Příležitosti pro rozvoj předškolního vzdělávání
Spolupráce Agentury a Statutárního města Ostravy Agentura působí v Ostravě od Dlouho vyjednávané a jasně definované důvody spolupráce Pomoci s legislativními změnami Přispět k řešení problémů prostřednictvím čerpání prostředků z Evropské unie Odvést svůj díl práce v oblasti metodické a koordinační podpory Jednou z oblastí spolupráce je vzdělávání
Vzdělávání a téma konference Vzdělávání je samozřejmou prioritou, předškolní vzdělávání má zcela zřejmě obrovský vliv na úspěšnost kariéry Konference shromažďuje příklady dobré praxe a nastiňuje možnosti řešení problémů, jiné problémy se nově formulují Agentura by chtěla plynule navázat a podpořit v budoucnu příklady dobré praxe, šířit je a pomoct s řešením problémů Jaká ta pomoc konkrétně bude? Především provázané a logicky uspořádané čerpání prostředků z programu OP VVV
Koordinovaný přístup v sociálním začleňování -V programovém období ESIF v rámci priority „Boj s chudobou a sociální začleňování“, více než 20% z alokace ESF -Koordinovaná spolupráce třech operačních programů (OPZ, OP VVV a IROP) a Agentury pro sociální začleňování pro 70 měst a obcí (s výskytem sociálně vyloučených lokalit) -Podmínka: Zpracování SPSZ dle inovované metodiky ASZ (cíle, typové projekty, soustava indikátorů, náklady) -OP Z, OP VVV a IROP předpokládají vypisovat specifické výzvy v návaznosti na SPSZ -Specifická situace Ostravy: -Porady na klíčových ministerstvech 3. září (MPSV a MŠMT), následně MMR) -Specifická metodika přípravy plánu
Operační programy a sociálně vyloučené lokality IROPOPZOPVVV
Memorandum o spolupráci mezi Ministerstvem školstvím a Úřadem vlády Cíle spolupráce: Vytvořit plány určené pro rozvoj vzdělávací soustavy, zapojení pedagogů, vedení škol, zřizovatelů a dalších aktérů do jejich přípravy, zvýšení porozumění pro potřeby vzdělávání žáků se specifickými potřebami, podpořit spolupráci aktérů, jejich vzdělávání a kapacity školských zařízení Obsah spolupráce A/ Spolupráce při přípravě, realizaci a hodnocení programu B/ Zapojení Úřadu vlády (Agentury) do implementace programu pro účel konzultace místních strategií a projektových aktivit v ORP
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Prioritní osa 3: Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita 1 Zaměřena na podporu 70 nejpostiženějších sociálně vyloučených lokalit, plošně na opatření ke snížení předčasného ukončení vzdělávání a podporu přechodu ze školy do práce. Investiční priorita 2 Podpora opatření na zvýšení kvality a na rovný a spravedlivý přístup ke kvalitnímu vzdělávání na všech úrovních vzdělávací soustavy s cílem posílení kompetencí pro vzdělávání dětí se SVP a jejich individuální rozvoj.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Prioritní osa 3: Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Cílová skupina: všechny děti a žáci v běžných školách hlavního vzdělávacího proudu, s důrazem na zvýšení kvality a proinkluzivnosti škol a vzdělávacích zařízení, dále děti a žáci, u kterých společenské nebo osobní faktory, představují překážky pro naplnění jejich potenciálu v budoucím životě. Podporované aktivity: tvorba a realizace místních akčních plánů rozvoje vzdělávací soustavy, podpora rovného přístupu ke kvalitnímu vzdělávání pro každé dítě/žáka, rozvoj spolupráce škol, zřizovatelů, rodičů a veřejnosti pro inkluzivní vzdělávání a sociální začleňování, aktivity vedoucí ke snížení předčasného ukončení vzdělávání, podpora přechodu ze školy do práce
Podporované aktivity zaměřené speciálně na předškolní vzdělávání Realizace programů zaměřených na prevenci školní neúspěšnosti dětí začne v těchto územích již v předškolním období: začleňování dětí ohrožených školním neúspěchem do běžných MŠ při poskytování potřebné podpory pro jejich vzdělávání podpora neinstitucionálních forem předškolního vzdělávání dětí sociálně znevýhodněných v odůvodněných případech rozvoj spolupráce pedagogických služeb (včetně poradenských) sociálních služeb a rodiny ve vzdělávání prezentace pozitiv začlenění romských dětí do předškolního vzdělávání a posilování romských rodin v jejich roli partnerů pro vzdělávání dětí koordinace a spolupráce při sociálně-pedagogických intervencích v rodinách, kde žijí sociálně znevýhodněné děti spolupráce při přechodu MŠ/ZŠ vzdělávání pedagogických pracovníků tvorba plánů pro rozvoj vzdělávací soustavy
Integrovaný regionální operační program Prioritní osa 2 Zkvalitnění veřejných služeb a podmínek života pro obyvatele regionů Investiční priorita 10 „Investice do vzdělávání, odborného vzdělávání, včetně odborné přípravy pro získání dovedností a do celoživotního učení rozvíjením infrastruktury pro vzdělávání a odbornou přípravu“ Cílové skupiny: (mimo jiné) děti v předškolním vzdělávání, osoby sociálně vyloučené či ohrožené sociálním vyloučením osoby se speciálními vzdělávacími potřebami Podporované aktivity: rozšíření kapacit pro předškolní a školní vzdělávání, výstavba, rekonstrukce a vybavení odborných učeben, laboratoří, dílen, center odborné přípravy, budování zázemí pro rozvoj vybraných klíčových kompetencí v oblastech komunikace v českém a cizích jazycích, matematických schopností a základních schopností v oblasti vědy a technologií, úpravy a vybavení budov a učeben pro vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami
Naplnění spolupráce na lokální úrovni aneb co konkrétně to celé znamená pro nejbližší období Přijdeme na jednotlivé obvody, budeme se ptát na potřeby, konzultovat s MŠMT možnosti jejich financování a dotvářet program Budeme konzultovat a shromažďovat projektové záměry Vytvoříme z nich jednotný plán MŠMT alokuje odpovídající objem finančních prostředků Dojde k vyhlášení výzvy Agentura bude podporovat partnery při psaní projektů a v průběhu čerpání dotace
Děkuji za pozornost Martin Navrátil