stélka - tělo nižších rostlin, není tvořeno pletivy kormus - členěné tělo vyšších rostlin.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Semenné rostliny, rostlinné orgány
Advertisements

Lukáš Petr 5. A Stonek.
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
ORGÁNY ROSTLIN-KOŘEN A STONEK
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P26/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Stavba rostlinného těla.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
VODIVÁ PLETIVA VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.02/Li VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.01/Li
Studijní materiál. Vypracovala: Kateřina Jenáčková
Rostlinná pletiva.
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.15 Anotace: Prezentace popisuje stavbu těla, vývoj kořene a stonku. Vzdělávací oblast: Krytosemenné rostliny, stavba těla, kořen,
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ
Cíl: seznámení se stavbou, druhy, typy a funkcí
BOTANIKA ROSTLINNÉ ORGÁNY
Stavba rostlinného těla
Soustavy pletiv Pletiva – skupiny buněk stejného tvaru, funkce.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_52_INOVACE_PŘ. 7.13_Botanika , test Název šablony – Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Zaměření VM – Člověk a příroda – Přírodopis.
ROSTLINNÁ PLETIVA.
Digitalizace výuky Příjemce
Vegetativní orgány rostlin
Název Vegetativní orgány rostlin - Kořen Předmět, ročník
Kořen autor: David Hainall.
Rostlinné orgány - stonek
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis - Biologie rostlin
Rostlinné orgány - kořen
Kořen Bohumil Bareš.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní
Rostlinné orgány.
Uspořádání rostlinného těla
Kořen (radix) VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.03/Li
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Kořen Jan Skála, 4.ročník Bi-Ze.
STAVBA TĚLA KRYTOSEMENNÝCH ROSTLIN
Stavba rostlinného těla Stonek
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ORGÁNY SEMENNÝCH ROSTLIN
SEMENNÉ ROSTLINY STAVBA TĚLA KOŘEN.
Kořen Biologie 1. ročník.
STONEK.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Základy anatomie rostlin 1. díl (kořen – stonek)
Kořen  Spolu se stonkem a listy tvoří vegetativní rostlinné orgány  Nižší rostliny = ozn. rhizoidy, vyšší rostliny (kapraďorosty a dál) = kořeny.
Stonek Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kořen Tematická oblast:Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
KOŘEN.
METAMORFÓZY KOŘENE Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
KOŘEN Biologie, 2. ročník, Botanika. Obecná charakteristika kořen patří mezi tzv. vegetativní orgány společně se stonkem a listem pravý kořen se poprvé.
STONEK. Význam stonku pro rostlinu: 1. nese další rostlinné orgány 2. vede látky z kořenů do listů a naopak 3. zajišťuje růst celé rostliny 4. může mít.
STONEK. Stonek2 STONEK Nadzemní rostlinný orgán Vegetativní orgán Stonek3.
Stavba rostlinného těla KOŘEN.
Vegetativní orgány Kořen
STONEK ROSTLINY.
Vegetativní orgány Stonek
Dělení rostlin Podle způsobu rozmnožování výtrusné – nekvetou,
Kořen Sofi dobrynina 5.A..
VY_32_INOVACE_09_Rostlinná pletiva – 2. část
Dělení rostlin Podle způsobu rozmnožování výtrusné – nekvetou,
Stavba rostlinného těla
Anotace Program slouží k procvičování a opakování přírodovědného učiva ve 4. ročníku.
Vegetativní rostlinné orgány
BOTANIKA.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
KOŘEN 2005, Čapková Marie,Gy Na Vítězné pláni, Pha 4.
Botanika.
Vegetativní orgány kořen.
Stonek.
Transkript prezentace:

stélka - tělo nižších rostlin, není tvořeno pletivy kormus - členěné tělo vyšších rostlin

orgány vyšších rostlin a) vegetativní - umožňují metabolismus rostlin, příjem a výdej látek, růst a pohyb rostlin - kořen, stonek a list b) generativní - umožňují rozmnožování rostlin - jsou typické pro semenné rostliny - květ a plod (semeno)

Kořen = radix Funkce: - absorpční (příjímá vodu + živiny) - vodivá (vede vodu do nadzemních částí) - mechanická (upevňuje rostlinu v podkladu) - zásobní (ukládá zásobní látky) - syntetická (produkuje některé látky alkaloidy, růstové regulátory, ...)

Kořen Typy: a) hlavní + vedlejší adventivní = kořenová homorhizie b) podle tvaru např. vřetenovitý kulovitý rozvětvený

a ......................... b.......................... c ......................... d.......................... e .........................

Kořen Stavba - podélný řez

Kořen Stavba - příčný řez, primární stavba 1. pokožka 2. kůra (primární) 3. kambium 4. dřevo (primární) 5. lýko (primární)

Kořen Stavba - příčný řez, sekundární stavba

Kořen Stavba - příčný řez, sekundární stavba 3. kambium 4. dřevo (primární) 5. lýko (primární) 6. lýko (druhotné) 7. dřevo 8. dřeňové paprsky 9. kůra(druhotná) 10. dřeň

Úkol: Porovnejte uspořádání lýka a dřeva v cévních svazcích primárního a sekundárního kořene. O jaké typy cévních svazků se jedná?

Úkol Poznáte, co je na obrázku? Umíte pojmenovat některé části?

Metamorfózy kořene - přeměny dužnaté kořeny a bulvy - zásobní orgán (mrkev, řepa, petržel, křen, ...) kořenové hlízy - zásobní orgán u postranních nebo adventivních kořenů (orsej, jiřina, vstavač) vzdušné kořeny - přijímají vzdušnou vlhkost (tropické a subtropické rostliny) haustoria - savé kořeny parazitů a poloparazitů (jmelí) příčepivé kořeny - přichycovací funkce (břeťan) chůdovié kořeny - oporná funkce, nestabilní podklad (mangrove)

přiřaďte k obrázkům názvy Úkol: přiřaďte k obrázkům názvy haustorium dužnatý kořen příčepivý kořen hlíza bulva vzdušný kořen chůdovitý kořen

Kořen Hospodářský význam kořene

Kořen - testík Zakroužkujte správná tvrzení: 1. funkcí kořene není: a) výživa rostliny d) fotosyntéza b) tvorba plodů e) ochrana rostliny c) zásobení rostliny živinami f) tvorba alkaloidů 2. kořen roste do délky: a) uprostřed c) ve všech částech b) na vrcholu d) v blízkosti stonku

Kořen - testík Doplňte a zakroužkujte správná tvrzení: 3. Rostliny přijímají vodu s rozpuštěnými ..................................... látkami především: a) kalyptrou c) kůrou b) cévním svazkem d) kořenovým vlášením Vyberte správné tvrzení: 4. Pšenice vytváří kořen hlavní a vedlejší / adventivní, brambor vytváří kořen hlavní a vedlejší / adventivní. Doplňte: 5. Adventivní kořeny jsou typické například pro ..................................................................................