Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.13 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Poranění chemickými látkami Typ: DUM - výkladový Předmět:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Advertisements

Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_TMM BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Autor: Mgr. Milena Široká Projekt: Přiblížení se přírodě Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Předmět: Přírodověda Věková skupina: 5.třída Vytvořeno a.
PREZENTACE O DROGÁCH JMÉNEM: VYPRACOVAL: JAN ŠIMEČEK
Oxid uhelnatý Bc. Eliška Borůvková, 1. OVZN
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.4 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Bezvědomí DUM – výkladový Předmět: TVZ Ročník: 4. r. (6leté),
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.9 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka ŠOK DUM – výkladový Předmět: TV Ročník: 1. r. a 2.r. (4leté)
První pomoc Šok - šokové stavy Výukový text
První pomoc při poranění elektrickým proudem
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_10_OSVZ_ON Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Dana Balláková Alena Perníková
Intoxikace (otravy).
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_2.18 TEMATICKÁ OBLAST: Vybraná témata z teorie tělesné kultury Zdravý životní styl. TYP: DUM výkladový Předmět: TVZ.
Úraz elektrickým proudem
Neúrazové stavy.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Ztráta funkce distribuce kyslíku a živin ke tkáním.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.14 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Poranění zvířaty Typ: DUM - výkladový Předmět: TVZ Ročník:
Tato prezentace je věnována všem mladým a vášnivým houbařům. Autorem materiálu a veškeré fotodokumentace, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
ŠOK.
Kyseliny, zásady, otravy jedovatými látkami, ...
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.16 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Transport raněných Typ: DUM - výkladový Předmět: TVZ Ročník:
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.7 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor – matematické výrazy Typ: DUM.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P9 _ 1.9 TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ Metabolické procesy trávicí soustavy TYP: DUM výkladový.
AFRIKA NEVŠEDNÍMA OČIMA NEMOCI
TÉMATICKÁ OBLAST:Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
VY_32_INOVACE_9C2 CIVILIZAČNÍ CHOROBY
Krvácení – vnitřní.
alimentární otravy, uštknutí
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.1 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Obecné zásady první pomoci Typ: DUM - výkladový Předmět:
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.2 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka První pomoc při poruchách dýchání DUM – výkladový Předmět:
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.15 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Srdeční a mozková mrtvice Typ: DUM - výkladový Předmět:
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.11 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka První pomoc při úrazu elektrickým proudem DUM – výkladový.
Základy resuscitace Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je.
První pomoc při šoku Autor: Mgr. Vladimír Drápal Př_189_Biologiečlověka_Prvnípomocpřišoku Škola: Základní a mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
BEZVĚDOMÍ Definice Neschopnost postiženého jakýmkoli způsobem reagovat na vnější i vnitřní podněty.
Název: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
8. První pomoc -TEPELNÁ PORANĚNÍ Mgr
TEPELNÁ PORANĚNÍ Prezentaci Bc. Zuchové a Mgr. Novotné Ph. D
ZŠ Brno, Řehořova 3 Zdraví a JÁ Výchova ke zdraví ročník III
Látky karcinogenní, mutagenní a toxické pro reprodukci
Kurz první pomoci Marcela Balatková (studentka 1.LF UK)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu vy_32_INOVACE_bio_evo15 Označení materiálu evo15_popaleniny.pptx Název školy Gymnázium Kladno.
Agnès Sorel Dame de beauté Milenka krále Karla VII otrávena rtutí synem svého milence Karla VII., Ludvíkem XI. z důvodu špatného vlivu na krále.
Vliv alkoholu na zdraví člověka. cílová skupina: střední školy anotace : vliv alkoholu na zdraví člověka klíčová slova : fetální alkoholový syndrom autor:
 Léčiva jsou léčivé látky, které by měly mít pozitivní účinky na zdraví člověka  Léčiva mohou mít různou cestu podání injekčně (do svalu, do žíly, podkožně),
OTRAVY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_16_20_P8_Bartonkova TÉMA: První pomoc OBSAH: První pomoc ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
ZŠ Brno, Řehořova 3 Zdraví a JÁ Výchova ke zdraví ročník III
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.30_Prvni_pomoc Datum:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Záchranná služba Krvácení – Ošetření drobných oděrek První pomoc: Ránu umyjeme, vydezinfikujeme. Vezmeme náplast a oděrku přelepíme.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Zdraví a JÁ Výchova ke zdraví 6 - 9
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: První pomoc při otravách TÉMATICKÝ CELEK: Biologie.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
INTOXIKACE Dle prezentce Bc. Zuchové upravila pro výuku Mgr. Kubíková 11/2007.
seminář a praktika z chemie
ČLOVĚK A JEHO VNITŘNÍ ÚSTROJÍ
Základy první pomoci.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.13 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Poranění chemickými látkami Typ: DUM - výkladový Předmět: TVZ Ročník: 2. r. (4leté) Zpracováno v rámci projektu EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/ Zpracovatel: Mgr. Pavel Sikora Gymnázium, Třinec, příspěvková organizace Datum vytvoření: leden 2014

 Postižení lidského organismu chemickými látkami je velmi různorodé.  Z hlediska efektivity pomoci běžným účastníkem je první pomoc odborně značně náročná.  Tato prezentace je stručnou navigací, jak postupovat při těchto postiženích s cílem zabránit zhoršení zdravotního stavu postiženého a neohrozit zdraví osob dalších.

 K poškození zdraví chemickými látkami může dojít : a) neúmyslně (uveďte příklady) b) úmyslně (uveďte příklady)  Jedy – toxiny – způsobuji dočasné, případně i trvalé poškození různých orgánů: kůže, trávicí cesty, játra, ledviny, plíce, srdce, mozek.  Vážnější případy otravy vyžadují lékařskou pomoc.

Postup při první pomoci:  zabezpečit zdroj, zajistit větrání  odplavit chemickou látku poléváním vodou  odstranit kontaminované části oděvu  zařídit odvoz do nemocnice (předat informace o zdroji zdravotního poškození) Nezapomenout:  neutralizujeme jen v případě dostatečných odborných znalostí  výpary jedovatých látek mohou být rovněž jedovaté

 Zdroje: čisticí prostředky, bělidla, odlakovače, technické kapaliny, …  Příznaky: zvracení, narušené vědomí,bolest nebo pocit pálení, přítomnost zdroje, jejich obalů Postup při první pomoci:  udržet průchodnost dýchacích cest a oběh krve  odstranit všechny kontaminované svršky  identifikovat jed  zařídit neodkladný odvoz do nemocnice Jsou-li popálené rty, dát pít malými doušky studené mléko nebo vodu.

 Zdroje: plyny vzniklé spalováním, chemické výpary, výfukové plyny, …  Příznaky: bolesti hlavy, poruchy dýchání, zmatenost, narušené vědomí Postup při první pomoci:  přemístit postiženého na dobře větrané místo  při poruchách dýchání poskytnout umělé dýchání  při výraznějším poškození zabezpečit odbornou pomoc

 Zdroje: předávkování léky, nevhodná kombinace léků, drogy  Příznaky odlišné dle zdroje Postup při první pomoci:  postižený při vědomí – pohodlná poloha, ptát se po zdroji  zabezpečení vitálních funkcí  zajistit všechny informace o zdrojích, včetně zvratků  zařídit odvoz postiženého do nemocnice

 Zdroje: jedovaté rostliny – nejčastěji bobule, jedovaté houby, zapařené houby  Příznaky: nevolnost a zvracení, křečovité bolesti břicha, průjem, záchvaty křečí, poruchy vědomí Postup při první pomoci:  identifikovat zdroj a všechny stopy po něm, včetně zvratků  při bezvědomí zabezpečit vitální funkce  vždy zajistíme odbornou pomoc

Rizika:  udušení vdechnutými zvratky  podchlazení rozšířením průsvitu krevních cév  možná mylná diagnostika při současném těžším poranění třeba hlavy, srdeční či mozkové mrtvici Postup při první pomoci:  přikrýt postiženého přikrývkou  vyhodnotit další možná zranění  sledovat a zabezpečovat vitální funkce  v případě potřeby přivolat lékařskou pomoc

 Zodpov ě dnost  Sebeovládání  Opatrnost Foto: archiv autora

 Příručka první pomoci, překlad z anglického originálu First Aid Manual Citová I., Cita S., Bratislava: PERFEKT,  Soukup J. a kol, Branná výchova, SPN, Praha, 1985