Vytvořil: Michal Jedlička

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Martin Křivda Dobruška, 2012
Advertisements

Kresba MTBO map a tratí.
Organizace táborů a soustředění pro žactvo
Návrh parkování Návrh zastávek MHD.
Mapová technika - práce s buzolou soustředění VD – Nesměř 2012.
Hodnocení kvality celostátních závodů v roce 2010 Jan Netuka Seminář Želiv,
Hodnocení kvality celostátních závodů v roce 2012 Jan Netuka Seminář Kouty,
Fotogrammetrie 1 Průseková metoda přednášející Jindřich Hodač JH_13.10.
8 Průseková metoda - nejstarší fotogrammetrická metoda
Když lesní sprint, tak jak? Šternberk Tomáš Novotný ZLH.
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Hledání panenských prostorů OB Zjišťování vlastníků Seminář stavitelů tratí, rozhodčích a trenérů, Želiv 2010 Tomáš Leštínský.
Hodnocení práce Hodnocení práce je nástrojem zajišťujícím, aby požadavky, náročnost, složitost a podmínky práce se odrazily v diferenciaci odměny pracovníka.
X. Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v.
MUŽSKÉ BĚŽECKÉ DISCIPLÍNY
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Vytyčení polohy - metodika, přesnost
Trénink atletických skoků
III. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
RYCHLOSTNÍ LYŽOVÁNÍ.
Maturitní zkouška z cizího jazyka Anglický a německý jazyk.
TOČIVÉ DISCIPLÍNY 2.
Charakteristické znaky MHD
Vytvořil: Michal Jedlička
DBI007: Fyzické nosiče souborů RNDr. Michal Žemlička.
VYTRVALOSTNÍ SCHOPNOSTI. VYTRVALOST SCHOPNOST PROVÁDĚT POHYBOVOU ČINNOST PO DLOUHOU DOBU SCHOPNOST ODOLÁVAT ÚNAVĚ PŘEKONÁVAT VZDÁLENOST URČITOU INTENZITOU.
TOUR DE SKI. HISTORIE Tento etapový závod vznikl v roce 2006 Uskutečňuje se pravidelně na přelomu dvou roků Jde o sérii 7 až 9 závodů v běhu na lyžích.
 vytváření signálů a jejich interpretace ve formě bitů  přenos bitů po přenosové cestě  definice rozhraní (pro připojení k přenosové cestě)  technická.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: MIROSLAV MAJCHER Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_VOLBA.
Orientační sporty a jejich aplikace
Specifická příprava na závod Aneb jak porazit stavitele a ne sám sebe.
Výrok „Počítač je pouze tak inteligentní jako jeho uživatel.“ (Radek Lochman, dnes)
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Strukturní tvary reliéfu
CESTA VZHŮRU školení trenérů OBhotel Kouty OD ŽÁKŮ K JUNIORŮM ANEB(SNAD)
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Historie překážkového běhu
Trénink běžeckých disciplín
Kartografická generalizace
Inženýrská geodézie 2009 Ing. Rudolf Urban
VY_32_INOVACE_E3-07 KRESLÍME VEKTOROVOU GRAFIKOU I. AUTOR: Mgr. Vladimír Bartoš VYTVOŘENO: SRPEN 2011 STRUČNÁ ANOTACE: VÝKLAD LÁTKY K TÉMATU KRESBY VEKTOROVOU.
Víkendovka Radost 1 - úvodní informace leden 2012, RDD a JRD.
ŽENSKÉ BĚŽECKÉ DISCIPLÍNY. ROZDĚLENÍ Ženy jezdí stejně jako muži klasicky a volnou technikou Délky tratí jsou poněkud kratší než u mužů Ženy mají vypsány.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Projekt: UČÍME SE V PROSTORU Oblast: Stavebnictví Název předmětu:Pozemní stavby Název a ID tématu:Výběr staveniště (STA19) Zpracoval: Ing. Josef Šenovský.
TOČIVÉ DISCIPLÍNY.
Tvorba mapy pro orientační běh s použitím GPS
Tato prezentace byla vytvořena
PARALELNÍ SLALOM. Paralelní slalom Jedná se o závod dvojic Závod má dvě tratě – modrou a červenou Obě tratě jsou postaveny identicky Závod je vždy vypsán.
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Návrh a implementace algoritmů pro údržbu,
Naučná stezka okolím naší školy Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Míková. Dostupné z Metodického portálu
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.1 ORIENTAČNÍ BĚH.
Indiaca Ročník: 4. Vzdělávací obor: Tělesná výchova Tematický okruh: Netradiční sportovní hry Téma: Indiaca - pravidla Jméno autora: Mgr. Tomáš Vacek Vytvořeno.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů
2.10 Goniometrické funkce ostrého úhlu ve slovních úlohách 2 GONIOMETRIE Mgr. Petra Toboříková, Ph.D. VOŠZ a SZŠ Hradec Králové, Komenského 234.
Charakteristika linie jízdy a výkonnost Autoři: Jörg Spörri, Josef Kröll, Ch. Schiefmüller, Erich Müler 2010 International Congress on Science and Skiing.
ME ESTONSKO 2006.
Ročník:  1. Vzdělávací obor:  Tělesná výchova Tematický okruh:
Geografická kartografie
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Historie překážkového běhu
ODDÍL ORIENTAČNÍHO BĚHU SK CHRAST CHT
Orientační sporty a jejich aplikace
Metodicko – organizační normy
Obnova veřejné zeleně Libčice nad Vltavou
Modelování křižovatek modelem SYMOS’97
Mapování přístupnosti a pražská Mapa přístupnosti
4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
Transkript prezentace:

Vytvořil: Michal Jedlička STAVBA TRATÍ Vytvořil: Michal Jedlička

O čem budeme mluvit? jak postavit tratě a co všechno se stavbou souvisí klíčové oblasti stavby tratí rozdíly ve stavbě jednotlivých disciplín

Stavíme tratě

Před stavbou tratí spoluúčast stavitele na výběru terénu a centra závodu výběr formy závodu, která se pro daný terén nejvíc hodí průzkum terénu s podkladovou mapou, později s nově vytvořenou mapou určení průměrného času na kilometr a spočítání délek tratí pro jednotlivé kategorie

Projektování tratí postavení hlavní tratě závodu hledání zajímavých postupů – na volbu, na realizaci hledání zajímavých míst pro kontroly hledání způsobů jak „nachytat“ závodníky otestování tratě postavení nejkratší tratě závodu určení koncepce vedení tratí - koridory postavení ostatních tratí v pořadí důležitosti (E,A,B,C,...) ověřování si svých úvah v terénu, komunikace s mapařem

Po stavbě tratí roznos lístečků (+ závěrečný průzkum terénu) vytvoření popisů všech kontrol spoluúčast na tvorbě pokynů a startovního pořadí jednotlivých kategorií spoluúčast na uspořádání shromaždiště – doběhové koridory, divácké úseky výstupy - pro výpočetní centrum, komentátory pokyny pro roznašeče kontrol komunikace s vedoucími ostatních úseků

Omezení při stavbě tratí prostor závodu – velikost, charakter terénu, zakázané oblasti, povinné přeběhy, umístění startu a cíle, více závodů na jedné mapě, předchozí využití druh závodu – úroveň, forma, délka, počet vypsaných kategorií technická omezení – celkový počet kontrol, kapacita čipů, SW možnosti další – špatně zmapované oblasti

Obtížnost tratí pro začátečníky a žáky – nenáročné, orientačně jednodušší, s dostatečným množstvím vodících linií pro veterány – orientačně složité, ale ne příliš drsné pro elitní a áčkové závodníky – orientačně i fyzicky velmi náročné a obtížné

Klíčové oblasti stavby tratí

Postupy na volbu – dvě a více variant na realizaci – orientačně složité, závodník vybírá ideální „stopu“ na přesun – potřebujeme se dostat do místa odkud bude začínat další zajímavý postup nebo musíme překonat nezajímavé pasáže

Postupy na volbu postup na volbu = 2 a více na první pohled rovnocenných variant (nereálná volba není variantou) velkou roli hraje vizuální dojem – nepatrný posun kontroly může mít vliv na následnou volbu varianty mapově a silově náročnější by měly být časově výhodnější do rozhodování vstupuje i závodníkova únava – ke konci závodu se více obíhá ideální volba nesmí vést mimo mapu existují terény kde kvalitní dlouhý postup na volbu nevymyslíme

Na kvalitní dlouhý postup potřebujeme vhodný terén MČR 2005 MČR 2000 Na kvalitní dlouhý postup potřebujeme vhodný terén

Kontroly jednoznačné určení – s pomocí mapy a popisů musí být každá kontrola přesně a jednoznačně určena odpovídající obtížnost – dané kategorii a formátu tratě férovost – nestavět do špatně zmapovaných míst, do souvislých ploch bez záchytných bodů, nestavět na okraj mapy vzdálenost mezi kontrolami kódy – nepoužívat podobné kódy pro sousedící kontroly

Jednoduché kontroly na vodící linii nebo těsně za ní (cesta, potok, rozhraní porostů, ale i hřbet nebo údolí) v blízkosti výrazných ploch (louka, hustník, rybník) nabíhané se do „trychtýře“ na nejvýraznějším objektu na vrcholu kopce u velkých umělých objektů umístění z náběhové strany

Náročné kontroly v detailních a nepřehledných oblastech (na menších objektech) v oblastech se sníženou viditelností na negativních tvarech ve svahu na odvrácené straně objektu před „záchytnou“ linií nabíhané ze zhora dolů

Koridory MČR štafet a klubů 2005

Při stavbě pamatovat na občerstvovačky – požadované rozmístění po trati, vhodné umístění na daném místě, dostupnost pro pořadatele radiokontroly – místa vhodná pro radiové spojení + správné umístění na trati divácké kontroly, úseky – zatraktivnění závodu

Časté stavitelské chyby nedostatečné využítí celého závodního prostoru příliš jednoduché kontroly sporné kontroly – mapa nesedí se skutečností kontroly na náhodu – uprostřed souvislých ploch s minimem záchytných bodů nedostatek, špatné rozmístění nebo nevhodné umísťování občerstvovaček optimální varianty vedou přes zakázané prostory

Prvky správně postavené tratě maximální využití daného prostoru kontroly obtížné na dohledávku vyžadující přesné čtení mapy i popisů (ne záludné, sporné a extrémně zašité) postupy variantní a (nebo) náročné na realizaci, příp. přeběhové střídání kratších a delších postupů časté změny směru – využívání křížení (ale opatrně s ostrými úhly) vyvarování se proti běhů s jinými tratěmi chuť stavitele si navrženou trať proběhnout vizuálně pěkná trať

Rozdíly ve stavbě jednotlivých disciplín

Sprint charakteristika – závodění ve velmi vysoké rychlosti terén - park, ulice i les umožňující dobrou běžeckou rychlost volby postupů - obtížné, vyžadující vysokou koncentraci kontroly - technicky jednodušší mapa 1:4000 nebo 1:5000 startovní interval 1 minuta směrný čas vítěze 15 min.

Jak má vypadat sprint? Park? Nebo od každého kousek? Les? Město?

Krátká trať (middle) charakteristika – závodění ve vysoké rychlosti, ale nutící závodníky přizpůsobovat rychlost orientační náročnosti terén – technicky náročný (detailní) terén volby postupů – kratší a střední volby postupů kontroly – hodně a technicky obtížné mapa 1:10000 (1:15000) startovní interval 2 minuty směrný čas vítěze v D21 i H21 - 35 min.

Jak má vypadat krátká trať? SP Anglie nebo MS Japonsko ?

Klasická trať charakteristika – fyzicky náročný závod, vyžadující vytrvalost a odhad závodního tempa terén – fyzicky těžký terén umožňující dobré volby postupů volby postupů – významné volby postupů, včetně několika dlouhých postupů kontroly – různé technické obtížnosti mapa 1:15000 (1:10000) startovní interval 2 – 5 min. směrný čas vítěze v D21 - 65 min, H21 - 90 min. (M ČR finále A + 5 min.)

Jak má vypadat klasická trať? MS Japonsko nebo MS Švédsko ?

Štafety charakteristika – závodění v kontaktu ve vysoké rychlosti, závodníci mají některé kontroly společné, některé rozdílné terén – komplexní terén umožňující dobré farstování volby postupů – kratší a střední volby postupů kontroly – různé technické obtížnosti mapa 1:10000 (1:15000) hromadný start směrný čas v D21 - 120 min., H21 - 135 min

Farstování MČR štafet 2005

Stavba tratí na počítači Orienteering Organizer OCAD

Kde najít další informace? webové stránky ČSOB > informace sekce OB > dokumenty Zdeněk Lenhart - Stavba tratí pro OB (metodický dopis - 1987) Soutěžní řád soutěží ČSOB (definice disciplín, směrné časy) Pravidla OB Piktogramy pro OB Časopis OB – Seriál „Staveniště“ od Radka Novotného

Závěrečná prosba na stavitele stavme v našich relativně jednoduchých terénech tratě pěkné a orientačně maximálně náročné („vyždímejme“ ze závodních prostorů maximum) stavme tratě s citem a nesnažme se za každou cenu držet stavitelských příruček (= v případech kdy to trati může uškodit) uvědomme si, že kvalitní závod nelze postavit za jedno odpoledne