Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: cvičení čtení ze známých písmen,
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Anotace: Tvoříme pozvánky Autor: Mgr. Michaela Vacková Jazyk: český Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Očekávaný výstup: žák píše správně.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: počáteční a konečné písmeno,
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Anotace: Shoda přísudku s podmětem Autor: Mgr. Michaela Vacková Jazyk: český Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Očekávaný výstup: žák poznává.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Číslo v digitálním archivu školy
Božena Němcová Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Anotace: Slovesa Autor: Mgr. Michaela Vacková Jazyk: český Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Očekávaný výstup: žák poznává slovní druhy, žák.
Anotace: S, s, vyhledávání slov se „s“, cvičení paměti, odpovědi na otázky Autor: Vanda Šimonová Jazyk: český Vzdělávací oblast: Český jazyk Očekávaný.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_LZ_01 Sada DUMLiterární žánry Předmět Český jazyk a literární výchova Název materiálu Balady Anotace V prezentaci.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: cvičení čtení ze známých písmen,
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/ Stupeň a typ vzdělávání: první stupeň,
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.12 Název pro školu:
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: cvičení čtení ze známých písmen,
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.02 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici pohádek, jejich hlavní znaky a dělení. Žáci se seznámí s nejznámějšími autory.
Vzdělávací oblast: Český jazyk – literatura Autor: Vlasta Lindovská
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Božena Němcová – povídka Karla
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Epické druhy a žánry Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
Šablona 32 VY_32_INOVACE_10_24 _Karel Jaromír Erben.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Hana Kletečková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ K 03 Karel Jaromír Erben TEMA: Český.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Transkript prezentace:

Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/21.3732 VY_32_INOVACE_107 Anotace: Literární pojmy - próza a poezie Autor: Mgr. Michaela Vacková Jazyk: český Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Očekávaný výstup: žák rozlišuje prózu a poezii, žák se seznamuje se základními literárními pojmy, žák vyjadřuje své pocity z přečteného textu slovem a obrazem Speciální vzdělávací potřeby: ke každému literárnímu pojmu jsem také připravila konkrétní ukázku – knihu, předčítání ukázek z knih, práce s internetem Klíčová slova: próza, poezie, zážitkové čtení Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: první stupeň, druhé období Typická věková skupina: 9 let Metodické doporučení: vybrala jsem autory, o kterých jsme hovořili, z čítanky četli ukázky - zážitkové čtení, seznámili jsme se s vybranou tvorbou, literární pojem – román, nonsensová poezie – rozšiřující učivo Ověřeno v praxi dne: 12. 5. 2014 Ve třídě: 4. ročník

Literární pojmy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Vacková. Dostupné na www.zsamsslapy.wbs.cz

Literární pojmy již jsme o nich slyšeli, četli ukázky, hovořili…… Co to přesně znamená? próza poezie

Próza próza je každý literární text nepsaný ve verších základem díla je příběh

povídky, pohádky, pověsti, romány, … Próza povídky, pohádky, pověsti, romány, …

Poezie autor toho druhu umění je označován za básníka, básnířku autor tvoří básně

Nonsensová poezie Hravé a veselé básně, které se řídí zásadou, že nic není nemožné, spojují věci nespojitelné a některé věci a jevy obracejí naruby. Autor si se slovy hraje. například Krtek Emanuel Frynta Minulý čtvrtek šel po mně krtek, že jsem mu, potvoře, jen taktak utek. ………………[1]

Př.: Karel Jaromír Erben, Vodník Poezie Př.: Karel Jaromír Erben, Vodník rým - je zvuková shoda koncové skupiny hlásek verš - jde o jeden řádek básnického díla sloka - vzniká spojením jednotlivých veršů a představuje nějaký myšlenkový celek. Na topole nad jezerem seděl Vodník podvečerem seděl Vodník podvečerem: „Sviť, měsíčku, sviť, ať mi šije niť.“ [2]

Doplň pojmy do textu Báseň bývá členěna na _____________, na jednom řádku má obvykle jeden __________. Jestliže verše končí skupinou hlásek, které stejně znějí, říkáme, že se verše ___________. Básně s vtipem a humorem, jejich smysl je obrácen naruby se jmenují n_ _ s_ _ s _ vé básně. Karel Jaromír Erben vytvořil básnické dílo K _____________. Které básně z tohoto díla jsme si předčítali?_________________ ____________________________________________________ Jak se říká literatuře, kde každý literární text se nepíše ve verších a základem díla je příběh? _______________

Doplň pojmy do textu Báseň bývá členěna na sloky, na jednom řádku má obvykle jeden verš. Jestliže verše končí skupinou hlásek, které stejně znějí, říkáme, že se verše rýmují. Básně s vtipem a humorem, jejich smysl je obrácen naruby se jmenují nonsensové básně. Karel Jaromír Erben vytvořil básnické dílo Kytice. Které básně z tohoto díla jsme si předčítali? Polednice, Vodník, Svatební košile Jak se říká literatuře, kde každý literární text se nepíše ve verších a základem díla je příběh? Próza

O kom se píše? Vyhledej v čítance či na internetu a doplň. Žila v letech 1820 – 1862. Žila v chudobě, dětství ji ovlivnila babička, dětství prožila v Ratibořicích u České Skalice. Její velké dílo je Babička. Psala básničky, pohádky, povídky. Předčítali jsme pohádku Čert a Káča. Je to (uveď celé jméno)__________________________[3] Žil v letech 1811 – 1870. Jeho rodný kraj byl Podkrkonoší. Měl velmi rád hudbu, stal se archivářem, sbíral písničky, psal pohádky. Četli jsme společně Zlatovlásku. Je to (uveď celé jméno)__________________________[4] Žil v letech 1926 – 2002. Byl český dramatik a básník. Jako scénárista se podílel na mnoha českých komediích a seriálech především Arabela nebo večerníčcích s Machem a Šebestovou. Je autorem řady knih pro děti s fantastickými náměty a především scenáristou populárních českých filmových komedií. Např. Žofka, Mach a Šebestová Je to (uveď celé jméno)__________________________[5]

O kom se píše? Správné řešení Žila v letech 1820 – 1862. Žila v chudobě, dětství ji ovlivnila babička, dětství prožila v Ratibořicích u České Skalice. Její velké dílo je Babička. Psala básničky, pohádky, povídky. Předčítali jsme pohádku Čert a Káča. Je to: Božena Němcová Žil v letech 1811 – 1870. Jeho rodný kraj byl Podkrkonoší. Měl velmi rád hudbu, stal se archivářem, sbíral písničky, psal pohádky. Četli jsme společně Zlatovlásku. Je to: Karel Jaromír Erben Žil v letech 1926 – 2002. Byl český dramatik a básník. Jako scénárista se podílel na mnoha českých komediích a seriálech především Arabela nebo večerníčcích s Machem a Šebestovou. Je autorem řady knih pro děti s fantastickými náměty a především scenáristou populárních českých filmových komedií. Např. Žofka, Mach a Šebestová Je to: Miloš Macourek

Použitá literatura KOLEKTIV POD VEDENÍM DR. HANY REZUTKOVÉ. Čítanka 4: pro čtvrtý ročník, 1. ediční řada. druhé. Praha 4: Alter, s. r. o., Všeň, 2010. ISBN 978-80-7245-180-7. s. 33 [1], s. 80 [2] HORÁČKOVÁ, Miroslava a Hana STAUDKOVÁ. Pracovní sešit k Čítance 4/1. první. Praha 4: Alter, s. r. o. Všeň, 2009. ISBN 978-80-7245-181-4. s. 68 [3],[4], [online]. [cit. 2014-05-11]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Milo%C5%A1_Macourek [5] Obrázky: klipart