ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Advertisements

Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Digitální učební materiál
Zobrazování optickými soustavami
Optické vlastnosti oka
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Optické vlastnosti oka
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Světelné jevy Optika II..
Optické vlastnosti oka
Oko jako optická soustava, optické přístroje
19. Zobrazování optickými soustavami
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
Název Smyslová soustava, zaostřování, zrakové vady Předmět, ročník
Soustavy smyslové Ústrojí zrakové
OKO.
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Digitální učební materiál
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Oční vady Krátkozrakost, dalekozrakost, šedý zákal, zelený zákal, vetchozrakost, šilhání, astigmatismus, barvoslepost, šeroslepost.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Oko spojná optická soustava obraz komorová tekutina oční čočka sklivec
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
úvodní prezentace k hodině s využitím aplikace EyeXam pro iPad
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Lenka Kraváčková
Oko. Oko Jeden ze smyslových orgánů Zrakem vnímáme světlo, jeho intenzitu, barvy, tvary, vzdálenosti Umožňuje rozvoj mysli, vzdělání a zážitků.
Oko.
Smyslové vnímání OKO.
Optické vlastnosti oka
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
LIDSKÉ OKO A JEHO FUNKCE V TĚLE
Zuzana Gocníková Filip Hutečka Hana Koláčková Václav Slivka Prezentace k projektu Z očí do očí (fyzikální část)
VADY A NEMOCI ZRAKU Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_19 Fyzika - vady oka Autor: Jana Pěničková Období:
Biofyzika - optika Vady oka a jejich korekce Základní oční vady Vady čočkyVady sítniceVady rohovky KrátkozrakostBarvoslepostAstigmatismus DalekozrakostŠeroslepost.
OČNÍ VADY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly.
Z očí do očí Lidské oko z hlediska fyziky Filip Šefčík, Dominik Nop, Lubomír Pala, Matěj Tomešek.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Optické vlastnosti oka TÉMATICKÝ CELEK:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._33.ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_20_ Optické přístroje - oko Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Optika - část fyziky zabývající se světlem. Vlastnosti světla Světlo je elektromagnetické vlnění. Šíří se v každém prostředí. Od zdroje se šíří přímočaře.
OKO Biologie Schmidtová, Fojtů, Pospíšilová Sexta a.
PaedDr. Jozef Beňuška OKO JAKO OPTICKÁ SOUSTAVA aneb O akomodaci, brýlích a pod.
ÚSTROJÍ ZRAKU VY_32_INOVACE_18_23. Zrak nejdůležitější lidský smysl pomocí zraku získáváme asi 80 % informací obr. 1.
Lidské oko. Stavba Bělima cévnatka sítnice Žlutá skvrna Zrakový nerv Slepá skvrna Komorová voda čočka duhovka rohovka Řasnaté tělísko sklivec.
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Geometrická optika
Vady oka Vypracoval: Jiří Čamek Obor: Technické lyceum Třída: 1.L
Smyslová ústrojí Funkce:
Z očí do očí.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Oko a vidění Mirek Kubera.
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Lidské oko Optické čočky Název školy
Lidské oko
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Iva Herrmannová TEMATICKÁ OBLAST: Optika NÁZEV DUMu: Oko POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 21 KÓD DUMu: IH_OPTIKA_21 DATUM TVORBY: 20.11.2013 ANOTACE (ROČNÍK): Prezentace je určena pro oktávu gymnázií (4. ročník). V prezentaci jsou žáci seznámeni s okem jako optickou soustavou, podrobně s anatomií oka, která je názorně popisována a objasňována pomocí vysvětlivek, které se postupně načítají na obrázku řezu lidského oka. Dále jsou vysvětleny pojmy daleký a blízký bod oka a konvenční zraková vzdálenost. V závěru prezentace jsou uvedeny nejčastější oční vady, jejich příčiny, projevy a možné korekce.

OKO JAKO OPTICKÁ SOUSTAVA ANATOMIE OKA VADY OKA

1. OKO JAKO OPTICKÁ SOUSTAVA Oko je SPOJNÁ optická SOUSTAVA DOPADAJÍCÍ SVAZEK PAPRSKŮ JE ZMĚNĚN NA SBÍHAVÝ SVAZEK

1. OKO JAKO OPTICKÁ SOUSTAVA Oko je SPOJNÁ optická SOUSTAVA OBRAZ VZNIKÁ NĚKOLIKANÁSOBNÝM LOMEM DOPADAJÍCÍ SVAZEK PAPRSKŮ JE ZMĚNĚN NA SBÍHAVÝ SVAZEK

1. OKO JAKO OPTICKÁ SOUSTAVA Oko je SPOJNÁ optická SOUSTAVA Oko vytváří obraz ZMENŠENÝ PŘEVRÁCENÝ SKUTEČNÝ

Obraz ZMENŠENÝ, PŘEVRÁCENÝ, SKUTEČNÝ

1. OKO JAKO OPTICKÁ SOUSTAVA Oko je SPOJNÁ optická SOUSTAVA Oko vytváří obraz ZMENŠENÝ PŘEVRÁCENÝ SKUTEČNÝ TAKOVÝ OBRAZ OKO VYTVÁŘÍ ODMALIČKA. DÍKY ZKUŠENOSTEM A ZPRACOVÁNÍ VE ZRAKOVÉM CENTRU V MOZKU VNÍMÁME OBRAZ VE VZPŘÍMENÉ POLOZE

1. OKO JAKO OPTICKÁ SOUSTAVA Oko je SPOJNÁ optická SOUSTAVA Oko vytváří obraz ZMENŠENÝ PŘEVRÁCENÝ SKUTEČNÝ Oko zobrazuje předměty z RŮZNÝCH PŘEDMĚTOVÝCH VZDÁLENOSTÍ a do vždy STEJNÉ OBRAZOVÉ VZDÁLENOSTI a´

Oko zobrazuje předměty z RŮZNÝCH PŘEDMĚTOVÝCH VZDÁLENOSTÍ a do vždy STEJNÉ OBRAZOVÉ VZDÁLENOSTI a´ a – mění se a´– stejná

1. SHRNUTÍ: Oko je SPOJNÁ optická SOUSTAVA Oko vytváří obraz ZMENŠENÝ PŘEVRÁCENÝ SKUTEČNÝ Oko zobrazuje předměty z RŮZNÝCH PŘEDMĚTOVÝCH VZDÁLENOSTÍ a, do vždy STEJNÉ OBRAZOVÉ VZDÁLENOSTI a´

2. ANATOMIE OKA

ROHOVKA = „VSTUPNÍ BRÁNA DO OKA“

ROHOVKA = „VSTUPNÍ BRÁNA DO OKA“ ZDE NASTÁVÁ PRVNÍ LOM SVĚTLA

ROHOVKA = „VSTUPNÍ BRÁNA DO OKA“ ZDE NASTÁVÁ PRVNÍ LOM SVĚTLA INDEX LOMU JE 1,37 (VĚTŠÍ NEŽ U VODY, MENŠÍ NEŽ U SKLA)

OČNÍ MOK (KOMOROVÁ TEKUTINA, KOMOROVÁ VODA)

OČNÍ MOK (KOMOROVÁ TEKUTINA, KOMOROVÁ VODA) ZDE NASTÁVÁ DRUHÝ LOM SVĚTLA

OČNÍ MOK (KOMOROVÁ TEKUTINA, KOMOROVÁ VODA) ZDE NASTÁVÁ DRUHÝ LOM SVĚTLA INDEX LOMU JE 1,33 (STEJNÝ JAKO U VODY)

DUHOVKA (IRIS) ODDĚLUJE PŘEDNÍ OČNÍ KOMORU OD ZADNÍ KOMORY

DUHOVKA (IRIS) ODDĚLUJE PŘEDNÍ OČNÍ KOMORU OD ZADNÍ KOMORY BARVA DUHOVKY DÁNA OBSAHEM PIGMENTU

DUHOVKA (IRIS) ODDĚLUJE PŘEDNÍ OČNÍ KOMORU OD ZADNÍ KOMORY BARVA DUHOVKY DÁNA OBSAHEM PIGMENTU ZORNICE – OTVOR V DUHOVCE ( JEVÍ SE JAKO ČERNÝ)

DUHOVKA (IRIS) ODDĚLUJE PŘEDNÍ OČNÍ KOMORU OD ZADNÍ KOMORY BARVA DUHOVKY JE DÁNA OBSAHEM PIGMENTU ZORNICE – OTVOR V DUHOVCE (JEVÍ SE JAKO ČERNÝ) VELIKOST ZORNICE SE MĚNÍ S INTENZITOU OSVĚTLENÍ (podobnost s clonou u fotoaparátu)

ČOČKA MÁ NEJVĚTŠÍ INDEX LOMU (1,4) – NEJVÝRAZNĚJI LÁME SVĚTLO

ČOČKA MÁ NEJVĚTŠÍ INDEX LOMU (1,4) – NEJVÝRAZNĚJI LÁME SVĚTLO JE DRŽENA KRUHOVÝM (CILIÁRNÍM) SVALEM

ČOČKA MÁ NEJVĚTŠÍ INDEX LOMU (1,4) – NEJVÝRAZNĚJI LÁME SVĚTLO JE DRŽENA KRUHOVÝM (CILIÁRNÍM) SVALEM ZMĚNOU NAPĚTÍ V TOMTO SVALU SE ČOČCE MĚNÍ ZAKŘIVENÍ OPTICKÝCH PLOCH – ČOČKA MĚNÍ SVOJI OPTCKOU MOHUTNOST φ – ČOČKA AKOMODUJE

AKOMODACE

AKOMODACE JE-LI PŘEDMĚT HODNĚ VZDÁLEN – MALÉ ZAKŘIVENÍ PLOCH – POZOROVÁNÍ BEZ AKOMODACE

AKOMODACE JE-LI PŘEDMĚT HODNĚ VZDÁLEN – MALÉ ZAKŘIVENÍ PLOCH – POZOROVÁNÍ BEZ AKOMODACE JE-LI PŘEDMĚT HODNĚ BLÍZKO – VELKÉ ZAKŘIVENÍ PLOCH – POZOROVÁNÍ S URČITOU AKOMODACÍ

SKLIVEC

SKLIVEC NEJMENŠÍ INDEX LOMU

SKLIVEC NEJMENŠÍ INDEX LOMU JE ROVEN 1,33 (STEJNÝ JAKO U VODY)

SÍTNICE

SÍTNICE OBSAHUJE 2 DRUHY BUNĚK CITLIVÝCH NA SVĚTLO

SÍTNICE OBSAHUJE 2 DRUHY BUNĚK CITLIVÝCH NA SVĚTLO TYČINKY (ROZLIŠUJÍ INTENZITU SVĚTLA – ČERNOBÍLÉ VIDĚNÍ)

SÍTNICE OBSAHUJE 2 DRUHY BUNĚK CITLIVÝCH NA SVĚTLO TYČINKY (ROZLIŠUJÍ INTENZITU SVĚTLA – ČERNOBÍLÉ VIDĚNÍ) ČÍPKY (ROZLIŠUJÍ BARVY SVĚTLA – BAREVNÉ VIDĚNÍ)

ŽLUTÁ SKVRNA

ŽLUTÁ SKVRNA NACHÁZÍ SE V PRŮSEČÍKU SÍTNICE A OPTICKÉ OSY OKA

ŽLUTÁ SKVRNA NACHÁZÍ SE V PRŮSEČÍKU SÍTNICE A OPTICKÉ OSY OKA NEJVĚTŠÍ KONCENTRACE TYČINEK

ŽLUTÁ SKVRNA NACHÁZÍ SE V PRŮSEČÍKU SÍTNICE A OPTICKÉ OSY OKA NEJVĚTŠÍ KONCENTRACE TYČINEK NEJCITLIVĚJŠÍ MÍSTO SÍTNICE

SLEPÁ SKVRNA

SLEPÁ SKVRNA ÚSTÍ ZRAKOVÉHO NERVU

SLEPÁ SKVRNA ÚSTÍ ZRAKOVÉHO NERVU NEJSOU ZDE ANI TYČINKY ANI ČÍPKY

ZRAKOVÝ NERV

ZRAKOVÝ NERV ZAJIŠŤUJE PŘENOS VZRUCHŮ DO MOZKU

CÉVNATKA

CÉVNATKA ZAJIŠŤUJE VÝŽIVU OKA

BĚLIMA

ROZSAH AKOMODACE

ROZSAH AKOMODACE JE URČEN NEJVĚTŠÍ A NEJMENŠÍ VZDÁLENOSTÍ OD OKA, NA KTEROU JE ZDRAVÉ OKO SCHOPNO ZAOSTŘIT

ROZSAH AKOMODACE JE URČEN NEJVĚTŠÍ A NEJMENŠÍ VZDÁLENOSTÍ OD OKA, NA KTEROU JE ZDRAVÉ OKO SCHOPNO ZAOSTŘIT TZV. DALEKÝ BOD OKA – MINIMÁLNÍ AKOMODACE

ROZSAH AKOMODACE JE URČEN NEJVĚTŠÍ A NEJMENŠÍ VZDÁLENOSTÍ OD OKA, NA KTEROU JE ZDRAVÉ OKO SCHOPNO ZAOSTŘIT TZV. BLÍZKÝ BOD OKA – MAXIMÁLNÍ AKOMODACE

2. DALEKÝ A BLÍZKÝ BOD OKA DALEKÝ BOD OKA zdravé oko má daleký bod v nekonečnu

2. DALEKÝ A BLÍZKÝ BOD OKA DALEKÝ BOD OKA zdravé oko má daleký bod v nekonečnu (krátkozraké oko – oko špatně vidící na dálku - má daleký bod v konečné vzdálenosti od oka)

2. DALEKÝ A BLÍZKÝ BOD OKA BLÍZKÝ BOD OKA vzdálenost tohoto bodu se s věkem mění

2. DALEKÝ A BLÍZKÝ BOD OKA BLÍZKÝ BOD OKA vzdálenost tohoto bodu se s věkem mění malé dítě zaostří na předmět i ve vzdálenosti menší než 10 cm

2. DALEKÝ A BLÍZKÝ BOD OKA BLÍZKÝ BOD OKA vzdálenost tohoto bodu se s věkem mění malé dítě zaostří na předmět i ve vzdálenosti menší než 10 cm s přibývajícím věkem se tato vzdálenost zvětšuje

2. DALEKÝ A BLÍZKÝ BOD OKA BLÍZKÝ BOD OKA vzdálenost tohoto bodu se s věkem mění malé dítě zaostří na předmět i ve vzdálenosti menší než 10 cm s přibývajícím věkem se tato vzdálenost zvětšuje pozorování předmětů v malých vzdálenostech oko velmi namáhá

2. DALEKÝ A BLÍZKÝ BOD OKA BLÍZKÝ BOD OKA vzdálenost tohoto bodu se s věkem mění malé dítě zaostří na předmět i ve vzdálenosti menší než 10 cm s přibývajícím věkem se tato vzdálenost zvětšuje pozorování předmětů v malých vzdálenostech oko velmi namáhá Optimální vzdálenost pro čtení, psaní, pozorování bez nezdravého namáhání oka je cca 25 cm

2. DALEKÝ A BLÍZKÝ BOD OKA BLÍZKÝ BOD OKA vzdálenost tohoto bodu se s věkem mění malé dítě zaostří na předmět i ve vzdálenosti menší než 10 cm s přibývajícím věkem se tato vzdálenost zvětšuje pozorování předmětů v malých vzdálenostech oko velmi namáhá Optimální vzdálenost pro čtení, psaní, pozorování bez nezdravého namáhání oka je cca 25 cm Nazýváme ji KONVENČNÍ ZRAKOVÁ VZDÁLENOST d

2. DALEKÝ A BLÍZKÝ BOD OKA BLÍZKÝ BOD OKA vzdálenost tohoto bodu se s věkem mění malé dítě zaostří na předmět i ve vzdálenosti menší než 10 cm s přibývajícím věkem se tato vzdálenost zvětšuje pozorování předmětů v malých vzdálenostech oko velmi namáhá Optimální vzdálenost pro čtení, psaní, pozorování bez nezdravého namáhání oka je cca 25 cm Nazýváme ji KONVENČNÍ ZRAKOVÁ VZDÁLENOST d BLÍZKÝ BOD ZDRAVÉHO OKA LEŽÍ V KONVENČNÍ ZRAKOVÉ VZDÁLENOSTI d = 25 cm

3. NEJČASTĚJŠÍ VADY OKA KRÁTKOZRAKOST (myopia) DALEKOZRAKOST (hypermetropia) ASTIGMATISMUS ZÁKAL ŠEDÝ (katarakta) ZÁKAL ZELENÝ(glaukom)

KRÁTKOZRAKOST (myopia) Paprsky se po průchodu oční čočkou protínají ještě PŘED sítnicí oka, toto může být způsobeno protáhlejším tvarem oční bulvy

KRÁTKOZRAKOST (myopia) Paprsky se po průchodu oční čočkou protínají ještě PŘED sítnicí oka, toto může být způsobeno protáhlejším tvarem oční bulvy Na sítnici vzniká neostrý obraz

KRÁTKOZRAKOST (myopia) Paprsky se po průchodu oční čočkou protínají ještě PŘED sítnicí oka, toto může být způsobeno protáhlejším tvarem oční bulvy Na sítnici vzniká neostrý obraz Korekce vady – použitím vhodné rozptylky upravíme dopadající svazek paprsků (bude méně sbíhavý), po průchodu okem se paprsky protnou až na sítnici, vznikne ostrý obraz

KRÁTKOZRAKOST – vada + korekce

KRÁTKOZRAKOST – vada + korekce

DALEKOZRAKOST (hypermetropia) Paprsky se po průchodu oční čočkou protínají až ZA sítnicí oka, toto může být způsobeno zploštělým tvarem oční bulvy, nepružností čočky

DALEKOZRAKOST (hypermetropia) Paprsky se po průchodu oční čočkou protínají až ZA sítnicí oka, toto může být způsobeno zploštělým tvarem oční bulvy, nepružností čočky Na sítnici vzniká neostrý obraz

DALEKOZRAKOST (hypermetropia) Paprsky se po průchodu oční čočkou protínají až ZA sítnicí oka, toto může být způsobeno zploštělým tvarem oční bulvy, nepružností čočky Na sítnici vzniká neostrý obraz Korekce vady – použitím vhodné spojky upravíme dopadající svazek paprsků (bude více sbíhavý), po průchodu okem se paprsky protnou už na sítnici, vznikne ostrý obraz

DALEKOZRAKOST – vada + korekce

DALEKOZRAKOST – vada + korekce

ASTIGMATISMUS Nerovnoměrné zakřivení rohovky (není dokonale symetrická kulová, je poněkud elipsoidního tvaru)

ASTIGMATISMUS Nerovnoměrné zakřivení rohovky (není dokonale symetrická kulová, je poněkud elipsoidního tvaru) Projevuje se neostrým viděním na blízko i na dálku

ASTIGMATISMUS Nerovnoměrné zakřivení rohovky (není dokonale symetrická kulová, je poněkud elipsoidního tvaru) Projevuje se neostrým viděním na blízko i na dálku vrozené onemocnění nebo získané (příčiny -časté a dlouhodobě neléčené záněty, úrazy oka, alergie)

ASTIGMATISMUS Nerovnoměrné zakřivení rohovky (není dokonale symetrická kulová, je poněkud elipsoidního tvaru) Projevuje se neostrým viděním na blízko i na dálku vrozené onemocnění nebo získané (příčiny -časté a dlouhodobě neléčené záněty, úrazy oka, alergie) korekce – vhodné čočky, brýle (cylindrické), operace

ŠEDÝ ZÁKAL (katarakta) zakalení oční čočky, postupně se stává neprůhlednou, nekorigovaná vada = slepota

ŠEDÝ ZÁKAL (katarakta) zakalení oční čočky, postupně se stává neprůhlednou, nekorigovaná vada = slepota příčina – věk, dědičnost, určitý vliv má strava, kouření, cukrovka, pohlaví (ženy častěji)

ŠEDÝ ZÁKAL (katarakta) zakalení oční čočky, postupně se stává neprůhlednou, nekorigovaná vada = slepota příčina – věk, dědičnost, určitý vliv má strava, kouření, cukrovka, pohlaví (ženy častěji) korekce – operace – výměna čočky za plastovou

ŠEDÝ ZÁKAL (katarakta)

ZELENÝ ZÁKAL (glaukom) podstatou onemocnění je poškození očního nervu

ZELENÝ ZÁKAL (glaukom) podstatou onemocnění je poškození očního nervu příčiny – vysoký nitrooční tlak, infekce

ZELENÝ ZÁKAL (glaukom) podstatou onemocnění je poškození očního nervu příčiny – vysoký nitrooční tlak, infekce projev – výpadky obrazu na okrajích zorného pole

ZELENÝ ZÁKAL (glaukom) podstatou onemocnění je poškození očního nervu příčiny – vysoký nitrooční tlak, infekce projev – výpadky obrazu na okrajích zorného pole Léčba kapky na snižování nitroočního tlaku (počáteční stádium nemoci) operace – pozastavení rozvoje glaukomu

ZELENÝ ZÁKAL (glaukom)

ZDROJE: RHCASTILHOS. Wikipedia.org [online]. [cit. 27.11.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Schematic_diagram_of_the_human_eye_cs.svg TOPRAK, A. Baris. Wikipedia.org [online]. [cit. 27.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hypermetropia.png TOPRAK, A. Baris. Wikipedia.org [online]. [cit. 27.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Myopia.png RAKESH, Ahuja. Wikipedia.org [online]. [cit. 27.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Cataract_in_human_eye.png MAKSIM. Wikipedia.org [online]. [cit. 27.11.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Human_eyesight_two_children_and_ball_normal_vision.jpg MAKSIM. Wikipedia.org [online]. [cit. 27.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Human_eyesight_two_children_and_ball_with_glaucoma.jpg Vlastní práce autora