…jak předcházet nekázni…

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

rizikové chování Škola:
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Jak se (ne) stát závislákem! „Jak se (ne) stát závislákem !“ je interaktivní výchovný program pro „….náctileté“ s tématikou primární prevence některého.
Časová dotace:16 hodin měsíčně. možnost konzultace problémů souvisejících se speciálními vzdělávacími potřebami žáků vytváření podmínek pro integraci.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_15.
Různé role zástupce ředitele školy
Program PĚT P. Pět P je… Sociálně preventivní volnočasový program Sociálně preventivní volnočasový program Zaměřuje se na: Zaměřuje se na: Přátelství.
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Školní poradenské pracoviště
Rodina.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Název projektu: Zajištění individuální podpory Reg. číslo: CZ.1.07/1.2.31/ Pedagogicko psychologická poradna Plzeň, Částkova 78, Plzeň Práce.
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Sociální práce s rodinou 3
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Rizikového chování v dospívání
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
INTEGRACE DĚTÍ S VÝCHOVNÝMI PROBLÉMY
NÁVYKOVÉ LÁTKY krizový plán
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY ZÁKLADNÍCH ŠKOL v Městské části Praha 9
Preventivní programy v ordinaci PLDD
Minimální preventivní program školy
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Sociálně patologické jevy
PRÁCE S DOMÁCÍM A SEXUÁLNÍM NÁSILÍM. MOŽNOSTI legislativní zázemí práce s předsudky možnosti prevence poradensko-terapeutická práce specializované organizace.
Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních 2007.
Kazuistiky Problém Nejslabší místo Prvotní Intervence.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
P-CENTRUM, SPOLEK CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE Nabídka služeb
Rizikové chování1 Prevence rizikového chování dětí a mládeže Mgr. Jana Smíšková školní metodička prevence výchovná poradkyně ZŠ T. G. Masaryka.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
ZÁŠKOLÁCTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Inkluze pohledem rodiče: příklad dobré praxe z Liberce Dítě s mentálním postižením v běžné základní škole (ZŠ Sokolovská, Liberec) Mgr. Hana Kubíková.
Prevence sociálně patologických jevů. Prevence  Prevence (z lat. praevenire, předcházet) znamená soustavu opatření, která mají předcházet společensky.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
SPLBP_ZSE ZÁKLADY SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY ETOPEDIE Projevy dítěte s PCHE.
Odborný seminář – INFORMAČNÍ CENTRUM OSN ve spolupráci s proFEM o. p. s SEZNÁMENÍ S DOSUD NEUVEDENOU PŘÍČINOU K PÁCHÁNÍ DOMÁCÍHO NÁSILÍ (DÁLE JEN DN) Dle.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Násilí Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
Sociálně-patologické jevy u dětí a mládeže Pojem patologie Sociální deviace Sociální kontrola (vnější, vnitřní – formální/neformální)
ŠKOLNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOG. Náplň práce nabízí možnost učitelům, žákům i jejich rodičům konzultovat některé problémy, které souvisí se speciálními vzdělávacími.
Útvar pro odhalování organizovaného zločinu služby kriminální policie a vyšetřování Útvar pro odhalování organizovaného zločinu služby kriminální policie.
Informace MPSV ČR k postupu orgánu sociálně-právní ochrany dětí v případech záškoláctví (Č.j. 2014/ ze dne 14.března 2014)
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
Základní škola T. G. Masaryka Blatná, okr. Strakonice
Syndrom rizikového chování v dospívání
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Školská sociální práce
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
Mgr. Et Mgr. Veronika Boussag, dipl. um.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Rodičovství biologické a pěstounské
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

…jak předcházet nekázni… PORUCHY CHOVÁNÍ …jak předcházet nekázni…

OBECNÉ VYMEZENÍ PORUCHOVÉHO CHOVÁNÍ CHOVÁNÍ NERESPEKTUJÍCÍ SOCIÁLNÍ NORMY NESCHOPNOST UDRŽOVAT PŘIJATELNÉ SOCIÁLNÍ VZTAHY AGRESIVITA JAKO RYS OSOBNOSTI NEBO CHOVÁNÍ

DĚLENÍ PORUCH CHOVÁNÍ SPECIFICKÉ PORUCHY CHOVÁNÍ vzniklé působením endogenních a exogenních faktorů na podkladě změn CNS ve smyslu neurologického postižení. NESPECIFICKÉ PORUCHY CHOVÁNÍ vzniklé z jiných příčin, chybí organický podklad (stud).

KLASIFIKACE PORUCH CHOVÁNÍ DISOCIÁLNÍ (…krádež, lhaní, záškoláctví) ASOCIÁLNÍ (…drogy, alkohol) ANTISOCIÁLNÍ (…protispolečenské chování kriminálního charakteru)

RIZIKOVÉ CHOVÁNÍ Násilí, agrese, šikana. Záškoláctví. Kriminalita, delikvence. Xenofobie, rasismus, intolerance, antisemitismus. Netolismus (virtuální drogy). Patologické hráčství (gambling, mobiling). Sebepoškozování. Divácké násilí, vandalismus. CAN (syndrom týraného a zneužívaného dítěte). Ohrožení výchovy mládeže. Vliv sekt a sociálně patologických náboženských hnutí.

SPCH VE SVĚTOVÉM KONTEXTU od roku 1963 LMD – v současné době toto označení nepoužívat a ve shodě se světovým pohledem užívat termíny: ADHD – Attenetion Deficit Hyperactivity Disorder – porucha pozornosti s hyperaktivitou ADD – Attenetion Deficit Disorder – porucha pozornosti ODD – Oppositional Defiant Disorder – porucha opozičního vzdoru CD – Conduct Disorder – porucha chování (hluboká)

VLIVY NA PORUCHY CHOVÁNÍ GENETIKA DRD4 a dalších 40 GENŮ PORODNÍ NEZRALOST TOXICKÉ PŮSOBENÍ MATKY NA PLOD V OBDOBÍ GRAVIDITY (CAD)

NEJNOVĚJŠÍ KRITÉRIA PRO URČENÍ ADHD / ADD: Často třepe rukama, nohama, vrtí se na židli. Opouští místo ve třídě v nevhodné situaci. Často běhá kolem v situaci, kdy je to nevhodné. Není schopen si klidně hrát nebo provádět klidnější činnost ve volném čase. Vyhrkne odpověď, aniž vyslechne otázku. Má obtíže při stání v řadě, při hrách nebo skupinových činnostech.

GENY PODÍLEJÍCÍ SE NA ADHD jsou to poruchy, které způsobují geny DRD2, DRD4, nebo se geny aktivují spuštěním špatného výchovného stylu (př. DRD2 odpovědný za CD a alkoholismus) MAOA – enzym, který zapříčiňuje nekontrolovatelný výbuch agrese

přidá se EVVO (environmentální vnější stimul) SPOUŠTĚČ AGRESE RANÉ DĚTSTVÍ (poporodní deprese, odloučení od matky do 18 měsíců, fyzické týrání) MAOA zpracování CNS přidá se EVVO (environmentální vnější stimul) AGRESIVNÍ CHOVÁNÍ

VNĚJŠÍ PATOGENY spouštějící agresi PROVOKACE (nehrotit, nepřistupovat s předsudky) VNÍMANÁ HROZBA PRO VLASTNÍ OSOBU FRUSTRACE ZABLOKOVÁNÍ CÍLE POZOR! -děti s ADHD nechtějí nikoho poškodit, CD a ODD ano -reakce jsou mnohem prudší, než u normálních dětí -u minorit nebo cizinců musí PCH vnímat rodiče jako poruchy, které se nevyskytují v jejich kultuře

DALŠÍ VLIVY: ROČNÍ OBDOBÍ RODINA ŠKOLA PARTA PRŮBĚH DNE

Léčba ADHD, ADD VČASNÁ DIAGNÓZA A VČASNÁ LÉČBA NEJSOU TLUMENY, naopak ZLEPŠÍ SE POZORNOST, SNÍŽÍ AGRESIVITA DOPAMIN (70% zlepšení) RISPERIDON RITALIN KBT POZOR! Neposílat k neurologovi, ale PSYCHIATROVI

VÝCHOVNÉ STYLY, které způsobují PORUCHY CHOVÁNÍ Týrání, fyzické tresty Výchova bez hranic, pravidel, Zanedbávání (alkohol, kariéra) Nedůslednost Vysoká autoritativnost, náročnost Nejednotnost Cíle kladou ve třídě silnější děti

SOCIÁLNÍ INTERAKCE Nejvyšší míra volnosti projevu PREDÁTOR – impuls Variabilní míra volnosti projevu ZACHRÁNCE - pravidla! Nejnižší míra volnosti OBĚŤ agrese (únik,útok) – (stud,vina)

PRAVIDLA! důležitá Př. Každý učitel s každou třídou na začátku školního roku: 1. Jak budu předávat látku. 2. Jak budu OVĚŘOVAT, co jsem naučil. 3. Co bude domácí příprava a proč ji budu vyžadovat. 4. V čem budu benevolentnější.

1) MÍSTO 2) BEZPEČÍ 3) PÉČE, PODNĚT, VÝŽIVA 4) PODPORA, OPORA 5) LIMIT HIERARCHIE POTŘEB 1) MÍSTO 2) BEZPEČÍ 3) PÉČE, PODNĚT, VÝŽIVA 4) PODPORA, OPORA 5) LIMIT

SPECIFIKA VĚKU - 0 až 10 let EMOCE – dítě vnímá svět přes emoce rodiče ukázat emotivně, že se jim to nelíbí učitelky do 4.třídy – výuka hlavně emotivní emoce prvotní, dítě se chová tak, jak učitel, či rodiče doma

11 let – OBDOBÍ AKTIVITY 5.třída – mohou učit i dveře děti fascinuje interakce (spousta dotazů, i „blbých“) otevírá se schopnost komunikace se světem páťákovi se musí odpovídat VŽDY a na VŠE očekávají adekvátní odpovědi od 5.tř. už to myslí vážně, mohou se podílet na školním řádu

12 let – 6. tř. – PARTA, EXPERIMENT, UMĚLÉ INSTITUCE nejklíčovější období života Experiment-hned chce vyzkoušet, ne primární prevenci o drogách, či kouření!!! nutnost k někomu patřit - PARTA vznik šikany (nechají se šikanovat, mají roli) sociální role

13 let – 7. tř. SLYŠÍM nejcitlivější období na SLYŠENÉ pamatují si celý život, pozor na IRONII, NEKRITIZOVAT, NEZESMĚŠŇOVAT provokují oblečením, ale ne KRITIKA poznámky na vzhled – mohou vyvolat ANOREXII, SUICIDUM

14 let – 8. tř. CHCI, CO CÍTÍM, ALE NEVÍM CO hrouda emocí, enzymů, mají z toho guláš je v období VZDORU PROTI AUTORITÁM, ale potřebuje REŽIM ŘÁD

15 let - 9.tř. SMÍM - NESMÍM chce slyšet logické argumenty, proč to nesmí vnitřně začne chápat, že je to špatně, a proto to nedělá – stadium MORÁLNÍHO VÝVOJE VYDRŽET DO 20 LET, VŠE? CO JSME DO NICH DO TÉ DOBY VLOŽILI SE VE 20 OBJEVÍ

STYLY NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE VÁŽÍ SE NA OBDOBÍ DOSPÍVÁNÍ, NEJSOU TO PORUCHY CHOVÁNÍ

ZÁVĚR STYLŮ Nejsou to PORUCHY CHOVÁNÍ. Je to vnější PROJEV dětí. Nedělat z toho vědu. IDEÁLNÍ – UNIFORMY…?

PŘÍČINY NEKÁZNĚ PROČ TO DĚLAJÍ ? PROČ MI TO VADÍ ? PŘÍČINY JE TŘEBA NALÉZT, ROZDĚLIT DO ZPRACOVATELNÝCH CELKŮ A PAK K DĚTEM PŘISTUPOVAT ROZDÍLNĚ.

tzv. UČITELSKÉ TRIKY… Hlavním a nejlepším učitelským trikem je dobře, zajímavě a užitečně vedená hodina a učivo, které má nějakou praktickou užitnou hodnotu.

ŽÁCI HLEDAJÍ HRANICE… kam až mohou zajít často se nudí, hledají zpestření žijí ve stresu a nátlaku = VYVOLÁNÍ AGRESE Odráží se vztah UČITEL x ŽÁK, UČITEL x TŘÍDA Ze strany žáka – VOLÁNÍ O POMOC…? Možná dělá něco UČITEL ŠPATNĚ.

ZÁKLADNÍ DOPORUČENÍ PRO RODIČE…I PEDAGOGY Denně 10 min. společné aktivity, hry i přes odpor. Podporovat a chválit! Dohodnout se na odměně, kterou obdrží po dosáhnutí cíle. Stanovit jasná PRAVIDLA. Poskytovat dítěti klidnou a důslednou zpětnou vazbu na jeho nežádoucí chování. Rozptýlení funguje lépe, než zákaz. Technika přestávek nebo samoty (max.10 minut). Vyhnout se hádkám. Dohled nad trávením volného času. Koordinace výchovného přístupu v rodině, škole a dalších institucích, které dítě navštěvuje.

VÝUKA ZALOŽENA NA VZTAZÍCH, NESLOUŽÍ K PŘENÁŠENÍ INFORMACÍ …POUZE PRO PEDAGOGY VÝUKA ZALOŽENA NA VZTAZÍCH, NESLOUŽÍ K PŘENÁŠENÍ INFORMACÍ UČITEL JE SLUŽBA

TŘÍDNÍ SETKÁVÁNÍ NASTAVIT TŘÍDNÍ PRAVIDLA TŘÍDNÍ SETKÁVÁNÍ (1 x týdně) ► KRUH (pozor jak si sedají, rozházet) ► ZAHÁJENÍ (přivítat, co se splnilo) ► TÉMA DNE ► KOLEČKO (všichni postupně hovoří) ► TALISMAN (přátelství, radosti, poděkování, štěstí)

PROSTŘEDKY PŘEVÝCHOVY PPP, SPC, ŠKOLA VYJMOUT Z PATOLOGICKÉHO PROSTŘEDÍ CÍLENÉ SPEC.PED.PŮSOBENÍ ZMĚNA ŠKOLY PSYCHIATRIE, ÚSTAVY SPORTOVNĚ REHABILITAČNÍ POBYTY (ukázat jiný způsob života)

POSTUP JEDNÁNÍ S AGRESIVNÍM ŽÁKEM zavolat rodičům při nespolupráci s rodiči, řešit přes OSPOD akutní záchvat zuřivosti – volat POLICII a ZZS (záchrannou zdravotnickou službu) vždy udělat zápis o agresivním chování – předat rodičům ať předají pedopsychiatrovi při nespolupráci poslat na OSPOD

Doporučená literatura: Alan Train: „Specifické poruchy chování a pozornosti“ Portál 1997 Alan Train: „Nejčastější poruchy chování dětí“ Portál 2001 Oldřich Müller: „Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole“ Univerzita Palackého Olomouc 2001 Stanislav Bendl: „Jak předcházet nekázni“ ISV Praha 2004 Zdena Michalová: „Sonda do problematiky specifických poruch chování“ TOBIÁŠ 2007

…možné konzultace… ZŠ a SŠ PRO ŽÁKY SE SPCH NA ZLÍCHOVĚ 19 152 00 PRAHA www.speczs.cz

…další možnost konzultací www.spolecnekbezpeci.cz poradna@spolecnekbezpeci.cz

PORADENSKÁ LINKA PRO PEDAGOGY podpůrná služba v rámci celé ČR řešení problémových výchovných situací anonymní kontakt v pracovních dnech od 8.00 – 16.00 841 220 220 777 711 439