Základy přírodních věd

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fyziologie zažívacího systému
Advertisements

PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA NA ZEMI
BIOCHEMIE.
Život na Zemi.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49
VY_32_INOVACE_G Otázky na bílkoviny
Obecná biologie.
STRUKTURA BUŇKY.
Složení živých soustav
Organické a anorganické sloučeniny lidského těla
Obecná charakteristika živých soustav
Chemická stavba buněk Září 2009.
Vlastnosti živých organizmů (Chemické složení)
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-9-04.
Základy přírodních věd
Projevy života Život je jeden z nejsložitějších přírodních dějů, které probíhají v organismech. Hlavní projevy života: PŘÍJEM POTRAVY VYLUČOVÁNÍ DÝCHÁNÍ.
Biofyzika buňky, biomembrány
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.11.
Srovnání prokaryotických a eukaryotických buněk
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Bílkoviny a nukleové kyseliny
Sloučeniny v organismech
Výživa Metabolismus = látková výměna – soubor chemických dějů v buňkách katabolismus: štěpení živin na jednodušší látky, definitivně končí u CO2, H2O a.
Další přírodní látky.
Biochemie Úvod do biochemie.
1.ročník šk.r – 2012 Obecná biologie
Biologie.
Metabolismus ba kterií. – Bakterie se složením prvků zásadně neliší od ostatní živé hmoty – Stejně jako buňky rostlinné a živočišné obsahují biogenní.
Metabolismus bakterií
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
PROJEVY ŽIVOTA.
Základy biologie člověka
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2
Přírodní látky Bílkoviny = Proteiny –přírodní látky složené ze 100 – 2000 molekul aminokyselin (AK) → makromolekuly –obsah – C, H, N, O, S, P –vazby mezi.
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
BUNĚČNÁ STAVBA ŽIVÝCH ORGANISMŮ
Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento.
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Pokuste se o definici proteinů svými vlastními slovy: Bílkoviny jsou organické, polymerní, makromolekulární látky, jejichž základními stavebními jednotkami.
Co jsme již poznali.
BÍLKOVINY. DEFINICE Odborně proteiny, z řeckého PROTEIN=PRVNÍ. Jsou to přírodní makromolekulární látky vznikající z aminokyselin. Obsahují vázané atomy.
Chemické složení organizmů. Mezi přírodní (organické) látky patří: cukry (sacharidy) tuky (lipidy) bílkoviny (proteiny) nukleové kyseliny.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Chemické složení rostlinného těla Název sady:Rostliny Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_Projevy života  ROČNÍK: 6. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Přírodopis.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_321_Buňka a chemické složení buňky Název školy Masarykova střední škola zemědělská a.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Chemické složení buňky a organismů.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Proteiny Bílkoviny. Bílkoviny jsou makromolekulární přírodní látky složené ze sta a více molekul aminokyselin. Při tvorbě bílkovin se aminokyseliny peptidickou.
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Chemické složení živých organismů
PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA NA ZEMI
Projevy života, třídění organismů
Funkce bílkovin Bílkoviny se vyskytují ve všech živých organizmech, jsou velmi rozmanité, plní mnoho funkcí a mají schopnost vytvářet sloučeniny s dalšími.
Buňka  organismy Látkové složení.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_BUŇKA 1_P1-2
Název prezentace (DUMu): Chemické složení rostlinného těla
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Živočišná Buňka.
3. Vlastnosti živých soustav
Bílkoviny (proteiny).
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Názory na vznik života Kreační teorie = náboženské
Botanika Rostlinná Buňka.
Bílkoviny = Proteiny Přírodní látky
Transkript prezentace:

Základy přírodních věd Vznik života Obecné vlastnosti živých soustav Základy přírodních věd

Vznik života – nepotvrzené teorie Bůh – bible Život zavlečen na Zemi z vesmíru Darwinova teorie – přirozený (přírodní výběr) – vývoj vlivem náhodných mutací Neodarwinismus Koacervát – shluk polymerů a solí do koule – neumí předat dědičnou informaci Mezi nejsložitějším koacervátem a nejjednodušším živým systémem obrovský rozdíl

Vývoj druhů

Obecné vlastnosti živých soustav Chemické složení Metabolismus Rozmnožování a dědičnost Dráždivost Pohyb Autoregulace Vývoj

Chemické složení Organické látky – charakteristické pro živou přírodu Bílkoviny – makromolekulární látky, tvořené aminokyselinami Stavební – aktin, myosin, kolagen,… Funkční – enzymy, protilátky, hormony,… Zásobní – např. semena luštěnin Sacharidy - polyhydroxyaldehydy a polyhydroxyketony Zdroj energie – glukóza, škrob, glykogen,… Stavební – celulóza, chitin,… Lipidy - estery vyšších karboxylových kyselin a alkoholů Zdroj energie – tuky Stavební – fosfolipidy, lipoproteiny Rozpouštědla – vitamíny (A,D,E,K), barviva Nukleové kyseliny – makromolekulární látky složené z DNA,RNA Nositelé genetické informace, syntéza bílkovin,…

Chemické složení Anorganické látky Alkaloidy – dusíkaté látky, produkty metabolismu, většinou rostlinných buněk (pro jiné organismy často toxické – kofein, morfin, kokain,…) Vitamíny – různorodé látky důležité pro metabolismus Steroidní látky – hormony (kortikoidy, pohlavní hormony), cholesterol, žlučové kyseliny,… Anorganické látky Voda (70%)– rozpouštědlo, reaktant, termoregulace,… Soli – osmóza, elektrické a transportní procesy na membránách, pH,… Plyny – CO2, O2, N2 Biogenní prvky – látky z nichž jsou složeny organismy Hlavní biogenní prvky: C, H, O, N, P, S, Ca, Fe, K, Mg, Na, Cl

Metabolismus Soubor chemických reakcí (energetické přeměny) mezi živými organismy a jejich okolím Všechny reakce, cykly (metabolické dráhy) v rámci buňky propojeny Anabolické – vznik nových, složitějších látek (spotřeba energie - ATP) Katabolické – rozklad složitějších látek na jednodušší (produkce energie - ATP) Vzájemná rovnováha (růst x hynutí) Enzymy – katalyzují určité reakce – pouze v živých organizmech

Rozmnožování a dědičnost Vznik potomstva – pokračování druhu Nepohlavní (asexuální) – z části rodičovského organizmu nový jedinec – klon (schodná genetická informace) Dělení buňky, pučení (nezmar), fragmentace (řasy), vegetativní rozmnožování (rostliny – hlízy, cibule), tvorba výtrusů Pohlavní (sexuální) – dva rodičovské organizmy vytvoří nového jedince Spojení dvou gamet - zygota

Dědičnost Schopnost předávat potomkům genetické informace – geny (vlohy) Nepohlavně vzniklí jedinci – stejná gen. informace Pohlavně vzniklý jedinci – kombinace genetického kódu rodičů - evoluce

Dráždivost (vzrušivost, iritabilita) Schopnost rozpoznat a vhodně reagovat na podněty a změny ve vnitřním a vnějším prostředí Udržení homeostázy (stálost vnitřního prostředí) Reakce – fyziologické děje, pohyb Podněty fyzikální (teplo, tlak, světlo,...) Chemické (množství vody, kyslíku, jedy,..) Biologické poměry v prostředí Adaptace – přizpůsobování se podmínkám Buněčné receptory

Pohyb Nejčastější reakce organizmů na podráždění Umožňuje – vyhledat vhodné prostředí, potravu, sexuálního partnera, únik před nebezpečím,… Jednobuněčné organizmy – brvy, bičíky, panožky U mnohobuněčných organizmů jednotlivé buňky neschopny pohybu (některé výjimky – červené krvinky, spermie) Lokomoce – pohyb celého organizmu

Autoregulace Schopnost organizmů řídit sami sebe Na základě informací z vnějšího a vnitřního prostředí Princip zpětné vazby Na buněčné úrovni – syntéza bílkovin, metabolické děje,… Na úrovni mnohobuněčného organismu – hormonální, nervové řízení

Vývoj Evoluce – vznik a vývoj života na Zemi Dlouhodobý proces Vznik vyspělejších, složitějších, přizpůsobivějších organizmů