Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem větších a komplexnějších strojů. Motory můžeme dělit podle druhu pohybu (rotační, lineární, oscilační), podle zdroje energie (tepelný, elektromotor) a podle možnosti pohybu (stabilní a mobilní).
Vynález motoru s vnitřním spalováním. Roku 1873 dokončil první spalovací motor (dvoutaktní) poháněný benzínem a použitelný pro automobily. Dále si nechal patentovat všechny další potřebné díly pro provoz motoru, jako regulátor rychlosti, karburátor, spojku, převodovku a chladič. Pomocí těchto dílů sestrojilv roce 1885 první automobil Motorwagen.
Jak vypadá motor?
Čtyřtaktní motor Sání – píst se pohybuje směrem do dolní úvrati (DÚ), přes sací ventil je nasávána pohonná směs. Komprese – píst se pohybuje směrem do horní úvrati (HÚ). Oba ventily jsou uzavřené. Nasátá směs zmenšuje svůj objem, zvětšuje tlak a teplotu. Těsně před horní úvratí je směs zapálena elektrickou jiskrou Expanze – oba ventily jsou uzavřené. Směs paliva a vzduchu zapálená elektrickou jiskrou shoří. V pracovním prostoru válce se prudce zvýší teplota i tlak vzniklých plynů. Ty expandují a během pohybu pístu směrem dolů konají práci. Výfuk – píst se pohybuje směrem do HÚ. Výfukový ventil je otevřený. Spaliny z pracovního prostoru válce jsou vytlačovány do výfukového potrubí.
Jak vypadá pracující motor?
Dvoutaktní motor. Motor je jednodušší, často má pouze dva ventily na válec. Dříve se používal v automobilech (Trabant, Wartburg) dnes se výjimečně vyskytuje v motocyklech, hlavně však v motorových pilách, sekačkách na trávu… Má pouze dva takty: sání a expanzi
Dvoutaktní motor
Dvoutaktní motor
Wankelův motor Vynalezen v padesátých letech 20. století Felixem Wankelem. Pracuje na rotačním principu. Výhody: kompaktnější, vyšší otáčky, jednodušší. Nevýhody: vyšší spotřeba oleje, špatný poměr objem/plocha – spotřeba benzínu, účinnost, emise.