Realismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Advertisements

První představitelé impresionismu
Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Život na počátku 19. století
Realistický román.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Datum (období) vytvoření: červen 2011
Divadlo konce 19.století.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Kritický realismus v literatuře
Gustave Courbet Barbizonská škola
Romantismus Lukáš Rozsypal.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová.
Romantismus.
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
Realismus Umění 19. století.
REALISMUS Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ Název materiálu:
Český jazyk a literatura
REALISMUS CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk. SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE rrrrozmach a dokončování průmyslové revoluce, hospodářský vzestup rrrrozvoj.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
PROLETÁŘSKÁ POEZIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ
ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ
Claude Monet
Realismus.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Věda a technika konce 19.st.
Realismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Název Realismus Předmět, ročník Výtvarná výchova, 2. ročník
REALISMUS.
Český naturalismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Realismus Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
ROMANTISMUS V ČECHÁCH Umění 19. století.
Charakteristické rysy literárního realismu 19. století
IMPRESIONISMUS.
Émile Zola Život Émila Zoly Tvorba Díla – Rougon-Macquartové Zabiják
Téma: KULTURA A VĚDA V PRVNÍ REPUBLICE Předmět: Dějepis
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
DEKADENCE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
KUBISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Evropské umění počátku 20. století
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
SYMBOLISMUS 1 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
 Vývoj dějin ovlivněn Velkou francouzskou revolucí → dobytí Bastily  Rozvoj ekonomiky podporoval víru v neomezené možnosti a schopnosti člověka.
● Téma:Průmyslová revoluce v Anglii, Evropě a českých zemích ● Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod ● OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-M
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – realismus, umělecký.
Téma: Průmyslová revoluce v Anglii Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-L
Jean François Millet a Barbizonská škola Vladimír Sobota.
Realismus Jan Kozel, Martin Soukup, Adéla Eretová, Ondřej Dyk.
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ - 2
ROMANTISMUS.
Kritický realismus v literatuře
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
OSVÍCENSTVÍ.
EXPRESIONISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
Realismus Název školy: Základní škola Karla Klíče
VY_32_INOVACE_59_romantismus Autor projektu: Mgr. Renata Holanová
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Realismus ve výtvarném umění
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Francie
Kritický realismus - úvod
Transkript prezentace:

Realismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí

1. Dobové vlivy 1.1. Průmyslová a vědeckotechnická revoluce roku 1782 zdokonalil James Watt parní stroj  stroje v továrnách, parníky, parní lokomotivy rozvoj železniční i lodní dopravy, vzducholodě roste těžba uhlí, výroba oceli vynález telegrafu, automobilu se spalovacím motorem či tiskařské rotačky výzkum elektřiny (Volta, Ampère, Ohm, Hertz), využití až na konci 19. století díky Edisonovým vynálezům objev mikroorganismů  nové způsoby léčby očkování, hygiena a lepší životní podmínky přispěly k populační explozi

- evolucionismus anglický přírodovědec Charles Darwin (1809-1882) vydal r. 1859 knihu  O vzniku druhů přirozeným výběrem – vyvolala skandál, neboť evoluční teorie je v rozporu s Biblí a křesťanskou ideologií – myšlenky darwinismu přejali i naturalističtí spisovatelé Darwin (vlevo) na dobové karikatuře 

Eiffelova věž Symbolem možností techniky se stala 300 metrů vysoká Eiffelova věž v Paříži z roku 1889, tehdy nejvyšší stavba světa Symbolem možností techniky se stala 300 metrů vysoká Eiffelova věž v Paříži z roku 1889, tehdy nejvyšší stavba světa.

1.2. Kapitalismus - rozvoj průmyslu a zavádění nových technologií ovlivnily i společenské vztahy - na venkově velkostatkáři  z drobných rolníků námezdníci či dělníci ve městech - nejvlivnější skupinou obyvatelstva podnikatelé, konkurence způsobuje, že velké podniky ničí malé, ekonomika získává nadnárodní charakter - období hospodář. konjunktury se pravidelně střídá s krizí  masové propouštění a zhoršování životních podmínek - rozbíjení strojů, vznik odborů, demonstrace a stávky

sociálně demokratické strany jednotlivých zemí se sdružují  I sociálně demokratické strany jednotlivých zemí se sdružují  I. internacionála (1864), požadují všeobecné volební právo a sociální reformy 1.3. Pozitivismus - v 19. století dochází i k rozvoji společenských disciplín – psychologie, sociologie, ekonomie atd. - zakladatel sociologie August Comte vysvětlil zásady pozitivismu – pouze vědecké poznatky jsou jediným skutečným poznáním

2. Vznik nového směru - název pro nový umělecký směr prosadil fr. malíř a revolucionář Gustave Courbet (1819-1877)  v r. 1855 jeho výstava Le Réalisme bojoval proti klasickým estetickým ideálům a akademismu - snažil se zachytit skutečnost co nejvěrněji, bez přikrašlování - realismus vyjadřoval protest proti konvencím a šokoval svou opravdovostí - nový směr (později nazvaný kritický realismus) se postupně prosazoval od 30. let 19. století

3. Hlavní znaky 3.1. Pravdivý obraz skutečnosti – bez idealizace zobrazuje člověka a jeho společenský život 3.2. Kritika nedostatků ve společnosti – zaměřuje se na negativní společenské a sociální jevy, nevyhýbá se dříve tabuizovaným tématům (prostituce, nevěry, vězeňství) 3.3. Typizace prostředí – pro věrohodnost umísťuje své příběhy do typického prostředí

autoři často studovali odbornou literaturu a osobně navštěvovali místa děje svých knih 3.4. Typizace postav postavy ztvárňují obecné charakterové typy osudy postav vymyšlené, často však inspirované skutečnými událostmi 3.5. Objektivní přístup ke skutečnosti autor se neúčastní děje (neztotožňuje se s hlavním hrdinou), stojí nad příběhem (svůj názor uplatňuje jen výběrem tématu a postav) 3.6. Nové výrazové prostředky objevují se všechny vrstvy jazyka (hovorová řeč, nářečí, archaismy, argot)

4. Hudba 5.1. Francie: Georges Bizet – Carmen 5.2. Itálie: Giuseppe Verdi – Nabucco, Rigoletto, La Traviata, Aida Giacomo Puccini – Manon Lescaut, Bohéma, Tosca, Madam Butterfly 5.3. Čechy: Leoš Janáček – Její pastorkyňa

5. Výtvarné umění Přelom v zobrazování skutečnosti znamenal vynález fotografie (daguerrotypie) ve 30. letech 19. stol. Z technické novinky a atrakce se postupně stalo svébytné umění. Šest studií emocí: Odmítavost, Opovržení, Rozhořčení, Dobrá pohoda, Šibalství, Přemýšlení (model: Jan Evangelista Purkyně, foto: Emanuel Lokaj)

6.1. Francie K realismu se hlásila řada francouzských malířů: Gustave Courbet [gistáv kurbe] Camille Corot [kamij koro] - začal malovat přírodní výjevy přímo v plenéru Jean François Millet [žan fransoa mije] - zaměřil se na venkovské výjevy Honoré Daumier [onore domje ] - především kreslíř, věnoval se karikatuře Édouard Manet [eduár mane] - skandál způsobil obraz Snídaně v trávě

Gustave Courbet: Dobrý den, pane Courbete!

Gustave Courbet: Pohřeb v Ornans

Gustave Courbet: Interiér mého ateliéru

Camille Corot: Žena s perlou

Jean-Francoise Millet: Klekání

Jean-Francoise Millet: Sběračky klasů

Honoré Daumier: Polévka

Edouard Manet: Balkón

Edouard Manet: Snídaně v trávě

6.2. Rusko Průkopníkem realismu v ruském malířství byl Vasilij Perov K nejvýznamnějším ruským malířům patří: Ilja Repin Vasilij Vereščagin – protiválečné náměty Vasilij Polenov – často historické náměty Ivan Kramskoj – zejména portréty Isaak Levitan –krajinomalba

Vasilij Perov: Trojka  Tulák

Ilja Repin: Tolstoj  Tolstoj orající pole 

Ilja Repin: Burlaci na Volze

Vereščagin: Noční tábor Neporazitelné armády

Polenov: Zlatý podzim

Kramskoj: Dívka s vypraným prádlem

Levitan: Jarní povodeň

6.3. Čechy Nejvýznamnějšími realistickými malíři byli: Karel Purkyně (1834-1868) Antonín Chittussi (1847-1891) - krajinomalba Jaroslav Čermák (1830-1878) - řada obrazů z národních dějin a ze života Černohorců Adolf Kosárek (1830-1859) - krajinomalba Josef Mánes (1820-187) - zasáhl do všech druhů malířství Mikoláš Aleš (1852-1913) Luděk Marold (1865-1898) - Panoráma Bitva u Lipan, rozměry 11 x 95 m Jakub Schikaneder (1855-1924)

Karel Purkyně: Sova sněžná

Karel Purkyně: Podobizna kováře Jecha (Politizující kovář)

Antonín Chittussi: Rybník Utopenec

Jaroslav Čermák: Husité průsmyk bránící

Adolf Kosárek: Horská krajina

Josef Mánes:Švadlena Červen,  medailón Orloje

Mikoláš Aleš: Setkání Jiřího z Poděbrad s Matyášem Korvínem

Luděk Marold: Vaječný trh v Praze

Jakub Schikaneder: Vražda v domě

6. Literatura Realistické tendence doprovázely umění od jeho nej- ranějších začátků. Bezprostřední předchůdci realistů: Jonathan Swift a Daniel Defoe (osvícenství, 18. století) – jejich díla obsahují konkrétní satirické narážky na dobovou anglickou společnost. Realistické prvky se do literatury dostávaly i v období romantismu– spisovatelé si všímali nespravedlivého rozvrstvení společnosti a sociálních rozdílů (Scott, Hugo, Stendhal, Puškin, Němcová) Typické realistické útvary: povídka, román, románový cyklus, divadelní hra. Poezii realisté prakticky nepsali.

Naturalismus Je krajním směrem realismu objevuje se v 60.- 80. letech 19. stol. ve Francii název vznikl z lat. slova natura = příroda staví na názorech fr. filozofa Hippolyta Taina (1828-1893) o vlivu dědičnosti a prostředí na člověka  naturalisté člověka chápou jako biologický objekt, jeho jednání je prý pouze pasivním odrazem toho, co člověk zdědil a v jakém prostředí žije jelikož je člověk determinován biologicky a svým sociálním prostředím, spisovatelé neuznávají psychologii postav, ale pouze jejich

fyziologii, o románu tvrdí, že nepatří do struktur uměleckých, ale vědeckých (je „přírodopisným“ výkladem života) líčí lidi na okraji společnosti (alkoholiky, prostitutky, dělníky, chudinu...), jejich vidění světa je značně pesimistické naturalisté mají sklon k fatalismu naturalistickou metodu použil poprvé Émile Zola ve svém románu Tereza Raquinová (1867) k naturalismu měli blízko: Francouz G. de Maupassant Rus F. M. Dostojevskij Američan S. Crane Češi K. M. Čapek-Chod, K. Šlejhar a Mrštíkové

Realismus www.artchiv.cz www.wikipedia.cz Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí www.artchiv.cz www.wikipedia.cz