiál
Název Závislý infinitiv s „zu“ Předmět, ročník Německý jazyk, sexta
Digitální učební materiál
Název Rekce (vazby) sloves Předmět, ročník Německý jazyk, sexta
Název Préteritum způsobových sloves Předmět, ročník
Název Předložky se 3. pádem Předmět, ročník Německý jazyk, kvarta
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název Vedlejší věty časové se spojkami wenn, als, bevor,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuICT ve výuce Příjemce podpory - školaHotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
Němčina pro jazykové školy nově 1 Lektion 12: Eine eigene Firma Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Reindlová. Dostupné.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruhKörper und Gesundheit.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruh Mit allen Sinnen TémaPředložky.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruh Erfindungen und Erfinder.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV AUTOR: Mgr. Hana Halamová NÁZEV:VY_22_INOVACE_31_NJ9_Wiederholungstest 5/II TÉMA: Wiederholungstest ČÍSLO PROJEKTU:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_NJ_3_4_7E_8E_SEI_15_SÄTZE.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: II/2 Sada: I. Ověření ve výuce: tercie Datum:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_18 Präteritum (haben, sein) TEMA:Jazyková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruh Körper und Gesundheit.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_20 Konjunktiv II TEMA:Jazyková kompetence.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruh Körper und Gesundheit.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_07 Modalverben TEMA:Jazyková kompetence.
Němčina pro řemesla a služby Deutsch für deinen Job Reise nach München Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lucie Břicháčková.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruhStation 3 TémaPréteritum.
Anotace: Německý jazyk pro 8. ročník
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: II/2 Sada: I. Ověření ve výuce: kvarta Datum:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr. Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R18_Ich TEMA: Německý jazyk ČÍSLO PROJEKTU:
Číslo projektu0CZ.1.07/1.5. 0/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruh Medien TémaKoncovky.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruhKörper und Gesundheit.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruh Mit allen Sinnen TémaVedlejší.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_06_ A15_Perfektum sloves sein a haben Téma: Německá gramatika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruhStädte, Länder, Sprachen.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Soňa Strnadová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_34_Německý jazyk_věty jednoduché_souvětí Číslo.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NĚMĚCKÝ JAZYK PRÉTERITUM – SLABÁ SLOVESA Projekt POMOC PRO TEBE CZ. 1
Préteritum sloves PhDr. Taťána Tonová.
Digitální učební materiál
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Préteritum pomocných sloves
Temporalsätze VEDLEJŠÍ VĚTY ČASOVÉ Mgr. Alena Písaříková.
Perfektum slabých sloves
SLABÁ SLOVESA II Číslo DUM: VY_32_INOVACE_03
Transkript prezentace:

Název Préteritum pravidelných, smíšených a nepravidelných sloves Předmět, ročník Německý jazyk, sexta Tematická oblast Německý jazyk – gramatické jevy Anotace Materiál slouží k prezentaci a procvičení dané gramatické oblasti Klíčová slova préteritum, sloveso pravidelné, sloveso nepravidelné, sloveso smíšené, kmen slovesa, koncovka, kmenová samohláska Autor PhDr. Eva Sklenářová Datum 18. 5. 2014 Škola Gymnázium Jana Opletala, Litovel, Opletalova 189 Projekt EU peníze středním školám, reg. č.: CZ.1.07/1.5.00/34.0221

Préteritum pravidelných a smíšených sloves Jeden z německých minulých časů, používá se převážně při souvislém vyprávění minulých dějů (příběhů, událostí). Pravidelná slovesa tvoří préteritum přidáním koncovek – te, – test, – te, – ten, – tet, – ten ke kmeni slovesa . ich machte (dělal jsem) wir machten (dělali jsme) du machtest (dělal jsi) ihr machtet (dělali jste) er, sie, machte (dělal, -a, -o) sie machten (dělali) es

ich arbeitete wir arbeiteten du arbeitetest ihr arbeitetet U sloves, jejichž kmen končí na -t, -d, (-n), se před koncovku préterita vkládá –e–. ich arbeitete wir arbeiteten du arbeitetest ihr arbeitetet er, sie, es arbeitete sie arbeiteten Obdobně: ich badete, ich wartete, ich zeichnete, ich rechnete … Smíšená slovesa mají v préteritu kromě koncovek sloves pravidelných změnu kmenové samohlásky. kennen: ich kannte wir kannten du kanntest ihr kanntet er, sie, es kannte sie kannten Obdobně: brennen, nennen, rennen, denken (dachte), bringen (brachte)...

I. Cvičení – tvoř věty v préteritu: - In den Ferien ........ ich als Betreuer in einem Ferienlager (arbeiten). - Die Kinder ……. im Teich (baden), sie ……. sich (sonnen) und ……. Ausflüge zum Stausee (machen). - Die Kinder ……. auch eine Burg (besichtigen), später ……. sie im Restaurant Essen (kaufen) und ……. sich dort (ausruhen). - Sie ……. oft Tennis auf dem Sportplatz (spielen). - Meine Freundin ……. mich an einem Sonntag (besuchen), und ich ……. ihr das ganze Ferienlager (zeigen). - Leider ……. sie am nächsten Tag wieder (abreisen), denn auf sie ……. zu Hause viel Arbeit (warten). - Wir alle ……. im Ferienlager viele neue Freunde (kennen lernen). - Ich ……. mich später oft an sie (erinnern).

II. Cvičení – doplň smíšená slovesa v préteritu: Ich ……. Tobias von klein auf. Er ……. mich Röschen. Wenn ich Geburtstag hatte, ……. er mir immer Blumen und kleine Geschenke. Später ……. wir oft Ferien zusammen. Wir alle ……. unseren Direktor. Er ……. jedes Jahr den Maratonlauf. Ich ……. jeden Morgen zur Schule, weil ich immer zu spät aufstand. Alle ……. ihn, er war ein bekannter Sportler. Zum Picknick ……. wir Essen und Trinken mit. Seine Haut ……. stark von der Sonne. Ich ……. nicht, dass wir uns trennen. Die Klasse ……. die Schülerin „Hermione“.

Préteritum nepravidelných sloves Nepravidelná slovesa tvoří préteritum změnou kmenové samohlásky. 1. a 3. osoba jednotného čísla jsou bez koncovky. V ostatních osobách se ke kmeni slovesapřipojují koncovky přítomného času. sprechen: ich sprach (mluvil jsem) wir sprachen (mluvili jsme) du sprachst (mluvil jsi) ihr spracht (mluvili jste) er, sie, es sprach (mluvil, -a, -o) sie sprachen (mluvili) Tvary préterita nepravidelných sloves je třeba se naučit!

III. Cvičení – doplň tvary se správnými koncovkami do vět: trank; aß; las; sah fern; empfahl; zerbrach; wusch; saß; lief; bekam; blieb; ging: Wegen dem Regen ……. die Familie zu Hause. Jeden Morgen ……. die Schüler zur Haltestelle. Am Abend ……. wir im Wohnzimmer zu Abend, und dann ……. wir …. . Sie ……. ihm eine gute Arbeitsstelle. Die Kinder ……. beim Spielen eine wertvolle Vase. Sie ……. ihre Haare und ……. zur Diskothek. Am Nachmittag ……. er immer auf der Terasse, ……. Zeitungen und ……. dabei einen Kaffee. Nach neun Monaten ……. sie ein Mädchen.

Řešení – I. cvičení: - In den Ferien arbeitete ich als Betreuer in einem Ferienlager . - Die Kinder badeten im Teich , sie sonnten sich und machten Ausflüge zum Stausee . - Die Kinder besichtigten auch eine Burg , später kauften sie im Restaurant Essen und ruhten sich dort aus. - Sie spielten oft Tennis auf dem Sportplatz . - Meine Freundin besuchte mich an einem Sonntag , und ich zeigte ihr das ganze Ferienlager . - Leider reiste sie am nächsten Tag wieder ab, denn auf sie wartete zu Hause viel Arbeit . - Wir alle lernten im Ferienlager viele neue Freunde kennen. - Ich erinnerte mich später oft an sie .

Řešení – II. cvičení: Ich kannte Tobias von klein auf. Er nannte mich Röschen. Wenn ich Geburtstag hatte, brachte er mir immer Blumen und kleine Geschenke. Später verbrachten wir oft Ferien zusammen. Wir alle kannten unseren Direktor. Ich rannte jeden Morgen zur Schule, weil ich immer zu spät aufstand. Alle kannten ihn, er war ein bekannter Sportler. Zum Picknick brachten wir Essen und Trinken mit. Er rannte jedes Jahr den Maratonlauf. Seine Haut brannte stark von der Sonne. Ich dachte nicht, dass wir uns trennen. Die Klasse nannte die Schülerin „Hermione“.

Řešení – III. cvičení: Wegen dem Regen blieb die Familie zu Hause. Jeden Morgen liefen die Schüler zur Haltestelle. Am Abend aßen wir im Wohnzimmer zu Abend, und dann sahen wir fern. Sie empfahl ihm eine gute Arbeitsstelle. Die Kinder zerbrachen beim Spielen eine wertvolle Vase. Sie wusch ihre Haare und ging zur Diskothek. Am Nachmittag saß er immer auf der Terasse, las Zeitungen und trank dabei einen Kaffee. Nach neun Monaten bekam sie ein Mädchen.

Zdroje BAUMBACH, R., VÁCLAVKOVÁ, G. Mluvnice němčiny. 1. vydání. FIN PUBLISHING Olomouc, 1997. ISBN 80-86002-13-6. DUSILOVÁ, D., EBEL, M., GOEDERT, R., KOLOCOVÁ, V., VACHALOVSKÁ, L. Nová cvičebnice německé gramatiky. Nakladatelství POLYGLOT, Praha. Třetí vydání, dotisk 2002. ISBN 80-86-195-10-4. HELBIG, G., BUSCHA, J. Deutsche Grammatik. Ein Handbuchbuch für den Ausländerunterricht. 15., durchgesehene Auflage 1993. Langenscheidt Verlag. Germany. ISBN 3-324-00118-8. MOTTA, G., CVIKOWSKA, B., VOMÁČKOVÁ, O., ČERNÝ, T. Direkt 2 neu. Němčina pro střední školy. Učebnice a pracovní sešit. Nové přepracované vydání: Tomáš Černý, Klett nakladatelství s. r. o., Praha 2012. ISBN 978-80-7397-101-4.