Charakteristické znaky MHD
Nerovnoměrnost přepravního proudu Posuzuje se parametrem: [os·h-1 ] Počet přepravených osob za hodinu
Součinitel přepravní nerovnoměrnosti Časová nerovnoměrnost Přepravní špička: časový úsek ve kterém je intenzita přepravního proudu vyšší jak průměr za sledované období Přepravní sedlo: časový úsek ve kterém je intenzita přepravního proudu nižší jak průměr za sledované období Součinitel přepravní nerovnoměrnosti
Linková nerovnoměrnost Nerovnoměrnost intenzity proudu v různých profilech linky. %
Pravidelnost dopravy Intervalová doprava: jízda vozidel, jedoucích za sebou v dopředu stanovených pravidelných časových odstupech měřených v daném profilu komunikace = interval dopravy Špička: Vysoká intenzita proudu Interval krátký Nedostatečný počet vozidel =Obsazení vozidel vyšší než obsaditelnost Sedlo: Nízká intenzita proudu Interval delší dostatečný počet vozidel =Obsazení vozidel nížší obsaditelnost = vyšší pohodlí cestování
Vysoká přepravní kapacita je schopnost dopravních prostředků přepravit za jednotku času určité množství osob v daním směru určeném profilu trasy. MHD je charakteristická vysokou přepravní kapacitou max. hodnoty pro max. obsazení: autobusová a trolejbusová doprava 4500 míst·h-1 tramvajová doprava 12000 míst·h-1 rychlodráha, metro 50000 míst·h-1 Přetížitelnost vozidel: je schopnost dopravních prostředků přepravit větší počet cestujících než je normální nebo max. obsaditelnost.
Kyvadlový charakter dopravy Linkový provoz: vozidla se zpravidla v průběhu provozu pohybují po téže trase - lince. Kyvadlový provoz: vozidlo se pohybuje pravidelně mezi koncovými stanicení linky. Na konečných stanicích je krátké zdržení (max. 10 % jízdní doby) pro odpočinek obsluhy. Typy linek:
Krátké mezistaniční vzdálenosti Přepravní vzdálenost: je vzdálenost konkrétní přepravy s vyžitím dopravního prostředku Průměrná přepravní vzdálenost: vzdálenost na kterou se průměrně přepraví jedna osoba MHD průměrná přepravní vzdálenost 3 – 15 km Mezistaniční vzdálenost: centrum: cca 500 m obvod města: cca 1000 – 2000 m tramvajová doprava nejkratší MV metro, rychlodráhy nejdelší MV
Přímá vazba na jiné druhy dopravy přestupní terminály citlivost na technické, dopravní i technické fluktuace JDD nižší citlivost autobusové dopravy u kolejové dopravy pro snížení fluktuace nutná technická řešení – spojovací tratě, vložené smyčky a pod. rychlodráha má nejvolnější vazbu na JDD (přísně intervalová doprava)
Pružnost a přizpůsobení provozním potřebám krátká doba pro strategické řízení – reakce na hromadné akce rychlý přechod od intervalového provozu na dispečerské řízení souběh linek náhradní doprava při technických poruchách a nehodách
Jednotný dopravní systém města časový přestupní tarif zóny prostorového členění fyzické i elektronické doklady integrované dopravní systémy
Specifické požadavky na vozidla široké dveře a nástupní prostory malý počet sedadel (přeplnitelnost x pohodlí cestování) nízká podlaha x nástup z úrovně podlahy dynamika vozidla vysoký měrný vozidel velká měrná tažná síla – počet hnacích náprav bezpečnostní brzda ve vozidlech automatizace při řízení vozidla