2.světová válka v próze JAN DRDA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslovky DRUHY ČÍSLOVEK
Advertisements

SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková
Osvobozené divadlo.
Podstatná jména obecná a vlastní (OPAKOVÁNÍ A PROCVIČOVÁNÍ)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ DESÍTEK DO 100
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ DO 20 S PŘECHODEM DESÍTKY
2.Světová válka v próze obrázek
KAREL ČAPEK -ŽIVOT * Malé Svatoňovice u Trutnova
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
Věta jednoduchá, souvětí
UMĚNÍ A VĚDA STAROVĚKÉHO EGYPTA
JOSEF ŠKVORECKÝ * NÁCHOD.
ZÁPOR SLOVNÍ, MLUVNICKÝ.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _13_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
UMĚNÍ A VZDĚLANOST starověkého ŘECKA – zápis do obrysu chrámu
UMĚNÍ A VĚDA STAROVĚKÉHO EGYPTA
KAREL ČAPEK - DÍLO PRÓZA DRAMA.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ. Internetové zpravodajství – např Úkol : prohlédněte.
Povídka, hlavní postavy
Věty podle postoje mluvčího
ČESKÉ MEZIVÁLEČNÉ DRAMA
stůl - pes - bída - zlost - láska -
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
OPAKOVÁNÍ ČÍSLOVEK (+ pracovní list)
UMĚNÍ A VZDĚLANOST starověkého ŘECKA – zápis do obrysu chrámu
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
LADISLAV FUKS obrázek obrázek LITERATURA 2.SVĚTOVÉ VÁLKY.
PRAŽSKÁ NĚMECKÁ LITERATURA
KAREL ČAPEK - DÍLO PRÓZA DRAMA.
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
PRAŽSKÁ NĚMECKÁ LITERATURA
PRAŽSKÁ NĚMECKÁ LITERATURA FRANZ KAFKA
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
JAN DRDA – povídka VYŠŠÍ PRINCIP HISTORICKÉ SOUVISLOSTI
JOSEF ŠKVORECKÝ * NÁCHOD.
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
Jaroslav Hašek
Téma: Němá barikáda – J. Drda
SČÍTÁNÍ DO 100 S PŘECHODEM DESÍTKY
OTA PAVEL Praha Praha Obrázek
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
2.Světová válka v próze obrázek
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
Jaroslav Hašek
OTA PAVEL Praha Praha.
ČESKÉ MEZIVÁLEČNÉ DRAMA
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
LITERATURA 2.SVĚTOVÉ VÁLKY
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
LADISLAV FUKS obrázek obrázek LITERATURA 2.SVĚTOVÉ VÁLKY.
OTA PAVEL Praha Praha Obrázek:
ČÍSLA SUDÁ A LICHÁ ČÍSLA SUDÁ
JOSEF ŠKVORECKÝ * NÁCHOD. DÍLO ► PENTALOGIE, hlavní postava – DANNY SMIŘICKÝ – podává obraz o čes.společnosti od 2.světové války po zkušenosti.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ Jan Drda Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Jan Drda Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Próza
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_14 Název Jan Drda, Jan Otčenášek Téma hodiny.
Sčítání a odčítání do 10 Matematika a její aplikace (matematika pro 1., 2. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění.
2.Světová válka v próze obrázek
Transkript prezentace:

2.světová válka v próze JAN DRDA

NĚMÁ BARIKÁDA Soubor povídek – obraz boje s fašismem, hrdinství obyčejných lidí v mezních situacích Velké , i když neokázalé hrdinství obyčejných lidí, statečný boj VČELAŘ, HLÍDAŘ DYNAMITU, VYŠŠÍ PRINCIP, ZÁKEŘNÍK, NĚMÁ BARIKÁDA a další Filmové adaptace- Vyšší princip, Němá barikád, Hlídač dynamitu

Povídka VYŠŠÍ PRINCIP HL.POSTAVA –latinář Málek – zvaný studenty Vyšší princip Povídka se odehrává za heydrichiády Jednoho dne jsou tři studenti septimy zatčeni gestapem za údajné schvalování atentátu na Heydricha –následně jsou zastřeleni Třídní-latinář Vyšší princip – odsoudí tento skutek a před všemi prohlásí :

Vyšší princip "Také já... schvaluji atentát na Heydricha!" Cítil, že bylo vyřčeno všecko. Obrátil se proto ke katedře, usedl a začal zapisovat do třídní knihy. Ale sotva se dotkl perem stránky,ozval se z lavic povědomý hluk. Vyšší princip zvedl pomalu oči ke své třídě. Dvacet septimánů stálo před ním v pozoru, se zdviženými hlavami, s očima planoucíma. http://www.youtube.com/watch?v=7xoPOM1dNJI

Pracovní list s ukázkou Literární ukázka : Vyšší princip Jan Drda: Němá barikáda, ČS spisovatel, Praha 1985, s.24-29 Nebo krátká ukázka na http://www.cesky-jazyk.cz/citanka/jan-drda/vyssi-princip-nema-barikada.html

Pracovní list Pracovní list – JAN DRDA – NĚMÁ BARIKÁDA Kdo je hlavní postavou povídky VYŠŠÍ PRINCIP napiš jeho jméno, zaměstnání,přezdívku, podle čeho ji dostal……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. Pokus se napsat co nejvýstižnější vnitřní charakteristiku hlavního hrdiny –vlastnosti, chování, jaké uznává hodnoty………………………………………………………….. ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................... Kteří žáci byli zatčeni a proč? …………………………………………………………………………………………………… Co se s nimi stalo ?............................................................................................................... Proč profesorova slova „Také já… schvaluji atentát na Heydricha!“ ukazují jeho velkou osobní statečnost?................................................................................... Co tímto výrokem riskoval?....................................................................................... Proč po tomto výroku celá třída vstala?.................................................................... ------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Digitální učební materiál Autor:Mgr.Michaela Kopsová Škola: ZŠ a MŠ L.Kuby 48,České Budějovice Předmět : český jazyk- čtenářská a informační gramotnost Ročník: 9. Počet hodin:1 Školní rok 2011/12 Prezentace – Microsoft PowerPoint Registrační číslo:2_I_23_Čj._J.Drda2_Kopsová