ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Iva Herrmannová TEMATICKÁ OBLAST: Molekulová fyzika a termika NÁZEV DUMu: Teplota a její měření POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 04 KÓD DUMu: IH_MOL_FYZ_04 DATUM TVORBY: 21.10.2012 ANOTACE (ROČNÍK): Prezentace je vytvořena jako podpora výkladu pojmu teplota, její měření v 2. ročníku gymnázia a sextě. V úvodu je zmíněna situace, která má vést žáky k intuitivnímu zavedení pojmu teplota. Užití obrázků a schémat je zvoleno pro dobré pochopení a memorizaci. Závěrečný test zahrnuje nejen probírané téma, ale zmiňuje i otázky z dříve probíraného učiva a jeden malý přesah do literatury. Řešením testu je pojem navozující příští probírané učivo.Na úplný závěr je studentům nabídnuto možné téma na referát k probranému učivu. METODICKÝ POKYN:
TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Obsah: Zavedení pojmu teplota Celsiova teplotní stupnice Fahrenheitova teplotní stupnice Test Texty s obr. doporučuji zapsat do sešitu.
Motivační situace: Máme dvě tělesa. Nemáme (neznáme) pomůcku teploměr. TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Motivační situace: Máme dvě tělesa. Nemáme (neznáme) pomůcku teploměr.
Tělesa mají stejnou teplotu. TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Motivační situace: Máme dvě tělesa. Nemáme (neznáme) pomůcku teploměr. Úkol: Pokus se zformulovat podmínku, která musí být splněna, abychom mohli o těchto tělesech prohlásit: Tělesa mají stejnou teplotu.
TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Nápověda: + =
TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Řešení: Stejnou teplotu přiřazujeme tělesům, která při vzájemném dotyku zůstávají v rovnovážném stavu. Mění-li tělesa po uvedení do vzájemného dotyku své původní rovnovážné stavy, mají různou teplotu
TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Měření teploty: Volba srovnávacího tělesa – teploměr Sestrojení teplotní stupnice Stanovení jednotky teploty ______________________________________ Celsiova teplotní stupnice Fahrenheitova teplotní stupnice Termodynamická teplotní stupnice
TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Celsiova teplotní stupnice: Základem jsou dva rovnovážné stavy realizované ve dvou nádobách - 1 a 2 Použita trubice naplněná kapalinou Trubici s kapalinou uvedena do kontaktu s obsahem nádoby 1 a nádoby 2 Kapalina v trubici po ponoření do nádob mění svoji výšku (změna teploty ~ změna objemu kapaliny)
Celsiova teplotní stupnice: Základem jsou dva rovnovážné stavy. TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Celsiova teplotní stupnice: Základem jsou dva rovnovážné stavy. Nádoba 1: voda a právě tající led
Celsiova teplotní stupnice Základem jsou dva rovnovážné stavy. TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Celsiova teplotní stupnice Základem jsou dva rovnovážné stavy. Nádoba 2: vroucí voda a její sytá pára Nádoba 1: voda a právě tající led
Celsiova teplotní stupnice Základem jsou dva rovnovážné stavy. TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Celsiova teplotní stupnice Základem jsou dva rovnovážné stavy. Přiřazena teplota 100°C Přiřazena teplota 0°C Nádoba 2: vroucí voda a její sytá pára Nádoba 1: voda a právě tající led
Celsiova teplotní stupnice Základem jsou dva rovnovážné stavy. TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Celsiova teplotní stupnice Základem jsou dva rovnovážné stavy. 100°C 0°C úsek rozdělen na 100 stejných dílů Nádoba 2: vroucí voda a její sytá pára Nádoba 1: voda a právě tající led
Celsiova teplotní stupnice Základem jsou dva rovnovážné stavy. TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Celsiova teplotní stupnice Základem jsou dva rovnovážné stavy. 100°C 0°C úsek rozdělen na 100 stejných dílů Nádoba 2: vroucí voda a její sytá pára Nádoba 1: voda a právě tající led 1 díl ~ 1°C
TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Fahrenheitova teplotní stupnice … přepočet: anglicky mluvící země (VB, USA) srovnání s Celsiovou teplotní stupnicí: 0°C ………….100°C 32°F …………212°F přepočet: 100 dílů 180 dílů
TEST (fyzikálně literární) Vyber správné odpovědi a zapiš si jejich kódy.
TEST Změně teploty vzduchu o 10°C bude ve Fahrenheitově teplotní stupnici odpovídat: změna o 10°F ……… kód A změna o méně než 10°F ……… kód T změna o více než 10°F ……… kód K
TEST Pokojové teplotě 20°C odpovídá ve Fahrenheitově teplotní stupnici: 58°F ……… kód M 68°F ……… kód E 78°F ……… kód P
TEST Kdo je autorem románu 451°F? Stieg Larsson ……… kód F Ray Bradbury ……… kód I John Irving ……… kód S
TEST Jeden stupeň Celsia je jednou ze sedmi základních jednotek soustavy SI. ano ………kód A ne ………kód N
TEST V kapalinových teploměrech se k měření teploty využívá jevu: délková teplotní roztažnost ……kód H objemová teplotní roztažnost …kód V
TEST _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ teploměr Teploměr, jehož součástí je pásek ze dvou různých kovů se nazývá _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ teploměr Toto písmeno použij jako kód odpovědi
Sestav z kódů odpovědí slovo související s teplotou. TEST Sestav z kódů odpovědí slovo související s teplotou.
TEST - ŘEŠENÍ William Thomson, známý spíše pod svým šlechtickým jménem lord Kelvin of Largs, se zabýval kalorimetrií a je po něm pojmenována základní jednotka teploty = jednotka termodynamické teplotní stupnice.
Námět na referát: Kapalinový, plynový, bimetalový, odporový, termoelektrický, radiační teploměr (princip, použití a jejich srovnání)
DÚ: Román „451°F“ O jakou teplotu ve stupních Celsia se jedná? Proč je v názvu románu zvolena tato teplota?
Zdroje: Autor neznámý. wikipedie [online]. [cit. 21.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:William_Thomson_1st_Baron_Kelvin.jpg>. http://office.microsoft.com/cs-cz/images/