K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace VY_32_INOVACE_M4r0107 Mgr. Jakub Němec.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
VARIACE Mgr. Hana Križanová
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Daniel Hanzlík. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Soustava lineárních rovnic o více neznámých I.
Stereometrie Řezy hranolu I VY_32_INOVACE_M3r0108 Mgr. Jakub Němec.
Zdroj: Kombinatorika Zdroj:
Vzájemná poloha dvou přímek
Volné rovnoběžné promítání
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Autor: Jana Buršová.  Permutace s opakováním jsou skupiny o n prvcích vybíraných z n prvků, v nichž se mohou prvky opakovat.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Vzdálenost bodu od přímky
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v podílovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0105 Mgr. Jakub Němec.
R OVNICE A NEROVNICE Soustava lineárních rovnic o více neznámých II. VY_32_INOVACE_M1r0114 Mgr. Jakub Němec.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM.
R OVNICE A NEROVNICE Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení II. – Diskriminant VY_32_INOVACE_M1r0109 Mgr. Jakub Němec.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Úvod do pravděpodobnosti VY_32_INOVACE_M4r0113 Mgr. Jakub Němec.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Úvod do statistiky VY_32_INOVACE_M4r0117 Mgr. Jakub Němec.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Permutace s opakováním VY_32_INOVACE_M4r0109 Mgr. Jakub Němec.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Kombinace VY_32_INOVACE_M4r0108 Mgr. Jakub Němec.
Lineární rovnice s absolutní hodnotou II.
Vzájemná poloha tří rovin
Stereometrie Řezy jehlanů VY_32_INOVACE_M3r0110 Mgr. Jakub Němec.
Vzdálenost bodu od roviny
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Vzájemná poloha dvou rovin
Stereometrie Řezy hranolu II VY_32_INOVACE_M3r0109 Mgr. Jakub Němec.
R OVNICE A NEROVNICE Lineární rovnice VY_32_INOVACE_M1r0102 Mgr. Jakub Němec.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace s opakováním VY_32_INOVACE_M4r0110 Mgr. Jakub Němec.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník Učivo v elektronické podobě zpracovala Mgr. Iva Vrbová.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
KOMBINATORIKA Permutace bez opakování
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Charakteristiky variability VY_32_INOVACE_M4r0120 Mgr. Jakub Němec.
R OVNICE A NEROVNICE Lineární rovnice s absolutní hodnotou I. VY_32_INOVACE_M1r0106 Mgr. Jakub Němec.
Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení III. – Viètovy vzorce
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.XXXX.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_15 Název materiáluKombinatorika.
VARIACE BEZ OPAKOVÁNÍ Rozbor úlohyŘešení úlohy Obrázek 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_09 Název materiáluKombinatorické.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
R OVNICE A NEROVNICE Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení I. VY_32_INOVACE_M1r0108 Mgr. Jakub Němec.
R OVNICE A NEROVNICE Nerovnice v podílovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0118 Mgr. Jakub Němec.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_11 Název materiáluZákladní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v součinovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0104 Mgr. Jakub Němec.
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková Kombinatorické hry.
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková
KOMBINATORIKA Je část matematiky, která se zabývá uspořádáním daných prvků podle určitých pravidel do určitých skupin Máme množinu n různých prvků, z níž.
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Permutace 1. září 2013 VY_42_INOVACE_190203
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PERMUTACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Matematika Variace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Transkript prezentace:

K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace VY_32_INOVACE_M4r0107 Mgr. Jakub Němec

V ARIACE

V ARIACE – DEFINICE A VZOREC

V prvním případě se zaměříme čistě na aplikaci definice. Výsledek je tedy zřejmý. Lze samozřejmě využít i pravidla kombinatorického součinu. U druhého příkladu si musíme uvědomit, že jedna pozice je již obsazena a zároveň se snížil počet prvků. Poté je již řešení jednoduchým cvičením. Třetí příklad je založen především na tom, že dvojice knih může zaujímat navíc dvě různé pozice vůči sobě, tudíž je všech možností dvojnásobný. Poslední příklad je postaven na principu odečtení jedné možnosti od všech ostatních, čímž se dopracujeme k výsledku. Jarmila má na stole osm knížek, ale v knihovničce místo jen na pět z nich. Kolik možností má, jak je seřadit, když: a) není ničím omezena? b) Babička musí stát na levém kraji? c) Máj musí být vedle Babičky? d) Pán much nesmí být uprostřed?

Při řešení prvního příkladu užijeme podobného postupu jako v minulém případě. Na místě desetitisíců nemůže být nula, tento případ tedy odečteme od všech možných. Druhý případ je založen na principu toho, že na místě desetitisíců nemůže být polovina číslic. Výsledek všech možností tedy vydělíme dvěma, nebo odečteme polovinu možností. V třetím příkladu máme od začátku obsazena dvě číslice. Poslední číslice musí být sudá (ale dvojka je již využitá), máme tedy čtyři možnosti. Pro dvě zbylé číslice využijeme principu variací. Určete počet všech pěticiferných čísel, v nichž se neopakují číslice a pro které platí, že: a) nemají žádné jiné omezení. b) jsou menší než číslo c) začínají dvoučíslím 52 a jsou sudá.

V prvním příkladu je nutné nejdříve sestavit rovnici. Poté se zbavíme faktoriálu (podmínka!). Získáme rovnici, která má vcelku jednoduché řešení. Příklad je možné řešit také jako kvadratickou rovnici. Určete počet prvků n, když: a) výsledný počet dvoučlenných variací bude 132. b) při zvýšení prvků o tři bude počet dvoučlenných variací vyšší 10-krát. c) při zvýšení prvků o tři bude počet tříčlenných variací vyšší o 276.

Druhý příklad je již obtížnější. Stále je však nutné sestavit správně rovnici dle zadání. Poté se zbavíme faktoriálu (nezapomeňte na podmínku!). Po úpravě získáme kvadratickou rovnici, která je již snadným cvičením. Kořeny porovnáme z podmínkou a získáme jediný kořen rovnice, tedy i jediné řešení příkladu. Určete počet prvků n, když: a) výsledný počet dvoučlenných variací bude 132. b) při zvýšení prvků o tři bude počet dvoučlenných variací vyšší 10-krát. c) při zvýšení prvků o tři bude počet tříčlenných variací vyšší o 276.

Třetí příklad je až na výjimky obdobný jako druhý příklad. Nejdříve je nutné sestavit správně rovnici dle zadání. Poté se zbavíme faktoriálu (nezapomeňte na podmínku!). Po úpravě získáme kvadratickou rovnici, která je již snadným cvičením. Kořeny porovnáme z podmínkou a získáme jediný kořen rovnice, tedy i jediné řešení příkladu. Určete počet prvků n, když: a) výsledný počet dvoučlenných variací bude 132. b) při zvýšení prvků o tři bude počet dvoučlenných variací vyšší 10-krát. c) při zvýšení prvků o tři bude počet tříčlenných variací vyšší o 276.

Ú KOL ZÁVĚREM 1) Tvůrce trikolóry má k dispozici sedm barev. Kolik různých možností může vytvořit, když: a) není ničím omezen? b) uprostřed má být červená barva? c) vlevo má být bílá nebo modrá? d) na kraji nesmí být zelená? 2) Určete počet prvků n, když: a) výsledný počet dvoučlenných variací bude 20. b) při zvýšení prvků o tři bude počet dvoučlenných variací vyšší 2,4-krát.

Z DROJE Literatura: Calda, Emil; DUPAČ, Václav. Matematika pro gymnázia: Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika. Dotisk 4. vydání. Praha: Prometheus, 2003, 170 s. ISBN Schémata byla tvořena v programu Malování, který je součástí operačního systému Windows.