1.Management? 2.Management jakosti?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

PROF SVAR s.r.o. Tento dokument je v tištěné podobě neřízený, pokud není podepsán ředitelem společnosti !!! Příručka integrovaného systému managementu,
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Řízení jakosti, standardy
Integrovaný systém řízení (ISŘ)
Zkušebnictví a řízení jakosti staveb
Management kvality na VŠB TU Ostrava
HISTORICKÝ VÝVOJ 1900 Výrobková normalizace, vojenský průmysl
Fakulta stavební Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava 17. listopadu 15, Ostrava – Poruba.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
2 Termíny a definice Systémy řízení jakosti
Řízení jakosti Číslo předmětu: Na cvičení je nutno nosit: - vlastní přezůvky, -kalkulačku se základní statistikou Cvičení budou v laboratoři.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
ÚLOHA MARKETINGU V PODNIKU
Akreditační systém v ČR – kvalita produktů IT
SYSTÉMY MANAGEMENTU JAKOSTI Základní charakteristiky norem ISO ř. 9000
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
1 Etika podnikání Společenská odpovědnost organizací Ing. Jaroslav Prachař – výkonný ředitel, Korektní podnikání, o.s CEBRE – Kam směřuje Společenská.
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Naši klienti  V současnosti naše systémy užívá 45 zdravotnických zařízení  Naši klienti jsou  rozmístěni v rámci celé ČR (všechny regiony)  tvoří cca.
Koncepce managementu jakosti
Personální management
Podniková ekonomika Personální činnost.
Systém managementu jakosti QMS
Příručka jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
Systém managementu jakosti
Informačnípodpora řízení kvality ve firmě Informační podpora řízení kvality ve firmě CRM Ekonomický systém Personalistika Datová pumpa Akord Software Datový.
PROBLEMATIKA ZAVÁDĚNÍ STATISTICKÝCH METOD
Koncepce marketingového řízení
Marketing Návrh výrobku Vývoj, konstrukce Příprava výroby Zásobování Výroba Montáž, kompletace Prodej Poprodejní služby měření, zkoušky, testy konkurenčních.
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
MARKETING.
4 Normovaný systém managementu kvality podle ISO 9001
Systémy řízení jakosti - úvodní cvičení
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
Management systému řízení kvality
MARKETINGOVÝ MIX.
Definice managementu.
Ing. Daniel Kardoš Systém ManagementDesk – nástroj řízení kvality a bezpečnosti podle ISO 9 001, ISO , ISO , ISO a ISO Ing.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Systém řízení kvality.
ZÁKLADY SYSTÉMŮ MANAGEMENTU 1. ČÁST
ÚVOD A STRUČNĚ Z HISTORIE 1. část
Alena Klapalová MANAGEMENT KVALITY Alena Klapalová
Metodika řízení projektů
Akreditace laboratoří podle revidované ČSN EN ISO/IEC 17025:2005 Ing. Martin Matušů, CSc.
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Sdružení poradců Požadavky ISO 9001:2015 a ISO 14001:2015
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Zbožíznalství, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
CS ES SS GS Cíle společnosti KOITO CZECH pro rok Navýšení ziskovosti, Nové zakázky Nové zakázky & Splnění střednědobého obchodního plánu zavedením.
Ing. Zdeněk Blažek AGROTECH Firma AGROTECH je komplexním dodavatelem zboží a služeb v oblasti označování zboží. Dodáváme samolepící etikety, termotransferové.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 4: Marketingové řízení MSP.
Přechod na ISO 9001:2015 v DIAMO, s. p.
Alena Klapalová MANAGEMENT KVALITY Alena Klapalová
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Systém managementu jakosti
Doc. Ing. Milan Hutyra, CSc
Systém managementu jakosti 3
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Seminář z cyklu „Hodnocení kvality VŠ“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Transkript prezentace:

1.Management? 2.Management jakosti? Doc. Ing. Milan Hutyra, CSc 1.Management? 2.Management jakosti? Milan Hutyra

Management? Správné řízení dosáhnout výsledku prostřednictvím jiných lidí ošetřit rizika vynaložit optimální úsilí a náklady k dosažení cílů Milan Hutyra

DOSAHOVÁNÍ VÝSLEDKŮ PROSTŘEDNICTVÍM JINÝCH LIDÍ motivovat přidělovat odpovědnosti Milan Hutyra

Management jakosti Neoddělitelná součást celopodnikového řízení, která garantuje maximální spokojenost a loajalitu zákazníků tím nejefektivnějším způsobem Oficiální definice pojmu „management jakosti“ podle ČSN EN ISO 9000 je pro mnoho lidí obtížně srozumitelná.Proto se doporučuje vysvětlit podstatu tohoto pojmu s podporou japonské definice, která hovoří o tom, že management jakosti je přirozenou součástí celopodnikového řízení, která garantuje maximální spokojenost a loajalitu zákazníků tím nejefektivnějším způsobem – tzn. s nejnižšími náklady. Efektivní a účinná implementace systému managementu jakosti musí zajistit, že takové systémy budou plnit tři základní funkce: maximalizaci spokojenosti a loajality zákazníků, podporu činnostem neustálého zlepšování a minimalizaci nákladů s tím spojených. Mnoho, i certifikovaných systémů managementu jakosti (zvláště pak podle norem ISO 9000 z r. 1994), tyto funkce neplní. Navíc je potřebné zdůraznit, že systém managementu jakosti musí být organickou součástí celého systému managementu organizace. To je velmi důležitou podmínkou výkonnosti systému managementu jakosti. Milan Hutyra

Management jakosti Podle ISO 9000:2000 Systém managementu pro zaměření a řízení organizace s ohledem na jakost Oficiální definice pojmu „management jakosti“ podle ČSN EN ISO 9000 je pro mnoho lidí obtížně srozumitelná.Proto se doporučuje vysvětlit podstatu tohoto pojmu s podporou japonské definice, která hovoří o tom, že management jakosti je přirozenou součástí celopodnikového řízení, která garantuje maximální spokojenost a loajalitu zákazníků tím nejefektivnějším způsobem – tzn. s nejnižšími náklady. Efektivní a účinná implementace systému managementu jakosti musí zajistit, že takové systémy budou plnit tři základní funkce: maximalizaci spokojenosti a loajality zákazníků, podporu činnostem neustálého zlepšování a minimalizaci nákladů s tím spojených. Mnoho, i certifikovaných systémů managementu jakosti (zvláště pak podle norem ISO 9000 z r. 1994), tyto funkce neplní. Navíc je potřebné zdůraznit, že systém managementu jakosti musí být organickou součástí celého systému managementu organizace. To je velmi důležitou podmínkou výkonnosti systému managementu jakosti. Milan Hutyra

Jakost (kvalita) ??? Milan Hutyra

Smysl činnosti organizace ? Tomáš Baťa: Služba veřejnosti (všechno, co podporuje, rozmnožuje a zlepšuje život, tvoří nové hodnoty a tudíž se nakonec samo zaplatí) Milan Hutyra

Smysl činnosti ziskové organizace vytvářet zisk prostřednictvím uspokojování potřeb zákazníků Milan Hutyra

Smysl činnosti neziskové organizace efektivně vynakládat svěřené prostředky za účelem uspokojování potřeb zákazníků Milan Hutyra

Míra uspokojení zákazníka ? Jakost (kvalita) Milan Hutyra

Vnímání jakosti jako míry uspokojení zákazníka Podle ISO 9000:2000 Stupeň splnění požadavků souborem inherentních znaků Požadavek – potřeba nebo očekávání, které jsou stanoveny, obecně se předpokládají nebo jsou závazné „Obecně předpokládaný“ znamená, že se jedná o zvyklost nebo společnou praxi organizace nebo jejich zákazníků Milan Hutyra

Vnímání jakosti jako míry uspokojení zákazníka Podle ISO 9000:2000 Stupeň splnění požadavků souborem inherentních znaků Znak – rozlišující vlastnost, může být inherentní (existující v něčem, zejména jako trvalý znak) nebo přiřazený (např. cena výrobku, vlastník produktu – není znakem jakosti produktu , procesu nebo systému) Milan Hutyra

CO JE JAKOST PRODUKTU ? JAKOST PRODUKTU Shoda se specifikací Snadné používání Pružnost reakce Jakost je podle ČSN EN ISO 9000:2001 definována jako stupeň plnění požadavků souborem inherentních znaků. Požadavky zahrnují potřeby a očekávání, definované zákazníky a dalšími zainteresovanými stranami. Inherentní znaky jsou znaky příslušné danému produktu a mohou zahrnovat oblasti, jež ukazuje obrázek. Mnoho lidí považuje jakost za synonymum špičkových technických parametrů. Tento předpoklad je pochopitelně mylný! Zákazníci obvykle vyhledávají jiné charakteristiky produktů a tak z jejich hlediska můžeme rozlišovat ty segmenty jakosti, které ukazuje obrázek. Samozřejmým požadavkem je shoda s požadavky. Ale zákazníci dále očekávají snadné využívání a efektivní poskytování služeb tak, aby byla garantována maximální funkčnost produktu. Šetrnost k životnímu prostředí je dalším významným znakem jakosti produktů. Zvláště pak u technických systémů, jako jsou např. stroje, je důležitým segmentem jakosti provozní spolehlivost. Zákazníci vyžadují rovnovážný poměr mezi cenou a schopností plnit požadavky, což vytváří tzv. hodnotu pro zákazníky. Design produktu ovlivňuje míru přitažlivosti produktu pro zákazníky – tento rys je důležitý u všech módních produktů. A nakonec: zákazníci žádají rychlé a pohodlné dodání produktů. Proto je jakost poměrně složitý komplex znaků určitého produktu, procesu, nebo systému. Je potřebné také zdůraznit, že existují tyto čtyři skupiny produktů: Hardware, jako jsou stroje apod. Software , včetně zpracovaných informací, Služby a Zpracované materiály. JAKOST PRODUKTU Stupeň plnění funkcí Vnímatelnost Hodnota pro zákazníka Šetrnost k prostředí Spolehlivost Milan Hutyra

Jakost x Třída jakosti ISO 9000:2000 Jakost - stupeň splnění požadavků souborem inherentních znaků Třída jakosti – kategorie nebo pořadí dané různým požadavkům na jakost pro produkty, procesy nebo systémy, které mají stejné použití (Př. třída letenky, kategorie hotelu) Milan Hutyra

Zákazník je ten , kdo platí Kdo je zákazníkem? Zákazník je ten , kdo platí Milan Hutyra

Vnímání zákazníka v širším pojetí (zainteresované strany) Jako zákazníka nevnímáme jen toho, kdo platí (a tím pádem toho, kdo nás živí protože: „všichni žijeme z peněz svých zákazníků“), ale i ostatní odběratele našich produktů. Milan Hutyra

Odběratelé produktů činnosti organizace Vlastní zaměstnanci Veřejnost vstupy Zákazník (QMS) Životní prostředí Milan Hutyra

Zákazník je ten , kdo platí Kdo je zákazníkem VŠ ? Zákazník je ten , kdo platí Studenti ? Zaměstnavatelé ? Společnost (stát) ? Milan Hutyra

Co jsou produkty VŠ? Produkt Charakteristika Zákazník Požadavky zákazníka Bakalářské, magisterské, doktorandské vzdělávání Získaná kvalifikace Studenti Připravenost pro praxi Zaměstnavatelé Způsobilost pro výkon funkce Společnost Shoda s rozvojovými záměry Celoživotní vzdělávání Prohloubení nebo změna kvalifikace Frekventanti Možnost růstu, změna kariéry Plánované uplatnění Vědecké projekty Hledání nových principů a řešení Společnost (podniky) Nový princip, realizovatelnost řešení Spolupráce s praxí Řešení konkrétních zadání Podniky Použitelná řešení, efektivita řešení Milan Hutyra

Jakost a čas S jakostí je to jako s módou - neustále se mění, protože se mění požadavky našich zákazníků. Milan Hutyra

má dvě vzájemně související hlediska Management jakosti má dvě vzájemně související hlediska Potřeby a očekávání zákazníka - poskytuje zákazníkovi poklady , aby mohl důvěřovat ve schopnost organizace dodávat požadovanou jakost a soustavně ji udržovat Potřeby a zájmy organizace - udržovat požadovanou jakost při optimálních nákladech Milan Hutyra

Management jakosti Základní funkce managementu jakosti: Oficiální definice pojmu „management jakosti“ podle ČSN EN ISO 9000 je pro mnoho lidí obtížně srozumitelná.Proto se doporučuje vysvětlit podstatu tohoto pojmu s podporou japonské definice, která hovoří o tom, že management jakosti je přirozenou součástí celopodnikového řízení, která garantuje maximální spokojenost a loajalitu zákazníků tím nejefektivnějším způsobem – tzn. s nejnižšími náklady. Efektivní a účinná implementace systému managementu jakosti musí zajistit, že takové systémy budou plnit tři základní funkce: maximalizaci spokojenosti a loajality zákazníků, podporu činnostem neustálého zlepšování a minimalizaci nákladů s tím spojených. Mnoho, i certifikovaných systémů managementu jakosti (zvláště pak podle norem ISO 9000 z r. 1994), tyto funkce neplní. Navíc je potřebné zdůraznit, že systém managementu jakosti musí být organickou součástí celého systému managementu organizace. To je velmi důležitou podmínkou výkonnosti systému managementu jakosti. a) Maximalizovat spokojenost a loajalitu zákazníků b) Minimalizovat výdaje s tím spojené c) Podporovat činnosti neustálého zlepšování Milan Hutyra

Management jakosti Stanovení politiky jakosti Zaměření a řízení organizace s ohledem na jakost obecně zahrnuje: Stanovení politiky jakosti Plánování jakosti (část, zaměřená na stanovení cílů jakosti, specifikování potřebných procesů a souvisejících zdrojů) Řízení jakosti (část, zaměřená na plnění požadavků) Zabezpečování jakosti (část, zaměřená na poskytování důvěry, že požadavky na jakost budou splněny) Zlepšování jakosti (část, zaměřená na zvyšování schopnosti plnit požadavky) Oficiální definice pojmu „management jakosti“ podle ČSN EN ISO 9000 je pro mnoho lidí obtížně srozumitelná.Proto se doporučuje vysvětlit podstatu tohoto pojmu s podporou japonské definice, která hovoří o tom, že management jakosti je přirozenou součástí celopodnikového řízení, která garantuje maximální spokojenost a loajalitu zákazníků tím nejefektivnějším způsobem – tzn. s nejnižšími náklady. Efektivní a účinná implementace systému managementu jakosti musí zajistit, že takové systémy budou plnit tři základní funkce: maximalizaci spokojenosti a loajality zákazníků, podporu činnostem neustálého zlepšování a minimalizaci nákladů s tím spojených. Mnoho, i certifikovaných systémů managementu jakosti (zvláště pak podle norem ISO 9000 z r. 1994), tyto funkce neplní. Navíc je potřebné zdůraznit, že systém managementu jakosti musí být organickou součástí celého systému managementu organizace. To je velmi důležitou podmínkou výkonnosti systému managementu jakosti. Milan Hutyra

Quality Management System (QMS), základní koncepce přístupu k problematice jakosti Pojem „quality management system“ bývá nesprávně chápán Překlady do češtiny: QMS Systém managementu jakosti Systém řízení jakosti Management jakosti Systém jakosti Oficiální definice pojmu „management jakosti“ podle ČSN EN ISO 9000 je pro mnoho lidí obtížně srozumitelná.Proto se doporučuje vysvětlit podstatu tohoto pojmu s podporou japonské definice, která hovoří o tom, že management jakosti je přirozenou součástí celopodnikového řízení, která garantuje maximální spokojenost a loajalitu zákazníků tím nejefektivnějším způsobem – tzn. s nejnižšími náklady. Efektivní a účinná implementace systému managementu jakosti musí zajistit, že takové systémy budou plnit tři základní funkce: maximalizaci spokojenosti a loajality zákazníků, podporu činnostem neustálého zlepšování a minimalizaci nákladů s tím spojených. Mnoho, i certifikovaných systémů managementu jakosti (zvláště pak podle norem ISO 9000 z r. 1994), tyto funkce neplní. Navíc je potřebné zdůraznit, že systém managementu jakosti musí být organickou součástí celého systému managementu organizace. To je velmi důležitou podmínkou výkonnosti systému managementu jakosti. Milan Hutyra

Management jakosti QMS jako koncepce zabezpečování jakosti obsahuje dva prvky Systém řízení organizace (MS) 2. Atribut charakterizující systém řízení(Q) QMS bychom měli vnímat ne jako Systém řízení kvality (Management System of Quality ale jako Kvalitu systému řízení (Quality of Management System) Milan Hutyra

Děkuji za pozornost Kontakt: VŠB-TU Ostrava, Tř. 17. listopadu, 708 33 Ostrava-Poruba Tel: 59 732 3714 Fax: 59 691 8507 E-mail: milan.hutyra@vsb.cz Milan Hutyra