jak vylepšit barevnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika.
Advertisements

Rastrové obrázky – teorie Test
Počítačová grafika.
Úvod do tématu.  Odvětví informatiky -> používáme PC k tvorbě uměleckých grafických materiálů  Vytváříme ji buď zcela digitálně, nebo s využitím nasnímaných.
Úprava fotografie na počítači
Úvod do počítačové grafiky
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
Základy počítačové grafiky
Snímky v počítači Digitální podoba obrazu
III/2 XVII ABC
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Počítačová grafika Základní pojmy.
Fotografie je ve skutečnosti zachycení světla Světla musí být pro správnou fotografii správné množství Úskalí: ▫ světelné podmínky během dne mění ▫ je.
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
18. Počítačová grafika, prezentace
Miloslav Mazanec © 2013 Počítačová grafika.
Úvod do počítačové grafiky
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_02 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Počítačová grafika, prezentace
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 2.
Rozlišujeme dva základní
VY_32_INOVACE_E3-02 POČÍTAČOVÝ TISK AUTOR: Mgr. Vladimír Bartoš VYTVOŘENO: SRPEN 2011 STRUČNÁ ANOTACE: VÝKLAD LÁTKY K TÉMATU: POČÍTAČOVÝ TISK Časová náročnost:
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
SIPVZ – úvodní modul P Počítačová grafika a prezentace metodické poznámky (4 h)
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Úprava digitálních fotografií Terezie Svobodová. => cesta mezi fotoaparátem a tiskem…
Výukový modul projektu: Nové formy výuky ve školách kraje Vysočina Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Počítačové zobrazování. Vektor Křivky Malá velikost souboru Při zvětšení zůstává kvalita.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Úvod do počítačové grafiky
Počítačová grafika.
Editace - globální úpravy - tonalita obrazu
Základy počítačové grafiky
Prosinec 2008Úprava jasu, světlosti, kontrastu a gamakorekce 1 Úprava jasu, světlosti, kontrastu a gamma korekce PGC3 Vypracoval: Martin Matouš obor S.
Tato prezentace byla vytvořena
Tomáš Veselý, Lukáš Ratkovský, Luboš Rauer.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Vliv osvětlení a jasu na člověka
PZORA 1. přednáška.
Barevné modely Název školy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Počítačová grafika.
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Barevná hloubka: Ukázky obrázků ještě jednou:
Základní pojmy Grafiky
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Úvod do počítačové grafiky
Úvod do počítačové grafiky
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Aplikovaná počítačová grafika. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Zpracování grafické a zvukové informace Jan Přichystal.
Počítačová grafika a CAD 1. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Poznámky k testu Z uvedených otázek je vždy jedna odpověď správná.
Rastrová grafika E4.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Počítačová grafika.
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
Počítačová grafika VY_32_INOVACE _GRAF_18.  přidáním barevného odstínu vznikne tmavší barva, tento způsob používají například tiskárny.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Rastrová grafika Základní termíny – prezentace barev, barevné modely.
Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.
Barevné modely Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Základní pojmy z počítačové grafiky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Barevné modely Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Barvy v počítačové grafice
Transkript prezentace:

jak vylepšit barevnost MÍCHÁNÍ BAREV HSV RGB CMYK … aneb, jak vylepšit barevnost digitální fotografie FAN 31.3.2010

MÍCHÁNÍ BAREV Světlo, které vnímáme jako přirozeně bílé, je kombinací (součtem) všech barev spektra. Viditelnou část jste už určitě obdivovali u duhy, mýdlových bublinek, diamantů nebo olejového filmu na vodě.

Barvy a jejich reprezentace MÍCHÁNÍ BAREV Barvy a jejich reprezentace vlnění v oblasti 108 MHz (barva odpovídá frekvenci) červená (4,3108 MHz) fialová (7,5108 MHz) nižší hodnoty — infračervené světlo vyšší — ultrafialové záření V rámci viditelné části spektra je člověk schopen rozlišit víc než 4105 různých barev a jejich odstínů.

MÍCHÁNÍ BAREV Aditivní model Subtraktivní model červená (255, 0, 0) černá (0,0,0 ) červená (255, 0, 0) žlutá (255,255, 0) bílá (255,255,255) bílá (0,0,0 ) zelená (0, 255, 0) azurová (0,255,255) modrá (0, 0, 255) purpurová (255, 0, 255) černá (255, 255, 255)

Aditivní barevný model (typicky RGB) MÍCHÁNÍ BAREV Aditivní barevný model (typicky RGB) - Barvy jsou vytvářeny přidáváním barvy do černé. - Aditivní barevné prostředí nepotřebuje vnější světlo (barvy na monitoru). - Používá se při ukládání do souborů.

Subatraktivní barevný model (typicky CMYK) MÍCHÁNÍ BAREV Subatraktivní barevný model (typicky CMYK) - Základní barvy jsou odečítány od bílé, čím více odeberu, tím více se blížím černé. - Subtraktivní prostředí je prostředí, které odráží světlo, a proto potřebuje vnější zdroj světla. - Používá se v tiskárnách, plotrech, ve fotografii. - CMY(K) (Cyan, Magenta, Yellow, blacK)

MÍCHÁNÍ BAREV HSV barevný model HSV (Hue, Saturation, Value) také známý jako HSB (Hue, Saturation, Brightness), Je obvykle používán v grafických aplikacích. model nejvíce odpovídá lidskému vnímání barev Hue - barevný tón, převládající. Neboli odstín - barva odražená nebo procházející objektem. Měří se jako poloha na standardním barevném kole (0° až 360°). Obecně se odstín označuje názvem barvy. Saturation - sytost barvy, příměs jiné barvy. Někdy též chroma, síla nebo čistota barvy, představuje množství šedi v poměru k odstínu, měří se v procentech od 0% (šedá) do 100% (plně sytá barva). Na barevném kole vzrůstá sytost od středu k okrajům. Např. červená s 50% sytostí bude růžová. Value - hodnota jasu, množství bílého světla. Relativní světlost nebo tmavost barvy. Jas vyjadřuje kolik světla barva odráží, dalo by se také říct přidávání černé do základní barvy.

Ekvivalentní hodnoty RGB, CMY a HSV MÍCHÁNÍ BAREV Ekvivalentní hodnoty RGB, CMY a HSV barva R G B C M Y HSV červená 255, 0, 0 0, 255, 255 °, 100%, 100% žlutá 255, 255, 0 0, 0, 255 60°, 100%, 100% zelená 0, 255, 0 255, 0, 255 120°, 100%,100% azurová ( cyan) 180°, modrá 240°, purpurová ( magenta) 300°, černá 0, 0, 0 255, 255, 255 0°, 0%, 0% 63, 63, 63 191, 191, 191 0°, 0%, 25% 127, 127, 127 0°, 0%, 50% odstín y šedé 0°, 0%, 75% bílá 0°, 0%, 100% r ůžová světlá 255, 192, 192 0, 64, 64 0°, 25%, 100% ůžová tmavá 255, 128, 128 0, 128, 128 0°, 50%, 100% tmav ě červená 203, 0, 0 52, 255, 255 °, 100%, 80% hn ědá 128, 0, 0 127, 255, 255 °, 100%, 50%

MÍCHÁNÍ BAREV Dynamický rozsah scény (někdy kontrast scény) označuje největší rozdíl jasů, které se objeví v jednu chvíli na různých místech zamýšleného snímku Ve fotografické praxi se většinou udává v EV jednotkách.

MÍCHÁNÍ BAREV http://www.fotoroman.cz/glossary2.htm

MÍCHÁNÍ BAREV Gamma korekce Každý pixel fotografie má určitý jas v rozsahu 0 % (černá) až 100 % (bílá). Pixely se pošlou do monitoru, avšak monitor nereaguje na vstupní jas pixelů fotografie lineárně ale nelineárně a tak např. pixel s jasem 0.5 se zobrazí s jasem pouze 0.18. Veličinou gamma se rozumí hodnota, která vyjadřuje tuto nelinearitu podle vztahu: Výstupní jas pixelu = Vstupní jas pixelu Gamma

MÍCHÁNÍ BAREV Gamma korekce Jednoduše řečeno, gamma nemění nesvětlejší a nejtmavší bod obrázku ale mění rozložení jasů uvnitř rozsahu šedých. Tím vzniká dojem zesvětlování / ztmavování obrazu. Protože se ale nemění krajní body (bílá/černá) nedochází k přepalům bílé či ztrátě kresby v černé. Gamma má na světlost / tmavost fotografií subjektivně největší vliv. Gamma a barvy Nastavení gammy má dramatický vliv na barvy obrázku. Pokud pomocí gamma obrázek zesvětlíme, barvy vyblednou (přidáme do všech barev bílou a tím se relativní sytost barev sníží). Naopak pokud obrázek pomocí gamma ztmavíme, ze všech barev odečteme bílou a tím sytost barev stoupne. GAMMA 50 % GAMMA 100 % GAMMA 150 %

MÍCHÁNÍ BAREV Korekce kontrastu Korekce jasu Korekce sytosti Tato funkce nemění barevné podání ani rozložení jasů v obraze, ale pouze roztáhne RGB kanály na celý jejich rozsah. Korekce jasu VALUE - Většina fotek (cca 60%) jasovou korekci vyžaduje! Zesvětlení / ztmavení fotografie přímo souvisí s dynamickým rozsah fotoaparátu, proto je nutné provádět jasové korekce skoro výhradně pomocí změny funkce Gamma. Korekce sytosti SATURATION - Tato funkce mění čistotu barvy, optimalizujeme "svěžest" barev. Obrázek by měl být náležitě barevný, ale ne nepřirozený nebo příliš křiklavý.

MÍCHÁNÍ BAREV PŘIDÁNÍ filtrů do programu ZONER 12 Pro Otevřeme si Internet explorer Stránku našeho webu již všichni znáte, tak si ji otevřeme. (je to http://u3vvutbrdig.euweb.cz ) V okně PREZENTACE klikneme na adresu Podklady témat 4. Z otevřeného textového souboru si okopírujeme adresu „http://wiki.zoner .cz/…“ a vložíme do adresového řádku Internet explorer-u 5. Z otevřené stránky WIKI.ZONER.CZ stáhneme soubor ZFP na disk „P“

MÍCHÁNÍ BAREV 6. Importujeme soubor hkfiltry_vsechny_081101.zfp z disku „P“ do ZONERU ZAVŘÍT 7. Filtry najdeme v Editor/Upravit/Aplikovat hromadný filtr . Zkusíme si filtr „hk Efekt: Odstraň závoj“ . K tomu si otevřeme obrázek (Q:)U3V/ZZZ-2010/Všechny krasne Fotky/leto/var005 – hned ten první.

MÍCHÁNÍ BAREV ORIGINÁL aplikovaný filtr 1x aplikovaný filtr 2x

MÍCHÁNÍ BAREV NÁŠ CÍL

MÍCHÁNÍ BAREV POSTUP 1. Aplikujeme efekt ODSTRAŇ ZÁVOJ – VÍCE 2. Sytost 131%, Kontrast 22%, Gamma 91% 3. VRSTVA/Přechodový filtr/Nastavení/Modrý 4. Posuneme kříž do oblohy a mírně jej sešikmýme, pak POUŽÍT 5. Nyní znovu aplikujeme ÚPRAVIT BARVY tak, jak jsme je nastavili 6. A jsme u konce. Zkuste si sami aplikovat podobnou kombinaci efektů a filtrů na dalších obrázcích.

PŘÍPRAVA FOTEK PRO TISK Nejvíce se osvědčil následující postup: MÍCHÁNÍ BAREV PŘÍPRAVA FOTEK PRO TISK Poměr stran tištěných fotografii je cca 3:2. Pokud Váš fotoaparát pořizuje snímky s jiným poměrem stran (např. 4:3), musíte u zakázky v poli "Okraje" zvolit, zda se má obrázek ponechat celý (zbývající místo zůstane bíle) nebo zda se má vytisknout co největší a oříznout na rozměr 3:2. Nejvíce se osvědčil následující postup: Digitálním fotoaparátem pořídit fotku do RAW formátu, který se následně v PC převede do 16bit TIFF-u. Veškeré úpravy a zásahy v editačních programech provádět v tomto nekom-primovaném datovém formátu. Až jako poslední krok před vypálením nebo odesláním fotky ji převeďte do JPEG-u, nejlépe maximální kvality. O výsledné míře komprese pak nerozhodují algoritmy vašeho fotoaparátu, ale máte vše plně ve vlastních rukou.

MÍCHÁNÍ BAREV OPTIMÁLNÍ ROZLIŠENÍ FOTEK PRO TISK Digitální foťáky udávají své rozlišení v tzv. Megapixelech. Toto číslo znamená, kolik milionů bodů umí foťák vměstnat na jednu fotku. Možná bude jednodušší si to představit jako rozlišení, ve kterém fotku chcete uložit: Pokud budete fotky tisknout, je třeba nějak přepočítat rozlišení v pixelech (obrazových bodech) na centimetry. Tento přepočet záleží na nastavení kvality tisku, která se udává v DPI (dot per inch) - tedy počet bodů, které tiskárna umí vměstnat na jeden palec (inch). Pak už je potřeba jen vědět, že jeden palec je 2,54 cm a máme vyhráno. Poměr stran tištěných fotografii je cca 3:2. Jiné (např. 4:3)

MÍCHÁNÍ BAREV PŘÍPRAVA FOTEK PRO TISK Digitální minilab pracuje při zhotovení fotografie s rozlišením 300 dpi. *** Obecně platí, že pro vyhovující kvalitu obrázků stačí předloha s rozlišením cca 150 dpi a vyšším. Naopak pokud máte výsledné foto rozlišení nad 400 dpi, je to zbytečně mnoho a přenášíte do labu více dat, než je možné využít. *** Názvy souborů – jednoznačně bez diakritiky Názvy typu "Já babička a Honzíček u horské bystřiny v Alpském údolí během zájezdu krojovaného spolku naší vesnice v červnu 2006.jpg" nejsou vhodné. *** Pro velkoformátový tisk TIFF (16 bitů na kanál) ano, u formátů nad 20x30 je bez pochyby vhodné mít co nejobsáhlejší obrazové informace, na rozdíl od "hotových" JPG-ů pro minilab. ***

MÍCHÁNÍ BAREV POSLEDNÍ RADA FAN 31.3.2010 Stáhněte si prográmek JPEGCrops ze stránek http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/download.html Ten umí udělat hromadně ořez na požadovaný rozměr pro fotolab. Je to krátký program, který se ani neinstaluje jen se načtou do něj fotky. Je tam spousta předdefinovaných rozměrů, výřezem se dá po obrázku pohybovat. Po nastavení to proběhne všechno najednou. Je to jednoduché a hlavně zadarmo. Co, a jak budete mít oříznuté je pak na vás a ne na fotolabu. FAN 31.3.2010

MÍCHÁNÍ BAREV KONEC