Vytvořil: Michal Jedlička STAVBA TRATÍ Vytvořil: Michal Jedlička
O čem budeme mluvit? jak postavit tratě a co všechno se stavbou souvisí klíčové oblasti stavby tratí rozdíly ve stavbě jednotlivých disciplín
Stavíme tratě
Před stavbou tratí spoluúčast stavitele na výběru terénu a centra závodu výběr formy závodu, která se pro daný terén nejvíc hodí průzkum terénu s podkladovou mapou, později s nově vytvořenou mapou určení průměrného času na kilometr a spočítání délek tratí pro jednotlivé kategorie
Projektování tratí postavení hlavní tratě závodu hledání zajímavých postupů – na volbu, na realizaci hledání zajímavých míst pro kontroly hledání způsobů jak „nachytat“ závodníky otestování tratě postavení nejkratší tratě závodu určení koncepce vedení tratí - koridory postavení ostatních tratí v pořadí důležitosti (E,A,B,C,...) ověřování si svých úvah v terénu, komunikace s mapařem
Po stavbě tratí roznos lístečků (+ závěrečný průzkum terénu) vytvoření popisů všech kontrol spoluúčast na tvorbě pokynů a startovního pořadí jednotlivých kategorií spoluúčast na uspořádání shromaždiště – doběhové koridory, divácké úseky výstupy - pro výpočetní centrum, komentátory pokyny pro roznašeče kontrol komunikace s vedoucími ostatních úseků
Omezení při stavbě tratí prostor závodu – velikost, charakter terénu, zakázané oblasti, povinné přeběhy, umístění startu a cíle, více závodů na jedné mapě, předchozí využití druh závodu – úroveň, forma, délka, počet vypsaných kategorií technická omezení – celkový počet kontrol, kapacita čipů, SW možnosti další – špatně zmapované oblasti
Obtížnost tratí pro začátečníky a žáky – nenáročné, orientačně jednodušší, s dostatečným množstvím vodících linií pro veterány – orientačně složité, ale ne příliš drsné pro elitní a áčkové závodníky – orientačně i fyzicky velmi náročné a obtížné
Klíčové oblasti stavby tratí
Postupy na volbu – dvě a více variant na realizaci – orientačně složité, závodník vybírá ideální „stopu“ na přesun – potřebujeme se dostat do místa odkud bude začínat další zajímavý postup nebo musíme překonat nezajímavé pasáže
Postupy na volbu postup na volbu = 2 a více na první pohled rovnocenných variant (nereálná volba není variantou) velkou roli hraje vizuální dojem – nepatrný posun kontroly může mít vliv na následnou volbu varianty mapově a silově náročnější by měly být časově výhodnější do rozhodování vstupuje i závodníkova únava – ke konci závodu se více obíhá ideální volba nesmí vést mimo mapu existují terény kde kvalitní dlouhý postup na volbu nevymyslíme
Na kvalitní dlouhý postup potřebujeme vhodný terén MČR 2005 MČR 2000 Na kvalitní dlouhý postup potřebujeme vhodný terén
Kontroly jednoznačné určení – s pomocí mapy a popisů musí být každá kontrola přesně a jednoznačně určena odpovídající obtížnost – dané kategorii a formátu tratě férovost – nestavět do špatně zmapovaných míst, do souvislých ploch bez záchytných bodů, nestavět na okraj mapy vzdálenost mezi kontrolami kódy – nepoužívat podobné kódy pro sousedící kontroly
Jednoduché kontroly na vodící linii nebo těsně za ní (cesta, potok, rozhraní porostů, ale i hřbet nebo údolí) v blízkosti výrazných ploch (louka, hustník, rybník) nabíhané se do „trychtýře“ na nejvýraznějším objektu na vrcholu kopce u velkých umělých objektů umístění z náběhové strany
Náročné kontroly v detailních a nepřehledných oblastech (na menších objektech) v oblastech se sníženou viditelností na negativních tvarech ve svahu na odvrácené straně objektu před „záchytnou“ linií nabíhané ze zhora dolů
Koridory MČR štafet a klubů 2005
Při stavbě pamatovat na občerstvovačky – požadované rozmístění po trati, vhodné umístění na daném místě, dostupnost pro pořadatele radiokontroly – místa vhodná pro radiové spojení + správné umístění na trati divácké kontroly, úseky – zatraktivnění závodu
Časté stavitelské chyby nedostatečné využítí celého závodního prostoru příliš jednoduché kontroly sporné kontroly – mapa nesedí se skutečností kontroly na náhodu – uprostřed souvislých ploch s minimem záchytných bodů nedostatek, špatné rozmístění nebo nevhodné umísťování občerstvovaček optimální varianty vedou přes zakázané prostory
Prvky správně postavené tratě maximální využití daného prostoru kontroly obtížné na dohledávku vyžadující přesné čtení mapy i popisů (ne záludné, sporné a extrémně zašité) postupy variantní a (nebo) náročné na realizaci, příp. přeběhové střídání kratších a delších postupů časté změny směru – využívání křížení (ale opatrně s ostrými úhly) vyvarování se proti běhů s jinými tratěmi chuť stavitele si navrženou trať proběhnout vizuálně pěkná trať
Rozdíly ve stavbě jednotlivých disciplín
Sprint charakteristika – závodění ve velmi vysoké rychlosti terén - park, ulice i les umožňující dobrou běžeckou rychlost volby postupů - obtížné, vyžadující vysokou koncentraci kontroly - technicky jednodušší mapa 1:4000 nebo 1:5000 startovní interval 1 minuta směrný čas vítěze 15 min.
Jak má vypadat sprint? Park? Nebo od každého kousek? Les? Město?
Krátká trať (middle) charakteristika – závodění ve vysoké rychlosti, ale nutící závodníky přizpůsobovat rychlost orientační náročnosti terén – technicky náročný (detailní) terén volby postupů – kratší a střední volby postupů kontroly – hodně a technicky obtížné mapa 1:10000 (1:15000) startovní interval 2 minuty směrný čas vítěze v D21 i H21 - 35 min.
Jak má vypadat krátká trať? SP Anglie nebo MS Japonsko ?
Klasická trať charakteristika – fyzicky náročný závod, vyžadující vytrvalost a odhad závodního tempa terén – fyzicky těžký terén umožňující dobré volby postupů volby postupů – významné volby postupů, včetně několika dlouhých postupů kontroly – různé technické obtížnosti mapa 1:15000 (1:10000) startovní interval 2 – 5 min. směrný čas vítěze v D21 - 65 min, H21 - 90 min. (M ČR finále A + 5 min.)
Jak má vypadat klasická trať? MS Japonsko nebo MS Švédsko ?
Štafety charakteristika – závodění v kontaktu ve vysoké rychlosti, závodníci mají některé kontroly společné, některé rozdílné terén – komplexní terén umožňující dobré farstování volby postupů – kratší a střední volby postupů kontroly – různé technické obtížnosti mapa 1:10000 (1:15000) hromadný start směrný čas v D21 - 120 min., H21 - 135 min
Farstování MČR štafet 2005
Stavba tratí na počítači Orienteering Organizer OCAD
Kde najít další informace? webové stránky ČSOB > informace sekce OB > dokumenty Zdeněk Lenhart - Stavba tratí pro OB (metodický dopis - 1987) Soutěžní řád soutěží ČSOB (definice disciplín, směrné časy) Pravidla OB Piktogramy pro OB Časopis OB – Seriál „Staveniště“ od Radka Novotného
Závěrečná prosba na stavitele stavme v našich relativně jednoduchých terénech tratě pěkné a orientačně maximálně náročné („vyždímejme“ ze závodních prostorů maximum) stavme tratě s citem a nesnažme se za každou cenu držet stavitelských příruček (= v případech kdy to trati může uškodit) uvědomme si, že kvalitní závod nelze postavit za jedno odpoledne