MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY © Spurný, 2006. O ČEM TO BUDE?  PROČ  PROČ SOCIÁLNÍ SKUPINY, JEJICH VÝZNAM PRO JEDINCE, PRO PRAXI?  JAK  JAK ČLENÍME SOCIÁLNÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozpoznání motivačního ladění a motivační profil jednotlivce
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
sociální psychologie Škola:
sociální skupiny Škola:
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Sociální psychologie Sociální skupiny.
OSOBNOST.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Postoje zSklon ustáleným způsobem reagovat na osoby, předměty, situace i na sebe sama. zRegulují naše jednání a prožívání. zPostoj má 3 složky: -kognitivní.
Osobnost pachatele trestných činů
Parametry funkční a dysfunkční rodiny v posouzení
1 Týmová práce TYMP 1/ C1 Význam týmové práce. Tým a skupina. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
Sociálně patologické jevy
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
CCO JE PARTNERSTVÍ  PARTNERSTVÍ A SOV  PARTNERSTVÍ A BUDOUCNOST Ing. Zdeňka Škarková.
1 Týmová práce TYMP 1 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
Psychologie II Sociální psychologie
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY.
FINANČNÍ PRÁVO charakteristika odvětví práva
knowledge management, řízení znalostí, management znalostí
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
SOCIÁLNÍ STRUKTURA, STRATIFIKACE A MOBILITA
Multikulturní výchova
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Hodnoty, normy Konformismus, deviace
Přístup k OM v pojetí posunu paradigmatu v managementu k principiálnímu vedení Osnova Připomenutí „co znamená posun paradigmatu v managementu k principiálnímu.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Klasická sociologie (Émile Durkheim)
Styl vedení, komunikace, týmová práce
Kriminalita mládeže.
Management - Motivování
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Základy managementu Ing. Alena Šafrová Drášilová
1 Týmová práce TYMP 1/ C2 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Sociální skupina. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Sociální struktura 1. Sociální diferenciace, vertikální diferenciace 2. Sociální skupina 3. Sociální mobilita.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ
Phdr.Hana pazlarová, ph.d
Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Management - Motivování
Hodnoty, normy Konformismus, deviace
Lidská společnost a je obnovovaná sexuální reprodukcí
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Pedagogika a psychologie
Phdr.Hana pazlarová, ph.d
SOCIÁLNĚ PSYCHOLOGICKÁ PODMÍNĚNOST
Transkript prezentace:

MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY © Spurný, 2006

O ČEM TO BUDE?  PROČ  PROČ SOCIÁLNÍ SKUPINY, JEJICH VÝZNAM PRO JEDINCE, PRO PRAXI?  JAK  JAK ČLENÍME SOCIÁLNÍ SKUPINY A PODLE JAKÉHO KRITÉRIA (TYPY MSS)?  CO  CO POVAŽUJEME ZA MALOU SOCIÁLNÍ SKUPINU (CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY)? TVOŘÍ STRUKTURU A DYNAMIKU SOCIÁLNÍ SKUPINY?  NEJČASTĚJŠÍ  NEJČASTĚJŠÍ MOTIVY VSTUPU JEDINCE DO DELIKVENTNÍ SKUPINY?  PSYCHOLOGICKÉ  PSYCHOLOGICKÉ PROSTŘEDKY A POSTUPY K POZNÁVÁNÍ A OVLIVŇOVÁNÍ SKUPINOVÝCH PROCESŮ?

PROČ SOCIÁLNÍ SKUPINY, JEJICH VÝZNAM PRO JEDINCE, PRO PRAXI? ?

JAK ČLENÍME SOCIÁLNÍ SKUPINY A PODLE JAKÉHO KRITÉRIA (TYPY MSS)? ?

TYPY MALÝCH SOCIÁLNÍ SKUPIN CHARAKTER SPOL.ČINNOSTI MEZIOSOBNÍ VZTAHY I. II. III. IV. + _ O

CO POVAŽUJEME ZA MALOU SOCIÁLNÍ SKUPINU? (PSYCHOLOGICKÁ CHARAKTERISTIKA) ?

MALÁ SOCIÁLNÍ SKUPINA  SPOLEČNÁ  SPOLEČNÁ ČINNOST  SPOLEČNÝ  SPOLEČNÝ CÍL ČINNOSTI  VZÁJEMNÁ  VZÁJEMNÁ ZNALOST ČLENŮ  KOMUNIKACE  KOMUNIKACE TVÁŘÍ V TVÁŘ  EXISTENCE  EXISTENCE MEZIOSOBNÍCH VZTAHŮ (VAZEB) VE SKUPINĚ  HODNOTOVÁ  HODNOTOVÁ ORIENTACE  ROZDĚLENÍ  ROZDĚLENÍ ROLÍ  EXISTENCE  EXISTENCE SKUPINOVÝCH NOREM A SANKCÍ

CO TVOŘÍ STRUKTURU A DYNAMIKU SOCIÁLNÍ SKUPINY? ?

STRUKTURÁLNÍ A DYNAMICKÉ SLOŽKY SOCIÁLNÍ SKUPINY  ČLENOVÉ  ROLE  ROLE (STATUS, POZICE) KTEROU ZAUJÍMAJÍ  SKUPINOVÉ  SKUPINOVÉ NORMY  SKUPINOVÉ SANKCE  SKUPINOVÉ  SKUPINOVÉ CÍLE (?)  SPOLEČNÁ ČINNOST  KOMUNIKACE  VZTAHY  VZTAHY MEZI ČLENY  MOTIVACE  MOTIVACE KE VSTUPU  HODNOTOVÁ ORIENTACE

SCHÉMA DYNAMIKY ROLOVÉHO CHOVÁNÍ OBSAH ROLE (vnější tlak, norma, očekávání, vzory a modely OSOBNÍ KONCEPCE (pojetí role) REALIZACE ROLE ZPĚTNÁVAZBA SOCIÁLNÍKONTROLA

PSYCHOLOGICKÁ PODSTATA SKUPINOVÉ KRIMINALITY TRESTNÁ ČINNOST PÁCHANÁ SPOLEČNĚ ČLENY ORGANIZOVANÉ SKUPINY. PŘÍTOMNOST SKUPINOVÝCH FENOMÉNŮ (SPOLEČNÝ CÍL, ČINNOST, DĚLBA PRÁCE, STRUKTURA ROLÍ, NORMY, SANKCE) UMOCŇUJE VÝSLEDNÝ EFEKT JEDNÁNÍ ČLENŮ, ZVYŠUJE SPOLEČENSKOU NEBEZPEČNOST ČINU.

FUNKCE SKUPINY PŘI PÁCHÁNÍ TRESTNÉ ČINNOSTI EXPRESIVNÍ U DELIKVENTNÍCH SKUPIN MLÁDEŽE SKUPINA USPOKOJUJE POTŘEBY JEDINCE (POTŘEBA PŘÍSLUŠNOSTI KE SKUPINĚ) INSTRUMENTÁLNÍ U ZLOČINNÝCH USKUPENÍ SKUPINA JE PROSTŘEDKEM PRO DOSAHOVÁNÍ SKUPINOVÝCH CÍLŮ

DELIKVENTNÍ SKUPINY MLÁDEŽE DIFUZNÍ, „AD HOC“ VZNIKLÁ SKUPINA DELIKVENTNÍ PARTA ORGANIZOVANÁ SKUPINA (TLUPA)

DIFUZNÍ, „AD HOC“ VZNIKLÁ SKUPINA  ČINNOST  ČINNOST VARIABILNÍ, SITUAČNÍHO RÁZU  CÍLE  CÍLE KRÁTKODOBÉ  ORGANIZACE  ORGANIZACE NESTABILNÍ, ROLE NEVYHRANĚNÉ  DĚLBA  DĚLBA PRÁCE MINIMÁLNÍ  VZTAHY  VZTAHY FORMOVANÉ NA ZÁKLADĚ VZÁJEMNÉ PŘITAŽLIVOSTI  NORMY  NORMY STANOVUJE VYHRAŇUJÍCÍ SE VŮDCE, NÍZKÁ SKUPINOVÁ SOUDRŽNOST  KOMUNIKACE  KOMUNIKACE „KAŽDÝ S KAŽDÝM“, NÍZKÁ EFEKTIVITA

DELIKVENTNÍ PARTA  ČINNOST  ČINNOST MÁ JIŽ PRVKY SPOLEČNÉ ČINNOSTI (PODSKUPINY) A PLÁNOVITOSTI  CÍL  CÍL STANOVEN RÁMCOVĚ  STABILIZACE  STABILIZACE ROLÍ (ZEJM. VŮDCOVSKÁ)  DĚLBA  DĚLBA PRÁCE V RÁMCI PODSKUPIN  VZTAHY  VZTAHY NA ZÁKLADĚ SKUPINOVÝCH ROLÍ  SKUPINOVÉ  SKUPINOVÉ NORMY „CO SE DĚLÁ“, „CO SE NEDĚLÁ“, JEJICH VLIV JE VÝRAZNĚJŠÍ  ZVYŠUJE  ZVYŠUJE SE PŘESNOST A RYCHLOST KOMUNIKACE

ORGANIZOVANÁ SKUPINA (TLUPA)  ČINNOST  ČINNOST MÁ VÝRAZNĚ CHARAKTER SKUPINOVÉ ČINNOSTI, PLÁNOVITÁ, SMĚŘUJÍCÍ K DOSAŽENÍ SKUPINOVÝCH CÍLŮ  SKUPINOVÉ  SKUPINOVÉ CÍLE DLOUHODOBÉ  IDENTIFIKACE  IDENTIFIKACE ČLENŮ SE SKUPINOVÝMI CÍLI  VYSOKÝ  VYSOKÝ STUPEŇ ORGANIZACE, DĚLBY PRÁCE, SPECIALIZACE ČLENŮ, PROFESIONALIZACE  VZTAHY  VZTAHY MEZI ČLENY NA ZÁKLADĚ ROLÍ  KLESÁ  KLESÁ VÝZNAM SKUPINOVÝCH NOREM A SANKCÍ, VYSOKÁ SKUPINOVÁ SOUDRŽNOST  VYSOKÁ  VYSOKÁ RYCHLOST A PŘESNOST KOMUNIKACE

? NEJČASTĚJŠÍ MOTIVY VSTUPU JEDINCE DO DELLIKVENTNÍ SKUPINY?

MOTIVACE K ČLENSTVÍ V DELIKVENTNÍ SKUPINĚ MLÁDEŽE  SKUPINA  SKUPINA USPOKOJUJE JEDINCOVU POTŘEBU KLADNÉ ODEZVY, SOCIÁLNÍHO SOUHLASU JE SCHOPNA PARTICIPOVAT NA ČINNOSTI JEDINCE  JEDINEC  JEDINEC SI VE SKUPINĚ REALIZUJE SVOJI POTŘEBU ÚSPĚCHU, UZNÁNÍ, POCITU BEZPEČÍ VE SKUPINĚ ZÍSKÁVÁ POCIT ROVNOCENNÉHO ČLENA (POTŘEBA ROVNOSTI)  SKUPINA  SKUPINA A JEJÍ ČINNOST ODPOVÍDÁ HODNOTOVÉMU SYSTÉMU JEDINCE, AFINITA ZÁJMŮ, POSTOJŮ, CÍLŮ

? PSYCHOLOGICKÉ PROSTŘEDKY A POSTUPY K POZNÁVÁNÍ A OVLIVŇOVÁNÍ SKUPINOVÝCH PROCESŮ