Předmět (Český jazyk – 7. ročník)
Předmět (lat. objekt) Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, 2008. V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY pro žáky základních i středních škol a studenty víceletých gymnázií, Olomouc, 1996. P. Jindra: Píšeme souvětí nejen v hodinách českého jazyka, Třebíč, 1999.
Předmět Nejčastěji rozvíjí: Vyjadřuje jev (osobu, zvíře, věc…), který je slovesným dějem přímo zasahován nebo jehož se děj nějak týká. Nejčastěji rozvíjí: sloveso Pozorujeme děti. přídavné jméno Taška je plná knih. My pozorujeme Taška je plná knih děti
!!! Ptáme se: Sedím na židli. Otázka: na čem sedím? - pádovými otázkami kromě 1. a 5. pádu !!! Sedím na židli. Otázka: na čem sedím? kde sedím? Je to příslovečné určení nikoli předmět.
Předmětem bývá nejčastěji: Podstatné jméno Zájmeno Řidič uvolnil lis. Řidič jej uvolnil. Zpodstatnělé přídavné jméno Poskytl raněnému první pomoc. Číslovka Infinitiv slovesa Pozval jsem obě. Odmítl odejít.
2. pád Děti se zúčastnily slavnosti. Děti se zúčastnily Pt slavnosti
3. pád Sestra se podobá bratrovi. Sestra se podobá Pt bratrovi
4. pád Cizinec se ptal na cestu. Cizinec se ptal Pt na cestu
6. pád Dívka vyprávěla o výletě. Dívka vyprávěla Pt o výletě
7. pád Vítr kolébá obilím. Vítr kolébá Pt obilím
Na jednom slovese může záviset více předmětů. Chlapec vyprávěl spolužákům o zájezdu. Chlapec vyprávěl Pt Pt chlapcům o výletě
Předmět může být: Holý Navrhl letadlo. Rozvitý Zkoušel různé tvary letadel. Několikanásobný Obíral se vědou technikou.
Slovesa Předmětová musí mít předmět (sníst, rozkousat …..) Bezpředmětová předmět mít nemohou (být, ležet, spát, běžet..)
KONEC!!!!!!
Téma: Předmět – 7. ročník Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional SMART Notebook Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Autor: Mgr. Věra Sýkorová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)