Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P6_1.8 Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení Vegetativní části - kořen Typ: DUM - kombinovaný Předmět: Biologie Ročník: 3. r. (6leté), 2. r. (4leté) Zpracováno v rámci projektu EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0296 Zpracovatel: Mgr. Šárka Dohnalová Gymnázium, Třinec, příspěvková organizace Datum vytvoření: leden 2014
METODICKÝ LIST Studenti a učitel donesou rostlinný materiál. Před započetím práce učitel pomoci prezentace připomene základní stavbu rostlinné eukaryotické buňky. Na obrázcích učitel ukáže části, které budou studenti mikroskopovat. Učitel zopakuje základní pravidla mikroskopování. Studenti a učitel donesou rostlinný materiál. V rámci laboratorních cvičení si žáci zopakují charakteristiku vegetativních části rostlinného těla. Na obrázcích učitel ukáže části, které budou studenti mikroskopovat. Učitel zopakuje základní pravidla mikroskopování. Pro zápis použijeme předepsaný protokol.
Protokol č. Téma: Vegetativní části - kořen Jméno: Datum: Pomůcky: kořen orchideje,pelargonie,monstery.mikroskop s příslušenstvím. . Úloha: č.1. – 3. Závěr:
Doplň - teoretický základ ke cvičení: Charakterizuj funkci kořene…………… Co jsou cévní svazky………………….. Vzdušné kořeny funkce ………………
Pozorování kořene dvouděložných rostlin – příčný řez. Úloha č.1 Pozorování kořene dvouděložných rostlin – příčný řez.
Postup č.1 Pomůcky: kořen pelargonie, voskovka Žiletkou provedeme tenké příčné řezy kořenem dvouděložné rostliny. Nejtenčí řez přeneseme na podložní sklíčko, zhotovíme nativní preparát. Mikroskopujeme při nejmenším zvětšení. Zakreslíme celý řez a popíšeme.
Obrázek č.1 - příčný řez kořenem – parenchym,rhizodermis,cévní svazek
Pozorování kořene jednoděložných rostlin – podélný řez. Úloha č. 2 Pozorování kořene jednoděložných rostlin – podélný řez.
Postup č. 2 Pomůcky: kořen orchideje Provedeme podélný řez kořenem jednoděložné rostliny. Žiletkou provedeme tenké řezy kořenem. Přeneseme na podložní sklíčko, zhotovíme nativní preparát. Mikroskopujeme při nejmenším zvětšení. Zakreslíme celý řez a popíšeme.
Obrázek č.2- Podélný řez kořenem-cévní svazky
Pozorování vzdušných kořenů monstery. Úloha č.3 Pozorování vzdušných kořenů monstery.
Postup č. 3 Pomůcky: kořen monstery Provedeme příčný řez kořenem rostliny. Žiletkou provedeme tenké řezy kořenem. Přeneseme na podložní sklíčko, zhotovíme nativní preparát. Mikroskopujeme při nejmenším zvětšení. Zakreslíme celý řez a popíšeme.
Obrázek č. 3 - vzdušné buňky v dřeni monstery
Odpověz na otázky. Jaký je rozdíl ve stavbě kořene jedno- a dvouděložných rostlin? Pojmenuj 3 typy cévních svazků? Taxonomicky zařaď orchidej.
Závěr: Možnosti: charakteristika,práce se mi podařila, nepodařila,co bych mohl(a) zlepšit.
Použitá literatura a obrázky Vlastní zdroje Obr. 1, 2, 3 – archiv autora