Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BOTANIKA ORGANELY ROSTLINNÝCH BUNĚK
Advertisements

GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Laboratorní a terénní cvičení
Praktická cvičení z botaniky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _651 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_99.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_107.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _727 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_171.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _611 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Vánoční pokusy s indikátorem z červeného zelí Pracovní činnosti 6
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_65.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_407.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_79.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _721 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _739 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_14.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_175.
PŘECHOD ROSTLIN NA SOUŠ- členění rostlinného těla
Pionýrů 400, Frýdek-Místek
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení Rostlinná pletiva I.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_111.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_97.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_469.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _735 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_84.
Laboratorní práce č. 3 Vlastnosti aktivního uhlí Mgr. Helena Roubalová
Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_143 Jméno autora: Mgr. Tomáš FULÍN Třída/ročník: PS1 / 1.ročník Datum vytvoření: Vzdělávací oblast:Matematika.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_173.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_172.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_413.
Modernizace výuky odborných předmětů Reg. č. projektu: CZ.1.07/1.1.08/ ; CHROMATOGRAFIE.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_170 Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _615 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_431.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA Autor RNDr. Romana Michálková Číslo materiálu4 Datum vytvoření Druh učebního materiáluprezentace Ročník 1., 4. Anotace.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_174.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_170.
2. Laboratorní cvičení.
VÝTRUSNÉ ROSTLINY MECHOROSTY a KAPRAĎOROSTY
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_583.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_383.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Průduchy v pokožce listů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Plastidy.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování – mechorosty a kapraďorosty Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/15 Šablona:
VÝTRUSNICOVÝ KLAS A VÝTRUSY PŘESLIČKY ROLNÍ Výuková prezentace pro Seminář z přírodopisu dokončeno
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVOTA
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_400

Mgr. Blažena Gebauerová Třída/ročník: 1. (5.) Datum vytvoření: Jméno autora: Mgr. Blažena Gebauerová Třída/ročník: 1. (5.) Datum vytvoření: Říjen 2013 Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Tematická oblast: Biologie rostlin Vzdělávací obor Biologie Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Žák podle protokolu pozoruje Rostlinná barviva, řasy, mechorosty, výtrusy u kapraďorostů, zapíše výsledek pozorování Klíčová slova: Rostlinná barviva, pozorování řas, mechů, výtrusů kapradě a přesličky Druh učebního materiálu: Laboratorní práce

Metodický pokyn Vyučující oznámí předem žákům jaký materiál si mají do výuky donést vytiskne žákům jednotlivé protokoly připraví si chemikálie a pomůcky

Laboratorní práce č. 1   Jméno:.....................................................Třída:.....................Datum:............................... Rostlinná barviva Rostlinná barviva jsou organické látky různého složení, které mají pro rostliny životní význam. Rozdělujeme je na barviva rozpustná v tucích (lipochromy) a barviva rozpustná ve vodě (hydrochromy). Lipochromy jsou obsaženy v plastidech. Patří k nim zelené chlorofyly, žluté xantofyly a červené karoteny. Chlorofyly mají význam pro fotosyntézu, xantofyly a karoteny způsobují žluté, oranžové a červené zbarvení listů, květů a plodů. Mezi hydrochromy patří zejména antokyany, které jsou obsaženy ve vakuolách a způsobují modré, červené, fialové až černé zbarvení zejména květů a plodů. Antokyany mění barvu se změnou pH buněčné šťávy obsažené ve vakuolách.

Úkol č. 1: Asimilační barviva Pomůcky: třecí miska, Erlenmeyerova baňka, nálevka, filtrační papír, písek, 96% ethanol, zelené listy (salát, Lactuca; špenát, Spinacia). Postup: Listy roztrhejte nebo rozstříhejte nůžkami na malé kousky a v třecí misce je rozetřete s trochou písku. Přilijte 50 cm3 ethanolu a ještě chvíli roztírejte. Roztok přefiltrujte do zkumavky a pozorujte v procházejícím a v dopadajícím světle. Zjištění a závěr: Získaný roztok má zelenou barvu, kterou způsobil chlorofyl extrahovaný z listů alkoholem. Při pozorování v procházejícím světle je roztok tmavozelený, v dopadajícím světle je tmavočervený. Tento jev se nazývá autofluorescence. Úkol č. 2: Dělení roztoku asimilačních barviv Pomůcky: zkumavka, benzín, voda, roztok chlorofylu v alkoholu. Postup: Pro tento pokus použijte surový roztok chlorofylu z předchozího pokusu. Ve zkumavce smíchejte 6 ml roztoku chlorofylu s 2 ml benzínu a několika kapkami vody. Zkumavku zazátkujte a důkladně protřepejte. Zjištění a závěr: Po protřepání se tekutina ve zkumavce rozvrstvila. Horní vrstvu tvoří hexan zbarvený zeleně chlorofyly, spodní vrstvu tvoří alkohol zbarvený žlutě xantofyly.

Úkol č. 3: Důkaz chlorofylu v červených listech Pomůcky: zkumavka, kádinka a kahan nebo varná konvice, třecí miska, 96% etanol, benzín, voda, listy červenolistých rostliny (např. červené zelí, Brassica oleracea; mladé listy a řapíky listů červené řepy, Beta vulgaris var. rubra; buk, Fagus sylvatica; líska, Corylus avellana). Postup: Listy vybrané rostliny roztrhejte nebo rozstříhejte nůžkami na malé kousky, umístěte do kádinky, přelijte 100 ml vroucí vody a nechte chvíli stát. Vodu slijte, listy přendejte do třecí misky, přilijte 150 ml etanolu a roztírejte. Do zkumavky přelijte 5 ml získaného červeného roztoku a přidejte 5 ml benzínu. Zkumavku zazátkujte a důkladně protřepejte. Zjištění a závěr: Po protřepání se tekutina ve zkumavce rozvrstvila. Horní vrstvu tvoří hexan zbarvený zeleně chlorofyly, spodní vrstvu tvoří alkohol zbarvený červeně antokyany.  

Úkol č. 4. Příprava výluhu antokyanů a změna jejich zbarvení při různém pH Pomůcky: listy červeného zelí, kádinka, kahan, nálevka, 3 zkumavky, kyseliny octová, roztok amoniaku, voda, filtrační papír. Postup: Listy červeného zelí rozřezané na drobné kousky povařte s asi pětinásobným množstvím vody. Získaný roztok přefiltrujte a filtrát nalijte do tří zkumavek. První zkumavka je kontrola, do druhé přikápněte kyselinu octovou a do třetí roztok amoniaku. Pozorujte změny barvy roztoků ve druhé a třetí zkumavce. Zjištění a závěr: Roztok antokyanů v první (kontrolní) zkumavce je tmavě červený. Ve druhé zkumavce došlo přikápnutím kyseliny octové k okyselení (snížení pH), roztok se zbarvil jasně červeně. Ve třetí zkumavce došlo přikápnutím roztoku amoniaku ke zvýšení pH, roztok se zbarvil více do modra. Tento jev můžeme pozorovat i v přírodě u některých rostlin, jejichž květy jsou zbarveny antokyany: mladé kv_ty (poupata) jsou zbarvené _erven_, pozd_ji modrají. Nejnápadnější je tato změna u plicníku, kostivalu lékařského, hrachoru jarního a u pomněnek.   literatura: Baer H.-W.: Biologické pokusy ve škole. – SPN, Praha, 1968. Boháč I.: Cvičení z biologie I. – SPN Praha, 1983.

Laboratorní práce č. 2   Jméno:.....................................................Třída:.....................Datum:............................... Pozorování řas Materiál: voda z přírodní vodní nádrže s obsahem řas Pomůcky: lupa, mikroskopické potřeby, mikroskop, určovací klíče, internet Postup: z vody odebereme vzorek řas nebo sinic a zhotovíme preparát pomocí určovacích klíčů, CD nebo internetu se pokusíme určit, jaké druhy se vyskytují v našem vzorku vody Zjištění a závěr:

Laboratorní práce č. 3   Jméno:.....................................................Třída:.....................Datum:............................... Pozorování mechorostů Materiál: mech ploník, měřík, rašeliník Pomůcky: lupa, mikroskopické potřeby, mikroskop Postup: pozorujte, zakreslete a popište morfologii mechové rostlinky z lístků mechu rašeliníku a měříku zhotovte vodní preparáty a pozorujte porovnejte a uveďte hlavní rozdíly ve stavbě lístků. Zjištění a závěr:

Laboratorní práce č. 4   Jméno:.....................................................Třída:.....................Datum:............................... Pozorování výtrusů u kapraďorostů Materiál: kapraď samec – listy, jarní lodyhy přesličky rolní (i sušené) Pomůcky: lupa, mikroskopické potřeby, mikroskop, kamera a promítání Postup: a) odstraňte ze spodní strany listu kapradiny výtrusné kupky zhotovte suchý preparát a pozorujte – výtrusnice, výtrusy „Jaký pohyb lze pozorovat na výtrusnicích kapradin?“ – vyhledejte v učebnici b) zhotovíme suchý preparát z výtrusů přesličky a pozorujeme výtrusy, pak požádáme souseda, aby jemně dýchnul na podložní sklo na pracovním stolku mikroskopu a pozorujeme změny (pohyb) Zjištění a závěr:

Použité zdroje Rostlinná barviva. [online]. [cit. 2012-10-26]. Dostupné z: http://www.sci.muni.cz/botany/rotreklova/pokusy/Rostlinna_barviva.PDF Laboratorní práce z botaniky. [online]. [cit. 2012-10-26]. Dostupné z: http://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=4&ved=0CD0QFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww2.rg.prostejov.cz%2Fdigitalizace%2Fbiologie%2FPrakticke_cv.doc&ei=JGRtUvuyGsaBhAfY8IG4Cw&usg=AFQjCNFz0ewvrSCsHOVw7k8FlITnirsNpg