Ondřej Hynek
Česká republika: Dálnice Hospodářský zeměpis Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí
Dálnice je rychlostní komunikace pro motorová silniční vozidla, je to nejvyšší typ pozemní komunikace, která se staví na nejzatíženějších dálkových vnitrostátních a mezinárodních tazích. Oproti silnicím je na dálnicích obecně povolena vyšší rychlost a jsou zde použity vyšší technické parametry.
Dálnice je charakterizována svými vlastnostmi: návrhová rychlost přes 100 km/h, maximální povolená rychlost se v jednotlivých zemích světa liší kategorijní šířka čtyřpruhové dálnice 27,5 metru mimoúrovňové křižovatky připojovací a odbočovací pruhy v maximální předepsané délce směrové oblouky, stoupání a klesání musí dodržovat určité parametry pro daný typ terénu v dlouhých stoupáních musí být vždy přidán stoupací pruh střední dělicí pás a krajnice musí dodržovat předepsané šířky
V jednotlivých zemích světa se trasy dálnic značí různým písmenem: A Francie, Chorvatsko, Itálie, Litva, Německo, Polsko, Rakousko D Česko, Slovensko M Irsko, Maďarsko, Rusko, Velká Británie O Turecko H Izrael R USA
První dálnice v Evropě, a i na světě, byla Autostrada dei laghi. Její stavba byla dokončena 21. září 1924 v Milánu. Spojovala Milán s městem Varese v Lombardii. Dálnice byla postavena dle návrhu konstruktéra Piera Puricelliho, který tehdy představil nový typ cesty, jejíž náklady budou hrazeny zpoplatněním pomocí mýtného. Historicky první dálnice dnešního typu (čtyřproudová rychlostní komunikace, s oddělenými směry) byly ve velké míře stavěny po nástupu Hitlera k moci v Německu před 2. světovou válkou. Výstavba první takovéto dálnice byla slavnostně zahájena u obce Unter Haching rok po nástupu Hitlera k moci.
Dálnice D1 je nejstarší a nejdelší dálnice na území Česka (a historicky první dálnice Československa), která má po dokončení spojovat Prahu, Brno a Ostravu. Její historie sahá až do 30. let 20. století, v časech normalizace měla být hlavní osou republiky, v současnosti je její hlavní a nejvýznamnější úsek z Prahy do Brna nejvytíženější v Česku Projektovaná délka v ose dálnice je 376,5 km. V současné době je v provozu 265 km v úseku Praha – Hulín a 73 km mezi Lipníkem nad Bečvou a Bohumínem (původně dálnice D47).
Dálnice D11 bude spojovat Prahu přes Hradec Králové s Jaroměří. Dále bude pokračovat jako rychlostní silnice R11 až na hranice s Polskem, kde se napojí na rychlostní silnici S3 Dohady trvají 16 let Stát se snaží dohodnout se statkářkou Ludmilou Havránkovou 16 let, zároveň jedná se spolumajitelkou a sestrou Havránkové Jaroslavou Štrosovou. Dohoda spočívá v tom, že Havránková za své tři hektary na trase D11 dostane od státu jiné tři hektary. Dalších 130 hektarů státních pozemků dostane do pronájmu. Pokud ale vláda přistoupí k vyvlastnění, dostane Havránková za pozemky peníze a dohoda o pronájmu padne - Novinky.cz
DĚKUJI ZA POZORNOST DOTAZY, PŘÁNÍ,PŘIPOMÍNKY, STÍŽNOSTI