2.světová válka v próze JAN DRDA
NĚMÁ BARIKÁDA Soubor povídek – obraz boje s fašismem, hrdinství obyčejných lidí v mezních situacích Velké , i když neokázalé hrdinství obyčejných lidí, statečný boj VČELAŘ, HLÍDAŘ DYNAMITU, VYŠŠÍ PRINCIP, ZÁKEŘNÍK, NĚMÁ BARIKÁDA a další Filmové adaptace- Vyšší princip, Němá barikád, Hlídač dynamitu
Povídka VYŠŠÍ PRINCIP HL.POSTAVA –latinář Málek – zvaný studenty Vyšší princip Povídka se odehrává za heydrichiády Jednoho dne jsou tři studenti septimy zatčeni gestapem za údajné schvalování atentátu na Heydricha –následně jsou zastřeleni Třídní-latinář Vyšší princip – odsoudí tento skutek a před všemi prohlásí :
Vyšší princip "Také já... schvaluji atentát na Heydricha!" Cítil, že bylo vyřčeno všecko. Obrátil se proto ke katedře, usedl a začal zapisovat do třídní knihy. Ale sotva se dotkl perem stránky,ozval se z lavic povědomý hluk. Vyšší princip zvedl pomalu oči ke své třídě. Dvacet septimánů stálo před ním v pozoru, se zdviženými hlavami, s očima planoucíma. http://www.youtube.com/watch?v=7xoPOM1dNJI
Pracovní list s ukázkou Literární ukázka : Vyšší princip Jan Drda: Němá barikáda, ČS spisovatel, Praha 1985, s.24-29 Nebo krátká ukázka na http://www.cesky-jazyk.cz/citanka/jan-drda/vyssi-princip-nema-barikada.html
Pracovní list Pracovní list – JAN DRDA – NĚMÁ BARIKÁDA Kdo je hlavní postavou povídky VYŠŠÍ PRINCIP napiš jeho jméno, zaměstnání,přezdívku, podle čeho ji dostal……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. Pokus se napsat co nejvýstižnější vnitřní charakteristiku hlavního hrdiny –vlastnosti, chování, jaké uznává hodnoty………………………………………………………….. ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................... Kteří žáci byli zatčeni a proč? …………………………………………………………………………………………………… Co se s nimi stalo ?............................................................................................................... Proč profesorova slova „Také já… schvaluji atentát na Heydricha!“ ukazují jeho velkou osobní statečnost?................................................................................... Co tímto výrokem riskoval?....................................................................................... Proč po tomto výroku celá třída vstala?.................................................................... ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Digitální učební materiál Autor:Mgr.Michaela Kopsová Škola: ZŠ a MŠ L.Kuby 48,České Budějovice Předmět : český jazyk- čtenářská a informační gramotnost Ročník: 9. Počet hodin:1 Školní rok 2011/12 Prezentace – Microsoft PowerPoint Registrační číslo:2_I_23_Čj._J.Drda2_Kopsová