Číslo: VY_32_INOVACE_14_09 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TYPOLOGIE KLIENTŮ s kým se mohu v praxi setkat
Advertisements

Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:
Drogy a jejich účinky MUDr. Jakub Minařík.
Digitální učební materiál
Název: Poškozování lidských práv Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Neurózy, psychózy, rané poruchy
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Morálka a právo Autor: Mgr.
DROGY.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
PREZENTACE O DROGÁCH JMÉNEM: VYPRACOVAL: JAN ŠIMEČEK
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Referát DROGY Daniel Fröhlich Pomáhala mi tato stránka
DĚLENÍ DROG.
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-9_05.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Halucinogeny.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Číslo: VY_32_INOVACE_14_12 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze.
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. STANISLAVA OHANKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_284_SLUNCE _A_ ZEMĚ Téma:
Název: Člověk vzpřímený – homo erectus Autor: Mgr. Eva Vondrková
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Seberegulační vlastnosti osobnosti
Legální drogy Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu CR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Magnetické vlastnosti látek
Autor: Mgr. Eva Vondrková Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_01.
VY_32_INOVACE_FOTF10360ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
- definice, charakteristika, průběh
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
NÁVYKOVÉ LÁTKY.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
*sych5c2/ 260*352ace s*61en/ s 4ž9v8n90 dr6g A24b 5nař92.
Konopné drogy.
Akutní psychotické poruchy, první pomoc
S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
ALKOHOLISMUS Nicol Schmidová, Iva Adámková V7A.
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045 Autor: Mgr. Andrea Filípková Název : VY_32_INOVACE_14/3_ Téma: Drogové závislosti Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_Luk_III_06 Drogy - účinky Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Návykové látky, závislosti. VY_32_INOVACE _25_NÁVYKOVÉ LÁTKY, ZÁVISLOSTI_PŘÍRODOPIS_HLAVOVÁ Anotace Výukový materiál prostřednictvím ICT napomáhá k inovaci.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6, Dubí III Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
DEMENCE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Poruchy nálad a afektivní poruchy Jaké symptomy se projevují při depresi ? Jaké symptomy jsou typické pro manický syndrom ? Setkali jste se již s případem.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_ZV_1_5E_NEC_06_FOBIE.
Návykové látky VY_32_INOVACE_14_36.
NARKOTIKA (OPL)
O DROGÁCH Drogová závislost.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Drogy
AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_DROGY
Název školy: Základní škola Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, Školní 291 Autor: Mgr. Olga Slováková Název materiálu: VY_32_INOVACE_00_DROGY Výchova ke.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_ALKOHOL
Číslo: VY_32_INOVACE_14_04 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze.
číslo: VY_32_INOVACE_14_10 číslo:
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
Číslo: VY_32_INOVACE_14_05 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Drogy – nebezpečí návykových látek
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Transkript prezentace:

číslo: VY_32_INOVACE_14_09 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/21.3768 Název: Halucinogeny Autor: Mgr. Gabriela Illeová Vzdělávací oblast: Člověk a zdraví Předmět: Výchova ke zdraví Ročník: 9. ročník

Anotace DUM je výkladovou prezentací doplněnou četnými obrázky. Úvodem je třeba ujasnit význam termínu halucinogeny/halucinace. Žáci vyhledají ve slovníku cizích slov nebo je nutné připojení na internet (snímek č. 4, 5, řešení po kliknutí). Snímek č. 6 – 10 představuje rozdělení halucinogenů s výčtem zástupců. Uvedena je charakteristika skupiny, účinky halucinogenů, průběh intoxikace a první pomoc (snímek č. 14). Shrnující otázky obsahuje snímek č. 24. Řešením je pro otázku č. 1 snímek č. 11, č. 2 snímek 21 a 22, otázka č. 3 snímek č. 23.

Podkapitola okruhu “Závislosti“ Halucinogeny Podkapitola okruhu “Závislosti“

Najdi význam slova „halucinace“ klamný vjem vzniklý bez reálného podnětu v bdělém stavu halucinující člověk tento vjem považuje za skutečný

Halucinogeny = drogy, které způsobují změnu ve vnímání reality lidé vidí obrazy, slyší zvuky a cítí něco, co se zdá skutečné, ale skutečné není rychlé změny nálad

Rozdělení halucinogenů Přírodní Syntetické rostlinného původu a z hub (např. durman, lysohlávky, muchomůrka) živočišného původu (např. bufetenin) poloumělé a umělé halucinogenní drogy (např. LSD a PCP – „andělský prach“).

Lysohlávky

Durman obecný

Rulík zlomocný

Mandragora lékařská

Charakteristika halucinogeny jako hlavní droga spíše vyjímečně většinou jako zpestření k jiné hlavní droze = tzv. experimentální, sezónní užívání mírná psychická závislost či bez projevů nepřítomnost fyzické závislosti nepřítomnost odvykacího stavu poruchy chování v  průběhu psychózy vyprovokování psychických poruch flashbacky

Účinky !!! předem nevypočitatelný efekt !!! (průběh závislý na osobnosti uživatele – jeho náladě a zevních podmínkách) pocení bušení srdce vzestup krevního tlaku nevolnost (zvracení) sucho v  ústech výrazné změny psychiky

Změny psychiky emoční prožívání – euforie nebo depresivní nálada (úzkost, panika) vnímání - poruchy ve vnímání časoprostoru, čas běží rychleji nebo naopak pomaleji, špatný odhad vzdáleností, změněné vnímání tvarů, pocity derealizace, při vyšších dávkách se dostavují halucinace

myšlení - bludné vnímání skutečnosti, snížení kritičnosti, soudnosti, přeceňování vlastních schopností chování a jednání - nápadně abnormální, agresivita, hyperaktivita, ztuhlost po odeznění účinku (postupně, i několik dní) může přetrvávat zmatenost (uživatel má dojem, že se svět změnil)

Riziko schopnost vyvolávat halucinace a  psychotické stavy = možná příčina nehody nebo poruchy chování (agresivita proti sobě nebo okolí) flash back dlouhodobé užívání změny v hodnotovém žebříčku 

Zástupce – LSD (trip, papír, kyselina, acid, čtverec, dekl, hoffman)

Albert Hoffmann,Švýcarsko (1906 – 2008), vědec, „otec LSD“

LSD – vzhled, forma forma papírků o rozměrech 5x5 mm nasáknutých čirou tekutinou, potištěno různými motivy = trip barevné pilulky napuštěné LSD aplikace - ústy

Účinky očekávané euforie překotné chování a jednání zesílené vnímání zevních podnětů, živost barev, plastické barevné obrazy - zrakové vjemy mírné povzbuzení pocit jednoty s vesmírem, osvícení

Účinky vedlejší (nežádoucí) oslabena kontrola vůle a kritičnost časová a prostorová dezorientace porucha pohybové koordinace halucinace – např. tělové – projevují se změněným vnímáním tělesných proporcí nepříjemné pocity provázené úzkostí (někdy až panická hrůza a bezbřehá úzkost) flash back

Průběh intoxikace efekt nastupuje po několika minutách až desítkách minut trvání několik hodin v závislosti na dávce (asi 6 – 8 hod.) u vyšších dávek lze dozvuky vystopovat ještě po několika dnech

Rizika spojená s užitím LSD psychotický stav v průběhu intoxikace podobný schizofrenii přetrvávající potíže i po odeznění intoxikace úraz a jiné nehody agresivní chování osobnostní změny flash back, badtrip

První pomoc nutně přivolat lékaře 155 klid trpělivé a předvídatelné chování tělesný kontakt, nepřetržitý dozor nejlépe více osobami (pod vlivem drogy může jednat nesmyslně a nebezpečně) pravděpodobnost komplikací (náhlé sebevražedné jednání, úzkostné stavy, pocit pronásledování)

Otázky Vytváří tyto látky závislost? Popiš, v čem spočívá největší riziko pro uživatele halucinogenů? Jaká je první pomoc při intoxikaci halucinogeny? (řešení viz snímky uvedené v anotaci)

Zdroje Kalina, K. a kol., Drogy a drogové závislosti, Úřad vlády, 2003, ISBN 80-86734-05-6 Obrázek snímku č. 7 – Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Lysohlávky (online). c2013 [citováno1. 5. 2013]. Dostupný z http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Psilocybe_sp.jpg Obrázek snímku č. 8 - Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Durman (online). c2013 [citováno1. 5. 2013]. Dostupný z http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Datura_stramonium_celek.jpg Obrázky snímku č.9 - Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Rulík (online). c2013 [citováno1. 5. 2013]. Dostupný z http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Atropa_belladona_eu_76_14062008_2.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Atropa_belladonna_Prague_2011_3.jpg

Zdroje (pokračování) Obrázek snímku č. 10 - Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Mandragora (online). c2013 [citováno1. 5. 2013]. Dostupný z http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mandragora_autumnalis_056.jpg Obrázek snímku č. 16 - Wikipedie: Otevřená encyklopedie: LSD (online). c2013 [citováno1. 5. 2013]. Dostupný z http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pink_Elephants_on_Parade_Blotter_LSD.JPG Obrázek snímku č. 17 - Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Albert Hofmann (online). c2013 [citováno1. 5. 2013]. Dostupný z http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Albert_Hofmann_Oct_1993.jpg