ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Únor 2012
Advertisements

Měření fyzikálních veličin – Měření teploty
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Teplota a její měření.
Digitální učební materiál
Téma: Fyzikální veličiny – teplota Změna teploty vzduchu během dne
ROVNOVÁŽNÝ STAV, VRATNÝ DĚJ, TEPELNÁ ROVNOVÁHA, TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ
TERMODYNAMICKÁ TEPLOTA
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_164_Teplota AUTOR: Ing.Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM: 6.,
Digitální učební materiál
Druhy teploměrů Prezentace do fyziky.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvkováorganizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_370 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Teplota a její měření.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Teplota
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu. Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: F6/18 Předmět: Fyzika Ročník: 6. Jméno.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_20 Název materiáluTeploměry.
Fyzika na scéně - exploratorium pro žáky základních a středních škol reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Gymnázium, Olomouc, Čajkovského 9 Název úlohy: 1.6.
Radovan Plocek 8.A. Stavové veličiny Izolovaná soustava Rovnovážný stav Termodynamická teplota Teplota plynu z hlediska mol. fyziky Teplotní stupnice.
TEPLOTNÍ STUPNICE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
TERMODYNAMICKÁ TEPLOTA
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VY _52_INOVACE_A_12_Teplota
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Teplota-zápis Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Iva Herrmannová TEMATICKÁ OBLAST: Molekulová fyzika a termika NÁZEV DUMu: Teplota a její měření POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 04 KÓD DUMu: IH_MOL_FYZ_04 DATUM TVORBY: 21.10.2012 ANOTACE (ROČNÍK): Prezentace je vytvořena jako podpora výkladu pojmu teplota, její měření v 2. ročníku gymnázia a sextě. V úvodu je zmíněna situace, která má vést žáky k intuitivnímu zavedení pojmu teplota. Užití obrázků a schémat je zvoleno pro dobré pochopení a memorizaci. Závěrečný test zahrnuje nejen probírané téma, ale zmiňuje i otázky z dříve probíraného učiva a jeden malý přesah do literatury. Řešením testu je pojem navozující příští probírané učivo.Na úplný závěr je studentům nabídnuto možné téma na referát k probranému učivu. METODICKÝ POKYN:

TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Obsah: Zavedení pojmu teplota Celsiova teplotní stupnice Fahrenheitova teplotní stupnice Test Texty s obr. doporučuji zapsat do sešitu.

Motivační situace: Máme dvě tělesa. Nemáme (neznáme) pomůcku teploměr. TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Motivační situace: Máme dvě tělesa. Nemáme (neznáme) pomůcku teploměr.

Tělesa mají stejnou teplotu. TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Motivační situace: Máme dvě tělesa. Nemáme (neznáme) pomůcku teploměr. Úkol: Pokus se zformulovat podmínku, která musí být splněna, abychom mohli o těchto tělesech prohlásit: Tělesa mají stejnou teplotu.

TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Nápověda: + =

TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Řešení: Stejnou teplotu přiřazujeme tělesům, která při vzájemném dotyku zůstávají v rovnovážném stavu. Mění-li tělesa po uvedení do vzájemného dotyku své původní rovnovážné stavy, mají různou teplotu

TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Měření teploty: Volba srovnávacího tělesa – teploměr Sestrojení teplotní stupnice Stanovení jednotky teploty ______________________________________ Celsiova teplotní stupnice Fahrenheitova teplotní stupnice Termodynamická teplotní stupnice

TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Celsiova teplotní stupnice: Základem jsou dva rovnovážné stavy realizované ve dvou nádobách - 1 a 2 Použita trubice naplněná kapalinou Trubici s kapalinou uvedena do kontaktu s obsahem nádoby 1 a nádoby 2 Kapalina v trubici po ponoření do nádob mění svoji výšku (změna teploty ~ změna objemu kapaliny)

Celsiova teplotní stupnice: Základem jsou dva rovnovážné stavy. TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Celsiova teplotní stupnice: Základem jsou dva rovnovážné stavy. Nádoba 1: voda a právě tající led

Celsiova teplotní stupnice Základem jsou dva rovnovážné stavy. TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Celsiova teplotní stupnice Základem jsou dva rovnovážné stavy. Nádoba 2: vroucí voda a její sytá pára Nádoba 1: voda a právě tající led

Celsiova teplotní stupnice Základem jsou dva rovnovážné stavy. TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Celsiova teplotní stupnice Základem jsou dva rovnovážné stavy. Přiřazena teplota 100°C Přiřazena teplota 0°C Nádoba 2: vroucí voda a její sytá pára Nádoba 1: voda a právě tající led

Celsiova teplotní stupnice Základem jsou dva rovnovážné stavy. TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Celsiova teplotní stupnice Základem jsou dva rovnovážné stavy. 100°C 0°C úsek rozdělen na 100 stejných dílů Nádoba 2: vroucí voda a její sytá pára Nádoba 1: voda a právě tající led

Celsiova teplotní stupnice Základem jsou dva rovnovážné stavy. TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Celsiova teplotní stupnice Základem jsou dva rovnovážné stavy. 100°C 0°C úsek rozdělen na 100 stejných dílů Nádoba 2: vroucí voda a její sytá pára Nádoba 1: voda a právě tající led 1 díl ~ 1°C

TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Fahrenheitova teplotní stupnice … přepočet: anglicky mluvící země (VB, USA) srovnání s Celsiovou teplotní stupnicí: 0°C ………….100°C 32°F …………212°F přepočet: 100 dílů 180 dílů

TEST (fyzikálně literární) Vyber správné odpovědi a zapiš si jejich kódy.

TEST Změně teploty vzduchu o 10°C bude ve Fahrenheitově teplotní stupnici odpovídat: změna o 10°F ……… kód A změna o méně než 10°F ……… kód T změna o více než 10°F ……… kód K

TEST Pokojové teplotě 20°C odpovídá ve Fahrenheitově teplotní stupnici: 58°F ……… kód M 68°F ……… kód E 78°F ……… kód P

TEST Kdo je autorem románu 451°F? Stieg Larsson ……… kód F Ray Bradbury ……… kód I John Irving ……… kód S

TEST Jeden stupeň Celsia je jednou ze sedmi základních jednotek soustavy SI. ano ………kód A ne ………kód N

TEST V kapalinových teploměrech se k měření teploty využívá jevu: délková teplotní roztažnost ……kód H objemová teplotní roztažnost …kód V

TEST _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ teploměr Teploměr, jehož součástí je pásek ze dvou různých kovů se nazývá _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ teploměr Toto písmeno použij jako kód odpovědi

Sestav z kódů odpovědí slovo související s teplotou. TEST Sestav z kódů odpovědí slovo související s teplotou.

TEST - ŘEŠENÍ William Thomson, známý spíše pod svým šlechtickým jménem lord Kelvin of Largs, se zabýval kalorimetrií a je po něm pojmenována základní jednotka teploty = jednotka termodynamické teplotní stupnice.

Námět na referát: Kapalinový, plynový, bimetalový, odporový, termoelektrický, radiační teploměr (princip, použití a jejich srovnání)

DÚ: Román „451°F“ O jakou teplotu ve stupních Celsia se jedná? Proč je v názvu románu zvolena tato teplota?

Zdroje: Autor neznámý. wikipedie [online]. [cit. 21.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:William_Thomson_1st_Baron_Kelvin.jpg>. http://office.microsoft.com/cs-cz/images/