Název Řešení soustavy rovnic dosazovací metodou Předmět, ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název projektu: Učení pro život
Advertisements

Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ • Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. • Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Soustava lineárních rovnic
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Soustava lineárních rovnic o více neznámých I.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Lineární rovnice se dvěma neznámými
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
metoda dosazovací, sčítací
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Milan Hanuš TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních.
Název Rozklad mnohočlenů na součin – vytýkání Předmět, ročník
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název Číselné výrazy Předmět, ročník
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název Převody jednotek času Předmět, ročník
NázevPřevody jednotek objemu Předmět, ročník Matematika, prima (1. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace Cílem.
Název Převody jednotek délky Předmět, ročník
CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_04_09 Zpracovala:RNDr. Lucie Cabicarová.
NázevZlomky – úvod Předmět, ročník Matematika, sekunda (2. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace Cílem prezentace.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Název Rovnice s neznámou ve jmenovateli Předmět, ročník
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Soustava rovnic Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Dosazovací metoda řešení soustavy lineárních rovnic
NázevNásobení mnohočlenů Předmět, ročník Matematika, tercie (3. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace Výkladová.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ NERATOVICE Školní 664, Neratovice, tel.: , IČO: , IZO: Ředitelství.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Kvadratické funkce, rovnice a nerovnice
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název Slovní úlohy řešené soustavou rovnic 1 Předmět, ročník
NázevSoustava 2 rovnic o 2 neznámých Předmět, ročník Matematika, kvarta (4. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace.
Soustava tří rovnic o třech neznámých
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
R OVNICE A NEROVNICE Soustava lineárních rovnic o více neznámých II. VY_32_INOVACE_M1r0114 Mgr. Jakub Němec.
Název Zlomky – porovnávání Předmět, ročník
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název Slovní úlohy řešené soustavou rovnic 2 Předmět, ročník
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – dosazovací metoda
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
Název Řešení soustavy rovnic sčítací metodou Předmět, ročník
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ NERATOVICE Školní 664, Neratovice, tel.: , IČO: , IZO: Ředitelství.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název Převody jednotek obsahu Předmět, ročník
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Soustava lineární a kvadratické rovnice
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Metody řešení soustav.
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – sčítací metoda
Soustavy lineárních rovnic Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Lineární rovnice a jejich soustavy
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_399_Soustavy lineárních rovnic Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
SOUSTAVY ROVNIC Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Soustava lineárních rovnic
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Soustava dvou lineárních rovnic o dvou neznámých I.
Název prezentace (DUMu):
Ekvivalentní úpravy rovnic
SOUSTAVY ROVNIC Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Soustavy lineárních rovnic
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Transkript prezentace:

Název Řešení soustavy rovnic dosazovací metodou Předmět, ročník Matematika, kvarta (4. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace Výkladová prezentace princip dosazovací metody kdy je vhodné řešit soustavu rovnic dosazovací metodou Klíčová slova Soustava rovnic, dosazovací metoda Autor Radomír Dědek Datum Vytvořeno - prosinec 2013, ověřeno 9. 1. 2014 Škola Gymnázium Jana Opletala, Litovel, Opletalova 189 Projekt EU peníze středním školám, reg. č.: CZ.1.07/1.5.00/34.0221

SOUSTAVY ROVNIC Způsoby řešení DOSAZOVACÍ METODA

Co je to soustava dvou rovnic o dvou neznámých? Soustavou rovnic o dvou neznámých x, y nazýváme zápis (pracovně ho budeme nazývat „základní tvar“ soustavy rovnic): a1x + b1y = c1 a2x + b2y = c2 kde a1, b1, c1, a2, b2, c2 jsou reálná čísla. Řešením této soustavy je každá uspořádaná dvojice [x, y] taková, že po dosazení do obou rovnic získáme platnou rovnost.

Způsoby řešení soustavy rovnic Při řešení používáme tyto úpravy: Obě rovnice lze upravovat pomocí ekvivalentních úprav. Z jedné rovnice vyjádříme libovolnou neznámou pomocí druhé neznámé a toto vyjádření dosadíme do druhé rovnice. Tento postup nazýváme dosazovací metoda.

Kdy zvolit dosazovací metodu? Dosazovací metoda se nabízí v případě, že v jedné nebo obou rovnicích se jedna z neznámých vyskytuje pouze jednou, tzn. a1, a2, b1 nebo b2 = 1.

Dosazovací metoda: 3x – 5y = - 7 x = 5 – 2y 3.(5 – 2y) – 5y = - 7 15 – 6y – 5y = - 7 15 – 11y = - 7 15 + 7 = 11y 22 = 11y y = 2 x = 5 – 2 . 2 x = 1 Zkouška: L1 = 1 + 2.2 = 1 + 4 = 5 P1 = 5 L1 = P1 L2 = 3.1 – 5.2 = 3 – 10 = - 7 P2 = - 7 L2 = P2 Řešení: [1; 2] Vyjádříme x z první rovnice. Dosadíme do druhé rovnice. Vypočítáme y. Výsledek dosadíme do rovnice x = 5 – 2y a vypočítáme x. Provedeme zkoušku. Zapíšeme řešení.

Řeš soustavu rovnic: 3x + 3y = 12 2x – y = 5 y = 2x – 5 3x + 3.(2x – 5) = 12 3x + 6x – 15 = 12 9x – 15 = 12 9x = 27 x = 3 y = 2 . 3 – 5 y = 1 Zkouška: L1 = 3 . 3 + 3 . 1 = 9 + 3 = 12; P1 = 12; L1 = P1 L2 = 2 . 3 – 1 = 6 – 1 = 5; P2 = 5; L2 = P2 Řešení: [3; 1] Nápověda: Vyjádříme y z druhé rovnice. Dosadíme do první rovnice. Vypočítáme x. Výsledek dosadíme do rovnice y = 2x – 5 a vypočítáme y. Provedeme zkoušku. Zapíšeme řešení.

Zdroj: Vlastní tvorba autora